(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 100
  • № 99
  • № 98
  • № 97
  • № 96
  • № 95
  • № 94
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
17/23
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Грудень , 2016/№ 101

ПК без первинки

Товар надійшов, але прибуткові накладні від постачальника (їх дублікати) отримати так і не вдалося. Податкова накладна на це постачання надійшла до нас в електронному вигляді, і ми включили її до декларації з ПДВ. Як нам бути, не маючи на товар первинки? Які наслідки нас чекають?

Якщо підходити до цього питання формально, то, отримавши зареєстровану ПН, ви маєте право включити її суму до складу податкового кредиту. Серед документів, що підтверджують таке право, п. 198.6 ПКУ називає виключно ПН/РК, зареєстровані в ЄРПН, митні декларації та документи — «замінники ПН», застережені в п. 201.11 ПКУ.

Причому покарати платника при перевірці правильності відображення ПК контролери можуть тільки за відсутності зазначених вище документів.

Проте, як правило, податківці на цьому не зупиняються і підключають сюди ще й загальні норми ПКУ. Так, згідно з п. 44.1 ПКУ для цілей оподаткування платники зобов’язані вести облік доходів, витрат і інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухобліку, фінзвітності та інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачене законодавством

І якщо раптом не виявлять первинки (договорів, актів приймання-передачі, накладних, платіжних документів) на підтвердження фактичного виконання договору з контрагентом, то, як-то кажуть, «усе пропало». У подібних ситуаціях вердикт податківців такий:

без первинки операція має ознаки фіктивності — платник неправомірно відобразив податковий кредит з ПДВ

Причому, на думку податківців, підтверджувати дані податкового обліку можуть тільки ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення госпоперації (див. лист ДФСУ від 08.04.2016 р. № 7862/6/99-99-19-02-02-15).

Проте, якщо ви точно впевнені і знаєте, що постачання товару було і це не просто фіктивна схема (скажімо, для поповнення вашого ліміту реєстрації), то боятися нічого. Суди на вашому боці. На їх думку, сама по собі наявність або відсутність окремих документів, а також помилки в їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що мали місце фактичний рух активів або зміни у власному капіталі або зобов’язаннях платника у зв’язку з його господарською діяльністю (див. ухвалу ВАСУ від 05.07.2016 р. № К /800/501/16, від 12.07.2016 р. № К/800/7801/16 і від 12.07.2015 р. № К/800/45555/15 // «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 72, с. 10).

Не отримавши від постачальника первинку на товар, ви цілком можете оформити її самостійно. Якщо запаси надходять на підприємство без товаросупровідних документів, то, як правило, складається акт про прийняття матеріалів ( п.п. 3.8 п. 3 Методрекомендацій з бухобліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. № 2). У подібній ситуації має сенс самостійно скласти первинний документ (наприклад, бухгалтерську довідку або інший документ), що відповідає критеріям первинного, тобто з обов’язковими реквізитами зі ст. 9 Закону про бухоблік* (див. лист Мінфіну від 22.04.2016 р. № 31-11410-06-5/11705 // «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 35-36, с. 4).

* Закон України «Про бухгалтерський облік і звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Отже, якщо у вас є на руках договір на постачання товарів з контрагентом, податкова накладна зареєстрована в ЄРПН і ви додатково складете акт приймання товарів від постачальника, або бухгалтерську довідку з усіма реквізитами первинного документа, причому, і в акті приймання, і в податковій накладній номенклатура товарів, що надійшли, збігатимуться, то, на наш погляд, турбуватися про податковий кредит не варто.

Щоправда, приготуйтеся, що оприбутковування «беспервинного» товару вам, швидше за все, доведеться при перевірці обґрунтувати. Отже, додатково вам можуть стати в нагоді обмін листами з контрагентом з проханням надати документи (дублікати) на поставлений товар. Не буде зайвим за таким постачанням товару й акт звірки з постачальником.

А на завершення зазначимо: з 03.01.2017 р. набудуть чинності зміни до Закону про бухоблік, які спростять деякі норми, що стосуються документообігу (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 99, с. 4). Зокрема, у ст. 9 уже не буде застереження, що первинні документи фіксують факти здійснення госпоперації. Сподіваємося, це стане у пригоді платникам, і з нового року легко буде відстоювати «операцію» за документами, що не сподобалися фіскалам, у тому числі і в разі їх відсутності.

податковий кредит, первинні документи, прибуткові накладні, декларація з ПДВ додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті