(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 52
  • № 51
  • № 50
  • № 49
  • № 48
  • № 47
  • № 46
  • № 45
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
4/16
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Червень , 2016/№ 44

Не все так просто, або Фіндопомога в обліку єдиноподатника

http://tinyurl.com/y6nub74w
Вище ви, шановні читачі, вже ознайомилися із правилами обліку поворотної фінансової допомоги в податковоприбутковому обліку. Зараз настала черга розглянути, яким чином поворотну фінансову допомогу обліковують платники єдиного податку.

Ключовим питанням для будь-якого єдиноподатника є те, чи включати поворотну фінансову допомогу до доходів. Із цього і почнемо!

Не дохід або дохід, відстрочений у часі

Із визначення поворотної фінансової допомоги ( п.п. 14.1.257 ПКУ) випливає, що йдеться про грошові кошти, які надходять у користування (на рахунок або в касу) отримувача. Оскільки дохід для єдиноподатника пов’язаний саме з отриманням грошових коштів ( п. 292.1 ПКУ), виникає запитання: чи не є таке надходження його доходом?

Ми вже звертали увагу, що власне доходом за своєю економічною суттю може бути лише таке збільшення активів, яке спричиняє зростання капіталу. Це відповідає визначенню доходу в бухобліку ( п. 5 П(С)БО 15). Отримання фінансової допомоги не збільшує капітал, тому не буде вважатися доходом єдиноподатника по суті.

Крім того, як ви вже знаєте, поворотна фінансова допомога — це різновид позики. А позика хоча і передбачає передачу коштів у власність позичальника ( ст. 1046 ЦКУ), водночас збільшує його зобов’язання. Після того, як позичальник поверне позичені кошти, разом із його зобов’язаннями одночасно зменшаться й активи (грошові кошти). Усе це не дозволяє вважати позику доходом. Принаймні в момент отримання грошових коштів.

Останнє уточнення є важливим, оскільки облік податкових зобов’язань єдиноподатника ґрунтується не тільки на бухоблікових нормах (див. п. 292.1 ПКУ, а також п. 5.3 ПКУ, де під законами розуміються в тому числі і підзаконні акти, в тому числі П(С)БО) і логіці, але і на спеціальних нормах ПКУ. Для поворотної фінансової допомоги такою спеціальною нормою є п.п. 3 п. 292.11 ПКУ. Згідно з цією нормою

не включаються до доходу суми фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з дня її отримання

Отже, та обставина, що поворотна фінансова допомога не є доходом за своєю бухобліковою суттю, ще не означає, що така фіндопомога взагалі не уключається до «єдиноподаткових» доходів.

Фіндопомога не входить у доходи єдиноподатника-отримувача тільки в тому випадку, якщо вона є короткостроковою. Тобто якщо єдиноподатник отримав і повернув таку фіндопомогу протягом 12 місяців.

Отже, поворотна фінансова допомога не уключається до «єдиноподаткових» доходів при її отриманні (див. лист ДПСУ від 11.02.2013 р. № 1990/6/17-1216 // «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 26, с. 9). Але якщо платник єдиного податку не поверне таку фіндопомогу протягом 12 місяців, її доведеться уключати до доходів у тому періоді, коли сплине 12-місячний строк (див. також ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.01.2016 р. у справі № 876/4028/14)*.

* Див.: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/55025185.

При цьому у першо- і другогрупників «прострочена» поворотна фінансова допомога відображається у доходах за підсумками податкового (звітного) року, на який припадає термін її повернення. А у третьогрупників — за підсумками звітного кварталу, на який припадає термін повернення такої допомоги (див. консультацію із БЗ, категорія 107.04). Виняток із цього правила становить хіба що ситуація, коли підприємство-єдиноподатник ліквідується. Якщо на момент ліквідації у такого єдиноподатника була неповернута фіндопомога і вона не буде повернута надавачу, така фіндопомога із поворотної перетворюється на безповоротну і уключається до доходів ­юрособи-єдиноподатника (див. консультацію із БЗ, підкатегорія 108.01.02).

Зауважимо, що в обліку єдиноподатника-­надавача поворотна фіндопомога ніяк не відображається, навіть після того, як сплинуть 12 місяців після видачі допомоги (див., наприклад, постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 02.04.2013 р. у справі № 2а-5311/12/2170** та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 15.10.2013 р. у справі № 2а-5311/12/2170***).

* Див.: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/30617314.

** Див.: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/34294881.

При зворотному поверненні єдиноподатнику наданої ним фінансової допомоги сума такої повернутої фіндопомоги до доходів також не включається (див. лист ДФСУ від 05.02.2016 р. № 2503/6/99-95-42-03-15 і роз’яснення ДФС у Львівській області****). Хоча у БЗ, категорія 107.04, досі міститься консультація, в якій податківці не тільки наполягають, що повернена єдиноподатнику надана ним фіндопомога уключається у дохід. Вони заявляють, що надання фіндопомоги єдино податником взагалі є порушенням умов перебування на спрощеній системі. Про цю консультацію ми ще поговоримо нижче, а зараз у фарватері свіжих роз’яснень податківців висловимо лише сподівання, що вони змінять і свою позицію, висловлену в БЗ.

**** http://lv.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/249531.html.

Зверніть також увагу на те, що уключати до «єдиноподаткового» доходу несвоєчасно повернену фіндопомогу — це «шлях в один кінець». Інакше кажучи, при наступному поверненні такої фіндопомоги раніше відображений «єдиноподатковий» дохід не коригується («Вісник податкової служби України», 2012, № 11, с. 27).

Як рахувати 12 місяців?

Це запитання неминуче виникне у кожного єдиноподатника, який хоче дотримати строки, встановлені у п.п. 3 п. 292.11 ПКУ. Дійсно, як обчислювати строк 12 місяців, щоб зрозуміти, буде у вас «єдиноподатковий» дохід чи ні?

Перш за все слід пам’ятати, що договір позики — це реальний договір. Інакше кажучи, переважне значення для нього має не строк, зазначений у договорі, а фактичне надходження грошових коштів ( ст. 1046 ЦКУ).

Відповідно й час користування фіндопомогою для цілей оподаткування обчислюється виходячи із тих строків, протягом яких ви фактично користувалися залученими коштами. Тому не думайте, що, прописавши у договорі строк користування менше ніж 12 місяців, ви вже вирішили проблему. Якби ж то! Ви можете прописати строк 10 місяців, але якщо фактично повернете гроші через 14 — це вас від доходів не врятує. Отже, перший і головний висновок:

для податкових наслідків має значення, скільки реально ви користуєтеся поворотною фінансовою допомогою

Далі важливо звернути увагу на те, що для єдиноподатників строк користування отриманою поворотною фіндопомогою встановлено у місяцях. Згідно з ч. 3 ст. 254 ЦКУ строк, визначений місяцями, закінчується у відповідне число останнього місяця строку. Інакше кажучи, якщо єдиноподатник отримав фіндопомогу у травні 2015 року, то строк користування такою фіндопомогою закінчується у травні 2016 року.

Нарешті, пам’ятайте, що перебіг строку починається з дня, наступного після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок ( ч. 1 ст. 253 ЦКУ). Ми вже знаємо, що початок строку користування фіндопомогою пов’язаний із надходженням грошових коштів від позикодавця. Тому 12-місячний строк починається з дня, наступного за днем надходження фіндопомоги. Виходячи з викладеного вище, можна зробити висновок: якщо, наприклад, грошові кошти у вигляді поворотної ­фіндопомоги надійшли єдино­податнику 25.05.2015 р., то строк користування починає ­обчислюватися з 26.05.2015 р. і користуватися такою фіндопомогою без «дохідних» наслідків можна до 26.05.2016 р. включно.

Дохід від фіндопомоги в обліку та звітності

Припустимо, що єдиноподатник — отримувач фіндопомоги таки не втримався від того, щоб користуватися отриманою фіндопомогою більше 12 місяців. Відтак, він має відображати дохід. Але як відобразити зазначений дохід в обліку та звітності?

Відображаємо дохід в обліку. Юрособам-­єдиноподатникам, які перевищили 12-місячний строк, турбуватися про відображення доходу в бухобліку нема чого. Бо ж вони для складання звітності використовують дані спрощеного бухобліку доходів і витрат ( п.п. 296.1.3 ПКУ). А бухобліку ніякі правила ПКУ не указ. Відтак, в обліку юросіб-єдиноподатників дохід згідно з п.п. 3 п. 292.11 ПКУ взагалі не буде відображено. У них такий дохід відобразиться тільки в «єдиноподатковій» звітності.

Інша ситуація у фізосіб-єдиноподатників. У них бухобліку немає, натомість вони ведуть Книгу обліку доходів (для єдиноподатників-ПДВшників — Книгу обліку доходів і витрат) ( пп. 296.1.1, 296.1.2 ПКУ). Таким єдиноподатникам суму «простроченої» фінансової допомоги рекомендуємо відображати у графі 2 Книг (докладно про це читайте у спецвипуску «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 24). Хоча раніше податківці у своєму листі від 27.09.2012 р. («Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 35, с. 47) рекомендували дохід у сумі несвоєчасно поверненої поворотної фіндопомоги відображати у графі 5 Книг.

Відразу зауважимо: тут ідеться, як про нові Книги (затверджені наказом № 579), так і про старі (затверджені наказом № 1637). Справа в тому, що зареєстровані до 28.07.2015 р. Книги (форма яких визначена наказом № 1637) використовуються до їх закінчення. Таке роз’яснення податківці надали у консультації із БЗ, категорія 107.07. Щоправда, у цій же консультації вони наголосили, що такі Книги заповнюються відповідно до вимог порядків їх ведення, затверджених наказом № 579 (у гривнях з копійками). Аналогічне роз’яснення міститься також у листі ГУ ДФС у м. Києві від 13.05.2016 р. № 3481/К/26-15-13-02-15.

Тож, оскільки старі Книги обліку залишаються чинними, є сенс окремо говорити про облік у старих і у нових Книгах обліку. Отже, після того як сума своєчасно не поверненої фіндопомоги відображена у графі 2 (згідно з варіантом податківців у графі 5) Книг, вона потрапляє:

— у Книгах, затверджених наказом № 1637, — до підсумкової графи 7;

— у Книгах, затверджених наказом № 579, — до підсумкової графи 6.

Відображаємо дохід у звітності. На відміну від обліку, у «єдиноподатковій» звітності цей незвичайний дохід повинні відображати як фіз-, так і юрособи, які є платниками єдиного податку. І варіантів «стара-нова» форма тут вже бути не може. Усі без винятку єдиноподатники відображають дохід у деклараціях, затверджених наказом № 578. Отже, підприємці-єдиноподатники відображають дохід:

у рядку 01 (для першогрупників);

у рядку 03 (для другогрупників);

у рядку 05 (для третьогрупників-ПДВшників);

у рядку 06 (для третьогрупників-безПДВ­шників).

Що стосується юросіб-єдиноподатників, то вони дохід відображають у рядку 1 декларації.

«Бачиш фінансового посередника? — Ні. — А він є!»

Вище ми вже повідомляли вам про нову чудасію від податківців, пов’язану із поворотною фінансовою допомогою і єдиноподатниками. А саме: якщо єдиноподатник надає поворотну фінансову допомогу, то податківці взяли за манеру розглядати це як діяльність у сфері фінансового посередництва! Докладніше про це читайте у «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 95, с. 19.

І це зовсім не жарти. За понад рік податківці не змінили свою настільки ж жорстку, наскільки й нелогічну позицію. Побудовано цю позицію таким чином. Надання поворотної фінансової допомоги належить до коду 64 «Надання фінансових послуг, крім страхування та пенсійного забезпечення» КВЕД. А оскільки фінансове посередництво єдиноподатникам заборонене ( п.п. 6 п. 291.5 ПКУ), вони взагалі не можуть надавати поворотну фінансову допомогу. А якщо вже надали — то повинні залишити спрощену систему ( п.п. 5 п.п. 298.2.3 ПКУ). А суму повернутої фіндопомоги — оподатковувати за підвищеною ставкою 15 %. Причому оподатковувати в періоді повернення, а не в періоді надання.

Консультація із таким абсурдним висновком і наразі міститься у БЗ, категорія 107.04. Коли ми вперше побачили цю консультацію, то сприйняли її як невдалий жарт від фіскалів. Але, схоже, вони цілком серйозно вирішили облаштуватися у своєму новому «окопі» і звідти вести свій бій зі спрощеною системою оподаткування. Причому перш за все з підприємцями-єдиноподатниками, оскільки у БЗ, підкатегорія 108.01.02, міститься консультація, яка стосується юросіб-єдиноподатників. Зазначена консультація нічого не говорить про те, що надавати поворотну фіндопомогу для юрособи-єдиноподатника заборонено.

Можна було подумати, що хоча б юросіб-­єдиноподатників звільнять від підозр у фінансовому посередництві. Але ж ні! І юросіб-єдиноподатників не обминула чудернацька логіка фіскалів. Візьмімо до прикладу вже згадуваний лист ДФСУ від 05.02.2016 р. № 2503/6/99-95-42-03-15 (ср. 025069200). Послухайте-но, що в ньому промовили податківці:

юридична особа — платник єдиного податку третьої групи може надавати поворотну фінансову допомогу іншій юридичній особі (фізичній особі — підприємцю)

Здавалося б, усе гаразд, але наступний абзац — ніби обухом по голові:

Водночас діяльність юридичної особи — платника єдиного податку третьої групи з надання поворотної фінансової допомоги іншим юридичним особам (фізичним особам — підприємцям) на постійній основі може розглядатися як фінансове посередництво

Питається: чого б це раптом? І Та й взагалі, де надання фіндопомоги, а де фінансове посередництво?!

Фінансове посередництво — це діяльність, пов’язана з отриманням та перерозподілом фінансових коштів, яка здійснюється установами банків та іншими фінансово-кредитними організаціями ( ч. 3 ст. 333 ГКУ). Інакше кажучи, фінансове посередництво передбачає роботу із залученими грошовими коштами. А надавати залучені кошти у позику може лише кредитна установа і не просто так, а тільки на підставі ліцензії (ч. 3 ст. 5 Закону про фінпослуги).

Ось що заборонено робити єдиноподатникам у п.п. 6 п. 291.5 ПКУ — залучати кошти і видавати їх у процентну позику! А надати поворотну фінансову допомогу із власних коштів і без процентів — це ніяке не фінансове посередництво!

Принагідно нагадаємо, що у ПКУ є ще одна заборона, що стосується фінансових установ ( п.п. 291.5.4 ПКУ). Але й вона тут ні до чого. Адже поворотна фінансова допомога — це безвідсоткова позика, а отже вона не є фінпослугою. Що стосується відсоткових позик, то вони хоча й зазначені у п. 1 ст. 4 Закону про фінпослуги, все ж такі можуть надаватися не лише фінустановами. У цьому питанні наразі маємо конкретну позицію Верховного Суду України (дивись, наприклад, постанову від 18.07.2012 р. № 6-79цс12 // «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 7, с. 20). Докладніше про це читайте у «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 95, с. 41.

Ми згадали про процентну позику не просто так. Справа в тому, що поряд з дивакуватим роз’ясненням щодо заборони єдиноподатникам надавати фінансову допомогу у БЗ з’явилася іще одна дивна консультація. Можливо, прямо вона фіндопомоги не стосується, але про тенденції в міркуваннях податківців свідчить красномовно. Йдеться про ситуацію, коли єдиноподатник кладе кошти на депозит (фактично надає банку процентну позику).

Так от, податківці говорять, що при поверненні таких коштів з депозитного рахунку на поточний може бути відображено дохід. Якщо такі кошти не було включено до доходу в періоді їх отримання (див. консультацію у БЗ, категорія 107.04). Що на це сказати? Не знаємо, звідки у податківців такі міркування... Підстав у ПКУ для зазначених висновків немає. Бо ж якщо кошти будь-яким законним чином надійшли на поточний рахунок єдиноподатника, вони, як правило, вже оподатковані й оподатковувати їх вдруге, тим більше в періоді, коли їх повертає п банк — принаймні нелогічно. Та і взагалі немає такої норми, на підставі якої можгна було б вимагати відображення доходу.

Одним словом, сподіваємося, що податківці припинять тенденцію нав’язувати операціям ­єдино­податників той сенс, якого в цих операціях нема.

Отже, як бачите, податківці не перестають дивувати нас усе новими і новими законодавчими сюрпризами. Тому і виникає у нас нагальна потреба багато говорити про таку здавалося б просту річ, як фіндопомога в обліку єдиноподатників. Тож скажемо цьому питанню: «До наступної зустрічі!».

висновки

  • Поворотна фінансова допомога за своєю суттю не є доходом, однак згідно з правилами ПКУ уключається до доходу єдиноподатника-отримувача, якщо він не поверне кошти протягом 12 місяців.
  • Несвоєчасно повернута поворотна фінансова допомога відображається в Книгах обліку єдиноподатника-отримувача та в його декларації.
  • Надання поворотної фінансової допомоги не є фінансовим посередництвом та не заборонене платникам єдиного податку.
Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
поворотна фінансова допомога, єдиний податок додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті