Теми статей
Обрати теми

Звільнення від РРО-санкцій: «цукерочка» далеко не всім

Павленко Олексій, податковий експерт
Як уже відомо, депутати Законом № 569 «зачепили» також і питання штрафного мораторію, що діяв до 1 липня для осіб, які «за звичкою» одержують готівку до каси за послуги, осіб, які торгують через Інтернет, та деяких інших. Певні поблажки для окремої когорти «не надто прагнучих» працювати з РРО, вони все ж зробили. От зараз ми детально й розповімо вам про те, які штрафні послаблення отримали суб’єкти господарювання від Закону № 569.

Отже, розпочнемо з обговорення норм п. 9 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону про РРО, змінених Законом № 569 (див. їх на с. 46).

«Послужники» мають шанс узагалі не штрафуватися?

Абзац, у якому згадуються суб’єкти господарювання, які за надання послуг (робіт) приймають готівку в касу, сформульовано дуже невдало. Річ у тім, що фраза про таких суб’єктів (що надають послуги) відокремлена від другої частини (яка — про електронну «інтернет-торгівлю») крапкою з комою! І це створює враження, ніби для «послужників» штрафна преференція не обмежується 1липня ц.р. Та й узагалі жодною датою не обмежується! Це, щонайменше, дивно — адже можна було просто повернути «послуги» до п. 1 ст. 9 Закону про РРО і не плести для них такі «плетеники». На додачу до всього збиває з пантелику перше слово в назві самого підпункту 9 «Тимчасово звільняються від санкцій…», тобто все-таки тимчасово, а не постійно?

До того ж якщо проаналізувати цей абзац, то слова «суб’єкти господарювання» мають стосуватися і першої («послужники»), і другої («інтернет-торговці») групи суб’єктів, що фігурує там. Але ж тоді обмеження періоду нештрафування першим липня, так само, ймовірно, має поширюватися і на тих, і на інших.

А, можливо, це й не помилка законодавців — річ у тім, що в проекті цього Закону (№ 1088) в цьому місці спершу стояла кома

Адже для чогось депутати таки виправили її на крапку з комою?!

Почекаємо роз’яснень, хоча всі знають, якими вони будуть від фіскалів... Та все-таки сподіваємося, що ця крапка з комою допоможе комусь із «послужників» відбитися (принаймні, в суді) від санкцій згідно із Законом про РРО за розрахунки, проведені через касу. Хоча особливо сподіватися на це й не варто, а краще скористатися «доноворічним» відстроченням, прописаним у тому ж оновленому п. 9 розділу ІІ Закону про РРО (читайте про нього далі), або ж змінити форму розрахунків/роботи.

«Інтернет-торгівля» — запитання залишилися

А от для суб’єктів, що реалізують товари (роботи, послуги) через Інтернет, «нештрафна милостиня» точно скінчилася першим липня ц. р. Водночас у них так само є можливість отримати згадане відстрочення до кінця цього року, але з виконанням певних умов, зокрема укладенням договору на постачання РРО до 01.08.2016 р. (подробиці далі).

При цьому фіскали так досі й не вирішили (ні нормативно, ні хоча б «циркулярно») низку питань, що стосуються застосування РРО «інтернет-торговцями» (наприклад, як їм проводити через РРО операцію з «постоплатою», у тому числі з оплатою післяплатою). Детально про ці проблеми ми писали в спецвипуску «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 41.

Отже, з 1 липня погана справа з ситуаціями, коли покупець сплачує інтернет-магазину готівку безпосередньо, через його кур’єра або через суб’єктів підприємництва, що займаються доставкою товарів («Нова пошта», etc), у тому числі при постачаннях післяплатою. І якщо при цьому інтеренет-магазин від посередників у розрахунках («Нова пошта», etc) теж отримає готівку. Тоді штрафні «РРО-проблеми» для інтернет-магазинів вимальовувалися дуже серйозно. Тому перейдемо до обговорення вже згаданого нами варіанта відстрочення штрафів.

Договір укладаємо й спокійнісінько гуляємо

Отже, в досліджуваному нами п. 9 розділу ІІ Закону про РРО окремим абзацом зазначено таке. Санкції за порушення цього Закону в період з 1липня 2015 року до 1 січня 2016 року не застосовуються до суб’єктів господарювання, які до 1серпня 2015року уклали договори на постачання РРО, включених до Державного реєстру РРО, та ввели в експлуатацію такі реєстратори в порядку, визначеному Законом про РРО, до 1 січня 2016 року. Оскільки цей абзац стоїть ніби осторонь, то може скластися враження, що це «штрафне» звільнення поширюється на всіх. Тобто стосується і ФОП-єдинників з числа тих, хто, перевищивши «лимон», теж «потрапив» з 1 липня «під» РРО.

Проте це не так. Цей абзац за текстом явно прив’язаний до попереднього. На це вказує крапка з комою, а не крапка, що стоїть наприкінці. А також те, що він починається словами «При цьому…».

Тобто ця преференція може поширюватися тільки на тих юридичних осіб, які надають послуги з оплатою готівкою в касу, а також — на «інтернет-торговців» (як з числа юросіб, так і ФОП)

Тобто тільки на тих суб’єктів, про яких ідеться в попередньому абзаці. Отже, ФОП — єдинники-«лимонники» повз це послаблення «пролітають», мабуть, за винятком тільки тих із них, які займаються торгівлею через Інтернет і не мають при цьому готівкових надходжень від інших видів діяльності...

Отже, згідно з цією штрафною преференцією «послужники» та «інтернет-торговці» можуть до 2016 року отримати звільнення від штрафів, уклавши до 1 серпня ц. р. договір на придбання РРО (думаємо, не складно буде укласти такий договір і зараз — «заднім числом» — оскільки продавці РРО напевно зацікавлені у збільшенні збуту таких своїх товарів). І, крім цього, тим, хто забажає таку штрафну поблажку, потрібно встигнути цей РРО отримати та ввести його в «повноцінну» експлуатацію до 1січня 2016 року. При цьому буде сплачено за цей РРО постачальникові чи ні, значення не має.

Yes, yes, ПТКС!

В оновленій Законом № 569 редакції в згаданій нормі заслуговує уваги ще одна зі штрафних преференцій, що фігурують в останньому абзаці.

Там зазначено, що до кінця цього року також не повинні штрафуватися:

— суб’єкти господарювання при виконанні операцій з купівлі-продажу іноземної валюти у разі, якщо ці операції виконуються не в касах уповноважених банків;

— суб’єкти господарювання при виконанні операцій комерційних агентів банків та небанківських фінансових установ з приймання готівки для подальшого їх переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (ПТКС).

У зв’язку з цим розрахунки з підприємствами-«послужниками» та «інтернет-торговцями» (як, власне, і з рештою продавців) можна буде продовжувати проводити через ПТКС (шляхом внесення до ПТКС готівки або із застосуванням платіжних карток), оскільки такі розрахунки до 01.01.2016 р. не повинні вимагати від «господарів»/«керівників» ПТКС застосування РРО. Вважаємо, не потрібен РРО і одержувачам коштів, адже при таких розрахунках «послужники»/«інтернет-торговці» отримуватимуть на свої рахунки від покупців безготівкові кошти.

Ще раз акцентуємо: ця наша думка про те, що розрахунок через ПТКС не потребує застосування РРО не лише у самих комерційних агентів банків (до 01.01.2016 р.), а й в осіб, які одержують платежі, що здійснюються через ПТКС, поширюється і на розрахунки взагалі з будь-якими суб’єктами.

У той же час не виключаємо, що фіскали можуть усі перелічені вище штрафні послаблення трактувати інакше — тобто під якнайфіскальнішим кутом, тож, як кажуть: «перекази не давні, а віри їм не ймуть»...

На закінчення ще раз зауважимо, що для ФОП-єдинників норма, яку ми обговорювали, жодних штрафних вільгот не передбачає (хіба що тільки для тих із них, хто торгує за готівку виключно через «тирнет»).

Нагадаємо також, що в «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 42, с. 21 ми публікували матеріал, присвячений вирішенню/обходу «РРО-проблем».

висновки

  • Новий текст п. 9 розділу ІІ Закону про РРО створює враження, що для «послужників» штрафна преференція застосовується й далі — без обмеження 1 липня ц. р. Втім, малоймовірно, що це підтвердять фіскали.

  • Санкції за порушення Закону про РРО в період з 1 липня 2015 року до 1 січня 2016року не застосовуються до суб’єктів господарювання, які за готівку надають послуги або торгують через Інтернет і до 1 серпня 2015 року уклали договори на постачання РРО, включених до Держреєстру РРО, та ввели їх в експлуатацію до 1 січня 2016 року. Ця поблажка не стосується ФОП — єдинників-«лимонників» (крім тих, що торгують виключно через Інтернет).

  • До кінця цього року також не повинні штрафуватися суб’єкти господарювання при виконанні операцій з купівлі-продажу інвалюти, якщо ці операції виконуються не в касах уповноважених банків, операцій комерційних агентів банків і небанківських фінансових установ з приймання готівки для подальшого її переказу з використанням ПТКС.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі