ВИСНОВКИ ДОКУМЕНТА
Змінено форми декларації з акцизного податку та додатків до неї, а також зміст Порядку її заповнення під нормативні акцизні зміни, внесені законами № 3173* та № 3603**
Нарешті Мінфін наказом № 567 вніс зміни до форми декларації з акцизного податку (далі — декларація) і додатків 1, 13, 2 та 3 до неї, а також до Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку (далі — Порядок), які були первісно затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 14.
Ці зміни давно були викликані згаданими законами № 3173 та № 3603.
Перший із цих законів містить різноманітні акцизні зміни і, зокрема, ним з 2026 року вводяться електронні акцизні марки. Детальніше про зміни за Законом № 3173 читайте в матеріалі «Закон про електронні акцизні марки: що змінили вже зараз, а що чекає» // «Податки & бухоблік», 2023, № 64.
Щодо другого — Закону № 3603: про акцизні зміни цього Закону (які здебільшого зачепили оподаткування втрат / списання підакцизних товарів) читайте — «Закон № 3603: що підкоригують в оподаткуванні?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 20. Тут нагадаємо і про рекомендації податківців, викладені в листі ДПСУ від 01.04.2024 № 9246/7/99-00-21-03-03-07. А саме: як заповнювати акцизну декларацію, доки не змінять її форму «під цей» Закон. Детально про це ми писали в матеріалі «Акцизна декларація і останні зміни до ПКУ» // «Податки & бухоблік», 2024, № 30 (ср. ).
Водночас наказ № 567 спочатку десь «загубився в лонах» Мін’юсту. І, здається, причиною була допущена в згаданих змінах до декларації і Порядку ціла купа технічних помилок. Свідченням тому є ще один наказ Мінфіну — від 28.11.2024 № 609, яким були внесені зміни до наказу № 567, що виправляли цю купу помилок…
Отже, тепер розглянемо основні з тих змін, що запроваджує вже «підрихтований» мінфінівськими нормо-халтурниками наказ № 567.
Зміни в декларації. 1. Алкогольне.
Декларацію доповнено новими рядками, які деталізують (розшифровують) загальну суму акцизу, нараховану з наднормативних втрат
Ця загальна сума податку зазначається в рядку А6 розділу А декларації — обчислена з наднормативних списань спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, а також алкогольних напоїв та виноматеріалів і соків (!) під час виробництва алкогольних напоїв.
Що стосується соків, то ми вже звертали увагу на проблему з оподаткуванням акцизом перевитрат соків. Адже соки — непідакцизні товари і ставки акцизу на них відсутні. А якогось спеціального механізму щодо такого оподаткування законодавством не визначено…
Тож тепер при складанні додається роботи у вигляді виокремлення із загальних обсягів наднормативних втрат і окремого обчислення суми акцизу з:
— обсягів (зайвих!) спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу у разі незабезпечення їх нормативного виходу (новий рядок А6.1 розділу А декларації).
Тут нагадаємо: у разі зайвих обсягів витрат, тобто незабезпечення нормативного виходу, базою оподаткування є різниця між кількістю спирту етилового, у тому числі біоетанолу, спиртових дистилятів, яку можна було б виробити з дотриманням затверджених КМУ норм виходу, і кількістю фактично вироблених спирту етилового, у тому числі біоетанолу, спиртових дистилятів (див. п. 214.6 ПКУ);
— обсягів наднормативних втрат спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу (новий рядок А6.2);
— обсягів наднормативних втрат спирту, виноматеріалів, соків під час виробництва алкогольних напоїв, наднормативних виробничих втрат алкогольних напоїв (новий рядок А6.3).
Крім того, у багатьох рядках розділу А декларації додано сумові «підрядки» з посиланням на графу (колонку) 16 розділу ІІ оновленого «алкогольного» додатка 3 до декларації (Д.3 (розд. ІІ к. 16)). Це пов’язано із введенням згаданим Законом № 3173 з 23.01.2024 вексельного механізму для відстрочення сплати акцизу при ввезенні алкогольних напоїв на митну територію України для подальшого їх розливу в споживчу тару (ми теж писали про це в згаданому матеріалі «Закон про електронні акцизні марки: що змінили вже зараз, а що чекає» // «Податки & бухоблік», 2023, № 64).
2. Тютюнове / РЕС*. Аналогічно розшифровка вводиться / додаються нові рядки і до загального «втратно-акцизного» рядка Б5 тютюнового / РЕС розділу Б акцизної декларації. Тож тепер при складанні декларації доведеться виокремити із загальних обсягів наднормативних втрат і окремо обчислити суми акцизу з:
— обсягів наднормативних сукупних втрат та відходів ферментованої тютюнової сировини або неферментованої тютюнової сировини (новий рядок Б5.1 розділу Б декларації);
— обсягів наднормативних втрат РЕС (новий рядок Б5.2);
— обсяги наднормативних витрат ферментованої тютюнової сировини під час виробництва тютюнових виробів (новий рядок Б5.2).
* Рідини, що використовуються в електронних сигаретах.
3. Пальне. У рядку В8 «пального» розділу В декларації тепер відображатиметься сума акцизу не тільки обсягів скрапленого газу, використаного не за цільовим призначенням, а також і з обсягів пального, по яких відсутнє підтвердження цільового використання (п. 44 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ — тобто коли ввозилось пальне, замовником якого було Міноборони).
Відповідні зміни і пояснення щодо заповнення згаданих розділів декларації внесені і до Порядку…
Зміни у додатках. Додатки 1, 2, 3 до декларації викладено у новій редакції — зокрема, з метою додання інформації щодо сум акцизу, які підлягають сплаті за сформовані унікальні ідентифікатори, відповідно до електронних марок акцизного податку (ЕМАП), які нанесені на товар. Але ці зміни стануть актуальними тільки з 2026 року, коли мають почати застосовуватись ЕМАП. А до цього такі нові графи в додатках (гр. 15.2.1 додатка 1, гр. 21.1 додатка 2 та гр. 9.2, 12.1 і 12.2 додатка 3) мають бути порожніми.
Окрім того, новий «алкогольний» додаток 3 до декларації поділено на два розділи. Розділ І — загальний, а розділ ІІ, як ви вже зрозуміли, додано для окремого розрахунку сум акцизу відповідно до п. 225.51 ПКУ (введеного згаданим Законом № 3173). Тобто — для випадків використання запроваджених з 23.01.2024 податкових векселів при ввезенні алкогольних напоїв на митну територію України для подальшого їх розливу в споживчу тару.
Внесено зміни і в «транспортний» додаток 13: там змінено графи 9 та 10 щодо об’єкта оподаткування (прибрано конкретні коди УКТ ЗЕД).
Відповідно підкориговано також і алгоритми заповнення згаданих додатків у Порядку.
Коли запрацюють зміни. Норми наказу № 567 набирають чинності з дня його офіційного опублікування, яке відбулося 27 грудня 2024 року (у цей же день опубліковано і наказ № 609, яким Мінфіном виправлено згадані технічні помилки). Тож
оскільки наказ № 567 опубліковано в грудні, то згідно з п. 46.6 ПКУ акцизну декларацію за оновленою формою вперше треба подавати за січень-2025
Але фіскали подеколи порушують це правило, тож подивимось, як буде цього разу. Не виключаємо, що вони вимагатимуть подання нової форми раніше, вже за грудень-2024, якщо, звісно, встигнуть запровадити цю нову форму декларації…
Тож маємо такий собі невеличкий новорічний «презент» від Мінфіну… ☹ Він у першу чергу виробникам алкогольного / тютюнових додасть метушні і проблем із заповненням оновленої форми акцизної декларації…
Водночас частина змін, яка прив’язана до введення електронних марок акцизного податку, запрацює з 01.01.2026. Зокрема, з цієї дати у зв’язку з «похованням» паперових акцизних марок має втратити чинність додаток 5 до декларації «Розрахунок суми акцизного податку з втрачених марок акцизного податку, що були придбані для маркування тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах». Заразом і з Порядку буде вилучено усі норми, пов’язані із цим «марочним» додатком.
