Спершу нагадаємо, що до платників держдивідендів потрапляють:
1) державні унітарні підприємства та їх об’єднання (далі — ДП);
2) госптовариства, у статутному капіталі яких є частка держави (далі — госптовариства з держчасткою);
3) комунальні підприємства (далі — КП). Детальніше про них див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 8, с. 31. Не повторюючи зазначеного раніше, всю інформацію про платників зберемо в таблиці:
Табл. Сплата держдивідендів
Платники | Розмір держдивідендів | Звітність | Строки сплати держдивідендів | |
1 | ДП | — 30 % чистого прибутку1)(ДП — природні монополісти і ДП, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 млн грн.); | щоквартально2) протягом 40 календарних днів, що настають за звітним кварталом подають Розрахунок № 2853) | щоквартально2) протягом 10 календарних днів, що настають за граничним строком подання Розрахунку № 2853) |
2 | Госптовариства з держчасткою | пропорційно розміру держчастки у статутному капіталі з урахуванням базового нормативу*; | спеціальної звітності з держдивідендів немає | щороку (за підсумками року). Для цього госптовариства з держчасткою повинні: |
* Базовий норматив відрахування частини прибутку на виплату дивідендів за підсумками 2014 року затверджений у розмірі 50 % (а для суб’єктів електроенергетичної галузі, щодо яких здійснюється держрегулювання цін і тарифів, і ПАТ «Державний ощадний банк України» — у розмірі 30 %) (постанова КМУ від 22.04.2015 р. № 241) | ||||
3 | КП | розмір, порядок і строки сплати держдивідендів установлюють органи місцевого самоврядування; також місцева влада може затверджувати «держдивідендну» звітність ( п. 29 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР) | ||
1) Про нові правила розрахунку чистого прибутку ДП при виплаті держдивідендів скажемо далі. 2) Про щоквартальну звітність/сплату держдивідендів ДП див. пояснення після таблиці. 3) Затверджений наказом ДПАУ від 16.05.2011 р. № 285. |
Декілька слів з приводу ДП. Про те, що з переходом на річний звітний період з податку на прибуток базовим податковим (звітним) періодом для нарахування та сплати держдивідендів, як і раніше, є календарний квартал, зазначалося ще в листі Міндоходів від 27.09.2013 р. № 19559/7/99-99-19-03-02-17 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 86, с. 9).
Щоправда, з 01.01.2015 р. зажевріла надія, що подавати Розрахунок № 285 і відраховувати держдивіденди ДП зможуть за підсумками року. Адже майже для всіх платників (за рідкісним винятком, див. «квартальний» абзац десятий п. 57.1 ПКУ) звітним періодом виявився рік. Тоді як згадка про «базовий» календарний квартал («старий» п. 152.9) з ПКУ зникла. На цьому фоні п. 2 Порядку № 138, що вимагає сплачувати держдивіденди у строки, установлені для сплати податку на прибуток, виглядав обнадійливо.
Та ба! Податківці заспівали свою стару пісню: ДП подають Розрахунок № 285 і сплачують держдивіденди поквартально (див. підкатегорію 102.22 БЗ). Отже тут, на жаль, без змін.
Ну а тепер зосередимося на нововведеннях.
Державні підприємства
Для цієї категорії платників головних нововведень два. По-перше, це новий порядок розрахунку чистого прибутку, з якого ДП сплачують дивіденди. А по-друге, оновлені правила сплати дивідендного авансового внеску. Детальніше — про кожне з них.
Чистий прибуток, з якого сплачують держдивіденди: розраховуємо по-новому. Ще наприкінці минулого року Кабмін впритул «підібрався» до чистого прибутку, з якого ДП сплачують дивіденди (тоді постановою КМУ від 24.12.2014 р. № 710 було внесено зміни до Порядку № 138). Неозброєним оком було видно головну ідею: розширити базу для держдивідендів.
У результаті, чистий прибуток (з якого сплачують дивіденди) стали рахувати так (п. 1 Порядку № 138):
Розрахований саме таким чином показник чистого прибутку зафіксували в ряд. 01 Розрахунку № 285, після чого в розмірі 30 % (15 %) відраховували належні державі дивіденди.
У свою чергу, тонкощі розрахунку нової «держдивідендної» бази пояснював Мінфін у листі від 17.02.2015 р. № 31-11410-07-10/4907 (див. також підкатегорію 102.08.02 БЗ). Отже, визначаючи за відповідний період суму чистого прибутку (доходу), з якого сплачують дивіденди, ураховують:
— (1) — власне отриманий чистий фінрезультат (прибуток/збиток) (тобто ряд. 2350/ряд. 2355 ф. № 2);
— (2) — дооціночний капітал — від дооцінки ОЗ, уключаючи перевищення попередніх дооцінок над сумою попередніх уцінок (що відображається за Кт рахунків 41 «Капітал у дооцінках» або 42 «Додатковий капітал» — якщо залишок з рахунка 42 не перенесли на рахунок 41; детальніше про переоцінку ОЗ див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 17, с. 23).
Урахуйте! За правилами дооціночний капітал зараховують до нерозподіленого прибутку (Дт 41 (42) — Кт 441 «Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)»). Роблять це або періодично (пропорційно нарахованій амортизації), або при вибутті об’єкта ОЗ (обраний спосіб списання дооцінок застерігають у наказі про облікову політику).
Важливо! У розрахунку «держдивідендної» бази бере участь не вся сума дооцінок, а тільки частина з них — зарахована до нерозподіленого прибутку
Тоді при першому способі їх зарахування (пропорційно амортизації) питань не виникне — до розрахункової суми чистого прибутку включають дооціночний капітал, який фактично перенесений до нерозподіленого прибутку (тобто дивляться на проводку Дт 41 (42) — Кт 441).
А ось при другому способі зарахування дооцінки до нерозподіленого прибутку потраплять відкладено — тільки при вибутті ОЗ. Тоді вони й будуть уключені до «держдивідендного» розрахунку. Щоправда, при розрахунку чистого прибутку за 2014 рік такі дооцінки (що належать до 2010 — 2013 рр.) ДП таки змусили врахувати та включити до розрахунку, збільшивши тим самим базу для держдивідендів. На це ДП були надані окремі ЦВ (див. абзац четвертий п. 1 Порядку № 138). Тоді доводилося пововтузитися та виконати спецрозрахунок. Тобто розрахувати суму дооцінок, яка підлягала б зарахуванню до нерозподіленого прибутку, неначебто підприємство користувалося першим способом і списувало дооцінки пропорційно амортизації. На цей нюанс розрахунку чистого прибутку за 2014 рік звертав увагу в тому ж листі Мінфін. Але все це стосувалося, повторимо, дооцінок, що належать до 2010 — 2013 рр. та уключаються до бази для розрахунку держдивідендів за підсумками 2014 року.
Утім, і зараз ці маніпуляції не варто випускати з поля зору. Чому? Вони змушують вести певну аналітику за «старими» дооцінками, що належать до 2010 — 2013 рр. і вже взяли участь за підсумками 2014 року в розрахунку «держдивідендної» бази, щоб повторно при вибутті ОЗ їх не включити до розрахунку;
— (3) — за рішенням органу управління (у визначеному таким органом обсязі) та за наявності фінресурсів у ДП — частину нерозподіленого прибутку (Кт 44) або невикористаних фондів, створених унаслідок розподілу прибутку (Кт 42).
Загалом, ДП отримали «в дарунок» більш наповнену базу для держдивідендів. Візьміть це на замітку, відраховуючи держдивідендні платежі до бюджету.
Сплачуємо дивідендний авансовий внесок. Одразу зізнаємося: тут ДП не позаздриш! Адже відраховуючи державі дивіденди, ДП попутно зроблять ще один платіж: сплатять з усієї суми дивідендів (!) дивідендний авансовий внесок.
Отже, тоді як для більшості звичайних підприємств сплата/несплата внеску виявилася в їх руках (адже вони самі приймають рішення про виплату дивідендів), з ДП, на жаль, подібний номер не пройде. Авансовий внесок (у розмірі 18 % від суми дивідендів) їм сплатити доведеться. Дивіться чому.
З 1 січня 2015 року дивідендний авансовий внесок сплачують за новими правилами. Вони також стосуються ДП ( п.п. 57.11.2 ПКУ; лист ДФСУ від 29.01.2015 р. № 2707/7/99-99-19-02-01-17// «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 12, с. 5).
Нагадаємо, що тепер дивідендний авансовий внесок можна сплачувати тільки із суми перевищення дивідендів над об’єктом оподаткування за рік за дотримання двох умов:
— подано декларацію з податку на прибуток за відповідний рік (за підсумками якого сплачують дивіденди);
— податкові зобов’язання за цією декларацією повністю погашено (тобто сплачено податок на прибуток за цей рік).
Якщо хоча б одна з умов не виконується, авансовий внесок сплачують з усієї суми дивідендів. Що вже тоді казати про ДП, в яких недосяжні обидві умови! Усьому виною щоквартальна сплата держдивідендів. Судіть самі: протягом року їх сплачують поквартально, тоді як об’єкт оподаткування за рік ще не відомий (само собою річну декларацію ще не подано і не сплачено податок за рік).
Звідси й сумний вирок:
ДП змушені щокварталу сплачувати дивідендний авансовий внесок з усієї суми держдивідендів
Щоправда, потім за підсумками року на суму сплаченого дивідендного авансового внеску ДП можуть зменшити податок на прибуток у декларації за рік ( абзац четвертий п. 57.11.2 ПКУ).
Хіба що поекспериментувати вийде зі сплатою держдивідендів за підсумками останнього — IV кварталу року. Адже якщо, скажімо, річну декларацію подати «достроково» і сплатити за нею заздалегідь податок (тобто обидва кроки зробити ще до виплати держдивідендів), то дивідендний авансовий внесок «з останньої порції» держдивідендів — за IV квартал — можна не сплачувати. Проте тільки виходячи з частини прибутку, порахованого пропорційно, тобто як річний об’єкт оподаткування : 12 місяців х 3 місяці ( абзац третій п.п. 57.11.2 ПКУ, див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 40, с. 18).
Госптовариства з держчасткою
А ось у госптовариств з держчасткою все складається більш благополучно.
По-перше, база для обчислення держдивідендів (тьху-тьху-тьху) залишилася та сама. Це чистий прибуток, отриманий за рік (ряд. 2350 ф. № 2). Щоправда, як і раніше, вагомий норматив відрахування частини прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів. Як і торік, у 2015-му він становить 50 % (див. таблицю). У свою чергу, далі від таких 50 % (пропорційно розміру держчастці) розраховують суму дивідендів, що належать державі.
А по-друге, виплачуючи держдивіденди, госптовариства з держчасткою можуть не сплачувати дивідендний авансовий внесок
Річ у тім, що госптовариства з держчасткою інакше сплачують дивіденди: щороку за підсумками року. Граничний строк сплати — 1 липня. Само собою (у будь-якому разі сподіваємося ☺), що до 1 липня 2015 року вже подано річну декларацію, а також сплачено податок за 2014 рік. А отже, умови несплати дивідендного авансового внеску (див. вище) дотримуються. Тому дивідендний авансовий внесок можна не сплачувати. Адже напевно сума держдивідендів виявиться менше об’єкта оподаткування, відображеного в декларації з податку на прибуток за 2014 рік.
Комунальні підприємства
З КП — своя історія. У них все залежить від порядку сплати держдивідендів, установленого місцевою владою.
Припустимо, що за рішенням влади КП сплачують держдивіденди протягом року поквартально (тобто аналогічно тому, як це роблять ДП). Тоді за аналогією з держпідприємствами щокварталу із сум держдивідендів КП доведеться заразом сплачувати й дивідендний авансовий внесок. Причина та сама — поквартальна сплата дивідендів (детальніше див. пояснення в розділі про ДП).
Уявімо тепер іншу ситуацію. Місцева влада постановила, що КП відраховують держдивіденди щороку — за підсумками року. Такий порядок їх сплати на руку КП. Чому? Якщо вже подано річну декларацію та сплачено податок за рік, то дивідендний авансовий внесок з держдивідендів КП може не сплачувати.
І насамкінець зазначимо таку цікаву деталь! Якщо органами місцевого самоврядування нормативи та порядок сплати держдивідендів взагалі не встановлено, з КП нічого і не візьмеш — вони держдивіденди до місцевого бюджету не сплачують! Адже в цьому випадку правових підстав для їх сплати немає (лист Міндоходів від 13.11.2013 р. № 24082/7/99-99-19-03-02-17 // «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 6, с. 10, а також консультація в підкатегорії 502.15 БЗ зі строком дії «до 01.01.2015 р.»).
Тож візьміть до відома всі ці нововведення, відраховуючи державі дивіденди.
І нехай успіх вас супроводжує у справах! ☺
висновки
-
ДП «розширено» визначають чистий прибуток, з якого відраховують держдивіденди, уключаючи до нього також дооцінки (зараховані до нерозподіленого прибутку) та нерозподілений прибуток/невикористані фонди (за рішенням органів управління).
-
Виплачуючи держдивіденди, ДП повинні щокварталу сплачувати дивідендний авансовий внесок. На суму сплаченого дивідендного авансового внеску можна зменшити податок на прибуток у річній декларації.
-
Госптовариства з держчасткою сплачують держдивіденди щороку за підсумками року. Дивідендний авансовий внесок вони можуть не сплачувати, якщо подано річну декларацію та сплачено податок за рік.
-
Для КП порядок сплати держдивідендів установлюється місцевою владою. Якщо КП сплачує держдивіденди поквартально, воно повинне сплачувати дивідендний авансовий внесок. А ось при щорічній сплаті держдивідендів дивідендний авансовий внесок, навпаки, можна не сплачувати.
Документи статті
-
ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.
-
Закон № 185 — Закон України «Про управління об’єктами державної власності» від 21.09.2006 р. № 185-V.
- Порядок № 138 — Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями, затверджений постановою КМУ від 23.02.11 р. № 138.