Правильно оформлюємо первинку: як не потрапити в халепу Цей тематичний номер ми присвятили спірним операціям (витратам / доходам тощо), до яких (1) або чіпляються податківці, (2) або саме законодавство не чітке, через що його норми можна тлумачити і на користь податківців, і на користь платника, (3) або платники найчастіше самі припускаються помилки, хоча наявна однозначність (витрати майбутніх періодів, страхування при купівлі авто тощо). А почнемо з важливості наявності документів для підтвердження понесених витрат і фактичного здійснення господарських операцій, зокрема за операціями, які, з точки зору податківців, є підозрілими.
Дата первинки: коли можуть бути проблеми? Документ набуває статусу первинного, тільки коли він містить всі передбачені для нього обов’язкові реквізити. Один із таких реквізитів, що на перший погляд не викликає особливих проблем у заповненні, — дата складання. Проте на практиці питання щодо нього таки виникають. Відповімо на три найпопулярніші з них.
Чи може рахунок (інвойс) замінити накладну / акт? Іноді від контрагентів (особливо іноземних) є тільки рахунок (інвойс) і наша оплата за ним (накладної / акта немає). Чи буде цього достатньо для належного документального підтвердження постачання-отримання товарів / послуг?
Калькуляція: зона ризику Наскільки важлива калькуляція для доведення витрат? Чи треба її при перевірках надавати податківцям?
Витрати майбутніх періодів: про що забувають бухгалтери? Попри те, що певні витрати належать до майбутніх періодів, бухгалтери часто ставлять їх у періоді понесення, не розподіляючи на весь період. Що це за витрати? Як такі майбутні витрати відображають у бухгалтерському обліку і чи впливають вони на облік податковий? Про це наразі й поговоримо.
Наднормативні втрати і негосподарські витрати: неоднозначні наслідки У процесі діяльності підприємства можуть виникати наднормативні втрати, тобто витрати, що перевищують установлені норми природного убутку або виробництва. Як обліковувати ці втрати? Чи виникають за ними податкові різниці? Коли вони набувають ознак негосподарської діяльності? Давайте з’ясуємо на прикладі найпоширеніших.
Витрати на експлуатацію автомобіля, якого… немає У підприємства немає ні власного, ні орендованого автомобіля. Просто директор чи інші співробітники використовують свій автомобіль для цілей підприємства. Підприємство натомість забезпечує такі автомобілі необхідними матеріалами для їх роботи (паливом, мастилом тощо), а також здійснює їх ремонт та техобслуговування. Чи має підприємство право на віднесення таких сум до своїх витрат і взагалі які наслідки таких операцій?
Експлуатація легкового автомобіля: як довести господарськість? Директор користується службовим легковим автомобілем підприємства. Як підтвердити господарськість витрат на експлуатацію — що автомобіль реально використовується директором у госпдіяльності, а не для особистих потреб?
Облік шин і акумуляторів: спірні питання У підприємств, які використовують автомобілі, така, на перший погляд, звичайна операція, як заміна шин / акумуляторів, може викликати облікові питання. Причому своя думка із цього приводу є й у податківців.
Ремонт нерухомості: обходимо спірні точки Ремонти і поліпшення нерухомості — у числі тих операцій, які привертають увагу податківців. Проте чи завжди претензії контролерів обґрунтовані? Коли витрати треба капіталізувати, а коли їх можна відразу списати у витрати? Розбираємося.
Основний засіб не працює: чи припиняти амортизацію? Підприємство через скорочення виробництва певного виду продукції тимчасово призупинило використання основного засобу. Як це вплине на нарахування амортизації, зокрема в податковому обліку?