Теми статей
Обрати теми

Доходи у бухобліку і доходи у неприбутковому Звіті: чи мають збігатися?

Войтенко Тетяна, податковий експерт
В окремих випадках здійснені неприбутковою організацією (НПО) операції проходять повз доходи / витрати у бухобліку. Натомість у неприбутковому Звіті їх потрібно відобразити. Що це за випадки? Наскільки розумно благодійній організації проводити гуманітарну допомогу без доходів / витрат? Чи є проблеми у профспілок? З’ясовуємо.

Доходи у неприбутковому Звіті — за бухобліком

Всі ті дані, що неприбутківець наводить у Звіті про використання доходів (прибутків) НПО (форма якого затверджена наказом Мінфіну від 17.06.2016 № 553), мають ґрунтуватися на показниках бухгалтерського обліку та фінансової звітності (див. БЗ 102.04). Тому

доходи і витрати у НПО-звіті формують за бухобліковими правилами на підставі належним чином складених первинних документів

(див. листи ДПСУ від 31.12.2024 № 6017/ІПК/99-00-21-02-02, від 31.12.2024 № 6015/ІПК/99-00-21-02-02). А отже, всі суми доходів і витрат відображають у момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів. Тобто керуються загальним бухпринципом нарахування.

Дохід НПО визначають відповідно до вимог НП(С)БО 15 «Дохід», а витрати — спираючись на норми НП(С)БО 16 «Витрати» (див. БЗ 102.04).

А позаяк орієнтиром для заповнення неприбуткового Звіту є дані бухобліку та фінзвітності, то фіскали бажають бачити у ньому всі суми доходів та витрат (у т. ч. суми нарахованої амортизації основних засобів), визнані за правилами бухобліку. Тобто ті суми доходів і витрат (у т. ч. суми нарахованої амортизації основних засобів), які не відображені у рядках 1.1 — 1.10 та 2.1 — 2.5 НПО-звіту, мають потрапити до його рядків 1.11 «інші доходи» та 2.6 «інші видатки (витрати)» (див. БЗ 102.04). Докладно про заповнення НПО-звіту читайте у статті «Заповнюємо «неприбутковий» Звіт за 2024 рік» // «Податки & бухоблік», 2025, № 12.

Доходи у НПО-звіті — з урахуванням особливостей діяльності НПО

Водночас податківці не забувають про неприбуткові нюанси і визнають, що дохідні рядки 1.1 — 1.11 і витратні рядки 2.1 — 2.6 НПО-звіту слід заповнювати з урахуванням особливостей діяльності конкретної НПО залежно від закону, що регулює діяльність такої неприбуткової організації. І допускають, що кожний конкретний випадок щодо відображення доходів і витрат у НПО-звіті потребує окремого аналізу договорів та первинних документів (див. БЗ 102.04).

І ось пара яскравих прикладів на підтвердження.

Передача активів у разі припинення НПО. Для більшості НПО передбачена умова (закріплена й у профільному неприбутковому законодавстві) про передачу активів іншим НПО того самого виду або до бюджету при ліквідації НПО (п.п. 133.4.1 ПКУ). І хоча у разі припинення НПО (і передачі-отримання активів) доходів і витрат у бухобліку сторін не виникає, відобразити їх у неприбутковому Звіті доведеться. Оскільки активи, отримані від ліквідованої (реорганізованої) НПО, слід показати в дохідному рядку 1.10 НПО-звіту, а активи, передані при ліквідації (реорганізації) іншим НПО або до бюджету, — у витратному рядку 2.5 такого Звіту.

Гуманітарна допомога. За приписами п. 1.3 Порядку № 298* передачу набувачу гуманітарної допомоги у вигляді грошових коштів і ТМЦ слід відображати за Дт 48 у кореспонденції з рахунками обліку грошових коштів, товарів, запасів та іншого майна. Тобто

у цьому випадку, за версією Мінфіну, не потрібно застосовувати дохідні субрахунки 718 або 745, на яких визнають дохід від цільового фінансування (Дт 48 — Кт 718, 745)

Хоча, на наш погляд, цей варіант стосується випадків, коли НПО виступає у ролі посередника і не визнає витрати від такої гумдопомоги (див. статтю «Гуманітарна допомога в інвалюті: як обліковувати неприбутківцю?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 26).

* Порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги, затверджений наказом Мінфіну від 14.12.99 № 298.

Проте якщо притримуватися озвученої позиції Мінфіну, то в бухобліку НПО доходів і витрат не буде. Однак у разі здійснення операцій з гуманітарною допомогою її отримувачі та набувачі мають заповнювати рядки 1.6.2 ГД, 2.4.2 ГД та 3.1 ГД неприбуткового Звіту та подавати додаток ГД до нього (див. лист ДПСУ від 06.05.2024 № 2593/ІПК/99-00-21-03-02, БЗ 102.04).

І тут найбільше ризикують благодійні організації.

Ризики для благодійних організацій. Нагадаємо, що для благодійних організацій ч. 3 ст. 16 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI встановлено обмеження витрат на адміністративні цілі —граничний розмір адмінвитрат. Дозволений ліміт адміністративних витрат — це не більше 20 % доходу благодійної організації у поточному році. Зазначений критерій щодо розміру адмінвитрат розраховують за підсумками відповідного календарного року (див. лист ДПСУ 02.09.2024 № 4291/ІПК/99-00-21-02-02). Детальніше читайте у статті «Коли адмінвитрати не можуть перевищувати 20 % доходу благодійної організації?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 13. Тож

невизнання доходу від здійснення операцій з гумдопомогою автоматично призводить до зниження дозволеного ліміту адмінвитрат благодійної організації

А натепер це призводить до подвійних втрат. Адже з 30.12.2024 новий п.п. 133.4.41 ПКУ прямо дозволяє благодійним організаціям без ризику втрати НПО-статусу виплачувати своїм працівникам компенсації та здійснювати інші виплати (включаючи ті, що є додатковим благом). Але розмір таких виплат не повинен перевищувати 25 % від загальних адмінвитрат такої благодійної організації за рік (див. роз’яснення ДПСУ від 30.01.2025).

Відтак, благодійній організації має сенс діяти за класичною схемою обліку гуманітарної допомоги і визнавати дохід від цільового фінансування, як того вимагає НП(С)БО 15. Докладніше про облік цільового фінансування див. у статті «Отримуємо цільове фінансування» // «Податки & бухоблік», 2021, № 12 (ср. ).

Профспілковий План рахунків. Наголосимо, що постанова Президії Ради ФПУ від 28.09.2000 № П-29-3, якою було затверджено План рахунків бухгалтерського обліку первинних профспілкових організацій та Інструкцію про його застосування, втратила чинність ще у 2017 році.

Наразі запроваджені Рекомендації по застосуванню Плану рахунків бухгалтерського обліку в профспілкових організаціях (додаток 1) та спрощені Рекомендації по застосуванню Плану рахунків бухгалтерського обліку в первинних профспілкових організаціях (додаток 2), затверджені постановою Президії ФПУ від 16.03.2016 № П-7-19.

За цими Рекомендаціями цільове фінансування профспілки мають визнавати доходом згідно з вимогами пп. 16 — 19 НП(С)БО 15

Тобто Рекомендації повною мірою відповідають бухзаконодавству. Тож у профспілок, які ними керуються замість загальної Інструкції про застосування Плану рахунків бухобліку, затвердженої наказом Мінфіну від 30.11.99 № 291, проблем з заповненням НПО-звіту бути не повинно.

Висновки

  • У неприбутковому Звіті мають бути відображені всі суми доходів та витрат (у т. ч. суми нарахованої амортизації основних засобів), сформовані за правилами бухобліку.
  • Форма НПО-звіту передбачає заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності конкретної НПО залежно від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
  • Зважаючи на встановлений 20 % ліміт адмінвитрат благодійній організації має сенс діяти за класичною схемою обліку гуманітарної допомоги і визнавати дохід від цільового фінансування, як того вимагає НП(С)БО 15.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі