(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 49
  • № 48
  • № 47
  • № 46
  • № 45
  • № 44
  • № 43
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
19/25
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Грудень , 2014/№ 50

Справжній Дід Мороз: оформлюємо відносини та оподатковуємо виплати

Для створення новорічного настрою у працівників, клієнтів і контрагентів суб’єкти господарювання доволі часто організовують справжні театральні шоу. У них зазвичай беруть участь «живі» Дід Мороз, Снігуронька, Баба-Яга і ще ряд казкових героїв. Організувати таке шоу можна або власними силами (вибрати казкових героїв із числа працівників підприємства), або залучивши до цього спеціально навчених акторів. Як оформити проведення таких заходів і відобразити це в обліку — далі.

Хто такий Дід Мороз?

Оформлення відносин як з власним працівником, так і зі спеціально запрошеною особою є доволі важливою і відповідальною місією. Від цього залежить порядок оподаткування таких витрат. На сьогодні існують три варіанти дій:

1. Дід Мороз — працівник підприємства. Важливо пам’ятати, що не можна вимагати від працівника виконання роботи, не передбаченої трудовим договором (ст. 31 КЗпП). Тобто якщо у посадовій інструкції працівника, де описані його обов’язки, не передбачена можливість виконання ролі «живого» Діда Мороза, змусити його виконувати таку роботу ніхто немає права. Якщо тільки він добровільно не зголоситься грати роль цього огрядного і доброго дідуся.

Тобто у випадку з непоступливим працівником вам доведеться або пошукати іншого працівника, або «продовжити трудовий діалог» з цим працівником (детальніше — нижче), або обрати «нетрудові» варіанти.

2. Дід Мороз за ЦП-договром. Якщо працівник категорично відмовляється в рамках трудових відносин брати участь у костюмованих рекламних акціях, то, можливо, він погодиться на «запасний» варіант — укласти ЦП-договір.

Цей вид відносин підійде не тільки для власних працівників, а і при залученні до виконання ролі Діда Мороза сторонньої особи (в тому числі і фізособи підприємця). Про цей вид відносин читайте на с. 33.

3. Усі герої в одному місці. І останній варіант обзавестися «живим» Дідом Морозом — укласти з підприємством, яке спеціалізується на організації таких заходів, договір про надання послуг і ні про що не хвилюватися. Ну крім, звісно, вартості таких послуг: послуги професійного Діда Мороза порівняно з аматором обійдуться вам у копієчку.

Розібравшись із способами вибору Дідів Морозів, перейдемо до правил оформлення з ними відносин.

 

Трудові відносини казкових персонажів

Як було сказано вище, якщо працівник не бажає грати роль Діда Мороза, аргументуючи це тим, що виконання такої роботи не входить у його трудові обов’язки, змусити його робити це ви не маєте права. Залишається лише піти на хитрість, як кажуть: «Якщо гора не йде до Магомета, то Магомет іде до гори». Тобто вам потрібно зробити так, щоб виконання такої роботи входило у його трудові обов’язки — було передбачено його посадовою інструкцією. Для цього вам доведеться перевести вашого працівника на іншу роботу, яка вимагає від нього виконання обов’язків казкового героя, або зробити його внутрішнім сумісником.

Переведення на іншу роботу. Тимчасово перевести на іншу роботу працівника у нашому випадку можна тільки за його згодою (ст. 33 КЗпП). При цьому щоб зацікавити працівника виконувати цю роботу, напевно, вам доведеться пообіцяти йому за це пристойну винагороду.

Важливо! Перед тим як переводити працівника на іншу посаду, потрібно, щоб така посада була включена до штатного розпису підприємства. Оскільки ми говоримо про виконання культурно-масових заходів, то у штатному розписі, наприклад, має бути передбачена професія «організатор культурно-дозвільної діяльності» (Класифікатор професій ДК 003:2010, затверджений наказом Держспоживстандарту від 28.07.10 р. № 327).

Якщо такої посади у штатному розписі немає (і це не дивно, бо рідко на якомусь підприємстві є така посада), то ви маєте її внести до штатного розпису. Щоб це зробити, потрібно оформити наказ про внесення змін до штатного розпису, в якому має бути вказано причини внесення таких змін (наприклад, уведенням штатних одиниць) та перелік таких змін.

Щоб тимчасово перевести працівника на цю «нову» посаду, необхідно оформити такі документи:

• доповідну (службову) записку керівника структурного підрозділу, іншої посадової особи про необхідність переведення працівника на таку посаду;

• пропозицію про тимчасове переведення на іншу роботу;

• наказ (розпорядження) керівника про переведення. У наказі вказують причини переведення працівника на іншу роботу. Наприклад, вкажіть, що менеджера переводять на таку «розважальну» посаду з метою проведення рекламних акцій.

Переведення, як було сказано вище, можна здійснити лише за згодою працівника, тому якщо пропозицію про переведення зроблено в усній формі, то радимо отримати від працівника заяву про тимчасове переведення на іншу роботу. У випадку письмового повідомлення працівника про таке переведення буде достатньо погоджувального напису працівника на такому повідомленні. Також пам’ятайте, що запис про тимчасове переведення до трудової книжки не вноситься.

Увага! Після закінчення виконання обов’язків Діда Мороза радимо вам вивести із шатного розпису спеціально введену «розважальну» посаду, щоб не подавати звіт про наявність вакансій за формою № 3-ПН. Хоча відповідальність за його неподання не передбачена.

Сумісництво. Як варіант можна укласти з працівником строковий трудовий договір за сумісництвом. У цьому випадку, як і в наведеному вище, вам потрібно перш за все ввести у штатний розпис посаду, яка б вимагала від працівника гри ролі Діда Мороза. За відсутності такої посади (професії) сумісництво неможливе (див. лист Мінпраці від 21.06.10 р. № 514/13/155-10).

Трудові відносини з працівником-сумісником (як прийняття на роботу, так і звільнення) оформляють аналогічно до відносин з основними працівниками. Як прийняти на роботу і звільнити сумісника, див на рисунку нижче.

Як бачимо, доволі кропітка справа законно «змусити» свого працівника в межах трудових відносин грати роль Діда Мороза. Хоча оподатковувати виплати працівникам, які грали роль Діда Мороза, доволі легко — як звичайну заробітну плату.

 

«Живий» Дід Мороз у виконанні сумісника: оформлення

 

ЦП-договори як вихід із ситуації

Щоб залучити сторонню особу (підприємеця чи звичайну фізособу) або свого працівника для перевтілення у казкових персонажів, вам слід укласти з нею ЦП-договір на надання послуг (ст. 901 ЦКУ). Предметом цього договору може бути надання послуг з роздавання в торговельному залі певної кількості подарунків, рекламних листівок, проведення конкурсів тощо. За фактом надання послуг підприємство підписує з фізособою — Дідом Морозом відповідний акт.

Важливо, щоб ці відносини за своєю суттю не були трудовими, бо податківці можуть перекваліфікувати ЦП-договір у трудовий (детальніше — у «БТ», 2014, № 44, с. 42).

ЦП-договір з підприємцем. Якщо договір надає фізособа-підприємець, то в цьому випадку ви можете не утримувати з такої винагороди ПДФО. Але потрібно, щоб фізособа підтвердила, що вона є підприємцем. Для цього ФОП, якщо вона є загальносистемником, має подати підприємству копію документа, який підтверджує його держреєстрацію як суб’єкта підприємницької діяльності. Таким документом на сьогодні є виписка або витяг з Єдиного держреєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (далі — ЄДР), а також Свідоцтво про держреєстрацію — для підприємців, які зареєстровані до 07.05.11 р. та після цієї дати не вносили зміни до відомостей, що містяться в ЄДР.

Якщо ФОП є єдиноподатником — підприємству достатньо на дату виплати доходу перевірити наявність відомостей про неї в Реєстрі платників ЄП (про це говорять і самі податківці в консультації з категорії 107.12 ЗІР ДФСУ). Нагадаємо, що цей Реєстр доступний на сайті ДФСУ (http://www.sfs.gov.ua/rpep).

Звертаємо увагу! Існує думка, що єдиноподатники не мають права виступати у ролі Діда Мороза, Снігуроньки чи інших казкових героїв на корпоративах чи промоакціях. Річ у тім, що деякі податківці можуть розцінити надання таких послуг, як здійснення діяльності з організації, проведення гастрольних заходів, а такою діяльністю, як ви пам’ятаєте, заборонено займатися на ЄП (п. 10 п.п. 291.5.1 ПКУ). Аргументують такі висновки тим, що гастрольні заходи — це видовищні заходи (концерти, розважальні програми тощо), зокрема, й окремих виконавців за межами їх стаціонарних сценічних майданчиків (ст. 1 Закону № 1115). При цьому стаціонарним сценічним майданчиком у цьому випадку вважається сценічний майданчик, який належить такому виконавцю на праві власності або регулярно використовується ним не менше одного року на підставі інших цивільно-правових договорів (наприклад на підставі договору оренди).

Звісно, ми вважаємо інакше, так, на наш погляд, якщо і розцінювати виконання ролі Діда Мороза як видовищний захід, то в цьому питанні слід виходити з того, що гастрольні заходи проводить саме організатор (п. 3 Порядку організації та проведення гастрольних заходів, затвердженого постановою КМУ від 15.01.04 р. № 35), а не окремий актор-виконавець. А тому логічно припустити, що обмеження, встановлене п. 10 п.п. 291.5.1 ПКУ, повинне стосуватися організаторів, а не акторів. Хоча податківці вважають інакше.

Що стосується утримання із винагороди підприємців ЄСВ, то тут усе залежить від того, чи відповідає вид діяльності за ЦП-договором видам діяльності, вказаним у ЄДР. Якщо «договірний» вид діяльності вказаний у ЄДР, то дохід підприємця ЄСВ обкладати не потрібно (ст. 4 Закону № 2464), якщо ні — потрібно («зверху» 34,7 %, «знизу» 2,6 %).

Документальним підтвердженням буде або все та ж копія витягу з ЄДР із видами діяльності підприємця, або роздруківка із сайту http://irc.gov.ua/ua/Poshuk-v-YeDR.html з видами діяльності ФОП та проставленою власноруч датою. Детально про це читайте у «БТ», 2014, № 49, с. 40.

Крім того, із винагороди за ЦП-договорами вам не доведеться утримати і ВЗ, якщо така винагорода виплачена ФОП у межах її госпдіяльності (див. «БТ», 2014, № 42, с. 20 та № 32, с. 25).

ЦП-договір з фізособою-непідприємцем. Спочатку нагадаємо, що при виплаті винагороди за ЦП-договором фізособам, які не є підприємцями (або є, але не надали документів на підтвердження цього), обов’язок щодо утримання та перерахування до бюджету ПДФО, ЄСВ та ВЗ, а також подання відповідної звітності покладається на суб’єкта господарювання, який виплачує такий дохід.

ПДФО. Виплати за ЦП-дорговорами уключаються до загального місячного оподатковуваного доходу фізособи (п.п. 164.2.2 ПКУ). База оподаткування відповідає сумі нарахованої винагороди, зменшеній на суму ЄСВ у частині утримань. Утримується ПДФО за тими самими ставками, що і заробітна плата, тобто ставкою 15 або 17 % залежно від суми винагороди.

Увага! Винагорода за ЦП-договором не є заробітною платою, тому зменшити базу оподаткування на ПСП у цьому випадку не вийде.

ЄСВ. Винагорода, виплачена «живому» Діду Морозу за надання послуг із ЦП-договорами, уключається до бази обкладення ЄСВ, а тому ви як податковий агент маєте на таку суму нарахувати ЄСВ як «зверху» (34,7 %), так і «знизу» (2,6 %) (п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464).

ВЗ. Крім того, вам доведеться утримати із винагороди за ЦП-договорами, нарахованої казковим героям, і ВЗ (див. категорію 132.02. ЗІР ДФСУ // «БТ», 2014, № 42, с. 46).

 

Право на витрати

Запрошення «живого» Діда Мороза, який роздає подарунки покупцям, проводить конкурси, розіграші, податківці можуть розцінювати як організацію свята. Тож будуть проти віднесення таких витрат до витрат на збут. Річ у тім, що до витрат не включаються витрати на організацію та проведення прийомів, презентацій, свят, розваг та відпочинку, придбання та розповсюдження подарунків (п.п. 139.1.1 ПКУ).

Щоб обійти це обмеження і віднести витрати на запорошення таких казкових персонажів до податкових витрат, потрібно оформити такий захід як рекламну акцію для зацікавлення клієнтів до придбання товарів у торговельній точці або реклами самої торгової точки. У такому випадку ви маєте повне право віднести витрати на запрошення цих персонажів до складу витрат на збут як витрати на рекламу (п.п. «г» п.п. 138.10.3 ПКУ). У декларації з податку на прибуток такі витрати «осядуть» у рядку 06.2.

Наостанок наведемо примірну кореспонденцію при запрошенні «живого» Діда Мороза для проведення рекламної кампанії.

 

Послуги казкових героїв на рахунках бухгалтерського обліку

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

Податковий облік

дебет

кредит

Оплата послуг «живого» Діда Мороза (сторонній особі — непідприємцю за ЦП-договором)

1. Складено акт про надання послуг з виступу в торговельному залі (ознака доходу у ф. № 1ДФ — «102»)

93

685

600,00

600,00(1)

2. Нараховано ЄСВ на суму винагороди (600 х 34,7 : 100)

93

657

208,20

208,20

3. Утримано ЄСВ із суми винагороди (600 х 2,6 : 100)

685

657

15,60

— 

4. Утримано ПДФО ((600 - 15,60) х 15 : 100)

685

641

87,66

— 

5. Утримано військовий збір (600 х 1,5 : 100)

685

642

9,00

6. Виплачено дохід фізичній особі (600 - 15,60 - 87,66 - 9,00)

685

301, 311

487,74

— 

7. Перераховано ПДФО до бюджету

641

311

87,66

8. Перераховано військовий збір до бюджету

642

311

9,00

9. Перераховано на рахунки органу ДФСУ суми ЄСВ (15,60 + 208,20)

657

311

223,80

Оплата послуг «живого» Діда Мороза (фізичній особі — приватному підприємцеві)

1. Перераховано передоплату за послуги (ознака доходу у ф. № 1ДФ — «157»)

371

311

600,00

— 

2. Підписано акт наданих послуг (підприємець не зареєстрований платником ПДВ)

93

685

600,00

600,00(1)

3. Відображено залік заборгованостей

685

371

600,00

— 

(1) За умови оформлення такого заходу як рекламної акції.

 

Документи та скорочення статті

Закон № 2464 — Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.10 р. № 2464-VI.

Закон № 1115  Закон України «Про гастрольні заходи в Україні» від 10.07.03 р. № 1115-IV.

ВЗ  військовий збір.

ПДФО — податок на доходи фізичних осіб.

ПСП — податкова соціальна пільга.

ЄСВ — єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

ЦП-договір — цивільно-правовий договір.

s.detsyura@id.factor.ua

новорічне шоу, витрати додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті