Теми статей
Обрати теми

А зима-то вже близько: утеплюємо приміщення, запасаємося обігрівачами

Кравченко Дар’я, податковий експерт
Для комунальників кожен опалювальний сезон починається «несподівано». А ось досвідчені господарники знають, що до такої події треба підготуватися заздалегідь. Приміром, замінити вікна, встановити індивідуальну систему опалювання або придбати пару-трійку обігрівачів. А все для того, щоб забезпечити комфортні умови праці для працівників. У сьогоднішній статті ми розповімо, як бухгалтеру відобразити в обліку витрати на такі заходи.

Підготовчий етап

Забезпечити належні і комфортні умови праці працівникам зобов’язаний роботодавець. Ці вимоги прописані в ст. 21 КЗпП, ч. 1 ст. 13 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.92 р. № 2694-XI і ст. 22 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24.02.94 р. № 4004-XII.

Витрати на утеплення слід здійснювати на підставі наказу керівника. У такому документі доцільно зробити посилання на перелічені вище нормативно-правові акти і обґрунтувати таким чином понесені витрати. Тобто зв’язати їх з госпдіяльністю підприємства.

Так, попри те, що з 01.01.15 р. об’єктом обкладення податком на прибуток став фінрезультат, визначений за правилами бухобліку, проте такий результат все ж необхідно коригувати на податкові різниці. І тут велику роль відіграє «господарність» понесених витрат. А в нашому випадку — «виробничність» ОЗ*.

* Детальніше про відмінності в обліку виробничих і невиробничих ОЗ читайте в консультації «невиробничі основні засоби: облік-2017» // «БТ», 2017, № 11.

Крім того, наявність «господарності» знадобиться нам для того, щоб зберегти ПК у ПДВ-обліку без нарахування «компенсуючих» ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ.

Але про це трохи пізніше. А зараз…

Міняємо вікна, двері, батареї

Один з найбільш ефективних способів зберегти тепло в приміщенні — замінити вікна і двері. А отримати більше тепла від централізованої системи опалювання допоможуть нові радіатори опалювання.

З облікових позицій такі заходи можна розцінювати як поліпшення будівлі, оскільки вони явно приводять до збільшення майбутніх економічних вигод від використання об’єкта. Як результат:

• збільшується ринкова вартість будівлі;

• підвищується енергоефективність будівлі і зводяться до мінімуму тепловтрати;

• підприємство економить енергоресурси;

• покращуються санітарно-гігієнічні умови роботи і знижується захворюваність працівників.

Звідси висновок: «утеплювальні» витрати доцільно обліковувати як витрати на поліпшення ОЗ. Особливо, якщо ви цілеспрямовано замінили вікна, двері або радіатори в розрахунку заощадити взимку на опалюванні.

Але! Разом з тим заміна таких об’єктів може розглядатися і як ремонт. Тобто, в принципі, ніщо не заважає вам відразу при установці нових вікон, дверей або радіаторів списати їх вартість на витрати. Приміром, якщо така заміна пов’язана з тим, що об’єкти стали непридатними. При цьому можна документально засвідчити той факт, що заміна пов’язана з тим, що старі вікна, двері і радіатори втратили свої споживчі властивості.

Остаточне рішення про характер і ознаки виконаних робіт приймає керівник підприємства з урахуванням результатів аналізу ситуації і істотності витрат (п. 29 Методрекомендацій № 561)**.

** Визначитися з вибором вам допоможе Тема тижня «Ремонт основних засобів» // «БТ», 2017, № 23.

Так, якщо вас влаштовує, що вартість вікон, дверей і батарей зменшуватиме фінрезультат до оподаткування невеликими частинами (через амортизацію) — заміну можна відображати і як поліпшення. Але якщо ви хочете, щоб понесені витрати «зіграли» швидше, — оформляйте ремонт будівлі.

Відобразити у бухобліку витрати на заміну вікон, дверей і радіаторів вам допоможе рисунок.

img 1

Бухгалтерський облік витрат на заміну вікон, дверей, батарей

Податок на прибуток. З 01.01.15 р. податок на прибуток розраховують на основі бухгалтерського фінрезультату. При цьому високодохідники обов’язково (малодохідники — за бажанням) коригують його на податкові різниці (п.п. 134.1.1 ПКУ).

Ті, хто «потрапив» на податкові різниці, повинні врахувати наступне: поліпшення ОЗ, що капіталізуються, торкнуться податкової вартості покращуваного об’єкта ОЗ (тобто збільшать її так само, як і бухоблікову).

Тож податкову амортизацію після поліпшень обчислюють вже виходячи з вартості ОЗ, що «підросла» (збільшилася на суму поліпшень). При цьому фінрезультат збільшують на суму бухгалтерської амортизації і зменшують на суму податкової амортизації (абз. 1 п. 138.1, абз. 1 п. 138.2 ПКУ).

ПДВ. Стаття 198 ПКУ дозволяє відображати ПК за будь-якими придбаннями. Інша справа, якщо у вас придбання для негосподарської або неоподатковуваної діяльності — тоді одночасно доведеться нарахувати «компенсуючі» ПЗ (п. 198.5 ПКУ).

Проте установка енергозберігаючих вікон і дверей, а також радіаторів з більшою тепловіддачею, безумовно, пов’язана з госпдіяльністю. Адже без них працівники в приміщенні взимку не зможуть нормально працювати, а устаткування і запаси, що знаходяться в приміщенні, не зможуть зберегти свої якості. Тому підприємство має право включити «вхідний» ПДВ у ПК (звичайно, за наявності податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН) без нарахування «компенсуючих» ПЗ.

Приклад 1. Підприємство вирішило поміняти в адміністративній будівлі вікна і двері. Витрати підприємства склали умовно 60000 грн. (у тому числі ПДВ — 10000 грн.). Заміну вікон і дверей підприємство розглядає як поліпшення будівлі.

В обліку ці «утеплювальні» витрати відображають таким чином (див. табл. 1).

Таблиця 1. Облік витрат на заміну вікон і дверей

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

Дт

Кт

1. Перераховано підрядникові передоплату за виготовлення і установку вікон і дверей

371

311

60000

2. Відображено суму податкового кредиту з ПДВ (за наявності зареєстрованої ПН)

641/ПДВ

644/2

10000

3. Виконано роботи з установки вікон і дверей (підписано акт)

152

631

50000

4. Списано раніше відображену суму ПК з ПДВ

644/2

631

10000

5. Здійснено залік заборгованостей

631

371

60000

6. Віднесено на збільшення первісної вартості будівлі витрати на її поліпшення

103

152

50000

7. Зменшено залишок на забалансовому рахунку на суму витрат на поліпшення будівлі

09

50000

Встановлюємо котел

Встановити економічніший опалювальний прилад — прекрасний спосіб підготуватися до зими. Крім того, сьогодні у зв’язку з підвищенням цін на газ набули популярності безгазові (твердо- і рідкопаливні) котли, печі типу «булерьян» і т. д.*

* Організаційні моменти установки котлів детально розглянуті у статтях в «БТ», 2014, № 41 і № 43. У цій статті ми зупинимося тільки на облікових моментах.

Котел за усіма ознаками є об’єктом ОЗ (п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби»). Посудіть самі: термін його експлуатації більше 1 року, а вартість, найімовірніше, перевищить поріг «малоцінності» (6000 грн.).

Тому витрати на купівлю котла, а також на його установку, запуск, на дозвільну документацію та інші витрати, пов’язані з доведенням його до робочого стану, групують на субрахунку 152.

Після того, як котел ввели в експлуатацію, його відображають на субрахунку 104 «Машини і устаткування», а в податковому обліку — як об’єкт ОЗ групи 4 з мінімальним терміном амортизації 5 років (п.п. 138.3.3 ПКУ).

Зазвичай при установці котла також обладнують систему димовідведення (димар). Це відповідальний елемент, що впливає на ефективність роботи котла, вимагає регулярного обслуговування і піддається контролю. Тому тут можливі варіанти:

• розглядати димар як складову єдиного об’єкта ОЗ — опалювальної системи (котел + димар);

• якщо конструкція димаря складна і з урахуванням витрат на монтаж його вартість «тягне» на 6000 грн. (встановлені п.п. 14.1.138 ПКУ), то можна розглядати його як окремий об’єкт ОЗ і відображати на субрахунку 109 «Інші основні засоби», а в податковому обліку — як ОЗ групи 9 з мінімальним терміном амортизації 12 років. Головними аргументами для окремого обліку можуть бути можливість експлуатації димаря з іншим котлом, а також різні терміни служби димаря і котла;

• якщо йдеться про «малоцінний» димар, то він може відображатися в обліку як окремий об’єкт МНМА (субрахунок 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи», в податковому обліку — група 11);

Амортизацію котла і димаря включають у витрати залежно від напряму використання опалюваного приміщення.

Податок на прибуток. Очевидно, що придбаний опалювальний котел має зв’язок з госпдіяльністю підприємства, адже він забезпечує можливість працювати працівникам і устаткуванню в холодний період. Підтверджує цей зв’язок і ВАдСУ (див. постанову ВАдСУ від 06.04.15 р. у справі № К/9991/87858/11). Тому навіть високодохідні платники можуть сміливо амортизувати придбані опалювальні котли і димарі для них в податковому обліку.

При цьому високодохідникам доведеться робити «амортизаційні» коригування згідно з пп. 138.1 і 138.2 ПКУ (ср. ). Навіть якщо бухгалтерська і податкова амортизація співпадають — від коригувань все одно не піти. Правда, на оподатковуваний фінрезультат такі коригування вплинуть тільки у тому випадку, якщо у високодохідника будуть розбіжності між бухобліковою амортизацією і податковою, розрахованою за ст. 138 ПКУ.

Зверніть увагу! «Амортизаційні» коригування за МНМА робити не треба (див., зокрема, лист ДФСУ від 05.02.16 р. № 2457/6/99-99-19-02-02-15).

ПДВ. На підставі ст. 198 ПКУ підприємство має право включити суми ПДВ, сплаченого при купівлі котла і димаря, до складу ПК (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН). При цьому, враховуючи «господарність» таких придбань, нараховувати «компенсуючі» ПЗ за п. 198.5 ПКУ не треба. Про таку компенсацію піде мова тільки у разі використання котла в неоподатковуваних або необ’єктних операціях (повністю або частково). Наприклад, якщо опалюване приміщення використовується для виробництва продукції, яка звільнена від сплати ПДВ. У такому разі доведеться нарахувати ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ або ст. 199 ПКУ.

Екоподаток. Суб’єкти господарювання, що використовують твердопаливні котли, повинні сплачувати екоподаток за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин. При цьому не має значення, є у вас дозвіл на такі викиди чи ні.*

* Розрахувати розмір екоподатку вам допоможе консультація «Побутовий котел на підприємстві: нараховуємо екоподаток і відображаємо в обліку» // «БТ», 2017, № 12.

А ось за розміщення відходів від згорання твердого палива сплачувати податок за їх тимчасове зберігання до передачі спеціалізованій установі не доведеться. Річ у тім, що тимчасове зберігання відходів на своїй території до моменту передання їх спецорганізації не вважається їх розміщенням (п.п. 14.1.223 ПКУ).

Такі витрати візьме на себе сама спеціалізована установа, оскільки саме вона займається розміщенням відходів в розумінні ПКУ.

Приклад 2. Для опалювання оптового товарного складу підприємство придбало працюючий на пелетах опалювальний котел вартістю 91200 грн. (у тому числі ПДВ — 15200 грн.). Доставка і монтаж котла плюс пуско-налагоджувальні роботи обійшлися в 3600 грн. (у тому числі ПДВ — 600 грн.).

Комплектація і установка димаря коштували 8400 грн. (у тому числі ПДВ — 1400 грн.). Використана система розподілу тепла, що вже була на підприємстві.

Розробка комплекту документів для отримання дозволу на викиди обійшлася в 5040 грн. (у тому числі ПДВ — 840 грн.). Також закуплено паливо: 15 т пелет за 56400 грн. (у тому числі ПДВ — 9400 грн.).

В обліку ці операції відображають таким чином (див. табл. 2).

Таблиця 2. Облік витрат на установку котла

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн

Дт

Кт

1. Перераховано постачальнику передоплату за опалювальний котел

371

311

91200

2. Суму «вхідного» ПДВ в передоплаті за котел включено в ПК (за наявності зареєстрованої ПН)

641/ПДВ

644/2

15200

3. Перераховано виконавцю передоплату за розробку комплекту документів для отримання дозволу на викиди

371

311

5040

4. Суму «вхідного» ПДВ в передоплаті за комплект документів включено в ПК (за наявності зареєстрованої ПН)

641/ПДВ

644/2

840

5. Перераховано виконавцю передоплату за доставку, монтаж котла і пуско-налагоджувальні роботи

371

311

3600

6. Суму «вхідного» ПДВ в передоплаті за доставку, монтаж і наладку котла включено в ПК (за наявності зареєстрованої ПН)

641/ПДВ

644/2

600

7. Отримано котел:

• оприбутковано опалювальний котел

152

631

76000

• списано суму ПК з ПДВ

644/2

631

15200

• здійснено залік заборгованостей

631

371

91200

8. Перераховано виконавцю передоплату за виготовлення і установку димаря

371

311

8400

9. Суму «вхідного» ПДВ в передоплаті за димар включено в ПК (за наявності зареєстрованої ПН)

641/ПДВ

644/2

1400

10. Встановлено димар (оформлено акт):

• оприбутковано димар

152

631

7000

• списано суму податкового кредиту з ПДВ

644/2

631

1400

• здійснено залік заборгованостей

631

371

8400

11. Встановлено котел (оформлено акт):

• прийнято пуско-налагоджувальні роботи

152

631

3000

• списано суму податкового кредиту з ПДВ

644/2

631

600

• здійснено залік заборгованостей

631

371

3600

12. Отримано дозвіл на викиди:

• списано витрати на розробку комплекту документів

152

631

4200

• списано суму ПК з ПДВ

644/2

631

840

• здійснено залік заборгованостей

631

371

5040

13. Введено в експлуатацію котел

104

152

83200(1)

14. Введено в експлуатацію систему димаря

109

152

7000(2)

15. Зменшено залишок на забалансовому рахунку на суму капітальних інвестицій

09

90200

16. Перераховано постачальнику передоплату за пелети

371

311

56400

17. Суму «вхідного» ПДВ в передоплаті за пелети включено в ПК (за наявності зареєстрованої ПН)

641/ПДВ

644/2

9400

18. Отримано пелети:

• оприбутковано пелети

203

631

47000

• списано суму ПК з ПДВ

644/2

631

9400

• зараховано заборгованість

631

371

56400

19. Списано вартість пелет, спалених за місяць (умовно)

93

203

7500

(1) У первісну вартість об’єкта ОЗ «котел опалювальний» включаємо витрати на придбання котла, його установку і дозвільну документацію (76000 + 3000 + 4200 = 83200).

(2) З місяця, наступного за місяцем введення в експлуатацію, за обома об’єктами ОЗ нараховується бухгалтерська і податкова амортизація (котел — об’єкт групи 4, димар — об’єкт групи 9).

Купуємо обігрівачі

Зазвичай передбачуваний термін експлуатації обігрівача більше 1 року. Якщо при цьому його вартість перевищує встановлений критерій (6000 грн), то витрати на його придбання спочатку капіталізують на субрахунку 152, а після введення обігрівача в експлуатацію він потрапляє на субрахунок 106 «Інструменти, прилади та інвентар». З місяця, наступного за місяцем передачі в експлуатацію, прилад починають амортизувати за одним із методів, передбачених п. 26 П(С)БО 7.

Але частіше вартість обігрівачів невисока, що не дає приводу вважати їх ОЗ. Тому ці об’єкти відносять до МНМА.

У цьому випадку вартість їх придбання (без ПДВ) відображають за Дт 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів». При передачі приладів в експлуатацію роблять запис: Дт 112 — Кт 153 з подальшим нарахуванням амортизації починаючи з місяця, наступного за місяцем, в якому вони передані в експлуатацію. Причому амортизацію ми рекомендуємо нараховувати методом «100 % в першому місяці використання» (п. 2 П(С)БО 7).

Ви припускаєте, що придбані обігрівачі прослужать вам менше року? Тоді прибуткуйте їх як малоцінні і швидкозношувані предмети (МШП) з відображенням на рахунку 22. При передачі в експлуатацію ви виключите їх зі складу активів (спишете з балансу) за допомогою запису: Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 22 (залежно від того, який підрозділ підприємства їх використовує).

Податок на прибуток. Електроприлади вартістю понад 6000 грн. і очікуваним терміном корисного використання більше 1 року обліковують як окремі об’єкти ОЗ групи 6 (інструменти, прилади, інвентар, меблі) з мінімальним терміном амортизації 4 роки. Витрати на їх придбання амортизують починаючи з місяця, наступного за місяцем передачі в експлуатацію. Предмети, яким присвоєно статус МНМА, зараховують у групу 11.

Для високодохідників зазначимо: за ОЗ групи 6 необхідно розраховувати «амортизаційні» різниці (пп. 138.1, 138.2 ПКУ).

За МНМА «амортизаційні» різниці не виникають.

ПДВ. Тут усе просто. При купівлі обігрівачів ви маєте право відобразити ПК (за наявності правильно заповненої і зареєстрованої ПН). При цьому нарахувати «компенсуючі» ПЗ доведеться лише у тому випадку, якщо обігрівачі почнуть використовуватися в негосподарській або неоподатковуваній діяльності.

Приклад 3. Підприємство купило обігрівач вартістю 5400 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 900 грн.). Прийнято рішення обліковувати його як об’єкт МНМА.

В обліку такі витрати відображають таким чином (див. табл. 3).

Таблиця 3. Облік витрат на купівлю обігрівачів

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн

Дт

Кт

1. Отримано обігрівач від постачальника

153

631

4500

2. Відображено суму податкового кредиту з ПДВ (за наявності зареєстрованої податкової накладної)

641/ПДВ

631

900

3. Перераховано постачальнику плату за обігрівач

631

311

5400

4. Обігрівач введено в експлуатацію

112

153

4500

5. Нараховано амортизацію обігрівача

132

112

4500(1)

6. Зменшено залишок на забалансовому рахунку на суму капітальних інвестицій

09

4500

7. Відображено у складі витрат звітного періоду суму нарахованого зносу обігрівача

92

132

4500

(1) Згідно з наказом про облікову політику амортизацію МНМА підприємство нараховує в першому місяці використання об’єкта у розмірі 100 % його вартості, що амортизується.

Документи і скорочення статті

Методрекомендації № 561 — Методрекомендації з бухобліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561.

ОЗ — основні засоби.

МНМА — малоцінні необоротні матеріальні активи.

ЄРПН — Єдиний реєстр податкових накладних.

ПК — податковий кредит.

ПН — податкова накладна.

ПЗ — податкові зобов’язання.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі