Теми статей
Обрати теми

РК із КОРО замість РРО: зміни від КМУ та податкові «переспіви»

Мірошниченко Віталіна, податковий експерт
Своєю постановою від 14.07.2021 р. № 730 КМУ вніс зміни до постанови та Переліку № 13361. Із завидною упертістю КМУ дотримується викривленої логіки. Не відстають і податківці. Детальніше — у статті.

1 Постанова КМУ «Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій…» від 23.08.2000 р. № 1336 і затверджений ним Перелік окремих форм і умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок і книг обліку розрахункових операцій.

Що сталося?

У своїй постанові № 1336 КМУ збільшив обсяг доходу для ФОП на єдиному податку груп 2 — 4, до досягнення якого вони можуть замість РРО застосовувати КОРО і РК. Із 1 млн грн до 220 мінзарплат на 1 січня податкового (звітного) року. Для цього року множимо 220 на 6000 грн. Отримуємо 1320000 грн.

Здавалося б, ну так і чудово. Але все трохи складніше.

Розпочнемо з місць постанови і Переліку № 1336, які працюють на виконання ст. 10 Закону про РРО, так би мовити в системі звільнення від «РРО/ПРРО-зобов’язалівки». Це місце — почесне. Але останнє img 1. Якщо ніщо інше не рятує вас від застосування РРО/ПРРО — і операції у вас розрахункові в розумінні Закону про РРО, і вас не стосується жодна з пільг зі ст. 9 Закону про РРО, то єдиний порятунок ви можете пошукати у цих кабмінівських документах.

Причому порятунок такий собі. Замість застосування РРО/ПРРО ви кожному покупцеві повинні виписувати розрахункову квитанцію із зареєстрованої в податківців розрахункової книжки (РК) і вести зареєстровану в податківців Книгу обліку розрахункових операцій (КОРО)2.

2 Детальніше про це ви можете прочитати в статті «Як працює РРО-«кухня» у ФОП» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 40). У певній частині ця стаття трохи застаріла. Але для того, щоб розібратися з принципом роботи постанови і Переліку № 1336, — саме те.

Тобто це теж не мед. Тоді питається: а навіщо єдиноподатнику, у якого обсяг доходу не перевищує з початку року 1320000 грн і який відповідно до п. 6 ст. 9 Закону про РРО й так звільнений від РРО/ПРРО/КОРО з РК, накидати на себе ярмо ведення КОРО з РК згідно з постановою і Переліком № 1336?

Правильно, причини для цього немає. У такому разі кабмінівські документи йому задарма не потрібні.

Єдиний виняток — це коли єдиноподатник груп 2 — 4 займається «ризиковою» діяльністю (ТСПТ, медпослуги і Ко) і втрачає пільгу незалежно від обсягу доходу. Але тільки й тут податківці дивують своїм підходом img 2. Про це буде сказано далі.

Відповідно й збільшення КМУ порога доходу в постанові № 1336 до 1320000 грн — новація так собі.

А може, ці зміни «заграють» наступного року, коли з РРО/ПРРО-пільговиків залишиться тільки група 1 єдиного податку?

Дивіться, у чому справа. КМУ, як ми бачимо, із завидною упертістю синхронізує свою постанову № 1336 із вимогами ПКУ. Була в ПКУ «планка» доходу для незастосування РРО/ПРРО єдиноподатниками 1 млн грн — КМУ прописав її у своїй постанові. Підвищили цю «планку» до 220 мінзарплат — і КМУ теж відреагував.

Але, продовжуючи таку логіку, у 2022 році КМУ у принципі повинен буде перекрити доступ до своїх постанови і Переліку № 1336 для ФОП на єдиному податку груп 2 — 4. Адже за ПКУ «планка» доходу для незастосування РРО/ПРРО з наступного року для них перестане існувати. І РРО/ПРРО-пільга залишиться тільки у групи 1.

Наскільки КМУ буде послідовним, подивимося ближче до наступного року. А зараз перейдемо до проблеми застосування постанови і Переліку № 1336 тими ФОП на єдиному податку, які продають лікарські засоби та вироби медпризначення або надають платні медичні послуги на території села. Тобто тими, хто за ПКУ від застосування РРО/ПРРО не звільнені, але цілком вписуються в постанову і Перелік № 1336 (ср. ).

«Мед»-ППЄП, Перелік № 1336 і податківці

Нагадаємо, що згідно з ПКУ наразі (і аж до кінця цього року) ФОП на єдиному податку груп 2 — 4 може працювати без РРО/ПРРО (будь-який вид діяльності), окрім тих, у кого річний дохід перевищує 220 мінзарплат або тих, хто продає технічно складні побутові товари3, ювелірку4, а також ліки і вироби медичного призначення, або надає платні послуги у сфері охорони здоров’я (п. 61 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

3 Див. статтю «ТСПТ: «що година, то новий клопіт» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 9).

4 Див. статтю «Звільнення ФОП на ЄП від РРО/ПРРО: ювелірні нюанси» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 4).

Відповідно єдиноподатники груп 2 — 4, які торгують ліками або виробами медичного призначення або надають платні медпослуги, втрачають єдиноподаткову РРО/ПРРО-пільгу. А це означає, що, навіть якщо їх річний дохід менше 220 мінзарплат, вони все одно зобов’язані застосовувати (у тих випадках, коли цього вимагає Закон про РРО) РРО/ПРРО на загальних підставах.

До речі, лікарські засоби — це засоби, призначені для лікування людей. Якщо ж ФОП продає тільки ветпрепарати (призначені для лікування тварин) або надає ветпослуги, то РРО/ПРРО-пільгу він не втрачає5.

5 Деталі знайдете в статті «ЄП-звільнення від РРО/ПРРО: ветеринарний аспект» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 9).

Але це не означає, що РРО/ПРРО вони повинні застосовувати абсолютно завжди. На наше тверде переконання, вони ще можуть:

1) ті, хто надає послуги, — скористатися пільгою за п. 14 ст. 9 Закону про РРО, що з’явився минулого року та який дозволяє працювати без РРО/ПРРО «при здійсненні розрахунків за послуги у разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів»6.

6 Зрозуміти принцип роботи цього звільнення вам допоможе наша стаття «Послуги з оплатою в Інтернеті без РРО/ПРРО» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 26).

Але, судячи з усього, застосування цієї пільги доведеться відстоювати з боями img 3. Податківці вже висловлюють свою незгоду. Причому цілком надуману7;

7 Про це ви знаєте зі статті «Медпослуги оплачені дистанційно: з РРО або?..» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 24).

2) ті, хто займається роздрібною торгівлею медичними і фармацевтичними товарами та наданням медичних послуг на території села, а також наданням медичних послуг виїзними бригадами та медичним обслуговуванням вдома у замовника, скористатися постановою і Переліком № 1336 (пп. 7 і 23) і замість застосування РРО/ПРРО використовувати КОРО з РК8.

8 Про нюанси для медпослуг ми говорили в статті «Медпослуги vs РРО» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 50).

Ось тут якраз і буде корисне підвищення КМУ «планки» доходу до 220 мінзарплат, про яке ми говорили вище, якщо у ФОП багато пунктів продажу/послуг на території села.

Але й тут податківці «гальмують» процес. Вони категорично проти цього (консультація з розділу 109.02 ЗІР). І наполягають, що такі єдиноподатники не можуть скористатися звільненням із ст. 10 Закону про РРО і Переліком № 1336 img 4.

Чому? На їх думку, оскільки ФОП-єдиноподатник утратив РРО/ПРРО-пільгу і зобов’язаний застосовувати РРО/ПРРО згідно з п. 61 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, він не може бути звільнений від цього обов’язку навіть на підставі Закону про РРО img 5.

Судячи з усього, в аналогічному ключі «міркує» і КМУ.

Але це абсурд img 6.

Як абсурдна і заява податківців про те, що в такому разі не діє пільга при використанні виключно дистанційних розрахунків з п. 14 ст. 9 Закону про РРО, про яку ми сказали вище.

Візьмемо такого ж ФОП на загальній системі, для якого облік результатів діяльності куди важливіший. Він теж зобов’язаний мати РРО/ПРРО у разі торгівлі ліками / надання медпослуг на готівку. Проте йому ніхто не забороняє користуватися Переліком № 1336 і замість застосування РРО/ПРРО використати КОРО з РК.

Так чому, питається, спрощенці не можуть чинити так само?

Можуть. Але, виходить, на шляху доведення цього права єдиноподатникам доведеться несолодко img 7.

Новація з металобрухтом

Також КМУ своїми змінами дозволив застосовувати Перелік № 1336 у разі приймання від населення металобрухту. Строго кажучи, право використати РК з КОРО замість РРО/ПРРО при приймання від населення вторсировини виглядає дивно.

Ця операція взагалі не підпадає під розрахункову.

Але наявність відповідної норми в п. 19 Переліку № 1336 все-таки підштовхує прирівняти цю операцію до розрахункової (інакше як вона взагалі могла опинитися в Переліку № 1336 img 8).

Тому п. 1 розд. V Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 21.01.2016 р. № 13 «дозволяє» оформляти видачу коштів спрощеною РК (див. ЗІР 109.06). При цьому і в Переліку № 1336, і в Положенні № 13 металобрухт був виключений із вторсировини. Це натякало на те, що при його прийманні РРО/ПРРО потрібно використовувати обов’язково.

Тепер, відповідно, можна замість РРО/ПРРО при прийманні у населення металобрухту застосовувати зареєстровані в податківців РК з КОРО.

Знову ж таки з урахуванням підходу податківців щодо єдиноподатників, озвученого вище.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі