Новий розмір штрафів
Одразу заспокоїмо: посилення кримінальної відповідальності за ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, Законом № 3696 не передбачено. Так, спочатку (коли цей документ тільки-но був одержаний Верховною Радою) ним планувалося внести відповідні зміни до ст. 336 Кримінального кодексу*. Водночас згодом такі правки були відхилені.
* Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 № 2341-III.
На жаль, це єдина гарна новина щодо Закону № 3696. Далі — тільки сумне. Адже цим документом суттєво збільшуються штрафи, зокрема, за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. І розмір таких штрафів дійсно вражає (див. таблицю).
Новий розмір адмінштрафів за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (ст. 2101 КпАП*)
Порушення | На кого накладається | Розмір штрафу |
Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію: | ||
— в мирний час | на громадян | від 5100 до 8500 грн |
на посадових осіб органів державної влади, ОМС, юросіб та громадських об’єднань | від 17000 до 25500 грн | |
— за повторне порушення вчинене протягом року, за яке особу вже було піддано адмінстягненню | на громадян | від 8500 до 11900 рн |
на посадових осіб органів державної влади, ОМС, юросіб та громадських об’єднань | від 25500 до 34000 грн | |
— в особливий період | на громадян | від 17000 до 25500 грн |
на посадових осіб органів державної влади, ОМС, юросіб та громадських об’єднань | від 34000 до 59900 грн (!) |
* Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 № 8073-X.
Зверніть увагу, що нові адмінштрафи за ст. 2101 КпАП:
а) застосовуються, зокрема, в особливий період.
Нагадаємо, що особливий період розпочався ще з 17.03.2014. Він охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій (ст. 1 Закону про мобілізацію*) і, на відміну від воєнного стану, діятиме в Україні доти, доки не буде прийнято рішення про повну демобілізацію**. А отже, й вказані адмінштрафи із нами залишаться надовго;
* Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 № 3543-XII.
** Подробиці — у статті «Працівник уклав контракт про проходження військової служби на 3 роки: що робити роботодавцеві?» // «Оплата праці», 2018, № 16/1.
б) не поширюються на ФОП.
Справа в тому, що законодавство не вимагає від ФОП вести військовий облік*. А отже, й адмінштрафи на підставі ст. 2101 КпАП їм не загрожують.
* Деталі — у статті «ФОП та військовий облік: вести чи не вести?» // «Оплата праці», 2023, № 21.
Водночас попереджаємо, що у Міноборони інша думка з цього приводу. Це відомство прирівнює ФОП до підприємств, установ та організацій і таким чином вимагає від них ведення військового обліку (лист Міноборони від 13.11.2017 № 321/7065 та лист Генерального штабу ЗСУ від 27.09.2017 № 321/5989). А отже, є ризик, що співробітники ТЦКСП вирішать виписати адмінштраф і на підприємця;
в) накладається на посадових осіб юрособи. Тобто або на керівника підприємства, установи, організації, або на особу, відповідальну за ведення військового обліку;
г) застосовуються до всієї сукупності виявлених порушень (якщо в ході однієї перевірки виявлено декілька порушень), а не за кожне порушення — окремий штраф;
д) застосовуються до порушень, вчинених з дня набуття чинності Законом № 3696.
Відповідно до ст. 8 КпАП, особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час такого правопорушення. Тому якщо правопорушення вчинено до 19.05.2024 (дати набуття чинності Законом № 3696), то до нього не повинні застосовувати нові штрафи.
А от за які саме порушення можуть оштрафувати, розглянемо далі.
За які порушення
До 18.05.2024 перелік порушень законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, за які можуть бути притягнуті до відповідальності посадові особи підприємств, установ, організацій, був наведений лише у п. 87 Порядку № 1487*. Нагадаємо їх.
Порушення 1. Ненадання ТЦК списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць.
А все тому, що у підприємств, установ та організацій є обов’язок щороку (до 1 грудня) подавати до районних (міських) ТЦКСП списки громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць (за формою, наведеною у додатку 6 до Порядку № 1487). Тобто списки тих осіб, яким у рік приписки виповнюється 17 років.
У разі ж відсутності таких осіб підприємство може повідомити про це ТЦКСП листом у довільній формі (лист Міноборони від 24.05.2016 № 322/2/2836).
Порушення 2. Прийняття на роботу призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які НЕ перебувають на військовому обліку.
Перевірка у громадян під час їх прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа є прямим обов’язком роботодавця (п. 34 Порядку № 1487). Це може бути як паперовий документ, так і документ в електронній формі (в мобільному додатку Дія). Зауважте, прийняття на роботу здійснюється лише після взяття таких осіб на військовий облік у ТЦКСП (органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки).
Порушення 3. Незабезпечення оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до ТЦКСП (органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки), перешкоду їх своєчасній явці на збірні пункти, призовні дільниці.
У Порядку № 1487 чітко прописано, що у разі отримання розпорядження від ТЦКСП роботодавці мають:
1) видати наказ (розпорядження) про оповіщення, довести його до відома осіб, які в ньому зазначені, та надіслати копію наказу (розпорядження) у триденний строк до відповідного ТЦКСП, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки;
2) вручити повістки про явку за викликом;
3) письмово повідомити з наданням витягів з наказів (розпоряджень) відповідним ТЦКСП, органам СБУ, підрозділам Служби зовнішньої розвідки про осіб з числа призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які тимчасово непрацездатні, перебувають у відпустці або у відрядженні;
4) забезпечити здійснення контролю за результатами оповіщення та прибуттям призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Порушення 4. Несвоєчасне подання або неподання документів, необхідних для ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Підприємства, установи, організації мають вести військовий облік за списками персонального військового обліку (за формою, наведеною у додатку 5 до Порядку № 1487). Також інформація про чисельність призовників, військовозобов’язаних та резервістів вноситься до відомості оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 12 до Порядку № 1487), яка зберігається разом із списками персонального військового обліку.
А до чого тут ТЦКСП? А справа в тому, що підприємства, установи, організації повинні (п. 34 Порядку № 1487):
— надавати ТЦКСП на їх вимогу відомості про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, персональний військовий облік яких вони ведуть;
— надсилати щомісяця до 5-го числа до ТЦКСП (органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки) повідомлення про зміну облікових даних таких осіб (за наявності);
— не рідше одного разу на рік звіряти дані списків персонального військового обліку з обліковими документами відповідних районних (міських) ТЦКСП, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки, в яких вони перебувають на військовому обліку.
Зверніть увагу! З 18.05.2024 перелік порушень, за які будуть нести відповідальність посадові особи підприємств, установ, організацій, був розширений. Так, у оновленій ст. 42 Закону № 2232* тепер зазначено, що відповідальність таким особам загрожує за:
— порушення правил військового обліку громадян України, допризовної підготовки, взяття на військовий облік;
— порушення правил направлення для проходження базової військової служби, проходження служби у військовому резерві, проходження зборів, мобілізаційної підготовки та мобілізаційної готовності, призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, прибуття за викликом до ТЦКСП;
— інші порушення законодавства про військовий обов’язок і військову службу.
* Закон України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.92 № 2232-XII.
В які строки накладатимуть
Ще одна цікава новинка — Законом № 3696 встановлено спеціальні строки для накладення адмінстягнення за вчинення правопорушень за ст. 2101 КпАП у особливий період.
Так, у ч. 7 ст. 38 КпАП тепер зазначено, що
адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених ст. 2101 КпАП, може бути накладено протягом 3 місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення
Нагадаємо, в загальному порядку адмінстягнення може бути накладено не пізніш як через 2 місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — не пізніш як через два місяці з дня його виявлення.
Що це означає? Роз’яснимо на прикладі. У січні 2023 року підприємство не сформувало списки персонального військового обліку військовозобов’язаних та не надало їх до ТЦКСП за вимогою цього органу. Якщо це порушення буде виявлено в ході перевірки у травні 2024 року, то за нього посадових осіб підприємства вже покарати не зможуть. Адже строк для накладання адмінстягнення сплив.
Водночас якщо підприємство не сформувало і не подало списки до ТЦКСП у січні 2024 року, то розраховувати на те, що з моменту правопорушення вже спливло 2 місяці, не варто. За такі дії вже доведеться сплатити штраф (хоча й не в новому розмірі).
Хто та як штрафує
Накладають адмінштрафи, передбачені ст. 2101 КпАП, — районні (міські) ТЦКСП (ст. 235 КпАП). Але для цього їм спочатку треба виявити факт порушення підприємством, установою, організацією законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Як саме? Наприклад, прийти на перевірку.
Зауважте, мораторій на податкові перевірки не поширюється на перевірки, які проводять ТЦК. Тому заховатися від них за п.п. 69.351 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ не вийде.
Районні (міські) ТЦКСП можуть проводити планові і позапланові перевірки. Щодо планових перевірок, то вони проводяться:
— відповідно до планів, які затверджені розпорядженнями голів відповідних районних, районних у м. Києві держадміністрацій та міських голів — для підприємств, установ, організацій, в яких працюють військовозобов’язані, які заброньовані за цими підприємствами, установами та організаціями на період мобілізації та на воєнний час та/або військовозобов’язані, яким видані мобілізаційні розпорядження;
— один раз на чотири роки на інших підприємствах, в установах та організаціях.
Питання, які підлягають перевірці з організації та ведення військового обліку на підприємстві, в установі, організації, наведено у додатку 31 до Порядку № 1487. Так, ТЦКСП можуть перевірити, зокрема:
— наявність структурного підрозділу (посадових осіб), на який (яких) покладено ведення військового обліку;
— стан методологічного та методичного забезпечення заходів військового обліку;
— стан забезпечення оповіщення та прибуття призовників, військовозобов’язаних та резервістів до відповідних районних (міських) ТЦКСП, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки;
— порядок взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, прийнятих на роботу (навчання);
— наявність та стан ведення списків персонального військового обліку, відомості оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
— організація планування та здійснення звіряння облікових даних списків персонального військового обліку із записами у їх військово-облікових документах, а також з обліковими даними, що містяться у картках первинного обліку виконавчих органів сільських, селищних міських рад;
— організація та стан бронювання військовозобов’язаних, які працюють на підприємстві, в установі та організації тощо.
Конкретні питання, які підлягатимуть перевірці в разі її проведення, доводяться до підприємств, установ та організацій не пізніше ніж за 10 днів до її початку (п. 82 Порядку № 1487).
За результатами перевірки складають акт (п. 79 Порядку № 1487). Протягом 20 календарних днів із дня закінчення перевірки акт надсилають до підприємства, установи, організації. На жаль, подати заперечення до акта перевірки не можна. Порядок № 1487 цього не передбачає.
Якщо в результаті перевірки були виявлені порушення, то на керівника підприємства, установи, організації (або посадову особу, відповідальну за ведення військового обліку) буде складено протокол про адмінправопорушення.
Протокол та матеріали про адміністративне правопорушення будуть сформовані у справу про адміністративне правопорушення, яку має розглянути керівник ТЦКСП (ст. 235 КпАП) і винести постанову по цій справі (ст. 283 КпАП). На підставі постанови по справі про адміністративне правопорушення і має бути сплачений штраф за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.
Нюанс. Протокол про адмінправопорушення не складають у особливий період (а одразу виносять постанову про адмінпорушення) лише в одному випадку — якщо розгляд порушення правил військового обліку громадянами віднесено до компетенції ТЦК, СБУ і якщо людина не з’явилася до ТЦКСП без поважних причин або не повідомила причину неприбуття (див. оновлену ст. 258 КпАП). Але за умови, що:
— перед тим таку особу належним чином повідомили про дату, час і місце виклику;
— ТЦКСП (СБУ) надасть підтвердні документи про отримання цією особою виклику.
Строк для сплати штрафу (ст. 307 КпАП):
— в загальному порядку — не пізніше 15 днів з дня вручення постанови;
— в разі оскарження постанови — не пізніше 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.
Зверніть увагу! У разі несплати правопорушником штрафу у визначений строк (ст. 308 КпАП):
— постанова про накладення штрафу надсилається до виконавчої служби;
— розмір штрафу подвоюється.
Чи можна уникнути
Цікавий момент. У оновленій ст. 210 КпАП з’явилася примітка, у якій зазначено: штрафи, передбачені ст. 2101 КпАП, не застосовуються, якщо держатель Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі — Реєстр) має можливість отримати персональні дані призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
Держателем такого Реєстру є Міноборони (ст. 5 Закону № 1951*). Функції ж з ведення Реєстру та актуалізації його баз даних покладено на ТЦКСП, органи СБУ та підрозділи Служби зовнішньої розвідки та розвідувального органу Міноборони.
Але як застосовувати таку пом’якшувальну норму — ніде не зазначено. Тому краще дочекатися офіційних роз’яснень з цього приводу.
Висновки
- За порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період посадовим особам підприємства загрожує штраф від 34000 до 59500 грн.
- Адміністративне стягнення за вчинення таких порушень в особливий період накладається протягом 3 місяців з дня їх виявлення, але не пізніше одного року з дня їх вчинення.
- Накладають адмінштрафи, передбачені ст. 2101 КпАП, — районні (міські) ТЦКСП.