Заява про приєднання до «електронного» договору — корисні підказки

В обраному У обране
Друк
Товстоп’ят Юрій, податковий експерт
Бухгалтер 911 Жовтень, 2019/№ 41
Повноцінна електронна взаємодія з податківцями починається з договору про визнання електронних документів. Для того щоб його укласти, потрібно подати заяву про приєднання до договору. Цей крок здається дрібницею, але без нього налагодити електронний обмін документами з податківцями не вдасться. Тому у цій статті пропонуємо до вашої уваги декілька запитань, пов’язаних із такою заявою.

Заява про приєднання до договору про визнання електронних документів (далі — заява) є додатком до договору про визнання електронних документів (далі — договір), примірну форму якого затверджено додатком 1 до Порядку № 5571.

1 Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Мінфіну від 06.06.2017 р. № 557. Зараз на сайті Мінфіну (www.mof.gov.ua/uk/draft-laws-and-regulations-in-2019) розміщений проект наказу Міністерства «Про затвердження Змін до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами». Утім, чинного порядку укладення «електронних» договорів по суті він не зачіпає. Але «косметичні» правки планують внести як до цього порядку (прописаний у розд. ІІІ Порядку № 557), так і до форми договору та заяви.

За його допомогою приєднуються до «електронного» договору, після чого стає можливим повноцінний електронний документообіг з податківцями (у тому числі надіслання податкових декларацій/розрахунків, податкових й акцизних накладних, розрахунків коригування до них і т. д., і т. п.).

На жаль, із «переформатуванням» ДФСУ на ДПСУ й із супутнім йому «переїздом» електронної адреси Електронного кабінету2cabinet.sfs.gov.ua/ на cabinet.tax.gov.ua/) у користувачів електронних сервісів намітилися певні проблеми із заявою, що нас цікавить.

2 Про яке ми вам повідомляли в журналі «Бухгалтер 911», 2019, № 35 (підрозділ «Нова адреса Електронного кабінету» обкладинки журналу).

Імовірно, вони носять чисто технічний характер, утім, від цього тим, хто зіткнувся з необхідністю укласти з податківцями новий «електронний» договір, не легше .

Порядок заповнення заяви: порядковий алгоритм

Як правильно заповнити заяву на приєднання до договору про визнання електронних документів?

Ідентифікатор форми заяви — J/F1392001.

В Електронному кабінеті та більшості програм для електронної звітності заповнення цієї заяви відбувається в автоматичному порядку (за винятком декількох полів).

Тим не менше, пропонуємо до вашої уваги алгоритм заповнення всіх її полів, щоб ви змогли правильно заповнити заяву, якою би програмою не користувалися.

Зверніть увагу: згідно з п. 2 розд. ІІІ Порядку всі реквізити заяви обов’язкові для заповнення.

У випадку їх відсутності заява до розгляду не приймається, при цьому формується перша квитанція із зазначенням причини неприйняття та надсилається автору.

Заповнення заяви про приєднання до договору про визнання електронних документів: від рядка до рядка

з/п

Реквізит заяви

Які дані потрібно зазначати

1

Дата та номер заяви

Дата складання документа та порядковий номер заяви (починаючи з «1»).

2

Дата та номер договору

Дата та номер договору, опублікованого ГУ ДПС у вашій області / м. Київ / ОВПП ДПС. Ці реквізити можна знайти за посиланням:

cabinet.tax.gov.ua/contract.

Для того щоб дізнатися номер і дату договору, вам навіть не обов’язково відкривати цей договір: відповідні реквізити наведені у стовпцях таблиці, яка розміщена за зазначеною вище електронною адресою

3

код за ЄДРПОУ / реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності), номер паспорта*, найменування (або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) для фізичних осіб) автора)

Код ЄДРПОУ та найменування вашого підприємства. ФОП зазначають тут реєстраційний номер облікової картки та П. І. Б.

4

прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) підписувача — керівника

П. І. Б. керівника/директора/начальника.

ФОП зазначають тут свої П. І. Б.

5

що діє на підставі статуту/довіреності/положення тощо

Для юросіб — вид установчого документа (статут підприємства або інший установчий документ), відомості про які включені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (із зазначенням дати внесення).

Для ФОП — «зареєстрований як фізична особа — підприємець, про що містяться відомості в ЄДР» (із зазначенням дати внесення).

Для фізосіб, які провадять незалежну профдіяльність, — закон, на підставі якого особа провадить таку діяльність, про що внесено запис до відповідного реєстру (із зазначенням дати)

6

код за ЄДРПОУ та найменування контролюючого органу

Дані вашого ГУ ДПС чи ОВПП ДПС. Їх шукайте в розділі VI «МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯ ТА РЕКВІЗИТИ» оприлюдненого нею/ним договору

7

адреси субсайту офіційного веб-порталу ДФС**

cabinet.tax.gov.ua/contract

8

e-mail Автора

Адреса вашої електронної пошти (е-mail), яку використовуєте для «електронного» спілкування з податківцями (детальніше — в останньому розділі цієї статті)

* Для фізичних осіб, які за своїми релігійними переконаннями відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті.

** Проектом передбачено замінити у формі заяви слова «ДФС» на «ДПС».

Дані полів, зазначених у цій таблиці під номерами 1, 3, 4, дублюють при заповненні заяви ще раз.

Підписувач (в особі якого автор приєднується до договору) завершує створення заяви накладенням ЕЦП. Накладати на заяви свій ЕЦП повинен керівник/ФОП (дані про якого повинні міститися в ЄДР). За наявності електронної печатки на заяву спочатку накладається ЕЦП, після нього — електронна печатка.

Ці моменти проектом планують «осучаснити», всюди замінивши згадку ЕЦП на кваліфікований електронний підпис, а електронної печатки — на кваліфіковану електронну печатку3.

3 Заглибитися в проблематику вам допоможуть, зокрема, статті «Де зберігати електронний підпис?» («Бухгалтер 911», 2019, № 23), «Новий ключ електронного підпису не є кваліфікованим: чи визнають звітність «легітимною»?» («Бухгалтер 911», 2019, № 26).

Підписану саме в такому порядку заяву ви повинні направити до податкової за основним місцем обліку.

Далі проходить її автоматизована перевірка (у порядку, визначеному пп. 9 — 11 розд. II Порядку № 557).

Якщо перша квитанція не містить переліку помилок, заява приймається до розгляду податковою. Згідно з п. 8 розд. IІI Порядку № 557 податкова, яка отримала заяву, повинна розглянути її протягом одного робочого дня.

Цим же пунктом визначено, що якщо до моменту закінчення робочого дня, наступного за днем отримання податковою заяви (дата, зафіксована у першій квитанції), вона не повідомить автора про приєднання до договору або відмову в приєднанні, то приєднання до договору повинне здійснюватися автоматично у момент закінчення такого строку (дата, зафіксована у другій квитанції).

Підтвердженням про приєднання автора до договору є отримання автором другої квитанції про прийняття заяви. На неї накладається технологічний сертифікат податкової (проектом планують уточнити, що накладатися повинна кваліфікована електронна печатка податкової).

Але можливий й менш бажаний результат — отримання другої квитанції про відмову в прийнятті заяви. У такому разі у квитанції мають бути зазначені причини неприйняття заяви.

Підстави для відмови в прийнятті заяви та, відповідно, у приєднанні до договору перелічені в п. 9 розд. ІІІ Порядку № 557.

Отримавши таку квитанцію, ви повинні виправити наявні недоліки. Але, на жаль, не завжди зазначені причини відповідають дійсності . У такому разі доведеться самостійно перевірити ще раз заповнення заяви, зокрема звернувши увагу на нюанси, які ми розглянемо в наступних підрозділах статті.

Ми навели, так би мовити, загальний алгоритм. Далі ж пропонуємо до вашої уваги деякі нюанси заповнення окремих реквізитів заяви.

Субсайт офіційного веб-порталу ДПС оновлено!

Надіслала заяву повторно з особистого кабінету на сайті ДПС — додивилася, що в MeDoc в адресі ДПС пише: cabinet.sfs.gov.ua, а в особистому кабінеті: cabinet.tax.gov.ua. Може, у цьому була причина?

Зверніть увагу, що податківці у своїх роз’ясненнях (категорія 135.03 ЗІР) в полі «адреса субсайту офіційного веб-порталу ДФС» рекомендують зазначати саме нову адресу: «cabinet.tax.gov.ua/contract».

Річ у тому, що змінилася адреса офіційного порталу відомства (з sfs.gov.ua/ на tax.gov.ua/), причому старий портал, судячи з його наповнення, зараз використовується митниками. У зв’язку із цим змінилася й адреса Електронного кабінету: з cabinet.sfs.gov.ua/ на cabinet.tax.gov.ua/.

Якщо ви входите в Електронний кабінет за старою адресою, то там бачите повідомлення: «Увага! Використовуйте адресу cabinet.tax.gov.ua».

Навіть незважаючи на те, що до завершення реорганізації ДФСУ ввійти до Електронного кабінету ви можете й за старою адресою (а тому й знайти там «електронний» договір, що вас цікавить), у заяві зазначайте нову електронну адресу, щоб уникнути зайвих проблем.

E-mail: спокій нам тільки сниться ?

е-mail Автора: зазначаєте той, який у реєстраційних даних (у держреєстратора, або хоча б той, який використовується для надіслання звітності). У декого проходить обидва варіанти, а в когось тільки перший!?

Прикрощі, які мали місце із зазначенням у заяві адреси е-mail на початку минулого року4, здавалося б, повинні залишитися в минулому. Річ у тому, що головне податкове відомство озвучило свою офіційну позицію щодо цього (категорія 135.03 ЗІР), зазначивши, що в разі відсутності відомостей про адресу електронної пошти платника в ЄДР платник може зазначити в заяві адресу електронної пошти, яка буде ним використовуватися для листування з контролюючими органами5.

4 Детальніше про які ви могли прочитати в статтях «Новий електронний документообіг з ДФС: хороший початок — половина справи, а поганий…», підрозділ «Проблеми з укладенням електронних договорів» (журнал «Бухгалтер 911», 2017, № 48) та «Нова епоха електронної взаємодії: про Електронний кабінет і не тільки…», підрозділ «Злощасна електронна адреса» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 4).

5 Про це ви могли прочитати, зокрема, у статті «Адреса е-mail у ЄДР vs електронна звітність» («Бухгалтер 911», 2018, № 15).

Не відступає від цієї позиції ДПСУ й зараз. В іншій своїй консультації податківці уточнюють, що в полі «е-mail» заяви потрібно зазначати поштову скриньку платника, яка використовується платником для листування з контролюючими органами та повідомляється шляхом внесення адреси електронної пошти до облікових даних автора.

Але на місцях, як повідомляють користувачі нашого порталу, досі трапляються відмови в укладенні договорів на підставі того, що зазначений у заяві e-mail не зареєстрований у ЄДР .

Що робити в разі, якщо раптом потрапите в таку неприємну ситуацію? Ніж шукати, хто саме прийняв рішення про відмову, яке відрізняється від офіційної позиції ДПСУ, швидше внести дані про е-mail до ЄДР.

В ідеалі краще робити це заздалегідь (до настання однієї з підстав для припинення дії «електронного» договору, перелічених у п. 14 розд. ІІІ Порядку № 557).

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити