zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42438
ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА
Госпсуб’єкту, який планує під час проведення рекламної акції (презентації), публічних заходів безоплатно розповсюджувати алконапої, тютюнові вироби чи РЕС, необхідно придбавати ліцензію на право роздрібної торгівлі такими товарами
Запитання. Ви вже напевно зрозуміли, що ця консультація є відповіддю на запитання, чи потрібно придбавати ліцензію на право роздрібної торгівлі алконапоями, тютюновими виробами, РЕС для безоплатних роздач таких товарів під час рекламних заходів тощо.
Традиційно фіскально. Фіскали завели свою стару «шарманку» і вже в умовах дії Закону № 3817** роз’яснили так само: ліцензію на роздрібну торгівлю товарами, які роздаватимуться безоплатно, придбавати необхідно!
Такий самий підхід від них звучав і за часів Закону № 481***. Стара консультація в БЗ 113.03, звісно, втратила чинність, але нова побудована аналогічно.
Автори цієї консультації тепер вже із Закону № 3817 (п. 76 ч. 1 ст. 1) узяли термін «роздрібна торгівля», який визначено як «продаж товарів…». Потім притягнули сюди термін «продаж (реалізація) товарів» із п.п. 14.1.202 ПКУ, який включає і операції з безплатного надання товарів. І на цій підставі зробили висновок щодо обов’язковості наявності роздрібної ліцензії для таких операцій.
Вони зазначають, що при розповсюдженні алконапоїв та тютюнових виробів шляхом безоплатного їх надання споживачеві право власності на них переходить до споживача. Та, мовби, тому такі операції розглядаються як операції з продажу і мають здійснюватися лише за наявності ліцензій на право роздрібної торгівлі відповідними товарами.
Чому ми не згодні. Вважаємо такий підхід сумнівним.
По-перше, на нашу думку, у терміні «роздрібна торгівля», яка саме і підлягає ліцензуванню, слово «продаж» використовується в загальноприйнятому розумінні, яке передбачає оплатну (!) передачу товарів. Тобто — надання товарів за гроші чи за інший товар, а не задарма! Див. будь-який тлумачний словник. Тому операції з безоплатного розповсюдження алко-, тютюнових чи РЕС-товарів сюди якось не вписуються...
По-друге, в ч. 2 ст. 1 Закону № 3817 чітко визначено, які терміни цей Закон «запозичує» з ПКУ. І терміна «продаж (реалізація) товарів» ви там не знайдете! Тож використання фіскалами цього терміна вважаємо некоректним.
Водночас, оскільки така позиція фіскалів є усталеною, то переконувати їх у незаконності штрафування за рекламні тощо роздачі за відсутності «роздрібної» ліцензії без звернення до суду буде складно…
Тож
виробники та оптові торговці цими товарами, у яких немає ліцензій також і на роздрібну торгівлю, добре все зважте, перш ніж проводити безоплатні роздачі таких товарів…
Але це не стосується малих виробництв виноробної продукції. Їм для роздрібної торгівлі алконапоями без додавання спирту (винами виноградними, винами плодово-ягідними, напоями медовими) «роздрібна» ліцензія не потрібна (ч. 12 ст. 16 Закону № 3817). Тож для безплатного розповсюдження таких напоїв їм вистачить і ліцензії на виробництво…
При безоплатних роздачах алконапоїв не забувайте також і про можливі (вигадані фіскалами) проблеми такого «продажу» нижче мінімальних цін…
Детальніше на цю тему також читайте в статті «Рекламні роздачі алко- й тютюнових виробів (акциз, ліцензії, мінціни)» // «Податки & бухоблік», 2022, № 59, зміст якої ще переважно актуальний...
Столові вина. Звісно, висновок цієї фіскальної консультації не стосується випадків безоплатних роздач столових вин. Адже норми Закону № 3817 на роздрібну торгівлю столовими винами не поширюються.
Безоплатне «споживання» на корпоративах тощо. Водночас нагадаємо, що безоплатне власне «споживання» алконапоїв, тютюнових виробів чи РЕС на корпоративах тощо наявності ліцензії на роздрібну торгівлю не вимагає. Це випливає, зокрема, з консультації в БЗ 113.04. Таким чином роз’яснюють і фіскали, але зазвичай наполягають при цьому на документальному підтвердженні та відображенні в первинних документах факту проведення корпоративних заходів. Тож, може, варто подумати в цьому напрямку?.. Детальніше читайте в статті «Шампанське працівникам на Новий рік» // «Податки & бухоблік», 2024, № 102.
