Теми статей
Обрати теми

Картон став непридатним: чи нараховувати ПЗ з ПДВ при списанні

Кравченко Дар’я, податковий експерт, d.kravchenko@id.factor.ua
До нашої редакції надійшло запитання від читача: «Підприємство списує картон за результатами інвентаризації (він став непридатним). Чи потрібно в такому разі нараховувати ПЗ з ПДВ? Як заповнити ПН та чи потрібно її реєструвати в ЄРПН (картон імпортний)?». Що ж, давайте розбиратися!

Списуємо зіпсований картон

Скажемо відразу, що сама операція зі списання зіпсованих ТМЦ під визначення постачання не підпадає (п.п. 14.1.191 ПКУ). А отже, нараховувати ПЗ з ПДВ щодо неї не потрібно.

Однак підприємство цілком законно могло віднести до ПК суму ПДВ, сплачену під час придбання картону. Адже право сформувати ПК у покупця виникає незалежно від того, почав він такі товари використовувати в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності чи ні (п. 198.3 ПКУ). Головне, щоб таку ціль підприємство мало, а на руках була правильно оформлена ПН.

Отже, ви сформували ПК. Але надалі картон став непридатним для використання. І застосувати зіпсовані ТМЦ в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності підприємство вже не зможе.

У цьому випадку ПК потрібно скоригувати.

Для цього при списанні зіпсованих ТМЦ нарахуйте ПЗ з ПДВ (п.п. «г» п. 198.5 ПКУ; категорія 101.02 ЗІР ДФСУ). Причому в сумі, що дорівнює відображеному раніше ПК при покупці таких ТМЦ.

Важливо! При цьому додатково коригувати ПК не потрібно.

Якщо підприємство не відображало ПК при купівлі зіпсованих ТМЦ, коригувати ПК не доведеться. Одним із прикладів такого випадку може бути списання зіпсованих ТМЦ, які отримувалися з метою використання в операціях, звільнених від обкладення ПДВ.

Тепер приступаємо до нарахування ПЗ. Зробити це підприємству необхідно на дату виявлення зіпсованого ТМЦ або ж краще на дату його списання. Хоча не заборонено провести його й останнім днем звітного періоду, в якому виявлено псування та списані з балансу ТМЦ (лист ДПСУ від 11.04.12 р. № 5378/5/15-3416).

Базу обкладення ПДВ для ТМЦ у цьому випадку визначаємо відповідно до п. 189.1 ПКУ — виходячи з вартості придбання картону.

Формально для імпортованого картону вартість придбання — це ціна інвойсу. Проте логічніше за базу оподаткування взяти ту величину, виходячи з якої був сплачений ПДВ під час ввезення та сформований ПК, тобто митну вартість з урахуванням мита та акцизного податку (п. 190.1 ПКУ).

 

Складаємо ПН, відображаємо у звітності

Для того щоб нарахувати ПЗ в разі списання зіпсованих ТМЦ, необхідно:

по-перше, скласти бухгалтерську довідку;

по-друге, на дату нарахування ПЗ виписати ПН.

Особливості заповнення заголовної частини такої ПН ви знайдете в таблиці (див. с. 14).

Що стосується табличної частини ПН — заповнюйте її в загальному порядку. Зокрема, поставте код УКТ ЗЕД у гр. 4 ПН, оскільки картон імпортний.

І не забудьте у день складання такої ПН занести її дані до розділу I Реєстру виданих та отриманих ПН (п. 1 розд. ІІІ Порядку № 958). При цьому вкажіть:

• у гр. 4 — вид документа — «ПНП13»;

• у гр. 5 — найменування свого підприємства (категорія 101.21 ЗІР ДФСУ);

• у гр. 6  «400000000000».

Нагадаємо, що з 01.01.15 р. з п. 201.5 ПКУ зникнуть усі згадки про Реєстр виданих та отриманих ПН. Вести його платники ПДВ повинні будуть на власний розсуд у довільному порядку (п. 5 Порядку № 1129).

 

Заповнення ПН при нарахуванні ПЗ у разі списання зіпсованих ТМЦ

Поле

Порядок заповнення

«Усі примірники залишаються у продавця (тип причини)»

У верхній клітинці поля ставимо позначку «Х».
У нижній — тип причини «13» (використання виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності) Увага! У 2015 році це поле у формі ПН змінить свою назву на «Не видається покупцю (тип причини)». Але принцип його заповнення не зміниться

«Дата складання податкової накладної»

Вносимо дату списання зіпсованого картону (п. 198.5 ПКУ)

«(індивідуальний податковий номер покупця)»

Пишемо умовний ІПН «400000000000» (п. 11 Порядку № 957; категорія 101.19 ЗІР ДФСУ)

«Особа (платник податку) — покупець»

Вказуємо дані свого підприємства (п. 11 Порядку № 957; категорія 101.19 ЗІР ДФСУ)

«Місцезнаходження (податкова адреса) покупця»

«Номер телефону»

«Вид цивільно-правового договору»

Не заповнюємо, оскільки факту постачання не було (категорія 101.19 ЗІР ДФСУ)

«Форма проведених розрахунків»

 

Зверніть увагу! У 2014 році ПН, виписану з метою нарахування ПЗ при списанні зіпсованих ТМЦ, в ЄРПН не реєструємо (п. 4 Порядку № 1246).

Але з початком 2015 року усе зміниться — якщо «електронні» ПДВ-новації не буде заблоковано (див. с. 5). Реєструвати в ЄРПН потрібно буде всі ПН, навіть ті з них, які постачальник не надсилає покупцю (п. 2 Порядку № 1129). А для того, щоб зареєструвати ПН в ЄРПН, на ПДВ-рахунку підприємства має бути для цього достатня сума кош­тів (її розраховуємо відповідно до п. 2001.3 ПКУ).

Про всі нюанси заповнення та реєстрації ПН в ЄРПН у 2015 році ви можете прочитати в «БТ», 2014, № 47, с. 12 і  48, с. 13.

 

Прощавай, картоне, вітаємо, макулатуро!

При списанні зіпсованого картону ви отримаєте бонус у вигляді макулатури. Її можна продати підприємству-скупнику або підприємству — переробнику макулатури.

Нагадаємо, що до 01.01.15 р. операції з постачання, імпорту та експорту паперу і картону для утилізації (макулатури і відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД звільнені від обкладення ПДВ (п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). Отже, при продажу макулатури в 2014 році ПЗ не потрібно нараховувати. Хоча ПН усе ж доведеться скласти на таку операцію з позначкою «Без ПДВ» (п. 13 Порядку № 957).

Більше того, Кабмін під час підготовки проекту бюджету на 2015 рік бере за основу проект закону, в якому передбачені деякі зміни до ПКУ. Зокрема, передбачається продовжити дію «макулатурної» пільги до 01.01.17 р. А це означає, що з настанням 2015 року у цій сфері, імовірно, нічого не зміниться.

Будьте уважні! За наявності пільгового постачання потрібно враховувати положення ст. 199 ПКУ. Вона вимагає розподіляти «вхідний» ПДВ, сплачений під час придбання товарів/послуг, які одночасно використовуються в оподатковуваних і звільнених від оподаткування операціях.

Потрібно чітко визначити перелік товарів/послуг подвійного призначення. Розподіляти «вхідний» ПДВ необхідно лише щодо цих товарів/послуг.

Так, придбаваючи картон для виробничих потреб, платник ПДВ розраховує отримати вигоду від продажу готової продукції. Якщо частина картону пішла на негосподарські операції— зіпсована та списана в макулатуру (буде пільгове постачання), то розподіляти «вхідний» ПДВ щодо всього придбаного картону не потрібно. Адже можна за фізичними параметрами (наприклад, за вагою) визначити ту частину картону, яка використана (у вигляді макулатури) в неоподатковуваній операції. ПК, який відповідає такій частині, буде компенсований ПЗ, нарахованими згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ при списанні зіпсованого картону.

Витрати на придбання цього картону повністю переносяться на вартість такої продукції. Доходи від продажу макулатури — це «побічний ефект», що отримує підприємство.

Дотримуючись вимог ст. 199 ПКУ, після продажу макулатури потрібно провести розподіл «вхідного» ПДВ за товарами/послугами, які одночасно використовувались і в оподатковуваних, і в неоподатковуваних операціях. Наприклад, для перевезення макулатури підприємство скористалося послугами транспортної організації. При цьому перевозилася не лише макулатура, а й готова продукція, що обкладається ПДВ.

Крім товарів/послуг, що безпосередньо використовуються при постачанні макулатури (наприклад, транспортних послуг), не забудьте про адміністративні витрати, які опосередковано беруть участь у пільговій операції. До них можна віднести оренду офісного приміщення, оплату комунальних послуг, придбання канцелярського приладдя тощо.

Для розподілу «вхідного» ПДВ згідно зі ст. 199 ПКУ використовують показник ЧВ*, що відповідає частці оподатковуваних постачань в загальному обсязі постачань (оподатковуваних і неоподатковуваних).

* Частка використання — частка використання товарів/послуг та/або необоротних активів в оподатковуваних операціях.

Тим підприємствам, які до реалізації макулатури не мали неоподатковуваних операцій, для розрахунку показника ЧВ потрібно визначити частку оподатковуваних операцій за перший місяць застосування пільги (період, в якому були здійснені одночасно оподатковувані і неоподатковувані операції). Розрахований показник використовуватиметься (за необхідності) до кінця поточного року для розподілу ПК за «подвійними» товарами/послугами.

У тих же підприємств, які, крім постачання макулатури, здійснювали інші неоподатковувані операції, питань з розподілом ПК не повинно виникнути. Для розподілу ПК вони використовують уже відомий «торішній» показник ЧВ.

Після того як показник ЧВ визначений, необхідно розподілити ПК. Але лише за тими товарами/послугами, які в періоді постачання макулатури будуть використані як для здійснення оподатковуваних операцій, так і для неоподатковуваних «макулатурних».

У декларації такі операції потраплять або до ряд. 15 (придбання поточного періоду), або до ряд. 16.6 (придбання минулих періодів). Зрозуміло, разом із декларацією за звітний період слід подати додаток Д7.

Увага! Якщо у вас в подальших періодах неоподатковуваних операцій (наприклад, постачання макулатури) не буде, проводити розподіл в таких періодах не потрібно.

За підсумками року (у декларації за грудень або IV квартал) вам залишиться лише перерозподілити ПК за товарами/послугами подвійного призначення. Для цього вам необхідно визначити новий показник ЧВ виходячи з фактичних обсягів проведених протягом року оподатковуваних і неоподатковуваних операцій (п. 199.4 ПКУ).

 

Висновки

  • Якщо під час придбання картону ви включили «вхідний» ПДВ до ПК, то при його списанні нараховуємо ПЗ. Для цього необхідно скласти бухдовідку і виписати ПН.

  • До 01.01.15 р. такі ПН в ЄРПН не реєструємо, а ось після вказаної дати реєстрації підлягатимуть усі ПН, навіть ті, які постачальник не надсилає покупцю. Звісно, якщо «електронні» ПДВ-новації не буде заблоковано.

  • При подальшому продажу макулатури, отриманої після списання картону, потрібно застосувати ПДВ-пільгу.

  • Необхідно буде розподілити ПК за товарами/послугами, які одночасно (прямо чи опосередковано) використані для здійснення оподатковуваних і неоподатковуваних операцій.

  • За підсумками року вам доведеться перерозподілити ПК за «подвійними» товарами/послугами в декларації за грудень (IV квартал).

Документи та скорочення статті

Порядок № 957 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом МФУ від 22.09.14 р. № 957.

Порядок № 958 Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом МФУ від 22.09.14 р. № 958.

Порядок № 1246 — Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 29.12.10 р. № 1246.

Порядок № 1129 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом МФУ від 22.09.14 р. № 957, у редакції наказу МФУ від 14.11.14 р. № 1129 (набуває чинності з 01.01.15 р.).

ЄРПН — Єдиний реєстр податкових накладних.

ПН — податкова накладна.

ПЗ — податкові зобов’язання.

ПК — податковий кредит.

ТМЦ — товарно-матеріальні цінності.

d.kravchenko@id.factor.ua

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі