Теми статей
Обрати теми

«Перегуляна» відпустка: чи утримувати при ліквідації підприємства?

Будз Володимир, експерт з оплати праці та трудових відносин
Підприємство ліквідується. При звільненні виявлено, що два працівники перевикористали дні щорічної основної відпустки. Чи потрібно утримати з них надміру нараховані відпускні при проведенні остаточного розрахунку?

Ліквідація — це така форма припинення юридичної особи, при якій припиняються всі її права та обов’язки. У разі ліквідації вся чисельність працівників скорочується та весь штат працівників ліквідується*. Як це пов’язано з перевикористаними відпустками? Зараз пояснимо.

* Див. роз’яснення фахівців Держпраці.

Що каже нормативка?

Щорічна основна відпустка надається працівникам за робочий, а не календарний рік (ч. 1 ст. 6 Закону про відпустки**). Відпустки за другий і наступні роки роботи можуть бути надані працівникові у будь-який час відповідного робочого року. При цьому черговість надання відпусток визначається графіком. Тому на практиці трапляються випадки, коли щорічні відпустки надаються наперед.

** Закон України «Про відпустки» від 15.11.96 № 504/96-ВР.

Відпускні за невідпрацьовані дні щорічної відпустки можна утримати при звільненні. Так, у ст. 127 КЗпП встановлено, що відрахування із зарплати працівника для покриття його заборгованості підприємству, де він працює, можуть здійснюватися при звільненні працівника до закінчення того робочого року, в рахунок якого він уже отримав відпустку, за невідпрацьовані дні відпустки. Аналогічна норма є у ч. 1 ст. 22 Закону про відпустки.

Оформляється відрахування із заробітку працівника відповідним наказом (розпорядженням) керівника підприємства.

Водночас у ч. 2 і 3 ст. 22 Закону про відпустки наведено перелік випадків, коли виплати за невідпрацьовані дні відпустки не утримуються.

Коли не утримуємо?

«Перегуляні» відпускні не утримують у разі:

1) призову або прийняття (вступ) працівника на військову службу, направлення на альтернативну (невійськову) службу;

2) переведення працівника з його згоди на інше підприємство або перехід на виборну посаду у випадках, передбачених законами України;

3) відмови працівника від переведення на роботу в іншу місцевість разом з підприємством, а також відмова від продовження роботи у зв’язку з істотною зміною умов праці;

4) зміни в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідація, реорганізація або перепрофілювання підприємства, скорочення чисельності або штату працівників;

5) виявлення невідповідності працівника займаній посаді, виконуваній роботі в результаті недостатньої кваліфікації або стану здоров’я, що перешкоджають продовженню цієї роботи;

6) нез’явлення працівника на роботу більше чотирьох місяців поспіль внаслідок тимчасової непрацездатності, не враховуючи відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами, якщо законодавством не встановлений триваліший термін збереження місця роботи (посади) при певному захворюванні;

7) поновлення на роботі працівника, що раніше виконував цю роботу;

8) направлення працівника на навчання;

9) виходу працівника на пенсію;

10) смерті працівника.

Тож у ситуації, що розглядається, роботодавцю НЕ потрібно утримувати з працівників суми відпускних, наданих їм у рахунок невідпрацьованої частини робочого року. Адже це прямо передбачено п. 4 ч. 2 ст. 22 Закону про відпустки.

До речі, більше інформації щодо процедури ліквідації ви можете прочитати у статті «Ліквідація підприємства під час воєнного стану» // «Податки & бухоблік», 2022, № 51.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі