ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА
КМУ затвердив Порядки ведення нових Єдиних реєстрів ліцензіатів та Порядки заповнення заяв щодо отримання, припинення, оплати тощо усіх видів ліцензій, які видаються за Законом № 3817*. У складі цих нормативів — низка нових форм: і згаданих заяв, і витягів з реєстрів ліцензіатів
КМУ нарешті випустив довгоочікувану постанову для реалізації нових ліцензійних норм алко-тютюново-пального Закону № 3817, які розпочали свою дію ще з 01.01.2025. Тож увесь цей час госпсуб’єктам, фіскалам та решті доводилося задовольнятися лише проєктами згаданих нормативів та документів.
Див. щодо цього: «Ліцензування алкогольних / тютюнових / пального з 2025 року. частини І та ІІ» // «Податки & бухоблік», 2024, № 104; «Алко-тютюново-пальні» ліцензії: форми заяв, сплата, строки дії» // «Податки & бухоблік», 2025, № 5.
Норми постанови КМУ від 04.04.2025 № 374 (далі — постанова № 374) набрали чинності з 08.04.2025
Отже, далі ми перерахуємо, які саме нормативи й документи затверджено постановою № 374.
Порядки щодо реєстрів ліцензіатів. Затверджено було два основних, «ліцензійно-реєстрових», Порядки:
— Порядок ведення Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
— Порядок ведення Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.
Ці Порядки будуть цікаві не тільки фіскалам, оскільки вони регулюють і питання подання / обробки заяв для низки різних випадків (див. нижче), отримання витягів з реєстрів, строки й наслідки відповідних дій ліцензіатів та фіскалів та багато інших ліцензійних питань. Тож зацікавленим читачам ми б радили ознайомитись із змістом Порядків, щоб легше працювалось за новими правилами.
Порядки заповнення і форми заяв. Постановою № 374 також було затверджено сім окремих Порядків заповнення заяв щодо ліцензій на право:
— виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вирощування тютюну, ферментації тютюнової сировини (електронна форма Заяви — J/F1303308)**;
— оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, сидром та перрі (без додання спирту), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (J/F1303107);
— роздрібної торгівлі алкогольними напоями, сидром та перрі (без додання спирту), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (J/F1303405);
— виробництва пального (J/F1304406);
— оптової торгівлі пальним (J/F1304306);
— роздрібної торгівлі пальним (J/F1304505);
— зберігання пального (J/F1304606).
** Тут і надалі в дужках наводимо номери форм відповідних електронних документів — заяв та витягів, які вже доступні на сайті ДПСУ (інформацію про це див. нижче).
До кожного зі згаданих семи Порядків додані і форми відповідних заяв. І якщо раніше ці форми ДПС запозичувала з проєкту цієї постанови КМУ і подавала їх як рекомендовані, то з 8 квітня вони (і Порядки їх заповнення!) вже обов’язкові до застосування
П’ять випадків з подання заяв! Згадані Порядки заповнення заяв щодо ліцензій… застосовуються для усіх випадків, які вимагають подання до ДПС заяв щодо конкретних видів ліцензій. А саме для:
— отримання ліцензії;
— внесення змін до відомостей, що містяться у відповідному Єдиному реєстрі;
— внесення чергового платежу за отриману ліцензію;
— припинення дії ліцензії;
— отримання Витягу з відповідного Єдиного реєстру ліцензіатів.
Сім форм витягів. Окрім того, постановою № 374 затверджено заразом і сім форм витягів з обох Єдиних реєстрів ліцензіатів…
Три форми витягів з Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах щодо ліцензій на право:
— виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вирощування тютюну, ферментації тютюнової сировини (J/F1403304);
— оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, сидром та перрі (без додання спирту), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (J/F1403104);
— роздрібної торгівлі алкогольними напоями, сидром та перрі (без додання спирту), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (J/F1403404).
Чотири форми витягів з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального щодо ліцензій на право:
— виробництва пального (J/F1404404);
— оптової торгівлі пальним (J/F1404304);
— роздрібної торгівлі пальним (J/F1404504);
— зберігання пального (J/F1404605).
Електронні форми. 21 квітня фіскали відрапортували про запровадження нових електронних форм згаданих заяв та витягів і про їх доступність в Реєстрі електронних форм податкових документів на вебпорталі ДПС за посиланням.
Для зручності в дужках вище ми навели номери цих нових електронних форм відповідних заяв та витягів.
Інше. Також постановою № 374 визнано таким, що втратив чинність, Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, затверджений постановою КМУ від 19.06.2019 № 545.
Отже, будьте уважні і ретельно вивчіть нові Порядки та форми, перш ніж подавати до ДПС відповідні ліцензійні заяви та інші необхідні документи.
Ці поради ми адресуємо до багатьох ліцензіатів! Особливо на тлі того, що
до 01.07.2025 подати відповідні заяви необхідно усім ліцензіатам, які отримували ліцензії до 2025 року за старими правилами (див. п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817)
Про цю вимогу згодом ми напишемо докладніше…
Проблеми з Єдиним реєстром місць зберігання. Трохи відхилимося і «в межах теми» нагадаємо, що Порядок ведення Єдиного реєстру місць зберігання* був затверджений ще постановою КМУ від 04.04.2025 № 68 (див. наш коментар «Новий Єдиний реєстр місць зберігання «недієздатний» до квітня?» // «Податки & бухоблік», 2025, № 9). Теоретично цей Порядок у квітні вже має застосовуватись, адже згідно з цією постановою крайній термін початку функціонування нового Єдиного реєстру місць зберігання припадав на 30 березня цього року.
* Нагадаємо, що цей Порядок не стосується місць зберігання пального. Останні підпадають під дію «свіжоспеченого» Порядку ведення Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.
Водночас невідомо, чи вирішені ДПС усі проблеми з програмним забезпеченням, яке обслуговує цей та решту нових Єдиних реєстрів. Однак вихід постанови № 374, гадаємо, прискорить початок повноцінного функціонування також і нового Єдиного реєстру місць зберігання. Окрім того, форму Витягу з цього реєстру (а також Заяви та порядок її заповнення) ще має затвердити Мінфін!
Але поки ми цих документів не бачили. Проте
митники вже з 1 січня при імпорті спирту й алконапоїв для виробництва хімічної продукції, парфумерії, оцту, харчових продуктів тощо вимагають від імпортерів витяги з Єдиного реєстру місць зберігання
Ми про це писали в статті «Алко-тютюново-пальний Закон: продовжуємо вивчати» // «Податки & бухоблік», 2025, № 7 (ср. ).
Можливо, цим і пояснюється той факт, що зараз все ще паралельно діє (не скасований) і старий Порядок ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання, затверджений ще наказом ДПАУ від 28.05.2002 № 251. А от чи діє фактично цей Порядок після 30 березня, і якщо так, то в якій частині,— мають пояснити податківці чи Мінфін.
Водночас згадані нові нормативи КМУ, вищі «за рангом», видані пізніше та ще й «заточені» під діючий Закон № 3817.
При цьому, як бачимо, постановою № 374 низку форм витягів з інших Єдиних реєстрів вже затверджено (див. вище). Тож яким місцем думали законодавці, коли доручали затверджувати витяги з Єдиних реєстрів (а також заяви тощо) різним органам, залишається тільки гадати… ☹