(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 9
  • № 8
  • № 7
  • № 6
  • № 5
  • № 4
  • № 3
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
16/24
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Березень , 2016/№ 10-11

«Зливаємо» залишки пального: інвентаризація — запорука успіху

Ось і настав березень. Він приніс реалізаторам пального чимало клопоту. Більшість його, зрозуміло, пов’язана з системою електронного адміністрування реалізації пального. Для того щоб почати працювати в цій системі, потрібно чесно «злити» податківцям дані про залишки пального, які є у платника «паливного» акцизу на 1 березня. Як це зробити? Читайте в нашій статті.

Навіщо інвентаризувати

Головна мета інвентаризації залишків пального, по суті, грає на руку платникам «паливного» акцизу. Адже сума залишків, яку ви покажете, збільшить ліміт для реєстрації акцизних накладних (АН).

У ваших інтересах провести інвентаризацію залишків скрупульозно і точно.

Річ у тім, що у разі якщо ви приховуватимете наявні залишки пального, то можете мимоволі покарати самі себе. Адже якщо надалі доведеться продавати невідображені залишки, тоді наявний реєстраційний ліміт піде в «мінус». Як наслідок, доведеться заплатити акциз з обсягів пального, яке «взялося з нізвідки». А це потягне за собою відволікання вільних оборотних коштів.

При цьому зазначати завищені залишки пального під час проведення інвентаризації також не рекомендуємо. Адже податківці протягом півроку можуть перевіряти достовірність поданих вами даних і у разі виявлення обману внесуть зміни до Єдиного реєстру акцизних накладних ( п. 9 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ). Тобто вони можуть на законних підставах зменшити ваш реєстраційний ліміт.

Хто інвентаризує

Повноцінне впровадження системи електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП) потребує проведення інвентаризації залишків палива ( п. 9 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ). Зробити її потрібно станом на початок дня 01.03.16 р. Результати такої інвентаризації потрібно подати до податкової у формі Акта інвентаризації протягом 20 календарних днів, починаючи з 01.03.16 р. Тобто останній день подання — 20.03.16 р. Оскільки це субота, то таким днем вважається 18.03.16 р. Найімовірніше, «святково-вихідне» перенесення на 21.03.16 р. у цьому випадку не спрацює, бо цей документ не є податковою звітністю.

Проводити «паливну» інвентаризацію повинні усі зареєстровані платники «паливного» акцизу.

Нагадаємо: зареєструватися такими потрібно шляхом подання Заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального. Реєструватися потрібно не пізніше ніж за 3 робочі дні до початку реалізації пального. Реалізація пального без реєстрації платником акцизного податку тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб і підприємців у розмірі 100 % вартості реалізованого пального ( п. 117.3 ПКУ).

Податківці дозволили і навіть дали технічну можливість зареєструватися ще до затвердження форми заяви. Форми з’явилися в програмному забезпеченні для подання звітності, зокрема, в Електронному кабінеті платника.

Отже, інвентаризацію проводять:

виробники пального (щодо палива, виробленого на митній території України, з якого сплачено акцизний податок);

імпортери пального (щодо палива, ввезеного на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок);

особа, яка реалізує пальне, у тому числі виробники та імпортери (щодо палива, отриманого від інших суб’єктів господарювання).

Зверніть увагу! Згідно з визначенням пального ( п.п. 14.1.1411 ПКУ) до нього належать нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, а також інші товари, зазначені в  п.п. 215.3.4 ПКУ. У цьому підпункті зазначено, наприклад, уайт-спірит. А це означає, що реалізаторам такого виду палива, яке багато хто взагалі паливом не вважає, доведеться зареєструватися платниками «паливного» акцизу. Хоча ця ситуація здається абсурдною, адже під реєстрацію підпадуть навіть невеликі будівельні магазини. Але формально підстави для цього є. Залишилося дочекатися думки податківців.

Важливо: в  п.п. 14.1.212 ПКУ наведено досить широке визначення реалізації пального. Тому виникає запитання: хто саме повинен відображати в Акті інвентаризації пальне, наявне у нього на підставі тих чи інших договорів? Відповідь далі:

• особа, у якої є пальне, що належить їй на праві власності, відображає інформацію про обсяги залишку пального, наявні у місцях зберігання у власних або орендованих ємностях, ємностях для транспортування, а також про обсяги залишку пального, переданого іншим суб’єктам господарювання на підставі договорів зберігання. Не включаються до Акта інвентаризації обсяги залишку пального, передані іншим суб’єктам господарювання згідно з договорами комісії, доручення (у тому числі на комісійно-довірчу реалізацію) та іншими аналогічними договорами;

• особа, яка отримала пальне за договорами комісії, доручення та іншими аналогічними договорами, відображає в Акті інвентаризації інформацію про обсяги залишку палива за такими договорами (хоча з цим пальним не все так однозначно, тут потрібні детальні роз’яснення);

• особа, яка здійснює виробництво пального на підставі договорів про виробництво із сировини замовника, відображає в Акті інвентаризації інформацію про обсяги залишку такого пального.

Наші висновки щодо відображення палива, переданого/прийнятого на відповідальне зберігання та за договорами комісії, доручення, ґрунтуються на визначенні реалізації пального.

Інвентаризацію обсягів залишків пального потрібно проводити відповідно до загального Положення про інвентаризацію (ср. 025069200). Тут слід почерпнути інформацію про процедуру проведення інвентаризації (склад комісії, складання документів тощо), а також звернути увагу на порядок інвентаризації запасів, у тому числі в дорозі. Про інвентаризацію читайте в «БТ», 2015, № 42, с. 40 та  43, с. 40).

Також потрібно враховувати особливості пального як об’єкта інвентаризації. А для цього ознайомтеся з п. 13 Інструкції щодо нафтопродуктів.

Акт інвентаризації

Тепер детальніше про документ, яким оформляєте результати інвентаризації. Форму Акта інвентаризації обсягів залишку палива (він же Акт інвентаризації) має затвердити Мінфін. Проектна версія є вже давно, але офіційний документ запізнюється. Виникає запитання: що робити, якщо до 20 березня форму так і не буде затверджено?

Як ви знаєте, в аналогічній ситуації з реєстрацією платником АН податківці, не чекаючи затвердження форми заяви на реєстрацію платником «паливного» акцизу, розмістили її у своїх сервісах для подання звітності. Це надало право суб’єктам господарювання ще до офіційного затвердження форми заяви скористатися нею і успішно зареєструватися платниками «паливного» акцизу.

Як бачимо, податківці і тут пішли тим самим шляхом. Форма Акта інвентаризації та інші форми «паливних» документів хоча й не затверджені, але вже з’явилися в популярних програмах для подання звітності.

Почнемо вивчати цю форму.

Вступну частину заповнити зовсім не складно. У ній вказується всім відома інформація про підприємство, яке проводить інвентаризацію.

У Розділі I необхідно зазначити багато детальної інформації про пальне та місце його зберігання. Тому розберемо цей Розділ детальніше.

Порядок заповнення Розділу I Акта інвентаризації залишків пального

Номер графи

Яку інформацію вписуємо

«№ з/п»

1

Порядковий номер запису, за яким до Акта інвентаризації вноситься інформація про відповідний вид пального та об’єкт, на якому воно зберігається

«Код згідно з УКТ ЗЕД пального»

2

Код товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД (не менше 10 знаків)

«Опис пального»

3

Інформація про опис пального згідно з УКТ ЗЕД, тобто найменування товарної підкатегорії пального, такого, що відповідає коду УКТ ЗЕД, вказаному у графі 2

«Тип та адреси об’єктів зберігання залишку пального»

4

Код типу об’єкта оподаткування згідно з рекомендованим довідником типів об’єктів оподаткування (про це зазначено в проекті Порядку заповнення Акта інвентаризації). Цей довідник можна знайти на офіційному сайті ДФСУ: http://sfs.gov.ua/dovidniki—reestri—perelik/dovidniki-/127294.html. Зазначаємо код, що відповідає об’єкту, на якому зберігаємо пальне, наприклад, паливний склад (384)

5

Поштовий індекс адміністративно-територіальної одиниці, на якій розташовано відповідний об’єкт зберігання пального

6

Область, на території якої розташовано відповідний об’єкт зберігання пального

7

Адміністративний район області(1), на території якого розташовано відповідний об’єкт зберігання пального

8

Населений пункт(1), на території якого розташовано відповідний об’єкт зберігання пального

9

Найменування вулиці або іншого об’єкта топонімії (проспект, узвіз, провулок тощо)(1), на території якого розташовано відповідний об’єкт зберігання пального

10

Номер будинку, за яким розташовано об’єкт зберігання пального

(1) Тим, кого стосується перейменування об’єктів топонімії у зв’язку з декомунізацією згідно із Законом № 317, потрібно звернути увагу: тут зазначається поштова (а не юридична) адреса об’єкта зберігання пального. Тому, якщо вашу область, район, населений пункт або вулицю перейменували, ви зазначаєте в графах 6 — 9 нові найменування об’єктів топонімії вже починаючи з дати відповідного рішення місцевої ради або держоргану. А от у вступній частині Акта інвентаризації потрібно відображати податкову адресу згідно з ЄДР. Пам’ятайте, що податківці «за» внесення змін до облікових даних госпсуб’єктів та дозвільних документів («БТ», 2016, № 7, с. 8; 2015, № 51, с. 44), а от Держрегуляторна служба лояльніша щодо дозвільних документів (див. с. 10 номера).

«Характеристики ємності зберігання»

11

Назва ємності, в якій зберігається пальне (резервуар, трубопровід, цистерни, танки наливного судна, тара) на місці зберігання

12

Номер ємності, зазначеної в графі 11. Якщо потрібно вказати інформацію про транспортні засоби, в яких пальне перебуває у процесі перевезення, — зазначають номери вагонів-цистерн, державні реєстраційні знаки паливовозів, газовозів, назви суден (танкерів)

13

Тип ємності. Очевидно, тут потрібно зазначити: підземна чи наземна, горизонтальна чи вертикальна ємність

14

Фізична місткість ємності, що відповідає технічним паспортам (у м3)

15

Рівень наповнення підтоварною водою (у м3)

«Правовстановлюючі документи на об’єкти та документи, що засвідчують правові підстави експлуатації»

16 — 18

Номер, дата і назва(2) правовстановлюючого документа, на підставі якого платник експлуатує відповідний об’єкт, у якому зберігається пальне, тобто реквізити договорів оренди, безоплатного користування, дарування тощо. Якщо склад, на якому зберігається пальне, ваш, то зазначаєте ці відомості про реєстрацію права власності на нього

(2) Для документів на пальне, що перебуває у процесі перевезення, вказують дані товарно-супровідних документів. Для тих випадків, коли пальне вже на місці, на нашу думку, потрібно зазначати документи на право власності або користування об’єктами, на яких зберігається пальне, наприклад, той же склад, а не дані товарно-супровідних документів.

19 — 20

Назва(3) контрагента, з яким укладено договір щодо відповідного об’єкта, на якому зберігається пальне, та його код ЄДРПОУ(3). Тобто зазначаєте дані контрагента, з яким ви уклали договір експлуатації місця зберігання пального (оренди, безоплатного користування, дарування тощо), реквізити якого наведено в ряд. 16 — 18. Якщо місце зберігання ваше, тобто у ряд. 16 — 18 зазначено найменування документа, який засвідчує право власності на об’єкт зберігання, то ці графи залишаються порожніми. Якщо програма не пропустить порожні поля, то в цих графах можна вказати власні дані

(3) Для документів на пальне, яке перебуває у процесі перевезення (їх реквізити наведено в ряд. 16 — 18), зазначаються ці договори з постачальником пального (напевно, його назва та код ЄДРПОУ). Цей нюанс мають роз’яснити податківці.

«Залишок пального на 0 годин 01 березня 2016 року»

21

Дані про фактичний залишок пального станом на 0:00 01.03.16 р. у кілограмах (з округленням до двох знаків після коми)

22

Дані щодо фактичного залишку пального станом на 0:00 01.03.16 р. у літрах, приведених до 15 oC(4) (з округленням до двох знаків після коми)

(4) Одиниця обліку обсягів палива — літри, приведені до температури 15 °C. Така одиниця обліку повинна використовуватися в первинних бухгалтерських документах, АН / розрахунках коригування до акцизних накладних, декларації з акцизного податку. Для перерахунку густини пального в потрібну температуру 15 °C слід використовувати ГОСТ 8.599-201 «Державна система забезпечення єдності вимірів. Густина світлих нафтопродуктів», в якому є таблиці перерахунку густини до 15 °C.

Розділ ІІ Акта інвентаризації надає підсумкову і коротку інформацію щодо обсягів залишку пального за кожним кодом УКТ ЗЕД:

• у графі 2 зазначається код УКТ ЗЕД товарної підкатегорії, до якої належить пальне (переноситься з графи 2 розділу І Акта інвентаризації);

• у графах 3 і 4 відображаються підсумкові дані щодо фактичних обсягів залишку за цим видом пального стосовно всіх місць (об’єктів) зберігання. Дані цих граф відповідають графам 21 і 22 розділу І Акта інвентаризації, а також звіряльним відомостям, які складає інвентаризаційна комісія.

Подати Акт інвентаризації потрібно контролюючому органу за основним місцем обліку, тобто за тим, в якому реєструвалися як платник АН, — за вашою податковою адресою.

В Акті інвентаризації зазначайте усі показники та відомості, передбачені його формою. Інакше податківці можуть його не прийняти. І пам’ятаєте: усі дані з Акта мають бути підтверджені первинними документами та даними бухобліку.

Усередині авто

Важливе запитання: чи потрібно інвентаризувати залишки пального у бензобаках автомобілів? Виходячи з форми Акта інвентаризації, робимо висновок: у ньому потрібно зазначати інформацію про об’єкти зберігання залишків пального з розшифровкою типу об’єкта та «стаціонарних» даних: індекс, область, район, вулиця, номер будинку. Також серед характеристик ємності зберігання, крім назви (тут можна вписати, наприклад, «бензобак»), також потрібно зазначити її номер і тип. Як бачите, показати пальне в автомобілях може виявитися не так і просто. Проте, на нашу думку, це зробити потрібно. Однак стосується це тільки торговців пальним.

Аргументуємо такий підхід також тим, що при використанні пального на власні потреби платники «паливного» акцизу повинні складати АН. Такі АН не видаються одержувачеві, і згідно з Порядком заповнення АН (який на момент підготовки номера затверджено не було) у верхній лівій частині АН зазначається код причини «3». При цьому не зрозуміло, коли саме потрібно виписати АН на внутрішнє використання: під час заправляння автомобіля чи під час списання пального? Тут знову потрібні роз’яснення податківців.

Якщо все-таки під час списання пального на використання, то ви повинні будете зменшити реєстраційний ліміт під час оформлення АН на внутрішнє використання пального. А не включивши такі залишки до Акта інвентаризації, ви можете загнати себе в «мінус». Щоб цього не трапилося, рекомендуємо зазначити і такі залишки в Акті та збільшити ліміт.

Документи та скорочення статті

Положення про інвентаризацію — Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879.

Інструкція щодо нафтопродуктів — Інструкція про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і в організаціях України, затверджена спільним наказом Мінпаливенерго, Мінекономіки, Мінтрансзв’язку та Державного комітету з питань технічного регулювання і споживчої політики від 20.05.08 р. № 281/171/578/155.

Закон № 317 — Закон України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.15 р. № 317-VIII.

АН — акцизна накладна.

СЕАРП — система електронного адміністрування реалізації пального.

пальне, інвентаризація додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті