Керівник вишу: методично обираємо найкращого та укладаємо з ним контракт

В обраному У обране
Друк
Ольховська Олександра, експерт з питань оплати праці (e-mail: ot@id.factor.ua)
Оплата праці Березень, 2015/№ 5
Нова мітла по-новому мете… У цьому контексті «мете» новий Закон про вищу освіту. Багато його норм посилаються на підзаконні акти, які повинен затвердити КМУ. Нещодавно ми отримали один із них*, що стосується обрання керівників вишів і одночасно типової форми контракту з керівниками держвишів. Власне про це йтиметься у статті.

* Постанова КМУ від 05.12.2014 р. № 726 (далі — постанова № 726), якою затверджено Методичні рекомендації щодо особливостей виборчої системи та порядок обрання керівника вищого навчального закладу (далі — Методрекомендації), а також Типову форму контракту з керівником державного вищого навчального закладу (далі — Типова форма контракту).

ОБРАННЯ на пост керівника вишу за методикою

Звичайно ж, до обрання керівника вишу підходили з усією відповідальністю і раніше, тобто до набуття чинності новим Законом України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. № 1556-VII (далі — Закон № 1556, читайте про нього в «ОП», 2014, № 15, с. 13). Проте тільки зараз під такий процес заточений цілий механізм — Методрекомендації. Зауважте: ці Методрекомендації стосуються всіх без винятку вишів, без жодних градацій. У зазначеному документі поетапно розписано всі процедури, що стосуються виборів. Давайте з ними знайомитися.

Оголошення про проведення конкурсу і прийняття документів від претендентів. Як і за часів Закону України «Про вищу освіту» від 17.01.2002 р. № 2984-III, оголошує про проведення конкурсу засновник — держорган в особі уповноваженої особи. Але зараз чітко звучать строки, протягом яких засновник повинен виконати таке своє зобов’язання. Так, засновник розміщує оголошення не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку контракту з діючим керівником вищу або протягом тижня з дня утворення вакансії. Де розміщують оголошення? У газеті «Освіта України» та одночасно на веб-сайті засновника (за його наявності) + на офіційному веб-сайті вишу. Протягом двох місяців з дня публікації оголошення про проведення конкурсу приймають документи від претендентів.

Перелік документів, які подає претендент на посаду керівника вишу, наведено в п. 10 Методрекомендацій. Засновник вивчає подані документи і протягом 10 календарних днів від закінчення строку подання документів формує список кандидатів на посаду керівника вишу.

Підготовка виборів. До речі, кандидат, уключений до заповітного списку, має право всіляко агітувати «вишівський народ», поширювати свою виборчу програму. Ну чим не вибори на вищому рівні! Діючий керівник вишу у свою чергу забезпечує створення виборчої комісії, оргкомітету. Він видає наказ про створення, зокрема, таких комісій, не пізніше 7 днів від дати опублікування оголошення про проведення конкурсу (п. 23 Методрекомендацій).

А ось виборче право є не у всіх. Ним наділені наукові, науково-педагогічні та педагогічні штатні працівники вишу; представники з числа інших штатних працівників і виборні представники з числа студентів (курсантів), які обираються відповідними працівниками/студентами (курсантами) після проведення прямих таємних виборів (п. 18 Методрекомендацій).

Проведення виборів. День виборів призначають не пізніше ніж на 30-й день від дати закінчення прийняття документів (п. 17 Методрекомендацій). Тут все серйозно: бюлетені, скриньки та кабінки для таємного голосування, відкритий підрахунок голосів, складання протоколу.

Результати виборів оприлюднюють (на стендах, сайтах засновника та вишу) протягом 24 годин після складання протоколу про результати голосування (п. 49 Методрекомендацій). Переможцем вважається кандидат, який набрав більше 50 % голосів виборців. Якщо однозначного переможця немає — проводять другий тур виборів (через 7 днів після проведення першого туру).

 

Типова форма контракту: на що звернути увагу

Отже, із главою вишу визначилися. Що необхідно зробити, щоб він повноправно заступив на свою посаду? Звичайно ж, оформити з ним трудові відносини саме за цією посадою.

Пам’ятайте! З керівником вишу укладають виключно контракт, який ст. 21 КЗпП визначає як особливу форму трудового договору. Таку вимогу про укладення контракту прописано в ч. 2 ст. 42 Закону № 1556, містилася вона й у попередника зазначеного Закону.

Але раніше єдиної форми контракту з керівником державного вишу не існувало — її розробляли самостійно. З 27.02.2015 р. слід використовувати Типову форму такого контракту, затверджену постановою № 726. Пройдемося за її основними розділами.

Якщо говорити про права та обов’язки керівника вишу, то тут нічого нового немає. Як свідчить Типова форма контракту, набір «права + обов’язки» перш за все складається зі стандартного для всіх керівників пакета: право затверджувати структуру і штатний розпис вишу, приймати і звільняти працівників, видавати накази та розпорядження, обов’язок ефективно використовувати бюджетні кошти. Звичайно, серед них є і специфічні, властиві виключно сфері вищої освіти: право формувати контингент осіб, які навчаються, обов’язок забезпечувати виконання навчальних планів.

По-справжньому викликає інтерес розділ, присвячений оплаті праці та соціально-побутовому обслуговуванню. Адже в ньому розписано складові зарплати керівника вишу. Навпроти надбавок і доплат, граничний розмір яких установлений на нормативному рівні, слід прописати конкретний відсотковий розмір, установлений керівнику. Тут же наведено і критерії призначення тієї чи іншої надбавки, винагороди.

Скажемо і про розділ, присвячений «фінішуванню» трудових відносин з керівником вишу. Основна підстава для припинення контракту — закінчення строку його дії (п. 2 ч. 1 ст. 36 КЗпП). Як же бути, якщо трудовідносини не заладилися? Найбільш делікатний спосіб припинити їх — «обрубати» за угодою сторін (п. 1 ч. 1 ст. 36 КЗпП). Є й інші підходи. Так, достроково припинити дію контракту засновник (держорган в особі уповноваженої особи) має право за підставами, прописаними у ст. 40 і 41 КЗпП, а керівник вишу — за підставами, зазначеними у ст. 39 КЗпП. Застосовувати можна й інші підстави, передбачені ст. 36 КЗпП.

Істотний нюанс у припиненні дії контракту — його положення можуть містити й додаткові підстави для розірвання контракту. Як свідчить Типова форма контракту, сторони самостійно визначають і прописують такі додаткові умови. Тоді вже йдеться про звільнення згідно з п. 8 ч. 1 ст. 36 КЗпП.

Важливо! Переукладати чинні контракти, укладені не за Типовою формою контракту, на нашу думку, не слід.

Причина наведеного висновку: постанова № 726 не містить спеціальних вказівок щодо переукладення контрактів. Можливо, слід внести зміни до раніше укладеного контракту, якщо в ньому є істотні відмінності від Типової форми контракту або ж нова форма висуває якісь нові вимоги, не прописані в раніше укладеному контракті.

Оскільки ми вже почали розмову про строк дії контракту з керівником вишу, то не можна умовчати про законодавче обмеження такого строку — 5 років. Більше того, особа не може обіймати таку посаду більше двох строків (ст. 42 Закону № 1556). Тобто в загальному випадку з особою можна укласти контракт про виконання обов’язків керівника вишу не більше двох разів і при цьому дія кожного з контрактів становить 5 років.

Якщо контракт з керівником вишу уклали до 06.09.2014 р. (тобто до набуття чинності Законом № 1556), то тут діє п. 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1556. Що нам дає цей «перехідний» пункт? Контракт з керівником вишу, обраним до зазначеної дати, продовжує діяти. Після його закінчення можна укласти новий контракт, але тільки на один строк. Подібну ситуацію, але тільки щодо деканів, ми описували в консультації «Досвідчений декан зі стажем: чи укладати з ним контракт ще на один строк» // «ОП», 2014, № 22, с. 28.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити