Доходи у неприбутковому Звіті — за бухобліком
Всі ті дані, що неприбутківець наводить у Звіті про використання доходів (прибутків) НПО (форма якого затверджена наказом Мінфіну від 17.06.2016 № 553), мають ґрунтуватися на показниках бухгалтерського обліку та фінансової звітності (див. БЗ 102.04). Тому
доходи і витрати у НПО-звіті формують за бухобліковими правилами на підставі належним чином складених первинних документів
(див. листи ДПСУ від 31.12.2024 № 6017/ІПК/99-00-21-02-02, від 31.12.2024 № 6015/ІПК/99-00-21-02-02). А отже, всі суми доходів і витрат відображають у момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів. Тобто керуються загальним бухпринципом нарахування.
Дохід НПО визначають відповідно до вимог НП(С)БО 15 «Дохід», а витрати — спираючись на норми НП(С)БО 16 «Витрати» (див. БЗ 102.04).
А позаяк орієнтиром для заповнення неприбуткового Звіту є дані бухобліку та фінзвітності, то фіскали бажають бачити у ньому всі суми доходів та витрат (у т. ч. суми нарахованої амортизації основних засобів), визнані за правилами бухобліку. Тобто ті суми доходів і витрат (у т. ч. суми нарахованої амортизації основних засобів), які не відображені у рядках 1.1 — 1.10 та 2.1 — 2.5 НПО-звіту, мають потрапити до його рядків 1.11 «інші доходи» та 2.6 «інші видатки (витрати)» (див. БЗ 102.04). Докладно про заповнення НПО-звіту читайте у статті «Заповнюємо «неприбутковий» Звіт за 2024 рік» // «Податки & бухоблік», 2025, № 12.
Доходи у НПО-звіті — з урахуванням особливостей діяльності НПО
Водночас податківці не забувають про неприбуткові нюанси і визнають, що дохідні рядки 1.1 — 1.11 і витратні рядки 2.1 — 2.6 НПО-звіту слід заповнювати з урахуванням особливостей діяльності конкретної НПО залежно від закону, що регулює діяльність такої неприбуткової організації. І допускають, що кожний конкретний випадок щодо відображення доходів і витрат у НПО-звіті потребує окремого аналізу договорів та первинних документів (див. БЗ 102.04).
І ось пара яскравих прикладів на підтвердження.
Передача активів у разі припинення НПО. Для більшості НПО передбачена умова (закріплена й у профільному неприбутковому законодавстві) про передачу активів іншим НПО того самого виду або до бюджету при ліквідації НПО (п.п. 133.4.1 ПКУ). І хоча у разі припинення НПО (і передачі-отримання активів) доходів і витрат у бухобліку сторін не виникає, відобразити їх у неприбутковому Звіті доведеться. Оскільки активи, отримані від ліквідованої (реорганізованої) НПО, слід показати в дохідному рядку 1.10 НПО-звіту, а активи, передані при ліквідації (реорганізації) іншим НПО або до бюджету, — у витратному рядку 2.5 такого Звіту.
Гуманітарна допомога. За приписами п. 1.3 Порядку № 298* передачу набувачу гуманітарної допомоги у вигляді грошових коштів і ТМЦ слід відображати за Дт 48 у кореспонденції з рахунками обліку грошових коштів, товарів, запасів та іншого майна. Тобто
у цьому випадку, за версією Мінфіну, не потрібно застосовувати дохідні субрахунки 718 або 745, на яких визнають дохід від цільового фінансування (Дт 48 — Кт 718, 745)
Хоча, на наш погляд, цей варіант стосується випадків, коли НПО виступає у ролі посередника і не визнає витрати від такої гумдопомоги (див. статтю «Гуманітарна допомога в інвалюті: як обліковувати неприбутківцю?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 26).
Проте якщо притримуватися озвученої позиції Мінфіну, то в бухобліку НПО доходів і витрат не буде. Однак у разі здійснення операцій з гуманітарною допомогою її отримувачі та набувачі мають заповнювати рядки 1.6.2 ГД, 2.4.2 ГД та 3.1 ГД неприбуткового Звіту та подавати додаток ГД до нього (див. лист ДПСУ від 06.05.2024 № 2593/ІПК/99-00-21-03-02, БЗ 102.04).
І тут найбільше ризикують благодійні організації.
Ризики для благодійних організацій. Нагадаємо, що для благодійних організацій ч. 3 ст. 16 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI встановлено обмеження витрат на адміністративні цілі —граничний розмір адмінвитрат. Дозволений ліміт адміністративних витрат — це не більше 20 % доходу благодійної організації у поточному році. Зазначений критерій щодо розміру адмінвитрат розраховують за підсумками відповідного календарного року (див. лист ДПСУ 02.09.2024 № 4291/ІПК/99-00-21-02-02). Детальніше читайте у статті «Коли адмінвитрати не можуть перевищувати 20 % доходу благодійної організації?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 13. Тож
невизнання доходу від здійснення операцій з гумдопомогою автоматично призводить до зниження дозволеного ліміту адмінвитрат благодійної організації
А натепер це призводить до подвійних втрат. Адже з 30.12.2024 новий п.п. 133.4.41 ПКУ прямо дозволяє благодійним організаціям без ризику втрати НПО-статусу виплачувати своїм працівникам компенсації та здійснювати інші виплати (включаючи ті, що є додатковим благом). Але розмір таких виплат не повинен перевищувати 25 % від загальних адмінвитрат такої благодійної організації за рік (див. роз’яснення ДПСУ від 30.01.2025).
Відтак, благодійній організації має сенс діяти за класичною схемою обліку гуманітарної допомоги і визнавати дохід від цільового фінансування, як того вимагає НП(С)БО 15. Докладніше про облік цільового фінансування див. у статті «Отримуємо цільове фінансування» // «Податки & бухоблік», 2021, № 12 (ср. ).
Профспілковий План рахунків. Наголосимо, що постанова Президії Ради ФПУ від 28.09.2000 № П-29-3, якою було затверджено План рахунків бухгалтерського обліку первинних профспілкових організацій та Інструкцію про його застосування, втратила чинність ще у 2017 році.
Наразі запроваджені Рекомендації по застосуванню Плану рахунків бухгалтерського обліку в профспілкових організаціях (додаток 1) та спрощені Рекомендації по застосуванню Плану рахунків бухгалтерського обліку в первинних профспілкових організаціях (додаток 2), затверджені постановою Президії ФПУ від 16.03.2016 № П-7-19.
За цими Рекомендаціями цільове фінансування профспілки мають визнавати доходом згідно з вимогами пп. 16 — 19 НП(С)БО 15
Тобто Рекомендації повною мірою відповідають бухзаконодавству. Тож у профспілок, які ними керуються замість загальної Інструкції про застосування Плану рахунків бухобліку, затвердженої наказом Мінфіну від 30.11.99 № 291, проблем з заповненням НПО-звіту бути не повинно.
Висновки
- У неприбутковому Звіті мають бути відображені всі суми доходів та витрат (у т. ч. суми нарахованої амортизації основних засобів), сформовані за правилами бухобліку.
- Форма НПО-звіту передбачає заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності конкретної НПО залежно від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
- Зважаючи на встановлений 20 % ліміт адмінвитрат благодійній організації має сенс діяти за класичною схемою обліку гуманітарної допомоги і визнавати дохід від цільового фінансування, як того вимагає НП(С)БО 15.
