Теми статей
Обрати теми

Індексуємо зарплату у липні 2019 року

Будз Володимир, експерт з оплати праці та трудових відносин
На липневу індексацію впливає індекс інфляції за травень 2019 року. Він становить 100,7 %. Яка ситуація складається з індексацією зарплати в липні 2019 року для працівників бюджетної сфери? Розповімо у статті.

Нагадаємо, що зарплату індексують у межах ПМПО (абз. 2 п. 4 Порядку № 1078). Це означає, що зарплата, яка підлягає індексації, обмежена ПМПО. Частина зарплати, що перевищує ПМПО, не підлягає індексації.

На 2019 рік установлений такий розмір ПМПО:

• січень — червень — 1921 грн.;

липень — листопад — 2007 грн.;

• грудень — 2102 грн.

Таким чином, у липні 2019 року зарплату індексують у межах 2007 грн. Суму зарплати, що перевищує 2007 грн., не індексують.

Згідно з абз. 1 п. 5 Порядку № 1078 у разі підвищення тарифних ставок (окладів) значення ІСЦ в місяці підвищення береться за 1 або 100 %. Для проведення подальшої індексації обчислення ІСЦ здійснюється з місяця, що настає за місяцем підвищення грошового доходу (абз. 2 п. 5 Порядку № 1078). Право на індексацію у працівників виникне, коли ІСЦ наростаючим підсумком перевищить встановлений поріг індексації (103 %).

УВАГА!

«Базовим» місяцем для індексації зарплати буде місяць, в якому підвищили оклад (тарифну ставку) за посадою.

Збільшення зарплати працівника за рахунок установлення або підвищення інших постійних зарплатних складових (надбавок, доплат, премій тощо) без збільшення посадового окладу (тарифної ставки) не впливає на зміну «базового» місяця.

Отже, цього місяця проводити порівняльні розрахунки для визначення права на індексацію не потрібно (абз. 5 п. 5 Порядку № 1078). Тобто працівникові продовжують виплачувати суми індексації, обчислені залежно від останнього підвищення посадових окладів.

Приклад 1. Останнє підвищення посадового окладу працівника відбулося в січні 2019 року.

У липні 2019 року він набув права на надбавку за вислугу років (10 % від окладу). У цьому випадку встановлення працівнику надбавки за вислугу років у розмірі 10 % посадового окладу не впливає на зміну «базового» місяця.

Для розрахунку коефіцієнтів індексації і суми поточної індексації продовжують орієнтуватися на січень 2019 року — місяць, у якому відбулося останнє підвищення посадового окладу працівника.

ВАЖЛИВО!

У місяці підвищення посадового окладу (тарифної ставки) індексація не нараховується, якщо розмір підвищення зарплати виявиться більшим за суму можливої індексації в такому місяці.

У разі коли сума підвищення не перекриває суми можливої індексації, визначають різницю між сумою можливої індексації та сумою підвищення, так звану індексацію-різницю (абз. 3 і 4 п. 5 Порядку № 1078).

Згідно з абз. 6 п. 5 Порядку № 1078 до чергового підвищення посадових окладів (тарифних ставок) до суми індексації, яка була визначена в місяці підвищення окладів (індексація-різниця), додається сума індексації, що складається в результаті перевищення ІСЦ порога індексації, встановленого п. 11 Порядку № 1078 (поточна індексація).

Якщо працівник працює неповний робочий час, сума індексації визначається з розрахунку повного робочого часу, а виплачується пропорційно відпрацьованому часу (абз. 6 п. 4 Порядку № 1078). Цю норму застосовуйте також і для не повністю відпрацьованого місяця, наприклад, якщо місяць був відпрацьований не повністю через перебування працівника у відпустці, на лікарняному, у результаті прийняття на роботу/звільнення з роботи в середині місяця тощо (див. лист Мінсоцполітики від 25.02.2016 р. № 75/10/136-16).

Приклад 2. Працівник бюджетної установи (оплата праці за ЄТС) обіймає 0,5 ставки. Розрахована у липні 2019 року індексація для повного робочого часу склала 62,22 грн (про зазначений розрахунок читайте далі)

Сума індексації, яку потрібно виплатити працівнику з урахуванням зайнятості за повністю відпрацьований робочий час, становить 31,11 грн. (62,22 грн. × 0,5 ставки).

Для працівників, прийнятих на роботу (новоприйнятих працівників), переведених в іншу установу, на іншу роботу в тій же установі, що вийшли з відпустки для догляду за дитиною до 3 років і після відпустки без збереження заробітної плати (до 6 років та інші види, передбачені законодавством про відпустки), обчислення ІСЦ для проведення індексації проводитися з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку обіймає працівник (п. 102 Порядку № 1078).

Тобто підхід єдиний і для «новачків», і для «переведених» працівників: для всіх орієнтуємося на місяць останнього підвищення окладу за займаною посадою.

Приклад 3. Працівника (оплата за ЄТС) прийнято на роботу в липні 2019 року. «Базовим» місяцем є січень 2019 року, тобто місяць останнього законодавчого підвищення окладу за посадою, яку обіймає працівник.

Отже, у липні 2019 року працівник має право на індексацію в сумі 62,22 грн (2007,00 грн. × 3,1 %) за умови повністю відпрацьованого місяця.

Якщо працівника прийнято в середині місяця, то індексацію виплачують пропорційно відпрацьованим дням.

Приклад 4. У працівниці (оплата праці за ЄТС) закінчилася відпустка для догляду за дитиною до 3 років. З 1 липня 2019 року вона приступила до роботи. Посадовий оклад за її посадою востаннє підвищувався у січні 2019 року.

Для працівниці, що вийшла з відпустки для догляду за дитиною до 3 років, застосовуємо норму, встановлену у п. 102 Порядку № 1078. «Базовим» місяцем для неї буде січень 2019 року — місяць останнього підвищення окладу за обійманою посадою.

Зарплату індексують як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом. Але на роботі за сумісництвом індексація доходів проводиться в межах суми, що не перевищує ПМПО, з урахуванням отриманої зарплати за основним місцем роботи (п. 7 Порядку № 1078). Тобто спочатку проводять індексацію доходів за основним місцем роботи, потім індексують зарплату на роботі за сумісництвом. При цьому «базовий» місяць визначають за кожною посадою (тобто за кожним місцем роботи) окремо.

Окремо на основному місці роботи і на роботі за сумісництвом суму індексації розраховують виходячи з ПМПО, але виплачують з урахуванням зайнятості (відпрацьованого часу).

Зарплату зовнішнього сумісника індексують тільки після надання ним довідки з основного місця роботи, складеної в довільній формі.

У ній має бути зазначений розмір доходу за основним місцем роботи, що підлягає індексації, і розмір проіндексованого доходу.

Якщо працівник довідку з основного місця роботи не надасть, то доходи за сумісництвом не індексуються (див. листи Мінсоцполітики від 01.08.2014 р. № 8538/0/14-14/10 і від 31.07.2015 р. № 11587/0/14-15/10).

Приклад 5. Працівник обіймає:

за основним місцем роботи: 0,5 ставки бухгалтера;

за сумісництвом (внутрішнє сумісництво): 0,5 ставки оператора комп’ютерного набору.

Основне місце роботи. «Базовий» місяць — січень 2019 року. Сума індексації з урахуванням зайнятості в липні 2019 року становить:

62,22 грн. х 0,5 = 31,11 грн.

Робота за сумісництвом. «Базовий» місяць — січень 2019 року. Оскільки в такому випадку за основним місцем роботи працівник зайнятий неповний робочий час, то він має право на індексацію за сумісництвом. Сума індексації на роботі за сумісництвом за липень 2019 року становить:

62,22 х 0,5 = 31,11 грн.

Також зауважимо, що сума індексації враховується в розмірі МЗП. Це підтверджують фахівці Мінсоцполітики в листі від 09.02.2018 р. № 2615/0/2-18 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2018, № 13, с. 8).

Приклад 6. За липень 2019 року працівникові (6 тарифний розряд за ЄТС) були нараховані: оклад 2785 грн. та індексація 62,22 грн.

Як ми зазначили, суму індексації включаємо до складу зарплати для порівняння її з мінімальною зарплатою.

Загальна сума зарплати, нарахованої за відпрацьований місяць, становить:

2785 + 62,22 = 2847,22 (грн.).

Це менше мінімальної зарплати, тому працівникові потрібно було нарахувати доплату до мінімальної зарплати:

4173 - 2847,22 = 1325,78 (грн.).

Загальна сума заробітної плати, нарахованої за липень 2019 року, повинна становити:

2785оклад + 62,22індексація + 1325,78доплата до мінзарплати = 4173 (грн.).

Далі розглянемо найбільш поширені категорії працівників-бюджетників щодо виникнення у них права на індексацію у липні 2019 року.

Працівники з оплатою праці за ЄТС

З 1 січня 2019 року підвищилися посадові оклади для працівників з оплатою за ЄТС. Таке підвищення відбулося для усіх працівників з 1-го по 25-й тарифний розряд (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 1-2, с. 16). Тобто січень 2019 року став місяцем підвищення окладів («базовим» місяцем).

Цього місяця потрібно було порівняти суму зарплатного підвищення і можливу суму індексації та визначити право на подальшу індексацію працівників. Для всіх працівників з оплатою за ЄТС (з 1-го по 25-й тарифні розряди) сума підвищення окладу перекрила суму індексації, яка складалася в січні 2019 року. Тобто індексація їм у січні 2019 року не нараховувалася («обнулилася»). Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочався з лютого 2019 року.

На індексацію зарплати за липень 2019 року впливає індекс інфляції за травень 2019 року. Він склав 100,7 %. Враховуючи, що ІСЦ наростаючим підсумком з урахуванням травневого ІСЦ перевищив поріг індексації

(1,005лютий х 1,009березень х 1,010квітень х 1,007травень х 100 = 103,1 % > 103,0 %),

то в липні 2019 року зарплату працівників з оплатою за ЄТС індексують на коефіцієнт індексації 3,1 %. Сума поточної індексації становить 62,22 грн. (2007 грн. х 3,1 %).

ВАЖЛИВО!

У липні 2019 року для працівників з оплатою за ЄТС настало право на поточну індексацію.

Держслужбовці & працівники з функціями з обслуговування держорганів

З 1 січня 2019 року згідно з постановою № 102 підвищилися розміри окладів для державних службовців і працівників з функціями з обслуговування. Для цілей індексації зарплати це означає, що січень 2019 року став «базовим» місяцем. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочався з лютого 2019 року.

Приріст ІСЦ за травень 2019 року, який впливає на липневу індексацію, перевищив поріг індексації

(1,005лютий х 1,009березень х 1,010квітень 1,007травень х 100 = 103,1 % > 103,0 %).

Тому в липні 2019 року (місяці, наступному за місяцем, у якому опублікували індекс інфляції за травень 2019 року) настає право на індексацію з урахуванням коефіцієнта індексації 3,1 %

(103,1 % - 100 %).

Сума поточної індексації в липні становить 62,22 грн.

(2007 грн. х 3,1).

УВАГА!

У липні 2019 року заробітна плата держслужбовців і працівників з функціями з обслуговування підлягає індексації.

Робітники, які обслуговують органи держвлади та ОМС

З 1 січня 2019 року «схемні» посадові оклади, зазначені в додатках 1 — 3 до наказу № 77, підвищено для всіх найменувань посад робітників, які обслуговують органи держвлади та ОМС (див. консультацію фахівця Мінсоцполітики у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 1-2, с. 27). Тобто січень 2019 року (місяць збільшення окладу) для таких працівників став «базовим» місяцем. При цьому сума підвищення посадових окладів перекрила суму можливої індексації. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочався з лютого 2019 року. На індексацію липневої зарплати впливає індекс інфляції за травень 2019 року. Він становить 100,7 %. Таким чином, враховуючи, що ІСЦ наростаючим підсумком з урахуванням травневого ІСЦ перевищив поріг індексації (103,1 % > 103 %), то в липні 2019 року зарплату робітників, які обслуговують органи держвлади та ОМС, індексують на коефіцієнт індексації 3,1 %. Сума поточної індексації складає 62,22 грн.

ВАЖЛИВО!

У липні 2019 року зарплата робітників, які обслуговують держоргани та ОМС, підлягає індексації.

Посадові особи і службовці ОМС

З 25.06.2019 р. відбулося підвищення посадових окладів для працівників ОМС (як посадових осіб, так і службовців). Так, Кабмін постановою № 525 (див. «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» цього номеру) виклав у новій редакції додатки 48 — 55 до постанови № 268.

Оскільки посадові оклади для посадових осіб і службовців ОМС були підвищені в червні 2019 року, то цей місяць став місяцем підвищення посадових окладів, тобто «базовим», і з липня 2019 року починається відлік приросту ІСЦ. При цьому потрібно визначити подальшу долю індексації, тобто порівняти суму індексації, яка складається в місяці підвищення, з розміром зарплатного підвищення. Але тут є нюанс: постанова № 525 набула чинності 25 червня 2019 року. Саме з цієї дати встановлені нові оклади. Зарплата за відпрацьований час до підвищення визначається виходячи зі старих окладів. У зв’язку з цим цілком логічно виникає запитання: як визначити суму зарплатного підвищення, якщо посадовий оклад підвищили не з 1-го числа поточного місяця, і який розмір можливої індексації використати в порівняльних розрахунках?

Відповідаємо: якщо оклад був підвищений не з 1-го числа поточного місяця, то суму підвищення зарплати потрібно визначати виходячи з умов повністю відпрацьованого місяця. Тобто потрібно порівняти зарплату за повністю відпрацьований місяць до підвищення із зарплатою за повністю відпрацьований місяць після підвищення. При цьому в порівнянні беруть участь усі постійні складові заробітної плати. Крім цього, не слід забувати, що в червні нові оклади були встановлені наприкінці місяця. Тому при нарахуванні індексації за червень 2019 року потрібно застосувати «пропорційну» норму, тобто нарахувати індексацію пропорційно відпрацьованим дням за період до підвищення посадового окладу. Розглянемо зазначене на прикладі.

Приклад 7. Головному бухгалтеру сільської ради з 25.06.2019 р. встановлений посадовий оклад у розмірі 4600 грн. (до підвищення оклад становив 4200 грн.). Крім цього, йому встановлені:

надбавка за 13-й ранг у розмірі 300 грн. (до підвищення надбавка складала 55 грн.);

надбавка за вислугу років у розмірі 20 %;

премія в розмірі 30 % окладу.

У червні 2019 року відпрацьовані всі дні, передбачені графіком роботи.

Визначимо розмір зарплатного підвищення, тобто розрахуємо суму зарплати за повністю відпрацьований місяць до і після підвищення з урахуванням усіх постійних складових. Розмір зарплати до підвищення становить:

4200 + 55 + 851 + 1260 = 6366 (грн.),

де 851 — розмір надбавки за вислугу років ((4200 + 55) х 20 %);

1260 — щомісячна премія (4200 х 30 %).

Розмір зарплати після підвищення становитиме:

4600 + 300 + 980 + 1380 = 7260 (грн.),

де 980 — розмір надбавки за вислугу років ((4600 + 300) х 20 %);

1380 — щомісячна премія (4600 х 30 %).

У наведеному прикладі підвищення зарплати з розрахунку на повний місяць становить 894 грн. (7260 - 6366). Його потрібно порівняти із сумою можливої поточної індексації.

Сума можливої поточної індексації за червень 2019 року (повний місяць) дорівнюватиме:

1921 грн. х 7,6 % = 146,00 (грн.)

де 7,6 % — коефіцієнт індексації зарплати в червні 2019 року від базового травня 2018 року (місяця останнього законодавчого підвищення окладів згідно із постановою № 363).

Сума зарплатного підвищення виходячи з умов повністю відпрацьованого місяця значно більше суми можливої поточної індексації за повний місяць (894 грн. > 146,00 грн.). І якщо б оклад підвищили з 1-го числа, то суму індексації в червні 2019 року ми б не нараховували. Проте оскільки посадовий оклад головного бухгалтера ОМС підвищили не з 01.06.2019 р., то до 25.06.2019 р. суму індексації потрібно нарахувати за старими умовами. Тому розраховану суму поточної індексації за повний місяць визначимо пропорційно робочим дням, що припадають на період до підвищення окладу, тобто до 25.06.2019 р.:

146,00 грн. : 18 роб. дн. х 15 роб. дн. = 121,67 грн.,

де 18 роб. дн. — кількість робочих днів у червні 2019 року;

15 роб. дн. — кількість робочих днів за період з 01.06.2019 р. по 24.06.2019 р.

З 25 червня 2019 року індексацію не нараховуємо. При цьому червень 2019 року стає «базовим» місяцем. Для подальшої індексації розрахунок ІСЦ наростаючим підсумком починають із липня 2019 року.

Зауважимо: з 25.06.2019 р. усі посадові особи і службовці ОМС втрачають право на індексацію. Річ у тому, що найменша сума підвищення окладу для посадових осіб ОМС становить 200 грн., а для службовців ОМС — 400 грн. Оскільки сума підвищення окладів перевищує можливу індексацію, зарплату зазначених категорій працівників за період з 25.06.2019 р. по 30.06.2019 р. не індексують. Червень 2019 року став «базовим» місяцем.

За липень 2019 року їх зарплату також не індексують.

Порушення правил проведення індексації: яка відповідальність?

У цьому випадку все залежить від того, яке саме порушення допустив роботодавець при проведенні індексації зарплати.

Ненарухування індексації. Таке порушення фахівці Держпраці кваліфікують як недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці. За нього роботодавцеві загрожує штраф у розмірі 10 МЗП (у 2019 році — 41730 грн.) за кожного працівника, щодо якого воно вчинене (абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП), а його посадовим особам — адмінштраф у загальному випадку в розмірі від 510 до 1700 грн. (ст. 41 КпАП).

Заниження суми індексації. Якщо роботодавець при розрахунку суми індексації припустився помилки, внаслідок чого працівникові була нарахована індексація в меншій сумі, то таке порушення слід кваліфікувати як порушення інших вимог трудового законодавства.

За нього роботодавцеві загрожує штраф у розмірі 1 МЗП (у 2019 році — 4173 грн.), передбачений абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП, а його посадовим особам — адмінштраф у розмірі від 510 до 1700 грн. (ст. 41 КпАП).

Також зауважте, що з 14.05.2019 р. скасовано Порядок № 295, згідно із яким проводилися інспектування дотримання роботодавцями норм трудового законодавства, у тому числі щодо індексації. Проте його скасування не впливає на застосування штрафних санкцій за трудові порушення, адже вони продовжують діяти.

Нормативні документи та скорочення

КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Порядок № 1078 — Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078.

Постанова № 268 — постанова КМУ «Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268.

Постанова № 525постанова КМУ «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» від 19.06.2019 р. № 525.

Постанова № 363постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» від 10.05.2018 р. № 363.

Постанова № 102 — постанова КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо впорядкування структури заробітної плати працівників державних органів, судів, органів та установ системи правосуддя у 2019 році» від 06.02.2019 р. № 102.

Наказ № 77 — наказ Мінпраці «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 02.10.96 р. № 77.

МЗП — мінімальна заробітна плата.

ПМПО — прожитковий мінімум, встановлений для працездатної особи.

ЄТС — Єдина тарифна сітка.

ІСЦ — індекс споживчих цін.

ОМС — органи місцевого самоврядування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі