zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41553
Висновок документа
Мікрогрант «Власна справа» для ФОП не включається:
— ані в підприємницький дохід;
— ані в громадянський дохід.
Декларувати його самостійно (шляхом подання декларації про майновий стан і доходи) теж потреби немає
Мікрогрант «Власна справа»
Мова в роз’ясненні йде про мікрогрант на створення або розвиток власного бізнесу, який надається відповідно до Порядку № 738*.
Фактично
це є безповоротна (!) державна допомога
Отримувачами можуть бути у т. ч. ФОП.
Розмір мікрогранта визначається відповідно до запиту отримувача, але не може бути менше 50 тис. грн та більше:
— 150 тис. грн — у випадку зобов’язання отримувача створити 1 робоче місце після отримання мікрогранта та прийняття на нього працівника (на умовах, визначених Порядком № 738);
— 250 тис. грн — у випадку зобов’язання отримувача створити не менше 2 робочих місць після отримання мікрогранта та прийняття на них працівників (на умовах, визначених Порядком № 738).
Мікрогранти надаються для покриття витрат за напрямами, переліченими у п. 5 Порядком № 738. Джерелами фінансування надання мікрогрантів є кошти:
— Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття. Розпорядником коштів є Державний центр зайнятості;
— державного бюджету. Головним розпорядником бюджетних коштів є Мінекономіки.
Власне, всі інші нюансі (вимоги до кандидатів, документальний супровід тощо) також розписані у Порядку № 738. Сайт програми знаходиться за адресою. Додаткову інформацію також можна знайти тут.
Податковий аспект
Програма реально працює. Судити про це можемо, зокрема, з великої кількості запитів ФОП щодо порядку оподаткування виплат. ФОП при цьому цікавить:
1) чи вважаються отримані кошти підприємницьким доходом ФОП;
2) чи вважаються отримані кошти доходом ФОП як звичайної фізособи;
3) чи необхідно включати отримані кошти в декларацію про майновий стан і доходи і сплачувати з них ПДФО 18 % та військовий збір (ВЗ) 1,5 %.
У принципі, податківці відповідають на ці питання в однаковому ключі (див., зокрема, лист ГУ ДПС у Чернівецькій обл. від 16.04.2024 № 2043/ІПК/24-13-24-03, лист ДПСУ від 15.03.2024 № 1362/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК, лист ДПСУ від 08.03.2024 № 1226/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК, лист ГУ ДПС у м. Києві від 05.03.2024 № 1132/ІПК/26-15-24-01-13-08 тощо). Причому зазвичай вказують, що така їх позиція погоджена з Міністерством фінансів.
До речі, фактично все те ж саме бачимо і в консультації з категорії 103.02 БЗ, яку зараз коментуємо, але з одним нюансом щодо податкового агентства (про це ми також скажемо пізніше).
Та давайте про все по порядку.
Не всі гранти однакові. Передусім важливо звернути увагу, що мікрогранти, про які ми говоримо (видані згідно з Порядком № 738), не є бюджетними грантами в розумінні п.п. 14.1.2771 ПКУ.*
* 14.1.2771. Бюджетний грант — цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.
Щодо оподаткування державних гранів у ПКУ є своє регулювання, у т. ч. для ФОП (див., зокрема, п. 170.71, п.п. 177.3.2, п.п. 1 п. 292.1 ПКУ). Але виходить, що воно у нашому випадку як раз таки і не працює. І безпосередньо не працює. І за аналогією теж, виходить, не працює. Бо податківці у своїх роз’ясненнях посилаються на зовсім інші норми ПКУ.
Воно так наче навіть і простіше. Але простіше все, лише якщо ФОП виконує всі вимоги надання мікрогранта. Тобто немає нецільового використання та інших причин для повернення коштів. В іншому разі вже виникають додаткові запитання.
Втім давайте розберемо саме випадок, коли все з освоєнням мікрогранта, умовно кажучи, добре.
Чи підприємницький дохід. Ні, податківці вважають, що
це не підприємницький дохід ФОП
Тобто ні в підприємницьких облікових регістрах, ні в підприємницькій звітності такі отримані кошти відображати не слід.
У випадку з ФОП на ЄП податківці як аргумент зазвичай посилаються на п.п. 4 п. 292.11 ст. 292 ПКУ. Відповідно до нього не включаються в ЄП-дохід «суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм».
У випадку з ФОП на загальній системі працює універсальний аргумент, який згадують податківці в консультації, що коментується. Це не підприємницький дохід — оскільки «дохід у вигляді мікрогранта не пов’язаний з результатом від здійснення господарської діяльності фізичної особи — підприємця».
Добре. Втім тоді виникає запитання, чи не громадянський це дохід того ж ФОП. Адже важливо розуміти: якщо якісь надходження ФОП не є підприємницьким доходом, то про них не можна просто забути. Бо якщо дохід не підпадає під підприємницьке оподаткування, отже, він оподатковується за правилами для звичайних фізосіб. Ми про це ще будемо детально говорити пізніше. А зараз ще такий момент, що стосується ФОП на загальній системі.
Як щодо витрат, які ФОП здійснює за рахунок такого гранта? Чи може їх ФОП на загальній системі врахувати у складі витрат (чи то безпосередньо, чи то через амортизаційні відрахування) при обрахунку чистого доходу?
Питання дуже неоднозначне.
Якщо для порівняння взяти ситуацію з юрособами і оподаткуванням цільових грантів, то логіка така, що умовно отримання та витрачання гранта не має у кінцевому підсумку справляти впливу на фінрезультат. Що реалізується чи то через бухоблікові правила (доходи від гранта визнаємо одночасно з витратами), чи то через податкові різниці. Див. із цього приводу, зокрема, статтю «Грант для переробних підприємств: правила обліку та оподаткування» // «Податки & бухоблік», 2024, № 16.
Щодо ФОП на загальний системі в ПКУ ніяких нюансів щодо цього не прописано. Втім з огляду на те, що податківці не бачать грантові кошти в підприємницьких доходах ФОП,
маємо дуже великі сумніви, що податківці погодяться з тим, що ФОП буде відносити придбання за рахунок грантових коштів на витрати
Навіть попри те, що у дещо схожому випадку з компенсацією витрат ФОП на працевлаштування ВПО податківці кажуть, що витрати можна зберегти (див. статтю «ФОП працевлаштував ВПО: отримана компенсація — не дохід» // «Податки & бухоблік», 2024, № 32).
Якщо для вас це питання (з витратами) є актуальним, то рекомендуємо діяти лише згідно з отриманою на свою користь індивідуальною податковою консультацією (ІПК) від податківців.
Чи громадянський дохід. Податківці зазначають, що і громадянський дохід отриманий мікрогрант не збільшує — оскільки він відповідає умовам п.п. 165.1.1 ПКУ.
Податківці кажуть: «…якщо мікрогрант надається на умовах, визначених актами Кабінету Міністрів України, виключно з бюджетів та/або Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування, то такі суми не включаються до загального (місячного) річного оподатковуваного доходу фізичної особи». Як ми з’ясували вище, згідно з Порядком № 738 джерелами фінансування надання мікрогрантів є кошти Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття та державного бюджету. Тобто все збігається. Тож
ПДФО та військовий збір (ВЗ) із цих коштів також сплачувати не потрібно
Тоді ще залишається питання: а чи не слід все одно отримані кошти (хай навіть вони і не оподатковуються) показувати у звітності? І виходить, не лише в декларації про майновий стан і доходи, а й у додатку 4ДФ до Об’єднаного ПДФО/ВЗ/ЄСВ-звіту. Адже ви, мабуть, звернули увагу на ноу-хау податківців, що по тих же лікарняних самого ФОП — на їх думку, ФОП сам і є податковим агентом щодо самого себе. Тобто, виходить, має ще відзвітувати щодо виплати лікарняних самому собі (див. статтю «ФОП сам собі податковий агент: ДПСУ змінює позицію щодо лікарняних!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 34).
У консультації, що коментується, податківці взагалі не кажуть, кого вони тут вважають податковим агентом. Кажуть лише, що ознака доходу для відображення податковим агентом доходу в додатку 4ДФ — «157». У загаданих вище листах також не йдеться, що ФОП тут є податковим агентом щодо самого себе. Якщо провести аналогію із бюджетними грантами, то податковим агентом згідно з п. 170.71 ПКУ є надавач бюджетного гранта, а не сам ФОП. У минулорічному листі ДПСУ 23.03.2023 № 638/ІПК/99-00-24-03-03-06 зі схожого питання податковим агентом податківці також визнавали розпорядника грантових коштів.
Тож
думаємо, що саме ФОПа податківці тут не вважатимуть податковим агентом
Відповідно вважатимуть когось іншого (чи то Фонд, чи то Мінекономіки).
Тоді тут спрацьовує і норма з п. 179.2 ПКУ, що якщо платник податку отримував доходи виключно від податкових агентів, то обов’язок платника податку щодо подання декларації про майновий стан і доходи вважається виконаним.
Тож
лише через отримання мікрогранта обов’язок подавати декларацію про майновий стан і доходи також не виникає
І лише якщо мова про ФОП на загальній системі, який зобов’язаний в силу правил загальної системи подавати декларацію про майновий стан і доходи, то йому слід буде суму отриманого гранта відобразити як неоподатковуваний дохід у рядку 11.3 «Інші доходи, що не підлягають оподаткуванню» розд. III декларації.