Ставки ВЗ
Підкориговані тези. Нагадаємо, що проєкт Закону № 11416 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» зареєстрований Верховною Радою України 18.07.2024. Про його первісну версію ви можете почитати у статті «Мінбаза ПДФО та ВЗ 5 %: якщо проєкт стане Законом…» // «Оплата праці», 2024, № 16.
Доопрацьована його версія від 30.08.2024 № 11416-д (далі — законопроєкт), погоджена Мінфіном, розглянута Комітетом, винесена на голосування у залі Верховної Ради, але не набрала потрібної кількості голосів, а тому відправлена на повторне перше читання... Тобто, далі буде. А поки що проаналізуємо які зміни були внесені і за що хотіли проголосувати.
Почнемо з того, що виключили із законопроєкту. Не залишилося в ньому впровадження мінімальної бази ПДФО. Також немає в ньому справляння ВЗ з обороту юросіб — платників податку на прибуток (нагадаємо, що його хотіли встановити в розмірі 1 %).
Проте ВЗ з ФОП залишили, але підкоригували. Також залишили підвищення ставки військового збору з 1,5 до 5 % для працівників. Як тепер виглядають тези законопроєкту щодо ВЗ порівняно з існуючими ставками збору, дивіться у табл. 1.
Таблиця 1. Ставки ВЗ доопрацьованого законопроєкту
Платник ВЗ | Ставка ВЗ (заплановано) | Ставка ВЗ зараз |
Фізособи | 5 % від об’єктів оподаткування (зарплати, дивідендів, відсотків з депозиту тощо) | 1,5 % від об’єктів оподаткування |
ФОП на загальній системі | 5 % від чистого оподатковуваного доходу | 1,5 % з чистого оподатковуваного доходу |
ФОП на єдиному податку груп 1, 2 та 4 | 10 % від МЗП, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (у 2024 році — 710 грн) | не передбачено |
ФОП та юрособи на єдиному податку групи 3 | 1 % від доходу, отриманого протягом податкового (звітного) періоду | не передбачено |
Коли може запрацювати? Заплановано, що зазначені зміни щодо підвищення ставок ВЗ мають запрацювати вже із жовтня 2024 року.
Чи встигнуть законовладці підчепурити відхилений Законопроєкт і у стисли строки знову подати на голосування у Верховну раду - побачимо. Але до будь-яких змін роботодавець має бути підготовлений. Тому має взяти на озброєння тези Законопроєкту, який розглядався і бути готовим запровадити їх у дію, якщо вони запрацюють.
Адже раніше чи пізніше підвищення податків відбудеться.
Готуємося до змін
Якщо описані зміни запрацюють у тому вигляді, як були запропоновані, то роботодавцю треба буде виконувати нові норми. Краще підготуватися до збільшення ставки ВЗ заздалегідь. Адже підвищення розміру ВЗ прямо впливає на зарплату працівників. Проаналізуємо варіанти щодо цього, які є у роботодавців.
Варіант 1 — не підвищуючи зарплату працівника, утримувати ВЗ за ставкою 5 %. У результаті працівник буде отримувати «на руки» менше.
Чи потрібно попереджувати працівника про зменшення розміру його зарплати після оподаткування? Законодавство наразі не передбачає таких дій. Адже умови трудового договору при цьому не змінюються. Проте ми радимо все ж таки попередити своїх працівників (у будь-який спосіб), що розмір утримань з їх зарплати зросте і отримувати «на руки» вони будуть менше.
Отже, за варіантом 1 збільшення ВЗ ляже на плечі працівників. Покажемо на прикладі.
Приклад 1. Працівнику (ПСП не користується) нарахована зарплата за місяць у сумі 12500 грн.
Порівняємо суми ПДФО та ВЗ, які утримає з доходу працівника роботодавець за дійсними наразі ставками та після підвищення ставки ВЗ (див. табл. 2).
Таблиця 2. Зарплата працівника (без підвищення) до та після підвищення ставки ВЗ
Діюче оподаткування | Оподаткування, яке передбачено законопроектом |
Зарплата працівника 12500 грн | |
ПДФО — 2250,00 грн (12500 х 18 %) ВЗ — 187,50 грн (12500 х 1,5 %) | ПДФО — 2250,00 грн (12500 х 18 %) ВЗ — 625,00 грн (12500 х 5 %) |
На руки — 10062,50 грн (12500 - 2250,00 - 187,50) | На руки — 9625,00 грн (12500 - 2250,00 - 625,00) |
Однак роботодавці можуть піти іншим шляхом і «прийняти удар» на себе.
Варіант 2 — збільшити зарплату працівника на коефіцієнт, який покриє підвищення ставки ВЗ. Тобто зарплату «на руки» працівник буде отримувати таку ж, як і до підвищення ставки ВЗ.
Цей варіант більш затратний для роботодавця як фінансово, так і документально.
Збільшити зарплату працівникам можна двома шляхами. Один з них — це підвищення місячних окладів (погодинних ставок, розцінок). Це відразу тягне за собою або внесення змін до штатного розпису, або складання нового штатного розпису, а також оформлення таких змін відповідним наказом тощо.
Тут також є плюси. Вони стосуються індексації. Місяць підвищення окладів стане базовим. І якщо сума підвищення буде більшою за суму індексації місяця, в якому воно проведене, то у найближчі пару-трійку місяців не потрібно індексувати зарплату.
Другий спосіб збільшення зарплати — надання працівникам премій або встановлення доплат, які дозволять отримувати таку ж суму «чистої» зарплати, як і до збільшення ставки ВЗ. На це теж має бути обґрунтування у роботодавця та видання відповідного наказу. До речі, майте на увазі, що у другому способі збільшення зарплати базовий місяць для індексації не зміниться (розмір окладу не змінився). І якщо працівник мав право на індексацію, то таке право у нього і залишиться після збільшення премії.
Поряд із цим у роботодавця зростуть і витрати. І це прямо вплине на собівартість продукції.
Так чи інакше роботодавцю доведеться провести додаткові аналітичні розрахунки. Зробити перерахунок річного бюджету, прорахувати можливу оптимізацію або залучити додаткові ресурси.
Розглянемо приклад.
Приклад 2. Зарплата працівника (ПСП не користується) за повністю відпрацьований місяць становить 12500 грн (оклад). Право на індексацію не виникло у зв’язку із недавнім підвищенням окладу. «На руки» він отримує 10062,50 грн (див. приклад 1).
Розрахуємо, якою має бути «грязна» зарплата працівника, щоб він отримав «на руки» таку саму зарплату, як і до збільшення ставки ВЗ.
Для цього обчислимо коефіцієнт.
Утримання із зарплати працівника (ПДФО і ВЗ) наразі становлять 19,5 % (18 ПДФО + 1,5 ВЗ). Якщо ВЗ підвищиться, то утримання становитимуть 23 % (18 ПДФО + 5 ВЗ).
Обчислимо коефіцієнт підвищення утримань:
(100 - 19,5) : (100 - 23) = 1,045454545 ≈ 1,0455.
Розрахуємо розмір окладу працівника із застосуванням коефіцієнта:
12500 х 1,0455 = 13068,75 ≈ 13070 (грн).
Для більш рівної картини заокруглюємо розмір окладу до 13070 грн.
Можете застосувати і більше підвищення зарплати (якщо дозволяють фінможливості). Для прикладу ми використали мінімальний коефіцієнт, який повністю покриває підвищення ВЗ. І працівник при отриманні зарплати не відчує цього підвищення.
Порівняльні розрахунки проведемо в табл. 3.
Таблиця 3. Зарплата працівника з коефіцієнтом до та після підвищення ставки ВЗ
Діюче оподаткування | Заплановане оподаткування |
Оклад 12500 грн | Оклад 13070 грн (12500 х 1,0455) |
ПДФО — 2250,00 грн (12500 х 18 %) ВЗ — 187,50 грн (12500 х 1,5 %) | ПДФО — 2352,60 грн (13070 х 18 %) ВЗ — 653,50 грн (13070 х 5 %) |
На руки — 10062,50 грн (12500 - 2250,00 - 187,50) | На руки — 10063,90 грн (13070 - 2352,60 - 653,50) |
Також не забуваємо про ЄСВ, який роботодавець сплачує на зарплату працівників. І при збільшенні суми нарахованої зарплати відповідно збільшиться сума ЄСВ.
Так чи інакше, якщо зміни запрацюють, то роботодавець має вирішити, чиїм коштом обійдеться підвищення ВЗ до 5 %: його чи працівника.
Далі поговоримо про плани щодо Об’єднаного звіту.
Об’єднаний звіт стане щомісячним
Заплановані зміни. Законопроєктом передбачено запровадження щомісячної зарплатної звітності замість квартальної. Тобто Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску податкові агенти і платники єдиного внеску будуть подавати щомісячно.
Коли може запрацювати? Планується запровадити щомісячну звітність з січня 2025 року. Тобто першим місяцем, за який роботодавцю треба буде відзвітувати за новими правилами, є січень 2025 року.
За 3 і 4 квартали 2024 року подаємо квартальний Об’єднаний звіт за «старими» правилами.
Висновки
- Заплановано підвищення ставки військового збору із зарплати працівників з 1,5 до 5 %.
- Об’єднана звітність стане щомісячною.