Розмір підприємства — на що впливає?
Від того, до якої категорії (мікро-, малих, середніх або великих) належить підприємство,
безпосередньо залежить формат фінансової звітності, що ним подається
Так, для мікро- і малих підприємств (крім тих, що зобов’язані складати фінзвітність за міжнародними стандартами) встановлена скорочена за показниками фінансова звітність у складі Балансу і Звіту про фінансові результати (ч. 3 ст. 11 Закону про бухоблік*, п. 2 розд. ІІ НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», п. 2 розд. І НП(С)БО 25 «Спрощена фінансова звітність»). Усі інші підприємства, що застосовують національні стандарти бухгалтерського обліку, складають і подають повний комплект фінансової звітності за нормами НП(С)БО 1.
* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.
Хоча за бажанням «малюки» — мікро- і малі підприємства — також можуть складати повнокомплектну фінзвітність. Свій вибір закріплюють у наказі про облікову політику підприємства. І якщо вирішено звітувати за повною формою, тоді в усьому доведеться підпорядковуватися вимогам НП(С)БО 1. Тобто складати річну фінансову звітність у складі п’яти форм і щокварталу подавати проміжну фінзвітність у складі двох форм (п. 2 розд. II НП(С)БО 1, п. 2 Порядку № 419*). А мікропідприємствам тоді вести бухоблік за загальними правилами і забути про спрощення, визначені п. 7 розд. I НП(С)БО 25.
* Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою Кабміну від 28.02.2000 № 419.
Розмірність підприємства впливає також на:
1) МСФЗ-обов’язок — великі підприємства зобов’язані складати фінансову звітність за міжнародними стандартами (ч. 2 ст. 121 Закону про бухоблік);
2) обов’язок оприлюднювати фінзвітність і в які строки — великі та середні підприємства, а також фінансові установи та недержавні пенсійні фонди, що належать до мікро- та малих підприємств, і малі підприємства, що є суб’єктами держсектору, зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність разом з аудиторським звітом на своїй вебсторінці або своєму вебсайті (у повному обсязі) (ч. 3 ст. 14 Закону про бухоблік, див. статтю «Річна фінзвітність: оприлюднення» // «Податки & бухоблік», 2024, № 11);
3) подання електронних податкових декларацій — великі та середні підприємства подають фіскалам податкові декларації виключно в електронній формі (п. 49.4 ПКУ). Ця вимога поширюється і на фінансову звітність, яку прибутківці подають у складі декларації з податку на прибуток. Але якщо, наприклад, мале підприємство подає прибуткову декларацію в електронному вигляді, то й фінансову звітність — її невід’ємний додаток — теж подають в електронній формі (п. 49.4 ПКУ).
Розмірну групу для цілей подання податкової звітності в електронній формі визначають саме за бухобліковими критеріями, встановленими ч. 2 ст. 2 Закону про бухоблік (див. БЗ 129.03)
4) періодичність подання фінзвітності — за вимогами п. 2 Порядку № 419 мікропідприємства та непідприємницькі товариства (крім МСФЗ-зобов’язаних) подають виключно річну фінансову звітність. Щоправда, якщо підприємство за бухобліковими мірками — мікро-, але з податкової точки зору — високодохідник, то йому доведеться подавати податківцям проміжну фінзвітність у складі прибуткової декларації за звітний квартал (пп. 46.2, 137.4, 137.5 ПКУ, лист Мінфіну від 21.02.2017 № 11130-02-2/4779);
5) подання Звіту про управління — мікро- та малі підприємства взагалі звільняються від подання Звіту про управління разом із річною фінзвітністю. А середні підприємства мають право не відображати у Звіті про управління нефінансову інформацію (ч. 7 ст. 11 Закону про бухоблік, п. 2 Порядку № 419);
6) спосіб ведення бухобліку — мікропідприємства, що не становлять суспільний інтерес та не є ПДВ-платниками, можуть вести бухоблік без застосування подвійного запису (ч. 3 ст. 3 Закону про бухоблік).
Критерії оцінки розміру підприємства
Критерії, за якими визначають приналежність підприємства (крім бюджетних установ) до тієї чи іншої категорії, установлені ч. 2 ст. 2 Закону про бухоблік. При цьому орієнтуються на три показники за попередній рік (у нашому випадку за 2024 рік):
1) балансову вартість активів — ряд. 1300 гр. 4 Балансу за ф. № 1, № 1-м, № 1-мс;
2) чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) — ряд. 2000 гр. 3 Звіту про фінансові результати за ф. № 2, № 2-м, № 2-мс;
3) середню кількість працівників — розраховують згідно з Інструкцією зі статистики кількості працівників, затвердженою наказом Держстату від 28.09.2005 № 286 (див. статтю «Розрахунок чисельності працівників підприємства» // «Податки & бухоблік», 2020, № 77).
Розмірні групи підприємств і критерії оцінки, що їм відповідають, наведені в табл. 1.
Таблиця 1. Класифікація підприємств за Законом про бухоблік
| Категорія підприємства | Критерії оцінки за рік, що передує звітному | ||
| Балансова вартість активів, євро* | Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), євро* | Середня кількість працівників, осіб | |
| Мікро- | До 350 тис. включно | До 700 тис. включно | До 10 включно |
| Малі | До 4 млн включно | До 8 млн включно | До 50 включно |
| Середні | До 20 млн включно | До 40 млн включно | До 250 включно |
| Великі | Понад 20 млн | Понад 40 млн | Понад 250 |
Критерії, позначені в євро, перераховують за середнім за період курсом НБУ (див. bank.gov.ua/ua/markets/exchangerate-chart).
Середньорічні курси євро за минулі роки представлені в табл. 2. Саме їх використовують для розрахунку гривневого еквівалента балансової вартості активів і чистого доходу від реалізації.
Таблиця 2. Середні за рік курси НБУ
| Роки, що передують звітному | Середньорічні курси євро, грн/€ |
| 2017 («старт») | 30,0042 |
| 2018 | 32,1429 |
| 2019 | 28,9518 |
| 2020 | 30,79 |
| 2021 | 32,31 |
| 2022 | 33,98 |
| 2023 | 39,56 |
| 2024 | 43,45 |
Новоутворені підприємства для встановлення свого статусу застосовують показники на дату складання першої річної фінзвітності. Тобто ті, хто створений у 2024 році, беруть дані фінзвітності за 2024 рік, а хто буде створений у поточному звітному 2025 році — візьмуть показники із річної фінзвітності за 2025 рік.
Відповідність двом критеріям оцінки
Для віднесення підприємства до певної категорії показники фінзвітності за попередній рік мають відповідати одночасно щонайменше двом критеріям (у будь-якій комбінації). Потрапляти відразу під усі три класифікаційні ознаки зовсім не обов’язково. Тобто коли два параметри з трьох відповідають певній розмірній групі, то цього вистачає, щоб її достовірно встановити. Якщо ж збігаються відразу всі три показники належності до відповідної групи — сумнівів узагалі жодних.
А якщо за трьома критеріями підприємство потрапляє у три різні категорії?
Тоді обирають золоту середину (див. інформаційне повідомлення Мінфіну щодо визначення категорії підприємства від 11.12.2018). Наприклад, юрособа за показниками фінансової звітності попереднього звітного 2024 року за середньою кількістю працівників (43 особи) підпадає під критерій малого підприємства, за балансовою вартістю активів (300 млн грн) відповідає умовам середнього підприємства, а за розміром чистого доходу від реалізації продукції (1900 млн грн) є великим підприємством. Тоді таке підприємство визнається середнім (див. статтю «Градація підприємств за версією Мінфіну» // «Податки & бухоблік», 2018, № 103).
Наведемо приклади визначення категорії, до якої належить підприємство, за даними річної фінзвітності за 2024 рік.
Таблиця 3. Приклади визначення категорії, до якої належить підприємство
| Критерії оцінки розміру підприємства | |||||
| Балансова вартість активів | Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) | Середня кількість працівників | |||
| млн грн | категорія, до якої може належати підприємство | млн грн | категорія, до якої може належати підприємство | осіб | категорія, до якої може належати підприємство |
| Входить до групи мікропідприємств | |||||
| 9,1 | мікро- | 21,8 | мікро- | 38 | мале |
| Входить до групи малих підприємств | |||||
| 9,4 | мікро- | 41,6 | мале | 254 | велике |
| 9,5 | мікро- | 371,2 | середнє | 14 | мале |
| 119,1 | мале | 29,8 | мікро- | 51 | середнє |
| 113,2 | мале | 19,8 | мікро- | 261 | велике |
| 119,3 | мале | 294,9 | середнє | 6 | мікро- |
| 51,6 | мале | 1739,5 | велике | 5 | мікро- |
| 298,7 | середнє | 27,6 | мікро- | 38 | мале |
| 364,9 | середнє | 196,1 | мале | 4 | мікро- |
| 2461,4 | велике | 28,2 | мікро- | 27 | мале |
| 1473,2 | велике | 112,2 | мале | 8 | мікро- |
| Входить до групи середніх підприємств | |||||
| 117,5 | мале | 397,8 | середнє | 267 | велике |
| 545,4 | середнє | 236,1 | мале | 254 | велике |
| 356,0 | середнє | 1892,6 | велике | 7 | мікро- |
| 372,1 | середнє | 2405,2 | велике | 44 | мале |
| 1754,8 | велике | 30,1 | мікро- | 63 | середнє |
| 1515,2 | велике | 262,0 | мале | 149 | середнє |
| 873,9 | велике | 901,9 | середнє | 8 | мікро- |
| 1173,9 | велике | 1372,2 | середнє | 43 | мале |
| Входить до групи великих підприємств | |||||
| 1258,7 | велике | 2515,2 | велике | 235 | середнє |
| 347,6 | середнє | 1776,4 | велике | 651 | велике |
| 942,3 | велике | 355,8 | середнє | 271 | велике |
Уперше свій калібр підприємства визначили на початку 2018 року — за даними річної фінансової звітності за 2017 рік.
А надалі підприємство повинно було щорічно тестувати, чи вписується воно в рамки своєї категорії. І якщо відповідність не дотримана, то переходити до іншої групи. Але не аби як, а за чітко визначеними правилами.
Коли та як змінювати групу перебування?
Для підприємств, які працюють не один рік, порядок переходу з однієї класифікаційної категорії в іншу визначає ч. 2 ст. 2 Закону про бухоблік. Основне правило:
залишають групу перебування тільки у тому випадку, коли два роки поспіль не вписуються в критерії присвоєної категорії
Інакше категорію, до якої належить підприємство, не змінюють. Наприклад, з початку 2023 року підприємство змінило статус і потрапило до категорії малих. Відповідно за 2023 і 2024 роки воно подавало фінансову звітність малого підприємства. Але позаяк з моменту набуття статусу малого підприємства минули 2 роки (2023-й і 2024-й), то для фінзвітності за 2025 рік йому потрібно пройти тест на відповідність критеріям групи перебування.
І тільки при дворічній невідповідності слід змінити свою категорію. Тоді спрацьовує друге правило:
групу переходу визначають за показниками річної фінансової звітності за рік, що передує звітному
Скажімо, якщо наше підприємство протягом двох років поспіль не відповідає статусу малого підприємства (у 2023 році було мікро-, а у 2024 — середнє), то з 2025 року воно має перейти у середню групу — категорію другого року невідповідності. Тобто у випадку, що розглядається, слід орієнтуватися на показники фінзвітності за 2024 рік.
А от якщо б за якийсь один рік із двох (або 2023, або 2024) показники фінзвітності підприємства відповідали категорії малого, тоді підстав для її перегляду не виникає. Адже Закон про бухоблік прямо вимагає залишити групу перебування тільки у разі, якщо показники річної фінзвітності протягом двох років поспіль не відповідають визначеним критеріям відповідної категорії підприємств. Наприклад, за даними фінзвітності за 2023 рік наше підприємство все ще було малим, у 2024 — мікро-, а у 2025 — стане середнім. За таких обставин за 2025 рік підприємство повинно звітувати як мале. Позаяк немає два роки поспіль невідповідності категорії малого підприємства (є тільки один 2024 рік невідповідності). І лише з початку 2026 року підприємство втратить свій малий статус. Оскільки два роки поспіль (2024 і 2025 роки) підприємство не відповідатиме критеріям малої групи. Тож зі звітних періодів 2026 року таке підприємство має звітувати як середнє.
Ті підприємства, які створені у 2023 і 2024 роках, у 2025 році зберігають первісно встановлену розмірність. Переглядати її для фінзвітності-2025 не потрібно.
Визначити категорію належності підприємства, якщо два роки поспіль має місце невідповідність критеріям конкретної групи перебування, вам допоможе табл. 4.
Таблиця 4. Статус підприємства для фінзвітності — 2025
| 2022 рік | 2023 рік | 2024 рік | 2025 рік (зміна статусу) | Яким підприємство є у 2025 році і буде у 2026 році |
| Відповідає критеріям | Фінзвітність подає як мале, але відповідає критеріям | Фінзвітність подає як | ||
| малого | мікро- | мікро- | мікро- | З 2025 року переходить до категорії мікропідприємств. Оскільки два роки поспіль не відповідає критеріям малої групи. Фінзвітність за 2025 рік подає як мікро- у складі форм № 1-мс і № 2-мс. Може обрати повноформатну фінзвітність. Мікро- залишається й у 2026 році |
| малого | мікро- | малого | мале | За 2025 рік звітує як мале підприємство за формами № 1-м та № 2-м. Позаяк немає два роки поспіль невідповідності категорії малого. Може обрати повноформатну фінзвітність. Якщо за даними річної фінзвітності за 2025 рік буде відповідати критеріям мікро-, середнього або великого підприємства, то за 2026 рік все одно звітуватиме як мале |
| малого | мікро- | середнього | середнє | З 2025 року — переходить до групи середніх підприємств. Оскільки два роки поспіль не відповідає категорії малого. До якої категорії переходити, визначаємо за даними річної фінзвітності за 2024 рік. За 2025 рік звітує як середнє за повними формами. Середнім залишається й у 2026 році |
| малого | мікро- | великого | велике | З 2025 року — переходить до групи великих підприємств. Оскільки два роки поспіль не відповідає категорії малого. До якої категорії переходити, визначаємо за даними річної фінзвітності за 2024 рік. За 2025 рік звітує як МСФЗ-зобов’язане. Великим залишається й у 2026 році |
| малого | малого | мікро- | мале | За 2025 рік звітує як мале підприємство за формами № 1-м та № 2-м. Позаяк немає два роки поспіль невідповідності категорії малого. Може обрати повноформатну фінзвітність. Якщо за даними річної фінзвітності за 2025 рік буде відповідати критеріям мікро-, середнього або великого підприємства, то за 2026 рік має перейти до відповідної категорії, орієнтуючись на показники фінзвітності за 2025 рік |
| малого | малого | середнього | мале | |
| малого | малого | великого | мале | |
| малого | середнього | мікро- | мікро- | З 2025 року переходить до категорії мікропідприємств. Оскільки два роки поспіль не відповідає критеріям малої групи. Фінзвітність за 2025 рік подає як мікро- у складі форм № 1-мс і № 2-мс. Може обрати повноформатну фінзвітність. Мікро- залишається й у 2026 році |
| малого | середнього | малого | мале | За 2025 рік звітує як мале підприємство за формами № 1-м та № 2-м. Позаяк немає два роки поспіль невідповідності категорії малого. Може обрати повноформатну фінзвітність. Якщо за даними річної фінзвітності за 2025 рік буде відповідати критеріям мікро-, середнього або великого підприємства, то за 2026 рік все одно звітуватиме як мале |
| малого | середнього | середнього | середнє | За 2025 рік має звітувати як середнє підприємство. Оскільки два роки поспіль не відповідає критеріям малої групи. Тобто повинно змінити свою групу, перейти із малих до середняків і подавати повноформатну фінзвітність. У 2026 році звітує як середнє підприємство |
| малого | середнього | великого | велике | З 2025 року — переходить до групи великих підприємств. Оскільки два роки поспіль не відповідає категорії малого. До якої категорії переходити, визначаємо за даними річної фінзвітності за 2024 рік. За 2025 рік звітує як МСФЗ-зобов’язане. Великим залишається й у 2026 році |
| малого | великого | мікро- | мікро- | З 2025 року переходить до категорії мікропідприємств. Оскільки два роки поспіль не відповідає критеріям малої групи. Фінзвітність за 2025 рік подає як мікро- у складі форм № 1-мс і № 2-мс. Може обрати повноформатну фінзвітність. Мікро- залишається й у 2026 році |
| малого | великого | малого | мале | За 2025 рік звітує як мале підприємство за формами № 1-м та № 2-м. Позаяк немає два роки поспіль невідповідності категорії малого. Може обрати повноформатну фінзвітність. Якщо за даними річної фінзвітності за 2025 рік буде відповідати критеріям мікро-, середнього або великого підприємства, то за 2026 рік все одно звітуватиме як мале |
| малого | великого | середнього | середнє | За 2025 рік має звітувати як середнє підприємство. Оскільки два роки поспіль не відповідає критеріям малої групи. Тобто повинно змінити свою групу, перейти із малих до середняків і подавати повноформатну фінзвітність. У 2026 році звітує як середнє підприємство |
| малого | великого | великого | велике | З 2025 року — переходить до групи великих підприємств. Оскільки два роки поспіль не відповідає категорії малого. До якої категорії переходити, визначаємо за даними річної фінзвітності за 2024 рік. За 2025 рік звітує як МСФЗ-зобов’язане. Великим залишається й у 2026 році |
Висновки
- Для того щоб віднести підприємство до тієї чи іншої класифікаційної категорії (мікро-, малих, середніх або великих), показники його фінзвітності за попередній рік мають одночасно відповідати, як мінімум, двом оціночним критеріям із трьох, визначених ч. 2 ст. 2 Закону про бухоблік.
- Якщо протягом двох років поспіль підприємство не вписується в критерії своєї групи перебування, воно має перейти в одну з трьох інших категорій другого року невідповідності. Тобто змінюють групу тільки у разі дворічної невідповідності визначеним критеріям відповідної категорії, до якої належить підприємство.
