Теми статей
Обрати теми

Положення про касові операції: освоюємо чергові зміни

Шевчук Михайло, податковий експерт
Положення № 1481 перенесло чергове «втручання» регулятора. Як завжди, не обійшлося без дивовижних речей . До вашої уваги — аналіз нововведень. До речі, здебільшого уже чинних.

1 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. № 148.

Що та коли? Винуватець змін — постанова № 1312, за допомогою якої НБУ вніс зміни до багатостраждального «касового» Положення. Більшість змін «стартували» з 12.11.2019 р. — дня, наступного за днем опублікування постанови (на Офіційному інтернет-представництві НБУ3). Але є один виняток, про який — нижче.

2 Постанова Правління НБУ «Про затвердження Змін до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні» від 07.11.2019 р. № 131.

3 bank.gov.ua/

Порядок зберігання електронних Z-звітів відокремлених структурних підрозділів. Підпункт 3 п. 2 Змін до Положення набере чинності через місяць з дня офіційного опублікування постанови № 131, тобто з 11.12.2019 р.

Ним передбачений обов’язок (для установ/підприємств) визначити та затвердити внутрішнім документом:

місце та спосіб зберігання відокремленими підрозділами щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) у електронній формі;

— формат їх зберігання, який має забезпечувати візуальний перегляд щоденних Z-звітів представниками ДПСУ;

відповідальну за зберігання цих чеків особу.

Зауважте, що ця вимога кореспондує зі зміною до п. 11 Положення № 148.

До речі, ця зміна вже розпочала діяти з 11.12.2019 р.

Стосується вона установ/підприємств, відокремлені підрозділи яких провадять готівкові розрахунки із застосуванням РРО без ведення касової книги. І полягає в тому, що такі установи/підприємства повинні визначати місце та спосіб зберігання відокремленими підрозділами щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) у електронній формі.

Тобто вимога визначати «місце та спосіб» уже діє. А вимога щодо формалізації (затвердити внутрішнім документом) набере чинності з 11.12.2019 р.

Важливо! Свого часу ми вже порушували питання зберігання Z-звітів в електронній формі4. «Зберігачем» Z-звітів в електронній формі як частини контрольної стрічки в електронній формі (КСЕФ) є функціональна частина РРО, яка призначена для зберігання створених РРО пакетів даних.

4 Детальніше — у статті «Як зберігати Z-звіти в електронному вигляді» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 50).

Так, згідно з Вимогами № 10575 РРО з КСЕФ повинен забезпечувати:

5 Вимоги щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних, затверджені наказом Мінфіну від 08.10.2012 р. № 1057.

«енергонезалежне зберігання інформації КСЕФ у носії КСЕФ протягом законодавчо встановленого строку зберігання;

друк пакетів даних, що знаходяться у носії КСЕФ, за допомогою механізму друку РРО. При цьому повинна бути забезпечена можливість вибору пакета даних за датою створення чи порядковим номером розрахункового документа або фіскального звітного чека».

Ось власне й усі «місце, спосіб, формат зберігання» Z-звітів в електронній формі.

Тут же й друк для можливого візуального перегляду щоденних Z-звітів представниками ДПСУ.

Саме це, виходить, і потрібно прописати у внутрішньому документі.

КОРО — лише при виході з ладу РРО!.. І якщо немає світла. Дуже важливе уточнення внесли до п. 11 Положення № 148 щодо оприбуткування готівки.

Як ви, мабуть, пам’ятаєте, з 15.02.2019 р.6 оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО без ведення касової книги, є:

6 Дати набрання чинності постановою Правління НБУ «Про затвердження Змін до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні» від 12.02.2019 р. № 37. Детальніше про ці зміни ви могли прочитати в статті «Готівкові» зміни від НБУ: дочекалися!» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 8).

1) забезпечення зберігання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі протягом строку, визначеного п. 44.3 ПКУ, і

2) занесення інформації згідно з фіскальними звітними чеками до відповідних книг обліку (КОРО — у разі її використання).

Важливо! З 12.11.2019 р. уточнили, що мається на увазі використання КОРО на період виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії.

«…і занесення інформації згідно з фіскальними звітними чеками до відповідних книг обліку (КОРО — у разі її використання на період виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії)».

Без сумніву, важливе уточнення! Ми від самого початку саме так і трактували цю норму п. 11 Положення № 148. Тобто що записи в КОРО для цілей оприбуткування важливі, тільки коли РРО вийшов з ладу або відключили електроенергію. Адже коли використовується КОРО (що йде в тандемі з РРО)? Лише в разі виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії. «Щоденне виконання записів (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки та суми розрахунків…» у загальному випадку вже давно не вимагається!

Але проблема в тому, що податківці та НБУ висунули, на наш погляд, абсурдні ідеї7.

7 Детальніше читайте в статті «Не відмовилися від КОРО? Привіт від НБУ і Ко» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 20).

Фіскали, зокрема, в ІПК від 05.03.2019 р. № 904/6/99-99-14-05-01-15/ІПК вказали на те, що якщо суб’єкт господарювання використовує КОРО (тобто не відмовився від її використання), то він повинен робити записи в КОРО про суми щоденної виручки згідно із Z-звітами. Інакше готівка вважатиметься неоприбуткованою.

У листі НБУ від 25.04.2019 р. № 50-0006/22839 було зазначено: «на нашу думку, у випадку реєстрації КОРО на РРО інформація згідно з фіскальними звітними чеками має заноситися до КОРО».

На цьому фоні ми пропонували або відмовитися від КОРО8, або для перестраховування продовжувати робити в ній записи на підставі щоденних Z-звітів.

8 Нюанси зможете прочитати у статті «Відокремлений підрозділ з РРО, але без касової книги: чи відмовлятися від КОРО?» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 22).

Але, слід розуміти, після свіжих уточнень усе це позаду img 1. Тобто фраза «...і занесення інформації згідно з фіскальними звітними чеками до відповідних книг обліку (КОРО — у разі її використання на період виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії)» включається в роботу тільки в разі, коли:

— від застосування КОРО не відмовилися в принципі та

— відключилася електроенергія чи РРО вийшов з ладу.

Готівка фізособам: підтвердьте документами! Тепер і в Положенні № 148 (а саме в п. 6) закріпили обов’язок суб’єктів господарювання у разі зняття готівкових коштів з поточних рахунків з метою здійснення готівкових розрахунків із фізособами надавати за запитом банку (філії, відділення) підтвердні документи, на підставі яких здійснюються такі готівкові розрахунки, необхідні тому для вивчення клієнта з урахуванням ризик-орієнтованого підходу.

Нагадаємо, вимога ця не нова: з 03.06.2019 р. подібна вимога закріплена в п. 1111 Інструкції № 1039.

9 Інструкція про ведення касових операцій банками в Україні, затверджена постановою Правління НБУ від 25.09.2018 р. № 103. Детальніше про зміни до цього документа ви могли прочитати в статті «Зняття готівки в банку: чого чекати з 3 червня?» (журнал «Бухгалтер 911», 2019, № 21).

Використання електронних підписів: уточнення. Детальніше виклали порядок використання електронних підписів/печаток при оформленні електронних касових документів. Відповідні доповнення внесли до п. 23 Положення № 148.

Електронні підписи на електронних касових документах

Особа, яка підписує електронний касовий документ

Вид підпису, який зобов’язана / має право

використовувати така особа

Працівник установи/підприємства

Кваліфікований електронний підпис

Фізособа-підприємець

Кваліфікований/удосконалений електронний підпис

Звичайна фізособа (не працівник)

Кваліфікований/удосконалений/простий електронний підпис

Суб’єкт господарювання

Кваліфікована/удосконалена електронна печатка*

* Електронну печатку використовують як додатковий реквізит електронного касового документа.

Були й інші «косметичні» правки до Положення № 148 (зокрема, готівкові розрахунки тепер офіційно синонімічні з розрахунками готівкою; «пункти приймання готівки» за текстом Положення перейменовані на «пункти надання фінансових послуг», а «органи ДФСУ» — на «контролюючий орган»), але навряд чи ці зміни варті того, щоб приділяти їм свою увагу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі