«Мільйонні» РРО-перевірки ППЄПів: не такий страшний чорт?

Мірошниченко Віталіна, податковий експерт, v.miroshnichenko@buhgalter911.com
Увесь поточний рік для ППЄПів можна по праву назвати «роком РРО». Запитання про те, чи застосовувати його єдиноподатнику, не сходило з перших шпальт нашого видання до середини літа. Так, зараз з ним начебто розібралися: ті, у кого річний оборот менше 1 млн грн., можуть працювати без РРО*. Але багато хто побоюється: чи не будуть податківці звірствувати, перевіряючи той самий славнозвісний «1 млн»? Що ж, уже з’явився перший проект «мільйонних» перевірок. Давайте поглянемо, чи так усе страшно.
ППЄП груп 2 і 3, оборот 1 млн грн., перевірка, запит податківців, зустрічна звірка

* У перехідних нюансах за допомогою ДФСУ ми розібралися у статті «Коли ставити РРО ППЄПам? Думка несподівано лояльна, але напівофіційна» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 36.

Спочатку презентація «винуватця» цієї публікації. Це ПРОЕКТ постанови КМУ «Про затвердження Порядку здійснення органами доходів і зборів контролю за досягненням платниками єдиного податку другої і третьої груп (фізичними особами підприємцями) обсягу доходу відповідно до  пункту 296.10 статті 296 Податкового кодексу України». Знайти його ви можете за адресою http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2015-rik/63903.html.

У проектах цьому Порядку контролю ходити, судячи з усього, залишилося недовго. Згідно із  Законом № 569** КМУ повинен був поспіти з ним до 1 вересня. Дедлайн пройдено. Порядку немає (є тільки проект). Але мабуть, уже скоро він з’явиться. Тому розберемо поки що «по кісточках» проект. Щоб потім, так би мовити, менше дивуватися.

** Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій» від 01.07.2015 р. № 569-VIII.

Остільки-оскільки

Пропустити повз вуха, а точніше око ☺, інформацію про Порядок контролю можуть:

ППЄПи групи 1. Їх безпосередньо «мільйонні» перевірки не торкаються. Та воно й зрозуміло. Адже РРО таким щасливцям не потрібний у будь-якому разі ( п. 296.10 ПКУ);

ЮРЄПи. Для них, нагадаємо, застосування РРО ніяк з «мільйонним» критерієм не пов’язане. У них, можна сказати, «загальні» правила.

img 1

Але знову ж таки, ці суб’єкти теоретично можуть піддаватися «інформаційній обробці» з боку податківців як особи, які мали контакти з ППЄПами груп 2 і 3, яких податківці «досліджують» на предмет досягнення мільйона.

Кого вивчатимуть

Мета прийняття Порядку контролю (поки що говоримо тільки про його проект) — вказати податківцям спосіб перевірки на чесність ППЄПів груп 2 і 3, які працюють без РРО, «прикриваючись» тим, що обсяг їх доходу (з початку календарного року) менше 1 млн грн.

Тобто «мішень» — ППЄПи груп 2 і 3, які працюють без РРО і показують доходи менше мільйона. Тут не зовсім зрозуміло, чи будуть податківці «смикати» ППЄПів груп 2 і 3, які не застосовують РРО (КОРО з РК) на іншій (ніж «домільйонна») підставі із  Закону про РРО, наприклад:

— оплату за товари (послуги) отримують виключно в безготівковій формі (на поточний рахунок, без використання еквайрингу);

— продають у кіосках, з лотків і розносок газети, журнали та інші видання, конверти, листівки, марки за умови, що питома вага такої продукції більше 50 % загального товарообігу і немає продажу алкоголю та інших підакцизних товарів;

— надають послуги з перевезення на автотранспорті, за умови, що видаються талони, квитанції, квитки з нанесеними друкованим способом серією, номером та номінальною вартістю***;

*** Нюанси, у тому числі позицію податківців, шукайте у статті «Автобусні перевезення на ЄП: як бути з липня з РРО» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 16.

— продають воду, молоко, квас, рослинну олію та живу рибу з автоцистерн, цистерн, бочок і бідонів; страви та безалкогольні напої в їдальнях і буфетах загальноосвітніх закладів і професійно-технічних навчальних закладів під час навчального процесу;

— займаються інтернет-торгівлею, до 01.08.2015 р. уклали договори на постачання РРО і планують увести РРО в експлуатацію до 01.01.2016 р.

На наш погляд, можуть «смикати» і їх.

img 2

Як уявляється, «досліджувати» податківці будуть усіх безРРОшних «домільйонних» ППЄПів груп 2 і 3 без розбору. А на якій підставі не застосовується РРО, дізнаватимуться вже у процесі.

Як контролюватимуть

Як випливає з тексту проекту, Кабмін «зварив» страву тільки з тих інгредієнтів — прав податківців, які є в ПКУ. Що начебто і природно.

Тобто не вводитимуться якісь нові додаткові різновиди перевірок, не вводитиметься додаткова звітність для контролю за оборотом ППЄПів.

Багато хто побоювався, що податківці «запустять у дію» якісь невживані досі інструменти перевірки обліку виручки. Але поки що ми нічого такого не бачимо.

Як же податківці тоді контролюватимуть ППЄПів? У проекті прописано, що для контролю за оборотом будуть, серед іншого, використовувати:

інформацію з податкової звітності та інших документів (очевидно, перш за все звернуть увагу на декларацію ППЄПа, ф. № 1ДФ з виплат на його користь від податкових агентів);

інформацію про експортні та імпортні операції, про фінансово-господарську діяльність платників податків;

інформацію за поточними рахунками ППЄПа, отриману від банку. Нагадаємо, що податківці можуть отримати в банку інформацію тільки про наявність рахунків ФОП. А ось щоб дізнатися дані про рух коштів на цих рахунках, формально потрібне рішення суду ( п.п. 20.1.5 ПКУ);

дані Книги ОД(В). З 28.07.2015 р., нагадаємо, ППЄПи зобов’язані відображати дохід у Книзі ОД(В) двома рядками: окремо готівковий дохід і безготівковий ( ч. 2 п. 6 Порядку № 579****).

**** Порядок ведення книги обліку доходів для платників єдиного податку першої, другої і третьої груп, які не є платниками податку на додану вартість, затверджений наказом Мінфіну від 19.06.2015 р. № 579.

До мільйонного обороту ППЄПа для цілей (не)застосування РРО включаються всі доходи: і готівкові, і безготівкові, і натуральні (безоплатно отримані товари, роботи, послуги; для ППЄПа групи 3 з ПДВ — сума кредиторської заборгованості, за якою сплинув строк позовної давності).

img 3

У мільйонний оборот ППЄПа для цілей (не)застосування РРО включаються і готівка, і безготівкові доходи.

Доходи, які до ЄП-доходу не включаються (продаж нерухомості, авто, дивіденди, роялті тощо), у мільйонний оборот, вважаємо, теж не включаються. Так само як і в особливий спосіб має рахуватися оборот комісіонера, експедитора тощо. Хоча, зізнаємося, в аналізованому проекті цей момент прописано вкрай невиразно!

дані перевірок (при цьому не зрозуміло: тільки інших суб’єктів або й самих ППЄПів). Тут нагадаємо:

• по-перше, про діючий мораторій на перевірки деяких суб’єктів з  п. 3 розд. II Закону № 71*****. Так, якщо брати самих ППЄПів, то формально перевіряти можуть тільки тих із них, хто пов’язаний з підакцизними товарами. Хоча через застаріння норм Закону № 71 за бажання можна «притягнути за вуха» і менш сприятливе для ППЄПів трактування. Поява Порядку контролю на цей мораторій жодним чином не вплине;

***** Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII. Подробиці знайдете у статті «Новий мораторій на перевірки: кому пощастило найбільше?» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 5.

по-друге, про нещодавнє нововведення, що якщо при перевірці вашого контрагента податківці знайшли порушення, то використовувати акт перевірки як підставу для висновків щодо ваших відносин вони можуть тільки в разі, якщо випишуть йому податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки, а це рішення ваш контрагент, до речі, може оскаржити******;

****** Про це можна почитати у статті «Нижче тиск»: ОЗ, штрафи, перевірки» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 33.

дані зустрічних звірок. Тут простір для активності податківців, оскільки особливих вимог до звірок немає;

img 4

Причому звірка не вважається перевіркою, а отже, на неї не поширюється й перевірочний мораторій!

дані, отримані від ППЄПа за письмовим запитом податківців. Зверніть увагу на те, що з 01.01.2015 р. посилилися вимоги до форми письмового запиту від податківців ( п. 73.3 ПКУ).

У ньому, серед іншого, обов’язково мають бути зазначені підстави для надсилання запиту (можливі підстави перелічено в  п. 73.3 ПКУ) із зазначенням інформації, яка їх підтверджує (конкретні факти, джерела інформації — див. лист ДФСУ від 28.01.2015 р. № 2463/7/99-99-22-02-04-17).

Відповісти на запит потрібно протягом місяця. Але в разі, якщо запит складено з порушенням вимог, викладених в  абз. 1 і 2 п. 73.3 ПКУ, на запит можна не відповідати.

Як бачимо, якихось супернесподіванок не видно. Тобто маємо справу зі стандартним інструментарієм податківців. Можливо, вони згодом придумають якесь ноу-хау, але для цього потрібно дочекатися хоча б офіційної версії документа.

v.miroshnichenko@buhgalter911.com

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі