Теми статей
Обрати теми

Проект № 3357 vs проект Мінфіну: чого чекати під ялинку

Михайло Шевчук - податковий експерт, m.shevchuk@buhgalter911.com
Уже не доводиться сумніватися в тому, що у 2016 році на нас чекає чергове «прокачування» ПКУ. «Химера» у вигляді 6-місячного «не пізніше» з п.п. 4.1.9 цього Кодексу знервовано палить осторонь. Усе «з коліс»! Причому навіть незрозуміло «що». Якщо парламентський комітет хоча б подав до Ради на ознайомлення свій законопроект, то ідеї Мінфіну поки що представлені лише у вигляді презентацій. «Усе буде, але пізніше»! Нам же, щоб потім дивуватися менше, потрібно, навпаки, «раніше». Ну а задовольнятися доводиться тим, що «є». Про це й поговоримо.
податкова реформа настає

Наразі ми спостерігаємо «протистояння» двох «титанів»:

проект № 3357* (головний «ідейний натхненник» — комітет ВРУ з питань податкової та митної політики). «Мінус» проекту в тому, що шанси на його прийняття в тому вигляді, в якому він поданий на розгляд у ВРУ, мізерні;

* Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податкової лібералізації» від 26.10.2015 р. № 3357. Текст знайдете тут: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4 1?pf3511=56874.

проект Мінфіну. Тут проблема в тому, що проекту як такого досі немає (є тільки обіцянка, що він з’явиться в листопаді). Тому судити про нього доводиться, переважно, спираючись на урядові презентації, брифінги.

Давайте, так би мовити, «знайдемо відмінності».

Податок на прибуток

Задумка Мінфіну — підвищити ставку до 20 %.

img 1

Ставка 20 % у проекті Мінфіну передбачається також для ПДВ, ПДФО та ЄСВ (нарахувань «зверху» на заробітну плату).

«Бухорієнтація», поділ на високо- і низькодохідних платників мають зберегтися, як і критерій для такого поділу в сумі 20 млн грн. Але «несправедливість» з обліком негоспвитрат, які сьогодні досить «вдало облаштувалися», Мінфін усе ж таки хоче усунути**.

** Дивіться http://www.slideshare.net/apizniuk/ss-51724560.

З позитивних нововведень — інвестиційний податковий кредит: можливість зменшити зобов’язання до сплати на суму капітальних інвестицій у нові ОЗ (саме у нові).

Профільний комітет ВРУ, у свою чергу, навпаки пропонує понизити ставку податку до 15 %. Причому обкладати при цьому пропонують дивіденди (на користь фізосіб — резидентів, неплатників податку на прибуток і нерезидентів), а також прирівняні до розподілу прибутку платежі та операції. Крім того, пропонують скасувати аванси з ППП, а ось звітний період календарний рік застосовувати всім та вся.

Цікаво, що при цьому податківцям хочуть заборонити «порпатися» у бухобліку. Тому, так би мовити, важко віриться.

ПДВ

Мінфін і тут за уніфікацію ставок. На його думку, 20-відсоткову ставку необхідно застосовувати також і у сфері фармацевтики. У ПДВ-обліку готується повне скасування пільг, а також спецрежимів для аграріїв. Замість цього планують надавати дотації, субвенції та інші компенсаційні виплати. Хто їх отримуватиме, можна буде довідатися на спеціально створеному порталі.

img 2

У принципі, тут позиції Мінфіну та профільного комітету ВРУ багато в чому збігаються. Тільки ось автори законопроекту № 3357 пропонують залишити спецрежим для тваринництва.

А ось електронного адміністрування податку, як би цього не хотілося, скасовувати ніхто навіть і не збирається.

Але комітет ВРУ з податкової і митної політики, крім акценту на зниження ставки податку до 15 %, звертає особливу увагу саме на удосконалення СЕА. Зокрема, пропонують:

— надати платникам можливість реєстрації ПН без поповнення електронного ПДВ-рахунка, якщо перед цим через нереєстрацію таких ПН зіграв (був зменшений регліміт) показник ∑Перевищ і ПДВ за декларацією погашений;

— уточнити момент зі зменшенням ПЗ, збільшенням ПК на підставі РК (якщо РК зареєстрований своєчасно, то коригування проводимо в періоді його складання) ***;

— розв’язати проблему з урахуванням ПН з помилками****;

*** Читайте статтю «Коли відображати РК у ПДВ-декларації: ДФСУ змінює позицію»? у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 45.

**** Вам буде цікава стаття «Помилка у ПН — не перешкода для ПК?! (готуємося до 2016 року)» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 45.

— бюджетне відшкодування в автоматичному режимі (скасування «критеріїв»), створення загальнодоступного Реєстру заяв на таке відшкодування.

ПДФО, ЄСВ, ВЗ

ПДФО та ЄСВ Мінфін планує до 2018 року звести воєдино із застосуванням єдиної ставки 20 %. Поки ж (починаючи з 2016 року) пропонують:

а) об’єднати звітність за ними (що прямо залежить від самого Мінфіну, який привчив усіх до затримок з появою нових звітних форм);

б) скасувати справляння ЄСВ (за ставкою 3,6 %), знівелювавши це справлянням ПДФО за улюбленою Мінфіном ставкою 20 %;

img 3

А щось на зразок ПСП Мінфін планує зберегти, пропонуючи не оподатковувати величину, що дорівнює 1 МЗП. Як наслідок, чим нижче дохід працівника, тим нижче буде і утриманий з нього податок. А ось прогресивної шкали для високих зарплат проектом не передбачено.

в) нарахування ЄСВ «зверху» на зарплату проводити за тією самою ставкою 20 %.

Про ВЗ нічого не чутно. Імовірно, його збережуть у сьогоднішній «іпостасі».

Профільний комітет з об’єднанням двох платежів не згоден у принципі. Водночас нарахування ЄСВ він, як і Мінфін, бачить за ставкою 20 %. А ось ПДФО — за пониженою ставкою 10 %. Але без будь-яких привілеїв для найнизькодохідніших громадян.

Крім того, автори законопроекту № 3357 пропонують рівномірний розподіл сплачуваного ПДФО між місцевими бюджетами за місцем фактичного провадження трудової діяльності і місцем проживання фізособи, на користь якої виплачують податок.

img 4

Про скасування військзбору мовчить і профільний комітет ВРУ, укотре підтверджуючи аксіому про те, що немає нічого більш постійного, ніж тимчасове.

Єдиний податок

Позиція Мінфіну із цього приводу вам уже відома*****.

***** Дивіться статтю «Усі брешуть! Цифри не брешуть» (ЄП-мінфінівська реформа в цифрах)» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 41.

А що приготував комітет ВРУ?

Зокрема, до групи 3 ЄП хочуть переселити продавців одягу із хутра, зі шкіри, готельників із зірковістю 3 — 5 (в інших групах не можна). Ставки для платників групи 3 планують щороку підвищувати: від 3 % (для неплатників ПДВ) і 6 % (для платників ПДВ) у 2016 році до 5 і 10 % відповідно — у 2018-му.

img 5

Крім того, позбавити спрощенки планують тих ФОП, які мають госпвідносини з юрособами, перебуваючи з ними і у трудових відносинах, а також ЗЕДівців, «ювелірів».

«Правила гри» для ексФСПешників також планують переписати, обмеживши: (а) річний оборот сумою 80000 МЗП, (б) площу угідь до 3000 га.

Інші нововведення

Законопроект № 3357 передбачає зміни у порядку оскарження рішень податківців. Так, скарги на рішення ДФС в областях, м. Києві, міжрегіональних ДФС доведеться подавати до ДФСУ, а якщо й вони не потішать — тоді скаржитися доведеться до Мінфіну.

Податкові інспекції пропонують усунути від перевірок — виключно функції сервісного обслуговування платників.

Ще одне нововведення цього документа — оподаткування індивідуальної діяльності, яка, за задумом комітету, повинна стати одним з можливих видів діяльності самозайнятих осіб. Така особа, з одного боку, — не реєструється підприємцем, але з іншого — може займатися підприємницькою діяльністю: здійснювати роздрібну торгівлю на ринках та інших призначених для цього місцях, надавати побутові послуги населенню тощо. Головне — займатися цією діяльністю особисто, без найманих працівників. Деякий аналог фіксподатку та короткострокового торгового патенту, що пішли у небуття.

Мінфін робить велику ставку на нові надходження податків у зв’язку з проведенням боротьби з тіньовими схемами, контрабандою на митниці. Крім того, повинні підвищиться надходження від держпідприємств за рахунок сплати ними податків і дивідендів.

Як ми вже говорили, обидва законопроекти не позбавлені недоліків. Творіння профільного комітету ВРУ так і зовсім встигли охрестити «популістським», «утопічним», і, правду кажучи, без колосальної роботи з боку держорганів і бажання бізнесу вийти з тіні шансів у цього варіанта обмаль.

Підбиваючи підсумок, зауважимо, що більш імовірним виглядає або проходження мінфінівського проекту, або об’єднання напрацювань Мінфіну та комітету податкової і митної політики.

Тому чекаємо деталей від Мінфіну. Очевидно, дуже скоро вони з’являться. Тож пильно стежимо за подальшим розвитком подій!

m.shevchuk@buhgalter911.com

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі