Теми статей
Обрати теми

Нові пільги з плати за землю для харків’ян на 2023 рік

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Сьогодні розповімо про місцеві пільги, запроваджені нещодавно Харківською міською радою. Вони поширюються виключно на тих платників плати за землю, чиї земельні ділянки розташовані на території Харківської міської територіальної громади. Говоритимемо виключно про юросіб, оскільки саме вони мають привести свою податкову земельну звітність за 2023 рік у відповідність із цим рішенням.

2022-й не чіпаємо, 2023-й уточнюємо

Ви вже знаєте (див. статтю «Воєнне звільнення від податків для харків’ян за 2022 рік: нарешті!!!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 60), що навздогін змінам до Переліку № 309* Харківська міська рада прийняла рішення № 403/23**, згідно з яким, зокрема, на період з 01.03.2022 по 31.12.2022:

встановила ставку податку за земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, на рівні 0 % їх нормативної грошової оцінки (НГО);

визнала земельні ділянки комунальної власності, надані в користування на умовах оренди юридичним особам та фізичним особам — підприємцям, такими, що не є об’єктами оподаткування.

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

** Рішення Харківської міської ради «Про деякі питання плати за землю в місті Харкові на період дії воєнного стану» від 14.07.2023 № 403/23.

Ці зміни, на нашу думку, не перешкоджають юрособам — платникам плати за землю уточнити податкові зобов’язання за 2022 рік на підставі воєнного звільнення

Зробити це треба так, як ми розповідали у згаданій вище статті, — і все. Тож до положень рішення № 403/23, присвячених пільгам за минулий рік, сьогодні більше не повертатимемося.

Натомість зосередимося на додаткових земельних пільгах, передбачених рішенням № 403/23 на 2023 рік. Ними можна скористатися щодо земельних ділянок, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна, що:

(1) протягом воєнного стану (ВС) зазнали пошкоджень;

(2) тимчасово використовуються ЗСУ та іншими військовими формуваннями.

Обидві пільги незалежні одна від одної. Тож досить, щоб виконувалась якась одна із двох умов — і у вас з’являється право на відповідну земельну пільгу в поточному році.

За таких обставин один платник протягом року може скористатися й обома пільгами. Наприклад, спочатку пільгою (2) на період використання нерухомості ЗСУ тощо, а потім пільгою (1), якщо трапиться так, що ця нерухомість зазнає пошкоджень.

Ще раз підкреслимо:

йдеться про пільгу саме з плати за землю, а не з податку на нерухоме майно. Об’єкти нерухомості, згадані вище, оподатковуються за загальними правилами, передбаченими ПКУ

Щодо знищеної/пошкодженої нерухомості шукайте їх у статті «Нові воєнні пільги з податку на нерухомість: нумо уточнюватись!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 38. А щодо нерухомості, яка тимчасово використовується ЗСУ тощо, маємо констатувати, що спеціальної норми для такої категорії об’єктів у ПКУ немає. Тож якщо така нерухомість не потрапляє під якесь інше звільнення, її слід оподатковувати по повній.

Та повернемося до земельних питань. Наповнення пільг (1) і (2) — ідентичне для кожної зі складових плати за землю. Тобто обидві вони призначені для платників як земельного податку, так і орендної плати за землю. Однак щоб скористатися ними на практиці, платники орендної плати мусять виконати додаткові умови. Про це скажемо далі. А спочатку розглянемо кожну із запроваджених пільг по черзі.

Якщо на землі розташована пошкоджена нерухомість

За нашою нумерацією (див. вище), це — пільга (1).

Так от, на період з 01.01.2023 по 31.12.2023 за земельні ділянки, на яких розташовані пошкоджені об’єкти нерухомого майна, що належать до таких категорій пошкоджень об’єкта:

— наявні незначні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, але без порушення вимог щодо механічного опору та стійкості за граничним станом першої та другої групи, — земельний податок/орендна плата справляється в розмірі 70 % суми земельного податку/орендної плати, обчислених за звичайних обставин;

— наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій (категорій відповідальності конструкцій А та Б), ступінь та характер яких свідчить про необхідність виконання робіт щодо часткового демонтажу частин об’єкта або його окремих конструкцій, підсилення об’єкта або його окремих несучих та огороджувальних конструкцій, — земельний податок/орендна плата справляється в розмірі 40 % суми земельного податку/орендної плати, обчислених за звичайних обставин;

об’єкт непридатний для використання за цільовим призначенням, повністю втратив свою економічну цінність, наявні пошкодження несучих та огороджувальних конструкцій, ступінь та характер яких свідчить про небезпеку аварійного обвалення об’єкта (зруйновані об’єкти), — земельний податок/орендна плата справляється в розмірі 1 % суми земельного податку/орендної плати, обчислених за звичайних обставин.

Інакше кажучи, пільга надається в розмірі 30, 60 або 99 % залежно від ступеня пошкодження нерухомості. Його має бути визначено відповідно до Методики проведення обстеження та оформлення його результатів, затвердженої наказом Мінрегіону від 06.08.2022 № 144.

А підтверджуватиме ступінь пошкодження об’єкта нерухомості звіт з технічного обстеження, копію якого слід надати податківцям

Зверніть увагу! Звіт має бути складено відповідно до п. 9 Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою КМУ.

Виконання робіт з технічного обстеження можливе як на замовлення виконкому місцевої ради, так і на замовлення власника (управителя) пошкодженого об’єкта. Звісно, якщо хочете пришвидшити обстеження, краще його замовити самому.

Як бачите, формулювання пільги таке, що період застосування пільги (1) окреслений межами всього 2023 року. Він не залежить ані від того, коли саме сталося пошкодження, ані від того, чи відновлена в поточному році можливість користування пошкодженою нерухомістю. Та чи так її розумітимуть фіскали, поки що сказати важко.

Якщо нерухомість тимчасово використовується ЗСУ тощо

За нашою нумерацією (див. вище), це — пільга (2). Знову ж таки повторимо, що йдеться про пільгу з плати за землю, а не з податку на нерухоме майно.

Ця пільга спрацьовує, якщо на земельній ділянці розташований об’єкт нерухомості, що тимчасово використовується ЗСУ, Нацгвардією, Нацполіцією, Держприкордонслужбою, СБУ, Службою зовнішньої розвідки, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням.

У такому разі

ставку земельного податку/орендної плати за такі земельні ділянки встановлено на рівні 0 % їх НГО на період такого використання

Тут уже, як бачите, вирішальне значення для застосування пільги (2) має період використання нерухомості ЗСУ тощо.

Щоб скористатись цією пільгою, платник має надати податківцям копію документа, який підтверджує таке використання (договір про спільне безоплатне користування нерухомим майном тощо).

Зверніть увагу! Застосування пільги (2) не обмежується лише 2023 роком, як це встановлено для пільги (1). Це випливає з назви рішення № 403/23, яким установлено пільги на весь період дії ВС. Хоча, впевнені, ніхто не шкодуватиме, якщо в наступному році ця пільга не знадобиться через скасування ВС.

Особливості застосування нових пільг

Для платників земельного податку. Якщо ви претендуєте на пільгу (1), то крім надання податківцям копії звіту про обстеження нерухомості (про це ми сказали вище) і уточнюючої декларації (УД) за 2023 рік (про це ми скажемо далі), від вас нічого не вимагається.

Якщо ж ви претендуєте на пільгу (2), тоді зверніть увагу на таке. В тій частині рішення № 403/23, де прописано цю пільгу для платників земельного податку, зазначено, що вона поширюється на земельні ділянки комунальної (!!!) власності.

Звідси напрошується невтішний висновок: якщо об’єкт нерухомості, що тимчасово використовується ЗСУ тощо, розташований на земельній ділянці приватної форми власності, такі земельні ділянки під цю пільгу не потрапляють.

У зв’язку з цим зауважимо, що згідно з п.п. 269.1.1 ПКУ платниками земельного податку є:

власники земельних ділянок, земельних часток (паїв);

землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування.

Таким чином,

на пільгу (2) із земельного податку в м. Харкові можуть претендувати лише постійні користувачі землі комунальної власності

Принагідно нагадаємо, що за приписами ч. 2 ст. 92 ЗКУ право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності можуть, зокрема, набувати:

— органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності;

— громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об’єднання), установи та організації;

— релігійні організації України;

заклади освіти незалежно від форми власності;

співвласники багатоквартирного будинку.

Тож ця пільга, по суті, призначена для небагатьох платників земельного податку. Причому окремі їх категорії (органи державної влади, органи місцевого самоврядування, релігійні організації, заклади освіти) мали пільги із земельного податку й до цього (див. ст. 282 ПКУ, а також рішення № 542/17*).

* Рішення Харківської міської ради «Про місцеві податки і збори у місті Харкові» від 22.02.2017 № 542/17.

Щоправда, є ще такі платники, котрі отримали землю в постійне користування до 2002 року, але за чинним ЗКУ не можуть мати її на такому праві, однак вони досі не переоформили землю у власність чи в оренду (див. п. 6 розд. ХХ ЗКУ, рішення КСУ від 22.09.2005 № 5-рп/2005). Здебільшого це юридичні особи приватного права. Для них пільга (2) видасться цілком доречною, оскільки зараз ставка оподаткування земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання (крім державної та комунальної форм власності), може становити до 12 % їх НГО (див. п. 274.2 ПКУ, а також рішення № 542/17).

Для платників орендної плати. А от їм, аби скористатися пільгою (1) або (2),

доведеться звернутися до міськради для укладання додаткової угоди щодо приведення умов договору у відповідність до вимог чинного законодавства та рішень місцевої влади

Така умова передбачена рішенням № 403/23. Тобто просто подати до податкової документи, що підтверджують право на пільгу, а також УД за 2023 рік не вийде. Насамперед треба внести відповідні зміни до чинного договору оренди землі. А це справа не одного дня, оскільки потребуватиме винесення такої додаткової угоди на затвердження сесії міської ради.

І останній нюанс щодо пільги (1). Було б непогано в додатковій угоді до договору оренди прописати норму, що пільгова ставка орендної плати починає діяти з 01.01.2023 і діє до 31.12.2023. Тоді незалежно від того, коли буде внесено зміни до договору, платник зможе застосувати пільгу (1) весь 2023 рік. Інакше фіскали можуть заявити, що пільгова ставка оренди має працювати лише з моменту держреєстрації змін до договору. Тож якщо маєте змогу вплинути на це, прослідкуйте, щоб зазначена норма в додатковій угоді обов’язково з’явилася.

Особливості уточнення плати за землю

Основні поради щодо внесення змін до поданої раніше річної звітності із плати за землю шукайте в статті «Уточнюємо плату за землю з урахуванням воєнних пільг» // «Податки & бухоблік», 2023, № 38. Їх ми тут повторювати не будемо, а зосередимося на тих особливостях, що продиктовані рішенням № 403/23.

Для спрощення домовимося, що уточнювати будемо ту УД, яку ви мали подати після 06.05.2023, коли дізналися, що воєнне звільнення від плати за землю не поширюється на земельні ділянки, розташовані в м. Харкові (див. про це в статті «Уточнюємо плату за землю з урахуванням воєнних пільг» // «Податки & бухоблік», 2023, № 38). Таким чином, на сьогодні в тій УД ви мусили нарахувати плату за землю на поточний рік у повному розмірі.

Для платників земельного податку. Як ви, певно, помітили, механізм надання обох пільг різний. Так,

для пільги (1) він полягає у зменшенні на певний відсоток суми земельного податку, обчисленого за звичайних обставин

Тобто маємо класичну пільгу, задекларувати яку в УД слід за загальноприйнятими правилами. А саме: в розд. І розрахувати земельний податок із застосуванням пільги. Далі до рядка 3 розд. ІІІ перенести нараховані суми земельного податку з графи 23 рядка 2 розд. I, а до рядка 4 — дані з рядка 3 розд. III тієї УД, яку подали після 06.05.2023. Після цього різницю, що виникне за алгоритмом, прописаним в УД, слід показати в рядку 6 «Нараховано до зменшення податкового зобов’язання (позитивне значення (р. 4 — р. 3))». Рядки 7 і 8 не заповнюєте, оскільки при зменшенні податкового зобов’язання про якісь штрафи і пені говорити взагалі недоречно.

Отже, в розд. І нової УД, яку подаватимете, щоб скористатися пільгою (1), слід, зокрема, вказати:

— у графі 17річну суму земельного податку станом на 1 січня звітного року. Її обраховують за формулою, наведеною у назві графи;

— у графі 18 — код пільги «18010510» згідно з чинним Довідником податкових пільг № 118/1 станом на 21.07.2023;

— у графі 19 — розмір пільги у відсотках відповідно до рішення № 403/23 (30, 60 або 99 % залежно від ступеня пошкодження об’єкта нерухомості);

— у графах 20 (дата початку користування) і 21 (дата закінчення користування) — строк користування податковою пільгою у звітному періоді у форматі «дд.мм.рррр». Згідно з рішенням № 403/23 це «01.01.2023» і «31.12.2023» відповідно;

— у графі 22 — суму пільги, тобто суму земельного податку, від сплати якої звільнено платника. На суму пільги, вказану у цій графі, зменшують річну суму земельного податку;

— у графі 23 — річну суму земельного податку, що має бути сплачена до бюджету після застосування пільги. Щоб розрахувати розмір податку, від показника графи 17 (річний розмір земельного податку) віднімають показник графи 22 (суму податкової пільги). Розмір річної суми податку, яка вказана у цій графі, щодо всіх земельних ділянок підсумовують у рядку 2 розд. І декларації і переносять до графи 3 рядка 3 розд. ІІІ.

Заповнення такої УД покажемо на рисунку нижче.

img 1

Щодо пільги (2) слід зауважити, що механізм її надання полягає у встановленні нульової ставки земельного податку. Це, в свою чергу, означає, що заповнити УД можна двома способами:

— або так, як описано вище. У найпростішому випадку, якщо пільга (2) діятиме весь рік, необхідно буде в графі 16 вказати ставку земельного податку, яку платник застосовував раніше, в графі 17річну суму земельного податку, обраховану за формулою, в графі 19 — розмір пільги 100 %, у графі 22 — суму пільги, що дорівнює сумі земельного податку з графи 17, і в графі 23 — нульову річну суму земельного податку до сплати. Якщо ж пільга (2) застосовуватиметься у 2023 році протягом певного часу, розрахунки будуть дещо складнішими. При цьому в графах 20 і 21 не забудьте проставити відповідні дати користування цією пільгою у звітному періоді;

— або інакше, але вже без відображення пільгиграфі 16 вказати нульову ставку земельного податку згідно з рішенням № 403/23, в графах 17 і 23 — нулі, а пільгові графи 18 — 22 не заповнювати).

Для платників орендної плати. Їм, як ви зрозуміли, просто зараз подавати УД поки що зарано. Спочатку треба домогтися, щоб відповідна сума орендної плати за пільговий період 2023 року була відображена в додатковій угоді до договору оренди землі. Це зніме всі питання щодо заповнення УД. Оскільки в розд. ІІ земельної декларації, що призначена для розрахунку орендної плати, пільгових граф немає, УД за 2023 рік вони будуть заповнювати за загальними правилами. Якщо ж пільга діятиме не весь рік (як пільга (2)), можливо, доведеться заповнювати розд. ІІ для однієї земельної ділянки двома рядками.

Нюансів практичного застосування нових земельних пільг, як бачите, чимало. Тож чекаємо на гарячій лінії на ваші гарячі запитання. ☺

Висновки

  • Рішенням № 403/23 передбачено дві додаткові земельні пільги для платників земельного податку і орендної плати за землю, земельні ділянки яких розташовані в м. Харкові.
  • Одна з пільг установлена на період з 01.01.2023 по 31.12.2023 для земельних ділянок, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна, що протягом ВС зазнали певних пошкоджень. Залежно від ступеня пошкоджень річна сума плати за землю може бути зменшена на 30, 60 або 99 %.
  • Інша пільга передбачає встановлення нульової ставки земельного податку/орендної плати для земельних ділянок, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна, що тимчасово використовуються ЗСУ та іншими військовими формуваннями на період такого використання.
  • Аби скористатися тією чи іншою пільгою (а може, й обома одразу), платники земподатку мають подати до податкової відповідні підтверджуючі документи і УД за 2023 рік. Платникам орендної плати доведеться перед цим внести відповідні зміни до договору оренди землі.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі