Чи повідомляти ТЦКСП
Пунктом 13 Порядку № 1487* установлено обов’язок підприємств, установ, організацій повідомляти ТЦКСП про призначення або звільнення (увільнення) керівників та осіб, відповідальних за організацію та ведення військового обліку.
Таке повідомлення складають та подають:
— за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку № 1487;
— у 7-денний строк з дати видання відповідного наказу;
— до ТЦКСП, в якому підприємство стоїть на обліку;
— поштою (рекомендованим листом з повідомленням про вручення та описом вкладення) або особисто.
За бажанням, до додатка 1 складають супровідний лист.
Детальніше про те, як заповнити та скласти такі документи, ви можете дізнатися у статті «Організовуємо військовий облік з нуля: документальний супровід» // «Податки & бухоблік», 2024, № 48.
Зауважте, за порушення вимог п. 13 Порядку № 1487 посадовим особам підприємства може загрожувати адмінвідповідальність на підставі ст. 2101 КпАП*.
* Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 № 8073-X.
Тому якщо підприємство призначає, звільняє або увільняє директора та/або особу, відповідальну за військовий облік, воно має сповістити про це ТЦКСП, як того вимагає Порядок № 1487.
Проте пам’ятайте, що вимога інформувати військкомати про призначення, звільнення працівників, які виконують обов’язки з ведення військового обліку, з’явилася не з 05.01.2023 (дати набрання чинності Порядком № 1487).
Вона була прописана і в «старенькому» Порядку № 921*, і навіть у «прадавньому» Положенні № 377**.
* Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних, затверджений постановою КМУ від 07.12.2016 № 921 (втратив чинність 05.01.2023).
** Положення про військовий облік військовозобов’язаних і призовників, затверджене постановою КМУ від 09.06.94 № 377 (втратило чинність 19.12.2016).
Щоправда, спочатку для такого інформування не було встановлено ані строків, ані форми повідомлення (п. 15 Положення № 377). Проте згодом ситуація почала потроху змінюватись. Спочатку у п. 14 Порядку № 921 був визначений строк для подання відомостей про призначення, переміщення і звільнення осіб, відповідальних за ведення військового обліку. Ну а вже у Порядку № 1487 з’явилася форма для такого повідомлення.
Відповідно, якщо підприємство призначило керівника особою, відповідальною за ведення військового обліку, ще у 2011 році (як у нашому випадку), то вже тоді воно мало повідомити про це відповідний військкомат (у довільній формі).
Проте у ситуації, що розглядається, підприємство цього не зробило. Як бути зараз?
Варіант 1. Не повідомляти ТЦКСП про те, що у 2011 році директора призначено особою, відповідальною за військовий облік.
Нагадаємо, що п. 13 Порядку № 1487 зобов’язує підприємство подавати до ТЦКСП додаток 1 до Порядку № 1487 лише в разі:
— призначення / звільнення (увільнення) керівника підприємства;
— призначення / звільнення (увільнення) особи (осіб), відповідальних за ведення військового обліку.
У 2024 році на підприємстві відбулись такі зміни? Наприклад, директор підприємства пішов у довготривалу відпустку, захворів (припинив тимчасово виконувати обов’язки із ведення військового обліку), а на цей період призначено іншу особу відповідальною за ведення військового обліку. Тоді обов’язково подайте повідомлення за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку № 1487, у 7-денний строк з дати видання відповідного наказу.
Якщо єдиною підставою для повідомлення ТЦКСП було призначення у 2011 році директора підприємства особою, відповідальною за ведення військового обліку (про що підприємство ще й досі не поінформувало військкомат), то зараз (у 2024 році) повідомляти про це ТЦКСП не варто.
Справа в тому, що адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених ст. 2101 КпАП, може бути накладено протягом 3 місяців з дня його виявлення, але не пізніше 1 року з дня його вчинення (ч. 7 ст. 38 КпАП).
Відповідно якщо підприємство так і не повідомить ТЦКСП про те, що у 2011 році директора підприємства було призначено особою, відповідальної за ведення військового обліку, і таке порушення буде виявлено під час перевірки у 2024 році, то відповідальності за ст. 2101 КпАП можна бути уникнути. Адже всі строки для притягнення до такої адмінвідповідальності (неподання повідомлення) вже спливли.
Варіант 2. Направити до ТЦКСП повідомлення про призначення у 2011 році директора підприємства особою, відповідальної за ведення військового обліку.
Але попереджаємо: в такому випадку повідомлення до ТЦКСП буде вважатися поданим несвоєчасно.
Моментом вчинення такого порушення вважається день, коли відповідне повідомлення подане у військкомат. У зв’язку з цим уникнути відповідальності за нього на підставі ст. 38 КпАП вже не вийде. А отже, директору підприємства загрожуватиме штраф за ст. 2101 КпАП. Та й ще в тому розмірі, що діятиме на момент вчинення такого порушення.
Нагадаємо, що на сьогодні розмір штрафу за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, вчинене в особливий період, для посадових осіб становить від 34000 до 59500 грн* (діє з 19.05.2024).
* Детальніше про це у статті «Порушення правил військового обліку: штрафи зростають!» // «Оплата праці», 2024, № 10.
Варіант 3. Перепризначити директора особою, відповідальною за ведення військового обліку, у 2024 році і своєчасно повідомити про це ТЦКСП.
Для цього директору підприємства потрібно:
— видати новий наказ (розпорядження) про призначення директора відповідальною особою за ведення військового обліку (з посиланням на норми Порядку № 1487);
— подати до ТЦКСП додаток 1 до Порядку № 1487 у 7-денний строк з дати видання відповідного наказу (розпорядження).
Детальніше про це ви можете прочитати у статті «Директор підприємства сам веде військовий облік: враховуємо нюанси» // «Оплата праці», 2024, № 17.
У такому разі звинуватити директора підприємства у несвоєчасності подання додатка 1 до Порядку № 1487 не вийде.
Проте залишається ще одне невирішене питання — що робити з доплатою директору за ведення військового обліку?
Що робити з доплатою
За наявності на військовому обліку менше 500 призовників, військовозобов’язаних та резервістів обов’язки щодо ведення військового обліку покладаються на особу служби персоналу, якій установлюється доплата в розмірі до 50 % посадового окладу, а для державних службовців — у межах економії фонду оплати праці. Про це зазначено у п. 10 Порядку № 1487.
До речі, така вимога теж не з нових. Вона була прописана і в Порядку № 921, і в Положенні № 377.
Проте встановлювалася така доплата лише за умови, що обов’язки з ведення військового обліку не були передбачені посадовою інструкцією працівника, відповідального за ведення такого обліку.
Якщо ж у посадовій інструкції особи, що веде військовий облік на підприємстві, було визначено завдання з ведення військового обліку, то доплата не виплачувалася. Адже в такому разі вважається, що особа, відповідальна за ведення військового обліку, виконує свої безпосередні обов’язки та отримує відповідну оплату з урахуванням виконання зазначених функціональних обов’язків. Це свого часу підтвердило й Мінсоцполітики у своєму листі від 09.02.2018 № 227/0/101-18/281.
У ситуації, що розглядається, обов’язки з ведення військового обліку були закріплені в посадовій інструкції директора підприємства ще у 2011 році. Тому цілком логічно, що доплата за ведення військового йому не виплачувалась.
Проте на сьогодні ситуація дещо змінилася. Справа в тому, що ТЦКСП вважає, що підприємство має встановлювати доплату за ведення військового обліку навіть у тому разі, якщо обов’язки з ведення військового обліку прописані в посадовій інструкції особи, що веде такий облік, оскільки це передбачено Порядком № 1487.
У зв’язку з цим радимо все ж таки встановити директору доплату за ведення військового обліку.
Зауважте, що розмір такої доплати має становити до 50 % посадового окладу директора. Конкретний розмір доплати підприємство визначає самостійно (з урахуванням вимог п. 10 Порядку № 1487) та прописує:
— у своїх внутрішніх документах (колдоговорі чи Положенні про оплату праці);
— наказі про доручення обов’язків з ведення військового обліку.
Оскільки у 2011 році в наказі про призначення особи, відповідальної за ведення військового обліку, доплату не було встановлено, то виправити ситуацію можна так:
— видати окремий наказ (розпорядження) про встановлення доплати особі, відповідальній за ведення військового обліку, — якщо підприємство вирішило не повідомляти ТЦКСП про те, що у 2011 році директора призначено особою, відповідальною за військовий облік (варіант 1), або подати таке повідомлення незважаючи на штрафи (варіант 2);
— встановити доплату за ведення військового обліку у новому наказі (розпорядженні) про призначення директора відповідальною особою за ведення військового обліку у 2024 році (варіант 3).
Висновки
- Якщо підприємство з 2011 року не подавало до військкомату відомості про особу, відповідальну за ведення військового обліку, то у 2024 році цього краще й не робити. Строк для притягнення до адмінвідповідальності вже сплив.
- Якщо підприємство вирішить сповістити ТЦКСП про призначення директора відповідальною особою у 2011 році, то йому загрожує штраф відповідно до ст. 2101 КпАП за несвоєчасне подання повідомлення.
- Можна піти іншим шляхом — знов призначити директора особою, відповідальною за ведення військового обліку, у 2024 році та сповістити про ТЦКСП у встановлені строки.
- Директору підприємства за виконання обов’язків із ведення військового обліку слід установити доплату, навіть якщо такі обов’язки були прописані у його посадовій інструкції.