Правовий аспект
З позиції податкового законодавства безповоротна фінансова допомога (БФД) — це, зокрема, сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів (п.п. 14.1.257 ПКУ).
При цьому договір дарування (тобто звичайна безоплатна передача) не передбачає, що подарунок передається з певною метою та що використовуватися він має саме відповідно до цієї мети (ч. 1 ст. 717 ЦКУ). А ось
благодійна та гуманітарна допомога (у тому числі у формі пожертви, ч. 1 ст. 729 ЦКУ) надається саме з певною метою
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 5073* благодійна діяльність — це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом № 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.
* Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI.
Суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073, а також інші благодійники та бенефіціари (ч. 1 ст. 4 Закону № 5073).
Благодійною пожертвою визнається безоплатна передача благодійником коштів, іншого майна, майнових прав у власність бенефіціарів для досягнення певних, наперед обумовлених цілей благодійної діяльності, відповідно до Закону № 5073 (ч. 1 ст. 6 Закону № 5073). Благодійник або уповноважені ним особи мають право здійснювати контроль за цільовим використанням благодійної пожертви, у тому числі на користь третіх осіб (ч. 6 ст. 6 Закону № 5073).
Неприбутковий статус благодійного фонду
Взагалі-то згідно з п.п. 133.4.2 ПКУ неприбутковим організаціям — НПО (а отже, й благодійному фонду) дозволено використовувати отримані доходи виключно за двома напрямами — на:
— фінансування витрат на утримання НПО та
— реалізацію цілей (завдань) і напрямів діяльності, визначених статутними документами НПО.
Однак під час воєнного стану (ВС) НПО дозволено надавати допомогу для забезпечення оборони країни без обмежень. І фінансувати витрати, не пов’язані зі статутними цілями і напрямами діяльності, навіть якщо цього не передбачено статутом НПО. Така можливість передбачена п. 63 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ. Ним установлено, що протягом ВС НПО можуть використовувати доходи (прибутки) на військово-оборонні цілі і перераховувати кошти, передавати майно, надавати послуги / благодійну допомогу:
— армії (ЗСУ), Нацгвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Державній прикордонній службі, МВС, Управлінню держохорони, держслужбі спецзв’язку та захисту інформації, військовим формуванням і об’єднанням, військовим частинам, добровільним формуванням територіальних громад, установам і організаціям, що утримуються за рахунок коштів держбюджету, та іншим одержувачам, переліченим у п. 63 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ;
— закладам охорони здоров’я державної / комунальної власності або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних / міських держадміністрацій;
— перераховувати грошові кошти на спецрахунки для збору коштів, відкриті НБУ, а також
— надавати благодійну допомогу фізичним особам (що не є засновниками, учасниками НПО або пов’язаними з ними особами), які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії або вимушеним переселенцям, яким довелося залишити місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах (і зокрема, що стали на облік як внутрішньо переміщені особи).
Така надана допомога не вважається порушенням НПО-умов із п. 133.4 ПКУ і не спричинить втрату неприбуткового статусу благодійним фондом
(див. інформаційний лист ДПСУ № 7/2022, статтю «Благодійна (гуманітарна) допомога під час війни: неприбуткові організації» // «Податки & бухоблік», 2022, № 89).
Відтак юридична особа цілком може надати БФД благодійному фонду на закупівлю тактичних БПЛА для ЗСУ. Інша справа, що необхідно буде скоригувати фінрезультат на благодійну різницю — якщо підприємство є високодохідником (чи малодохідником, який рахує різниці за бажанням).
Благодійна різниця за п.п. 140.5.9 ПКУ
За загальними правилами витрати на благодійність у податковоприбутковому обліку лімітуються. Тож платники податку на прибуток — високодохідники і малодохідники-добровольці при наданні допомоги, зокрема НПО, до податкових витрат можуть віднести суму коштів, вартість товарів, робіт, послуг, безоплатно перерахованих / переданих НПО, у розмірі, що не перевищує 4 % оподатковуваного прибутку за минулий звітний рік. А ось витрати зверху — знімають через благодійну збільшуючу різницю за п.п. 140.5.9 ПКУ.
Водночас у зв’язку з ВС установлені винятки з правил. Так, не вважається реалізацією (за п.п. 69.5 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) / звільняється від благодійної різниці (за п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) допомога товарами / послугами / грошовими коштами, надана визначеним у пп. 69.5, 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ одержувачам (див. статтю «Воєнні пільги та податок на прибуток» // «Податки & бухоблік», 2024, № 53).
Проте НПО, які не утримуються за рахунок коштів державного бюджету, — зокрема благодійні організації, не визначено у переліку отримувачів благодійної допомоги у п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. Відтак, як пояснюють податківці,
у випадку добровільного перерахування коштів у вигляді благодійної пожертви благодійній організації, внесеній до Реєстру НПО, у тому числі для потреб забезпечення оборони держави, прибуткові звільнення не працюють
(див. лист ДПСУ від 06.06.2024 № 3098/ІПК/99-00-21-02-02). Тому платнику-високодохіднику / малодохіднику-добровольцю в такому разі доведеться збільшити фінрезультат на благодійну різницю за п.п. 140.5.9 ПКУ (див. листи ДПСУ від 11.04.2024 № 1957/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК, від 23.02.2024 № 929/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК, від 08.12.2023 № 4555/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК, від 10.08.2023 № 2376/ІПК/99-00-21-02-02-06, БЗ 102.12).
А от у разі надання під час ВС гуманітарної допомоги (з дотриманням вимог Закону України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.99 № 1192-XIV) тим НПО (у тому числі благодійним організаціям), які внесені при цьому до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги, різницю можна не показувати за умови використання зазначеної гумдопомоги для потреб забезпечення оборони держави. Тому при дотриманні таких умов і наданні гуманітарної допомоги будь-яким НПО (у тому числі тим, які не утримуються за рахунок коштів держбюджету) коригування фінрезультату за п.п. 140.5.9 ПКУ не проводять (див. п. 1.3 інформаційного листа ДПСУ № 7/2022, листи ДПСУ від 21.08.2023 № 2599/ІПК/99-00-21-02-02-06, від 09.02.2023 № 262/ІПК/99-00-21-02-02-06, від 02.08.2022 № 1177/ІПК/99-00-21-02-02-06, БЗ 102.12). Докладніше читайте у статті «Обдаровуємо ЗСУ через благодійний фонд: витрати без різниць» // «Податки & бухоблік», 2022, № 63 (ср. ).
Підтвердні документи на благодійну допомогу
Операції з надання допомоги під час ВС мають бути підтверджені документально. У податковоприбутковому обліку для підтвердження витрат платникові також потрібні відповідні підтвердні документи (див. лист ДПСУ від 09.09.2022 № 1439/ІПК/99-00-21-03-02-06, БЗ 102.02).
Такими підтвердними документами можуть бути:
— лист-прохання (лист-звернення) від відповідного одержувача (у нашому випадку благодійного фонду) про надання допомоги або лист-пропозиція від підприємства, що надає допомогу;
— наказ керівника підприємства про надання БФД;
— двосторонній акт приймання-передачі товарів, робіт, послуг (що підтверджує, з одного боку, їх безоплатну передачу платником податків, а з іншого — безоплатне отримання відповідним одержувачем — благодійним фондом). А у випадку перерахування коштів підтвердний документ — платіжна інструкція (див. роз’яснення ГУ ДПС у Житомирській обл. від 10.06.2024, ГУ ДПС у Львівській обл. від 02.05.2024, ГУ ДПС у Чернівецькій обл. від 12.02.2024).
Ці ж документи допоможуть підтвердити, що допомога надається відповідним одержувачам, зазначеним у пп. 69.5, 69.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, і платник має право на застосування воєнних прибуткових пільг.
Висновки
- Юридична особа цілком може надати БФД благодійному фонду на закупівлю тактичних БПЛА для ЗСУ. Адже у період дії ВС неприбутковим організаціям без обмежень (тобто незалежно від статутних документів і без загрози втрати неприбуткового статусу) дозволяється використовувати доходи і перераховувати кошти, передавати майно, надавати послуги / благодійну допомогу на військово-оборонні цілі.
- НПО, які не утримуються за рахунок коштів державного бюджету, — зокрема благодійні організації, не визначено у переліку отримувачів благодійної допомоги у п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. Тому платнику-високодохіднику / малодохіднику-добровольцю у разі надання благодійному фонду БФД доведеться збільшити фінрезультат на благодійну різницю за п.п. 140.5.9 ПКУ.