(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Перейти до номеру
  • № 37
  • № 36
  • № 34-35
  • № 33
  • № 32
  • № 31
  • № 30
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
22/33
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Вересень , 2015/№ 38

Перевірка на порозі: на кого чекати в умовах мораторію

У першій половині 2015 року діяли відразу два мораторії на перевірки, прописані законами № 71 і № 76. Дія останнього стала здобутком історії разом з останнім днем червня. Відтоді держоргани поділилися на два табори: перший — за поширення мораторію за Законом № 71 на усі держоргани, другий — проти, адже, на їх думку, цей мораторій тільки для податківців. Хто має рацію? Які держоргани можна пускати «на чай» тільки за наявності вагомих на те підстав? Давайте розбиратися разом. Заразом обговоримо останні «перевірочні» новації, які подарував нам Закон № 655.

Мораторії-2015

Для початку нагадаємо, що з початку 2015 року діяли 2 мораторії.

Перший — згідно з  п. 8 розд. III Закону № 76: продовжили мораторій на перевірки всіх держорганів, окрім ДФСУ та Держфінінспекції, що діяв у серпні — грудні 2014 року згідно із ст. 31 Закону про держбюджет-2014. Так, протягом січня — червня 2015 року зазначені держоргани могли перевіряти підприємства, установи, організації та ФОП виключно з дозволу КМУ або за заявкою самого госпсуб’єкта.

Другий — згідно з  п. 3 розд. II Закону № 71. Одночасно з першим з’явився ще один мораторій, але з великою кількістю умов і винятків: у 2015 і 2016 роках контролюючі органи можуть перевіряти госпсуб’єктів з обсягом доходу за минулий рік до 20 млн грн. виключно з дозволу КМУ або за заявкою самого госпсуб’єкта згідно з рішенням суду або вимогами КПК. При цьому є ще й винятки, які дозволяють податківцям проводити перевірки деяких госпсуб’єктів (про них ітиметься далі).

Є ще й третій мораторій, про який багато хто забув через ажіотаж навколо перших двох. Третій мораторій прописаний Законом № 4448 і діє з 07.04.14 р., причому безстроково. Він забороняє контролерам, за винятком деяких (зокрема, Державна санепідемслужба, Держінспекція з праці), проводити позапланові перевірки ФОП (єдиноподатників і загальносистемників) і ЮРЄПів, які не зареєстровані платниками ПДВ і діяльність яких віднесена до середнього або низького ступеня ризику згідно із Законом про перевірки. Однак на період дії перших двох мораторіїв «виняткові» держоргани з третього мораторію не можуть вільно проводити позапланові перевірки. Вони повинні дотримуватися загальних вимог: отримати дозвіл КМУ, заяву госпсуб’єкта тощо.

Детальніше про «дружбу мораторіїв» ви можете прочитати у «БТ», 2015, № 6, с. 38.

Бути чи не бути мораторію

Отже, перший мораторій своє віджив, а другий продовжує діяти до кінця 2016 року. У чому ж проблема? А в тому, що Закон № 71 мали необережність назвати «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи».

У зв’язку з цим багато хто з фахівців дійшли висновку, що прописаний ним мораторій стосується тільки податківців. Так, зокрема, Держспоживінспекція України і Державна санепідемслужба України вважають, що жодних обмежень щодо проведення перевірок на сьогодні не існує. Є більш обережні держоргани: Держгірпромнагляд і Фонд «нещасного випадку» не поспішають перевіряти госпсуб’єктів з річним доходом за 2014 рік до 20 млн грн. А ось Держпідприємництва і зовсім «за справедливість»: на її думку, мораторій триває, адже п. 3 розд. II Закону № 71 не вніс поправки до ПКУ, а ввів самостійну норму. Детальніше про позицію кожного держоргану ви можете довідатися з табл. 1 на с. 20.

Наша позиція: ми згодні з Держпідприємництвом і вважаємо, що мораторій, встановлений Законом № 71, діє для усіх контролюючих органів, а не тільки для податківців. Правило дії мораторію ви можете побачити на схемі на с. 20. Однак будьте уважні: один з двох винятків із мораторію не є актуальним. Подробиці — далі.

Мораторій на 2015 — 2016 роки за Законом № 71

РРО-мораторій

Діючий мораторій має два винятки: перший описаний у схемі, а другий стосується ППЄПів, які використовують РРО. Так от, другий виняток втратив актуальність. Річ у тім, що цей виняток дозволяє з 01.07.15 р. перевіряти ППЄПів груп 2 і 3 з РРО-питань, крім тих, які провадять діяльність на ринках, продають товари у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі (за винятком єдиноподатників, які почали використовувати РРО з 01.01.15 р. до 30.06.15 р. і тому звільнені від перевірок до 01.01.17 р. згідно з  п. 28 підрозд. 10 розд. XX ПКУ). На момент введення мораторію передбачалося, що ППЄПи груп 2 і 3 перейдуть на обов’язкове застосування РРО з 01.01.16 р. і 01.07.15 р. відповідно. Однак останньої миті все змінилося. Закон № 569 перекроїв склад єдиноподатників, які можуть не застосовувати РРО. Головним критерієм став обсяг доходу за календарний рік в 1 млн грн. Детальніше про це читайте у статтях «Мільйон для цілей застосування РРО» («БТ», 2015, № 33, с. 32), «РРО і група 2 єдиноподатників» і «ФОП на ЄП групи 3 і РРО: деталі» («БТ», 2015, № 34 — 35, с. 41 і 43).

Так що стосовно цього РРО-винятку перевіряти ППЄПів формально не можна. Таким чином, до них можуть прийти з перевіркою в обхід мораторію тільки за першим винятком (з питань ліцензій, ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ або якщо госпсуб’єкт працює з підакцизними товарами).

Будьте обережні: не виключено, що податківці перекрутять РРО-виняток з мораторію на свій лад, мовляв, перевіримо по суті винятку, тобто тих ППЄПів груп 2 і 3, які повинні застосовувати / застосовують РРО.

Таблиця 1. Думка держорганів щодо питання застосування мораторію за Законом № 71

Держорган, номер документа

Позиція

Коментар

Держпідприємництва України

Роз’яснення на офіційному сайті:

http://www.dkrp.gov.ua/info/4463,

http://www.dkrp.gov.ua/info/4567

Пункт 3 розд. II Закону № 71 «не є зміною або доповненням до Податкового кодексу України, нехай назва Закону нікого не вводить в оману. Це положення створює цілком самостійну норму, яка поширюється на всі без винятку контролюючі органи».

Держекоінспекція, Держсільгоспінспекція, Державіаслужба, ФТВП, ПФ проігнорували мораторій і навіть в обхід Закону № 76 проводили перевірки під час дії мораторію

Держпідприємництва наполягає на тому, що дія мораторію триває згідно із Законом № 71. Ми цілком підтримуємо таку позицію. Цей мораторій розповсюджується на всі контролюючі органи, а не лише на ДФСУ

Фонд «нещасного випадку»

Лист від 27.07.15 р. № 964-07-2

При плануванні перевірок на 2015 рік насамперед рекомендовано перевіряти підприємства з обсягом доходу 20 млн грн. за попередній рік.

Обсяг доходу визначається на підставі відомостей про розподіл чисельності працівників, річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльності за попередній календарний рік (показник «Обсяг реалізованої продукції, робіт, послуг (без податку на додану вартість, акцизного податку)»). У разі потреби уточнення даних рекомендовано звертатися до терорганів ДФС, які мають інформацію на підставі даних декларації з податку на прибуток, а щодо юросіб — платників ФСП — на підставі даних розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва

Фонд «нещасного випадку» є обережним і найімовірніше визнає дію мораторію, прописаного Законом № 71.

ДФСУ в  листі від 28.01.15 р. № 2463/7/99-99-22-02-04-17 для цілей проведення перевірок у 2015 році рекомендувала визначати обсяг доходу за даними декларації з податку на прибуток за 2014 рік («БТ», 2015, № 6, с. 14)

Держгірпромнагляд України

Лист від 02.09.15 р. № 4315/0/5.1-05/6/15

Держінспекція України з праці (правонаступник Держгірпромнагляду) звернулася до Мінекономрозвитку, Держрегуляторної служби та ДФСУ за роз’ясненням. Мінекономрозвитку та ДФСУ вважають, що Закон № 71 призначений для податківців, а Держрегуляторна служба — що мораторій продовжується і поширюється на всі контролюючі органи. Держінспекція з праці звернулася до Мін’юсту, а до отримання консультації перевіряють з питань праці і промислової безпеки тільки госпсуб’єктів з доходом понад 20 млн грн. за минулий рік

Держінспекція з праці діяла обережно: заручилася позицією багатьох міністерств і служб, а до вирішення спірного питання не перевіряє осіб, яких захищає мораторій

Державна санепідемслужба України

Лист від 03.09.15 р. № 08.21-185/20-П

«Законодавчого акта, який би встановлював мораторій на перевірки суб’єктів господарювання органами Державної санітарно-епідеміологічної служби України, на сьогодні не прийнято»

Ці держоргани мораторій не визнають. Закон № 71«впритул не помічають»

Держспоживінспекція України

Лист від 03.09.15 р. № 2062-8-11/8

Обмеження, передбачені Законом № 76, на сьогодні не діють у зв’язку із закінченням установленого строку

Держслужба України з надзвичайних ситуацій

Лист від 04.09.15 р. № 02-13105/261

Держслужба з НС, процитувавши «антиперевірочну» норму Закону № 71, повідомила про розпорядження КМУ від 14.05.15 р. № 476-р, яким затверджений план перевірок, що проводяться нею

Очевидно, план дій, затверджений розпорядженням КМУ, Держслужба з НС приймає за дозвіл проводити перевірки. Однак такий дозвіл їм надав КМУ окремим розпорядженням від 28.01.15 р. № 317-р на квітень — червень 2015 року

ДФСУ

Лист від 06.05.15 р. № 16102/7/99-99-15-02-02-17, консультації з категорій 136.06 і 138.01 ЗІР

Обмеження стосується всіх видів перевірок, у тому числі камеральних перевірок декларацій з податку на прибуток зазначених суб’єктів господарювання.

У період дії мораторію відповідальність за неподання або несвоєчасне подання податкової звітності та за порушення правил сплати (перерахування) податків застосовується до тих платників податків, на яких не поширюється мораторій, установлений Законом № 71

Податківці надто суворі до самих себе. Вони відхрестилися навіть від камеральних перевірок, якими зовсім не переймаються платники податків. Більше того, госпсуб’єктів, які потрапили під «крило» мораторію, ДФСУ «звільнила» від штрафів за неподання декларацій і несвоєчасну сплату податків. Але таку щедрість податкової душі слід сприймати з обережністю. Очевидно, фіскали просто заплющують очі на час мораторію, а після його спливу надолужать прогаяне (нарахують усі штрафи)

 

«Перевірочні» новації

З 01.09.15 р. набув чинності Закон № 655, який підкоригував ПКУ, у тому числі щодо «перевірочних» питань. Детальніше про це ви можете прочитати у «БТ», 2015, № 33, с. 29.

ДФСУ в  листі від 28.08.15 р. № 32067/7/99-99-22-04-02-17 оперативно надала роз’яснення щодо практичного застосування «перевірочних» новацій.

«Кримінальні» ППР. З ПКУ виключили норми, які передбачали спецправила прийняття ППР за підсумками кримінального провадження ( п.п. 54.3.4, пп. 58.4 і  86.9 ПКУ). Замість цього в  п. 36 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ прописали особливі правила для випадків, коли кримінальне провадження було порушено до 01.09.15 р.

Фіскали роз’яснили, коли застосовуватимуться загальні правила прийняття ППР за підсумками кримінального провадження (див. табл. 2 на с. 22).

Таблиця 2. Строки прийняття ППР за підсумками кримінального провадження

Дата початку кримінального провадження

Дата початку і закінчення перевірки

Строки прийняття ППР

До 01.09.15 р.

• розпочата та закінчена до 01.09.15 р.;

• розпочата до 01.09.15 р., закінчена після цієї дати;

• розпочата та закінчена після 01.09.15 р.

Спецстроки: протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання відповідного судового рішення (звинувачувальний вирок, постанова про закриття кримінального провадження з нереабілітуючих підстав), що набуло чинності

Після 01.09.15 р.

Розпочата до/після 01.09.15 р.

Загальні строки: протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків акта перевірки

 

Нові ППР. Закон № 655 запровадив нову підставу для вручення ППР: за результатами перевірки контролюючий орган установив факт заниження чи завищення суми податкових зобов’язань або суми податкового кредиту, заявленої в податковій декларації з ПДВ, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховане при винесенні інших ППР за результатами перевірки. По суті, йдеться про додаткове ППР за період, який вже перевірявся раніше.

ДФСУ докладає, що для цих цілей розробляють нову форму ППР. Однак майте на увазі: згідно з  п. 2.1 розд. II Порядку № 1236 контролери складають ППР, зокрема, у випадках, коли за результатами перевірки виявлено заниження або завищення суми податкових зобов’язань платника податків, суми бюджетного відшкодування та/або завищення від’ємного значення об’єкта обкладення податком на прибуток чи від’ємного значення суми ПДВ, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках. Тому приймати окреме ППР потрібно буде тільки тоді, коли виявлені порушення, не враховані при винесенні інших ППР, наприклад, за формами «Р», «В1», «В2», «В3», «В42», «П».

Наказ на перевірку. У п. 81.1 ПКУ розписано, що саме має бути в наказі на проведення перевірки:

• дата його видачі;

• найменування контролюючого органу;

• найменування та реквізити суб’єкта (П. І. Б. фізособи — платника податків, що перевіряється);

• для проведення перевірки в іншому місці — адреса об’єкта, перевірка якого проводиться;

• мета, вид (документальна планова/позапланова чи фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені ПКУ;

• дата початку та тривалість перевірки;

• період діяльності, який перевірятиметься.

Податківці акцентують увагу на тому, що такий наказ додатково до інформації, наведеної в Методрекомендаціях № 22, повинен містити інформацію щодо періоду діяльності, який перевірятиметься. Тому уважно вивчайте наказ на проведення перевірки.

Змінюємо невиїзну перевірку на виїзну. Платник податків може письмово звернутися та замінити невиїзну документальну перевірку на документальну виїзну ( п. 79.5 ПКУ), наприклад, коли податківцям потрібно надати багато первинних документів, якщо контролюючий орган, отримавши обґрунтоване звернення з проханням про заміну, розглядає питання про можливість виїзної перевірки (з урахуванням стану платника податків, наявності чи відсутності його за місцем знаходження (місцем проживання), відсутності інших обставин, які унеможливлюють належне проведення виїзної документальної перевірки) і про результати розгляду письмово повідомляє платника податків. При цьому фіскали повинні переоформити всі свої документи під виїзну перевірку, зокрема, наказ.

Висновки

  • Строк дії мораторію на перевірки, запровадженого Законом № 76, сплинув 30.06.15 р., однак продовжує діяти його «побратим» — мораторій, запроваджений Законом № 71 на 2015 — 2016 роки.

  • Ми згодні з позицією Держпідприємництва: мораторій за Законом № 71 діє для усіх контролюючих органів, а не тільки для податківців.

  • Перевірки госпсуб’єктів з доходом за минулий рік до 20 млн грн. можливі тільки за наявності дозволу КМУ, заявки самого госпсуб’єкта, рішення суду, вимог КПК.

  • Без обмежень можуть перевірити госпсуб’єктів, які ввозять в Україну та/або виробляють, та/або реалізують підакцизні товари, а також будь-яких госпсуб’єктів з питань наявності ліцензії, повноти нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ. РРО-виняток не діє.

Документи та скорочення статті

КПК — Кримінальний процесуальний кодекс України від 13.04.12 р. № 4651-VI.

Закон про перевірки — Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.07 р. № 877-V.

Закон № 71 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України і деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.14 р. № 71-VIII.

Закон № 76 — Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.14 р. № 76-VIII.

Закон про держбюджет-2014 — Закон України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 16.01.14 р. № 719-VII.

Закон № 4448 — Закон України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» від 23.02.12 р. № 4448-VI.

Закон № 655 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків» від 17.07.15 р. № 655-VII.

Порядок № 1236 — Порядок направлення органами державної податкової служби податкових повідомлень-рішень платникам податків, затверджений наказом Мінфіну України від 28.11.12 р. № 1236.

Методрекомендації № 22 — Методичні рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджені наказом ДФСУ від 31.07.14 р. № 22.

ФТВП — Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Фонд «нещасного випадку» — Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та профзахворювань України.

ППР — податкове повідомлення-рішення.

перевірки, мораторій додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті