* Див. статтю «Пільги з місцевих податків для харків’ян: друге дихання» // «Податки & бухоблік», 2024, № 36.
Суть місцевих земельних пільг
Ви пам’ятаєте, що на момент виходу попередньої статті не було ні тексту, ні реквізитів рішення Харківської міської ради (ХМР), яким запроваджувалися місцеві пільги. Тож зараз зауважимо, що йдеться про Рішення ХМР від 30.04.2024 № 564/24 (далі — рішення № 564/24). І заодно трішки підкоригуємо те, що було написано нами раніше зі слів пресслужби ХМР.
Земельний податок. Тут усе гаразд. Згідно з рішенням № 564/24
ставка земельного податку за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні фізичних осіб, юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (ФОП) складатиме протягом ІІ кварталу поточного року 0 % їх нормативної грошової оцінки
При цьому звичайним фізособам (не ФОП) турбуватися нема про що. Їхні податкові зобов’язання за поточний рік з урахуванням наданої пільги мають розрахувати податківці (п. 286.5 ПКУ). Податкове повідомлення-рішення (ППР) про внесення податку вони направлять до 1 липня поточного року, а сплатити його треба протягом 60 днів з дня вручення ППР (п. 287.5 ПКУ). При цьому подавати заяву на користування пільгою, про яку йдеться в п. 281.5 ПКУ, не потрібно. Зазначена пільга автоматично має поширюватися на всіх фізосіб — платників земельного податку.
Щодо ФОП окремо зауважимо, що вони в загальному випадку мають сплачувати плату за землю за правилами для фізосіб (подробиці знайдете в статті «Чи подавати ФОП декларації з майнових податків у лютому?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 12. Якщо ж дехто з ФОП все ж прозвітував із плати за землю на 2024 рік, тепер їм, як і юрособам, аби отримати пільгу, доведеться подавати уточнюючу декларацію (УД) з дотриманням правил п. 50.1 ПКУ.
Орендна плата за землю. Щодо цієї складової плати за землю варто уточнити, що рішенням № 564/24 передбачено
«надати з 01 квітня 2024 року по 30 червня 2024 року фізичним особам, юридичним особам та фізичним особам — підприємцям пільгу в розмірі 100 відсотків шляхом зменшення податкового зобов’язання після нарахування орендної плати за користування земельними ділянками комунальної форми власності»
Тобто попереднє наше припущення, що орендовані комунальні землі слід вважати такими, що не є об’єктами оподаткування, не підтвердилося.
Принагідно зауважимо, що на відміну від попереднього рішення ХМР від 14.07.2023 № 403/23 (про нього йшлося в статті «Нові пільги з плати за землю для харків’ян на 2023 рік» // «Податки & бухоблік», 2023, № 62), цього разу звертатися до міськради для укладання додаткової угоди до договору оренди землі, аби отримати право на місцеву пільгу, орендарям не потрібно. Таке право автоматично отримають платники орендної плати з числа юросіб (і ФОП — див. вище), які уточнять подану раніше річну земельну звітність за 2024 рік. Як це зробити, розповімо далі.
Строк дії місцевих пільг
На нашу думку, щодо цього жодних запитань бути не повинно. Адже в рішенні № 564/24 чітко прописано, що земельні пільги запроваджено на строк з 1 квітня по 30 червня 2024 року, тобто поки що лише на ІІ квартал. При цьому рішення № 564/24 набирає чинності з дня його опублікування і, як випливає з інформації на офіційному сайті ХМР, воно на сьогодні є чинним.
Здавалося б, ну чого ще треба? Маємо
рішення місцевої влади щодо встановлення пільг із плати за землю, яке є обов’язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, а також посадовими особами
Тож нумо його всі виконувати, позаяк це прямо передбачено частинами першою та третьою ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР. Так ні!
У попередній статті ми вже згадували про консультацію в БЗ 106.07 // zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41113, де сказано, що на період дії воєнного стану рішення, прийняте місцевою радою щодо встановлення ставок та пільг з місцевих податків/зборів та/або про внесення змін до такого рішення застосовується з дня його офіційного оприлюднення, а якщо у рішенні визначений пізніший строк введення його в дію, — то з визначеної у рішенні дати.
Сьогодні варто згадати ще про одну консультацію в БЗ 111.04 // zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=33623 з відповіддю на запитання:
з якого періоду застосовуються пільги із земельного податку, встановлені рішенням органу місцевого самоврядування, якщо таке рішення (зміни до рішення) прийняте та оприлюднене протягом року?
Фіскали зазначають, що право на застосування пільг із земельного податку в юридичних осіб виникає з урахуванням строків, визначених таким рішенням, а звільнення від сплати земельного податку — починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому виникло це право. Схоже на якусь казуїстику, чи не так?
При цьому автори консультації посилаються на п. 284.2 ПКУ, згідно з яким якщо право на пільгу у платника виникає протягом року, то він звільняється від сплати земподатку починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому виникло це право. На нашу думку, наведена норма не має жодного відношення до тих випадків, коли строк дії пільги чітко прописаний у рішенні місцевої ради. Однак не виключено, що фіскали залучатимуть обидві згадані консультації, аби відібрати у платників принаймні один пільговий місяць ІІ кварталу.
А поки ставлення фіскалів до того, з якої дати мають стартувати харківські земельні пільги, достеменно не відоме, вважатимемо нею перше число кварталу.
Порядок заповнення УД
Для спрощення розглядатимемо порядок уточнення річної (!) звітної декларації, яку ви мали подати не пізніше 20.02.2024. А для тих, хто до цієї дати подав нову звітну декларацію та/або після цієї дати вже коригував звітну/нову звітну декларацію з причин, не пов’язаних із наявністю інших пільг, зауважимо, що в загальному випадку тепер їм слід уточнювати останню подану в цьому році звітність із плати за землю. У будь-якому разі виходитимемо з того, що в декларації, яка підлягає уточненню у зв’язку з прийняттям рішення № 564/24, плату за землю на поточний рік було нараховано в повному розмірі.
Для платників земельного податку. Аби уточнитися з цього податку, слід правильно заповнити шапку декларації, а також розд. І та ІІІ.
Із особливостей заповнення шапки УД виділимо такі:
— при уточненні земельного податку позначку «Х» проставляєте навпроти цього різновиду плати за землю (тобто навпроти поля «Земельний податок»), а також у полі 03 «Уточнююча»;
— поряд із полем «Реєстраційний номер декларації в контролюючому органі, яка уточнюється» зазначаєте номер, за яким було зареєстровано в податковій ту декларацію, показники якої уточнюються, тобто останню подану декларацію за 2024 рік. Знайти його можна в меню «Перегляд звітності» приватної частини Електронного кабінету, яке надає можливість перегляду раніше поданої податкової звітності незалежно від способу її подання, включаючи й подану на паперових носіях (БЗ 111.05);
— у полі «Порядковий номер за рік за видом декларації» рядка 1 шапки на сьогодні податкова бажає бачити номер декларації з позначкою «земельний податок» незалежно від типу декларацій (звітна, нова звітна, уточнююча), поданих з початку року до відповідного територіального органу ДПС, а не як раніше — в розрізі окремого виду декларацій (БЗ 111.05). Тобто
якщо після подання річної звітної декларації з позначкою «земельний податок» зараз ви вперше уточнюєте її і при цьому нової звітної декларації не подавали, то номер такої першої УД має бути «2»
— в полі «за 20__ рік» рядка 1.1 шапки зазначаєте період, за який подаєте декларацію. Тобто в разі уточнення річної декларації за цей рік тут слід проставити «2024» і, крім того, в полі «з урахуванням уточнень з» рядка 1.1 шапки зазначити число та місяць, коли відбулися зміни (БЗ 111.05). В нашому випадку тут має бути «01.04», оскільки рішенням № 564/24 земельні пільги надано з 01.04.2024.
Заповнення решти реквізитів шапки УД не відрізняється від того, як це було зроблено в декларації, що уточнюється.
Після цього переходите до заповнення основної частини УД, а саме розд. І, в якому розраховуєте земельний податок із застосуванням пільги. Для цього, зокрема, вказуєте:
— в графі 16 — ставку земельного податку, яку застосовували раніше;
— в графі 17 — річну суму земельного податку станом на 1 січня звітного року. Її обраховуєте за формулою, наведеною в назві графи;
— в графі 18 — код пільги «18010510» згідно з чинним Довідником податкових пільг № 123/1 станом на 27.03.2024;
— в графі 19 — розмір пільги у відсотках відповідно до рішення № 564/24 (100 %, оскільки пільгу надано шляхом установлення нульової ставки податку);
— в графах 20 («дата початку користування») і 21 («дата закінчення користування») — строк користування податковою пільгою у звітному періоді у форматі «дд.мм.рррр». Згідно з рішенням № 564/24 це буде «01.04.2024» і «30.06.2023» відповідно;
— в графі 22 — суму пільги, тобто суму земельного податку, від сплати якої вас звільнено. Її доведеться порахувати вручну шляхом ділення річної суми податку, обчисленої у графі 17, на 12 і множення на 3, оскільки пільгу поки що надано на ІІ квартал поточного року. На суму пільги, вказану в графі 22, зменшують річну суму земельного податку;
— в графі 23 — річну суму земельного податку, що має бути сплачена до бюджету після застосування пільги. Щоб розрахувати розмір податку, від показника графи 17 (річний розмір земельного податку) віднімаєте показник графи 22 (суму податкової пільги). Розмір річної суми податку, яка вказана у цій графі, підсумовуєте щодо всіх земельних ділянок у рядку 2 розд. І УД і переносите до графи 3 рядка 3 розд. ІІІ.
Потім у графах 4 — 15 рядка 3 розд. ІІІ цю суму розбиваєте на рівні частини, однак не на 12, а на 9 місяців, оскільки квітень — червень потрапили під 100 % місцеву пільгу. Далі до рядка 4 розд. ІІІ переносите нараховані раніше суми земельного податку з рядка 3 розд. III тієї декларації, що уточнюється. І нарешті, різницю, що виникне за алгоритмом, прописаним в УД, показуєте у відповідних графах рядка 6 «Нараховано до зменшення податкового зобов’язання (позитивне значення (р. 4 — р. 3))». Рядок 7 не заповнюєте, оскільки при зменшенні податкового зобов’язання жодних штрафів бути не може.
Заповнення такої УД покажемо на рисунку нижче.
Можливий також інший варіант заповнення УД — без відображення пільги. Тоді в розд. І слід, зокрема, вказати:
— в графі 8 — кількість повних місяців, що дорівнює 9, оскільки протягом 9 місяців поточного року земельний податок підлягає нарахуванню в повному розмірі;
— в графі 16 — ставку земельного податку, яку застосовували раніше;
— в графах 17 і 23 — суму земельного податку за 9 місяців за формулами, наведеними в назві цих граф, при цьому пільгові графи 18 — 22 заповнювати не треба.
Розділ ІІІ в такому разі заповнюється так само, як і в попередньому варіанті. До якого з варіантів схилятимуться харківські податківці, наразі не відомо, тож ви можете обрати будь-який на власний розсуд.
Для платників орендної плати. Заповнення шапки УД в цьому випадку відрізнятиметься тим, що позначку «Х» слід проставити навпроти поля «Орендна плата». Решту полів шапки заповнюєте так, як описано вище для платників земельного податку.
Після цього переходите до заповнення основної частини УД, а саме розд. ІІ, в якому розраховуєте орендну плату із застосуванням місцевої пільги. Особливість заповнення цього розділу полягає в тому, що він узагалі не містить пільгових граф, аналогічних тим, про які ми розповідали вище для платників земельного податку. Пояснення тут просте: пільг з орендної плати за землю донедавна не було зовсім. Тож аби коректно заповнити розд. ІІ УД, вам слід діяти так, як у другому варіанті заповнення УД із земельного податку. Тобто навести:
— в графі 9 — кількість повних місяців, що дорівнює 9, оскільки протягом 9 місяців поточного року орендна плата за землю підлягає нарахуванню в повному розмірі, а у квітні — березні скасовується взагалі у зв’язку зі 100 % пільгою згідно з рішенням № 564/24;
— в графі 17 — ставку орендної плати, яку застосовували раніше;
— в графі 18 — річну суму орендної плати після застосування пільги за формулою, наведеною в тексті графи.
Розділ ІІІ заповнюється так само, як і в разі уточнення земельного податку.
На завершення звернемо вашу увагу на те, що за умови надходження додаткової дотації з державного бюджету до бюджету Харківської міської ТГ пільги продовжуватимуть на кожні три наступні місяці. Напевно, для цього ХМР доведеться щокварталу або приймати нове рішення, або продовжувати строк дії рішення № 564/24. Тож не забувайте протягом року відслідковувати нормотворчу діяльність місцевих депутатів і своєчасно подавати уточнюючі декларації з плати за землю.
Висновки
- Рішенням № 564/24 передбачено пільги для платників земельного податку і орендної плати за землю, земельні ділянки яких розташовані в м. Харкові. Пільги діятимуть протягом ІІ кварталу 2024 року.
- Аби скористатися пільгами з плати за землю, платники мають подати до податкової УД за 2024 рік. При цьому вносити відповідні зміни до договору оренди землі платникам орендної плати не доведеться.
- Подати уточнюючу декларацію необхідно протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зміни, що вплинули на розмір податкового зобов’язання з плати за землю.
- За умови уточнення земельної звітності за 2024 рік не пізніше 30 травня (граничного строку сплати податкових зобов’язань з плати за землю за квітень) черговий платіж до бюджету можна буде не вносити.