Теми статей
Обрати теми

Перевірки-2022: до кого прийдуть «гості» з Держпраці

Кучерова Оксана, юрист
Восени Порядок, за яким ходили на перевірки контролери з Держпраці, був скасований судом. Тож більшість роботодавців зітхнули з полегшенням, адже перевірки Держпраці постійно тримали «в тонусі». Але ми не радили б розслаблятися. Чому? Зараз усе розкажемо.

Скасування інспекційних відвідувань: далі буде

14 вересня 2021 року судом було визнано нечинною постанову № 823*, яка регулювала порядок проведення інспекційних відвідувань із питань виявлення неоформлених трудових відносин.

* Постанова КМУ «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» від 21.08.2019 № 823.

Відповідне рішення було прийнято Шостим апеляційним адміністративним судом у справі № 640/17424/19.

Це означає, що постанова № 823 більше не може застосовуватися, а отже, з 14 вересня контролери Держпраці не можуть більше проводити інспекційні відвідування. Детальніше про наслідки цього судового рішення для роботодавців ми розповідали у статті «Перевірки Держпраці після 14.09.2021: бути чи не бути?» // «ОП», 2021, № 20.

Здавалося б, варто поставити на цьому крапку. Проте, як ми і прогнозували, Кабмін вирішив боротися за цей документ до останнього, тож подав касаційну скаргу на рішення апеляційного суду. Більше того, суд уже відкрив касаційне провадження, тож продовження цієї історії «не за горами». Хоча, насправді, ймовірність того, що суд стане на бік Кабміну, зовсім не значна (ураховуючи попередній досвід із оскарженням його «попередниці» — постанови КМУ від 26.04.2017 № 295). Проте остаточне рішення все ж за Верховним Судом.

Проєкт постанови про трудові перевірки

Де знайти. Нещодавно з’явився текст проєкту постанови КМУ «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю»**. Ініціатором таких змін є Мінекономіки.

** me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=f076ffee-a7eb-4653-a4a5-43405b633ad7&title=ProektPostanoviKabinetuMinistrivUkrainideiakiPitanniaZdiisnenniaDerzhavnogoNagliaduTaKontroliuZaDoderzhanniamZakonodavstvaProPratsiu&fbclid=IwAR13dPt-sexy94JrrVj_6gHsntD0rMxW8sV1kUTNrLgwSIpSSkZU56IydBY

Як пояснює розробник, мета цього документа більш ніж благородна: створити умови для ефективної реалізації контрольних повноважень інспекторами з Держпраці, а також удосконалити правила раніше діючої постанови № 823.

Нові підходи. Мінекономіки декларує впровадження нових підходів у роботі інспекції праці, зокрема щодо здійснення превентивних (а не каральних) заходів впливу на суб’єктів господарювання.

За традицією, пропонується затвердити два окремі документи:

• Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю;

• Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.

У цій статті розберемо перший із них, адже саме за ним будуть перевіряти роботодавців.

Що пропонує новий Порядок? Як кажуть: «Усе нове — це добре забуте старе». Це правило працює і в цьому випадку. Адже, відверто кажучи, основний масив тексту нового Порядку — це повторення положень його «попередниці» — постанови № 823 (у тій чи іншій редакції). Так, наприклад, перевірки планується здійснювати у двох формах: інспекційні відвідування та невиїзні інспектування. Простіше кажучи, повертаються інспектування не тільки з візитом до роботодавця, але й без виїзду на підставі наданих документів та пояснень. При цьому обмін документами буде можливий навіть в електронній формі.

Проте є й певні новації. Так, коло перевірочних інтересів Держпраці планується розширити. Нагадаю, що в постанові № 823 була така норма:

ЦИТАТА

Заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю, крім заходів з питань виявлення неоформлених трудових відносин, здійснюються відповідно до вимог Закону та з урахуванням пунктів 2 — 4 цього Порядку.

Простіше кажучи, за постановою № 823 контролери перевіряли лише неоформлену працю, а всі інші питання трудового законодавства — за загальноконтрольним Законом № 877.

Що це нам давало? У Законі є обмеження для перевіряючих. І їх набагато більше, ніж у постанові № 823.

За новим Порядком планується вивести з-під дії Закону № 877 і проводити інспектування з питань:

• порушення встановлених строків виплати зарплати, інших виплат, передбачених законодавством про працю більш як за один місяць. Такі перевірки відбуватимуться у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань;

• охорони праці (порушення, яке спричинило шкоду чи могло створити загрозу життю чи здоров’ю працівника внаслідок експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки та/або виконання робіт підвищеної небезпеки). Щодо цього питання проводитимуться тільки інспекційні відвідування.

Звісно ж, розробники залишили й інспектування з питань неоформленої праці. Куди ж без них.

Усі інші питання додержання законодавства про працю будуть, як і раніше, перевірятися в рамках Закону № 877.

Нові підстави для інспектування. Разом із розширенням кола питань для перевірок додалися і нові підстави для проведення інспектування. Так, крім тих, що вже були в постанові № 823, з’являться такі:

• рішення керівника органу контролю з питань охорони праці, прийняте за результатами аналізу інформації та/або документів про порушення, яке спричинило/могло спричинити шкоду життю чи здоров’ю працівника внаслідок експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки та/або виконання робіт підвищеної небезпеки;

• повідомлення органів держнагляду (контролю), правоохоронних органів про виявлені ними ознаки порушення строків виплати зарплати, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць;

• інформація від Держстату про наявність заборгованості з виплати зарплати (а саме порушення встановлених строків її виплати, а також інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць);

• доручення Прем’єр-міністра України у випадку виявлення системних порушень та/або настання події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини;

• звернення ОМС про порушення вимог законодавства про працю.

Процедурні нюанси. Одразу зазначимо, що норма про несподіваний візит контролерів для виявлення неоформленої праці так і залишилася незмінною. Щодо проведення інспектування з інших питань розробники цього документа прописали, що:

ЦИТАТА

Про проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування інспектор праці попереджає об’єкт відвідування або уповноважену ним посадову особу.

Як бачимо, планується повернути стару норму з постанови № 823 і все ж повідомляти роботодавців про свій візит. Не зрозуміло тільки, як і коли.

Тривалість контрольних заходів залишилася, як і раніше, — не більше 10 робочих днів.

При цьому планується встановити ще й порядок застосування попередження про порушення трудового законодавства. Нагадуємо, що воно застосовується для єдиноподатників груп 1 — 3 за допуск до роботи без оформлення трудового договору та недотримання встановлених законом гарантій та пільг «солдатам підприємства». Рішення про його застосування буде прийматися протягом 10 робочих днів на підставі акта перевірки і надсилатиметься роботодавцю протягом 3 днів з дня його прийняття.

Із позитивного — залишилася «звільняюча» від санкцій норма:

ЦИТАТА

У разі виконання припису в установлений у ньому строк заходи до притягнення об’єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності не вживаються, крім випадків, визначених пунктом 29 цього Порядку.

Мається на увазі, як і раніше, що це правило не спрацює при виявленні неоформленої праці.

Також у проєкті нового Порядку знову згадується процедура, яка була виключена з постанови № 823 (але була в її першій редакції). Ідеться про право органів Держпраці надавати роботодавцю (за його проханням чи без такого) рекомендації щодо дотримання трудового законодавства.

Підкреслимо, що це лише проєкт постанови. Тож поки «йдуть бої» за постанову № 823, його навряд чи приймуть. Проте, як кажуть: «Попереджений — значить озброєний».

Перевірки Держпраці: версія-2022

Традиційно до 1 грудня кожен контрольний орган має затвердити свій план перевірок на наступний рік. Держпраці також не є винятком, тому нещодавно було затверджено список роботодавців, які потрапили під їх «приціл» (наказ Держпраці від 29.11.2021 № 183).

Проте нагадуємо, що на планові перевірки, як і раніше, поширюється «карантинний» мораторій. Він передбачений п. 3 розд. ІІ Закону № 533*. При цьому, як виняток, перевірити можуть лише діяльність суб’єктів господарювання, які віднесені до високого ступеня ризику. Ступінь ризику суб’єктів господарювання Держпраці визначає згідно із Критеріями № 383**.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 533-IX.

** Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності.., затверджені постановою КМУ від 20.05.2020 № 383.

У результаті Держпраці у 2022 році може приходити на:

• планові перевірки щодо госпсуб’єктів з високим ступенем ризику. Присвоєний вам ступінь ризику і предмет перевірки дивимося безпосередньо в плані на сайті Держпраці*** або на Інспекційному порталі (inspections.gov.ua). Якщо до вас, наприклад, прийдуть із плановою перевіркою, а ви не належите до високого ступеня ризику, то інспекторів праці можна не допускати. Перевіряючі, звісно, можуть спробувати застосувати штраф за незаконне недопущення до перевірки (абз. 7 і 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП) — 3 або 16 мінзарплат до юрособи/ФОП. І хоча на практиці вони рідко це роблять, знайте, що закон у цьому випадку на вашому боці, а такий штраф буде протиправним;

*** dsp.gov.ua/richnyi-plan-zdiisnennia-zakhodiv-derzhavnoho-nahliadu-kontroliu-derzhavnoi-sluzhby-ukrainy-z-pytan-pratsi-na-2022-rik/)

• позапланові перевірки за загальноконтрольним Законом № 877****;

**** Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V.

• усілякі інформаційні кампанії (ще раз нагадаємо: це не перевірки).

Щодо можливості проведення інспектувань у 2022 році, то все залежить від того, на чий бік стане Верховний Суд і, відповідно, чи доведеться урядовцям знову приймати нову постанову.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі