Теми статей
Обрати теми

Безкоштовні роздачі в ході рекламної акції

Адамович Наталія, податковий експерт
Безкоштовні роздачі залишаються дуже популярними серед рекламних заходів. Суб’єкт господарювання, що вирішив заявити про себе або підвищити обсяги продажів, використовує не лише інформативні рекламні матеріали, а й частенько пускає в хід сам товар на пробу або, скажімо, ділиться «фірмовими аксесуарами». І зрозуміло, що все це він роздає безкоштовно. Про облік рекламних безкоштовних роздач і поговоримо в цій статті.

Перш ніж приступити до обліку безкоштовних роздач у ході рекламної акції, нагадаємо, які документи повинне підготувати підприємство на підтримку такої компанії. Перевіряйте! У вас обов’язково має бути:

— наказ керівника про проведення рекламних заходів, у якому вказують дату, місце і мету їх проведення, коло відповідальних осіб;

— календарний план проведення рекламного заходу із зазначенням відповідальних осіб;

— кошторис витрат на проведення рекламного заходу із зазначенням номенклатури і кількості товарів/готової продукції або рекламних матеріалів, які плануєте використати в рекламній акції;

— видаткові накладні на відпуск відповідних матеріальних цінностей: накладною-вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (форма № М-11); акт приймання-передачі матеріалів (форма № М-7);

— звіт про фактичні витрати на проведення рекламного заходу із затвердженням його керівником. А тепер перейдемо до обліку безкоштовних роздач.

Податок на додану вартість

Роздаємо товари, власну продукцію. Безкоштовна роздача акційних товарів, продукції (зразків) у ході рекламної акції є, по суті, постачанням товарів (п. 14.1 191 ПКУ). А тому і об'єктом оподаткування ПДВ. І з цим не посперечаєшся.

Такої ж думки дотримуються і податківці (див. консультацію, розміщену в БЗ 101.06, лист ДФСУ від 06.10.2016 р. № 21760/6/99-99-15-03-02-15). І пояснюють, якщо вартість безкоштовно розданих платником товарів/послуг у рекламних цілях, придбаних з ПДВ, не включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/послуг, то така передача / надання товарів / послуг розглядається як операція з безкоштовного постачання товарів/послуг, яка є об’єктом оподаткування ПДВ, і оподатковується в загальновстановленому порядку.

При проведенні безкоштовних постачань ПДВ нараховуємо орієнтуючись на мінбазу (абз. другий п. 188.1 ПКУ):

— ціну придбання — при роздачі покупних товарів;

— звичайну ціну — при роздачі власної продукції. У такому разі безкоштовна роздача рекламних товарів оформляється двома ПН, які мають бути зареєстровані в ЄРПН:

1) перша — з нульовою вартістю, а

2) друга — на суму мінбази з типом причини «15»*.

* Приклади складання і першої «нульової» ПН, і другої ПН на «мінбазу» див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 78, с. 31 і 34.

Від себе додамо виняток: якщо товари для рекламної роздачі отримані безкоштовно. У такому разі мінбази для нарахування ПДВ фактично може і не бути (ціна придбання товару дорівнює 0). Це ж стосується, по суті, й імпортних товарів — зразків, отриманих безкоштовно, при ввезенні яких був сплачений ПДВ. Хоча податківці за мінбазу приймають не ціну договору, як при оплатному імпорті, а митну вартість безкоштовно отриманого товару (див. БЗ 101.07, детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 45, с. 26; № 72, с. 21).

Зверніть увагу! Податківці бачать безкоштовні роздачі товарів без слідів постачання і нарахування ПДВ згідно з п. 188.1 ПКУ тільки в тому випадку, якщо їх вартість включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/послуг та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ. Тоді такі товари слід вважати використаними в оподатковуваних операціях, а тому їх безкоштовна роздача не розглядається як окрема операція з постачання / безкоштовного постачання, що підлягає оподаткуванню ПДВ. Додаткового нарахування податкових зобов’язань з ПДВ не відбувається. Такі безкоштовно роздані товари визнаються оподаткованими ПДВ у складі тієї операції, у вартість якої вони були включені.

Щоправда, коли діє така «безпоставна» роздача в рекламних цілях товарів, незрозуміло. По суті, рекламні витрати не включаються у вартість продажу товарів/послуг власного виробництва. Єдине, що можна сюди підігнати, так це ситуацію з оподаткуванням безкоштовної роздачі в рекламного агентства, коли воно постачає підприємству-замовникові послуги організації/проведення рекламної акції, в ході якої придбаває товар для рекламної акції і самостійно роздає його безкоштовно.

Ще як варіант коли підприємство при продажу основного товару в його вартості одразу враховує товар, що безкоштовно передається, продаючи дві одиниці товару, а третю одиницю віддає безкоштовно. Тобто коли рекламна компанія закладена в ціну інших товарів і вартість рекламних безкоштовних роздач компенсується їх споживачами шляхом збільшення бази обкладення ПДВ інших товарів.

Утім, є і консультація податківців (див. лист ДФСУ від 06.10.2017 р. № 2154/6/99-99-15-03-02-15/ІПК), де вони при безкоштовних роздачах говорять про операцію постачання, безумовно.

Зрозуміло лише одне: вхідний ПДВ з безкоштовно розданих у рекламних цілях товарів, продукції або зразків (!) і в «поставному», й у «безпоставному» варіанті відображення безкоштовних рекламних роздач зберігається. З легкої руки податківців «компенсуючі» ПЗ за п. 198.5 ПКУ при проведенні рекламних безкоштовних роздач товарів/зразків, готової продукції нараховувати не потрібно. Та й заперечувати не станемо, рекламна кампанія напевно проводиться в господарських цілях.

Щоправда, будьте уважні: якщо рекламуєте діяльність, яка не підлягає оподаткуванню ПДВ або підпадає під ПДВ-пільгу, нарахувати «компенсуючі» ПЗ усе ж доведеться.

Роздаємо рекламний матеріал (листівки, каталоги, буклети). На наш погляд, операції з безкоштовного розповсюдження носіїв інформації, що виконують одну лише рекламну функцію, оподатковувати ПДВ не потрібно. Такі операції не належать до операцій постачання товарів. А все тому, що цінності рекламні матеріали не становлять і прямої вигоди від їх передачі рекламодавець не отримує. Він лише інформує рекламну аудиторію. Та й одержувачі рекламних матеріалів використовувати їх, окрім як джерело інформації, ні в госпдіяльності, ні в інших цілях не можуть. Тож постачання немає, а отже, немає і бази для нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за п. 188.1 ПКУ.

Роздача рекламних матеріалів — носіїв інформації не є постачанням товару і не обкладається ПДВ

Раніше податківці у своїх консультаціях підтримували таку позицію (див. листи ДПАУ від 13.06.2006 р. № 6421/6/16-1515-26, від 03.06.2002 р. № 3428/6/15-1215-26).

Зараз же на думку податківців, операція платника ПДВ з безоплатної роздачі в рекламних цілях буклетів, листівок, брошур, плакатів є об’єктом оподаткування ПДВ (див. лист ДФСУ від 03.11.2017 р. № 2510/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

При цьому базу оподаткування визначають за правилами, встановленими п. 188.1 ПКУ, тобто враховують мінімальну базу оподаткування. Водночас платник податків не нараховує «компенсуючих» ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ.

При цьому контролери пояснюють: якщо вартість безоплатно переданих товарів рекламного призначення (рекламні буклети, листівки, брошури, плакати) за відповідними П(С)БО включають до складу вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг, які надалі беруть участь в оподатковуваних операціях, а їх вартість компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то такі товари вважають використаними в оподатковуваних операціях. Тому передачу/надання означених товарів не розглядають як окрему операцію з постачання (у тому числі з безкоштовного постачання) товарів, що підлягає оподаткуванню.

Якщо вартість рекламних матеріалів не включають до складу вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг, роздачу буклетів, листівок, брошур, податківці вимагають обкладати ПДВ як при безкоштовному постачанні товарів. Для чого скласти дві ПН:

— одну — на суму, розраховану виходячи з нульової фактичної ціни постачання;

— іншу — на суму перевищення ціни придбання / звичайної ціни над нульовою фактичною ціною. І зареєструвати обидві ПН у ЄРПН. Подібну заяву в частині рекламних матеріалів (щоправда, не пояснюючи яких саме) податківці робили і раніше (див. лист ДФСУ від 06.10.2016 р. № 21760/6/99-99-15-03-02-15). Тож

на вартість рекламних матеріалів, закладену в ціну інших товарів/послуг, що компенсується споживачами за рахунок збільшення їх бази оподаткування ПДВ, нараховувати «поставні» ПЗ не потрібно

Проте ще раз наголошуємо: на наш погляд, абсурдно назвати постачанням майна надання прайс-листів, рекламних буклетів, каталогів або плакатів, які не можуть принести їх споживачеві жодних вигід, окрім отримання інформації.

Тим, хто сумнівається, залишається тільки нарахувати ПДВ або ж отримати у свою адресу ІПК з приводу рекламних матеріалів (листівок, брошур, каталогів або плакатів)

Вхідний ПДВ з послуг, пов’язаних з виготовленням таких рекламних матеріалів, зберігається. «Компенсуючі» ПЗ за п. 198.5 ПКУ не нараховуються (крім випадків, коли рекламується діяльність, що не підлягає обкладенню ПДВ або звільнена від обкладення).

Єдине будьте уважні: безкоштовна роздача в рекламних цілях, припустимо, канцтоварів, посуду й інших «товарних» носіїв рекламної інформації (логотипу фірми, інформації про продукція тощо), які можна використати не лише з метою отримання інформації, цілком може трактуватися контролерами як постачання товару (порядок оподаткування таких роздач див. вище).

ПДФО та ВЗ

Тут необхідно відштовхуватися від можливості персоніфікувати (тобто визначити) одержувачів рекламних товарів і суму отриманого кожним з них доходу. Зазвичай, у разі безкоштовної роздачі зразків товарів, що проводиться в ході рекламної акції, об’єктивна можливість персоніфікувати одержувачів доходу відсутня. Отже, і питання з ПДФО та ВЗ узагалі не виникає.

Наприклад, якщо в ході рекламної акції будь-яка фізособа може підійти до стенда й отримати рекламний зразок товару, то об’єкт для утримання ПДФО та ВЗ не виникає через неможливість персоніфікації. Те ж саме можна сказати й про витрати на дегустацію виробленої продукції, пригоститися якою може будь-хто.

Радує, що в цьому питанні ДФСУ дотримується такої ж позиції, як і ми. Так, у роз’ясненні з підкатегорії БЗ 103.23 фіскали дійшли висновку: якщо під час проведення рекламної акції здійснюється поширення рекламного товару, споживачами якого є невизначене коло платників податків, то вартість такого товару не розглядається як дохід фізосіб-споживачів таких рекламних товарів і, відповідно, не є об’єктом оподаткування ПДФО.

Бухгалтерський облік

Підприємство при проведенні безкоштовної роздачі товару доходи в бухгалтерському обліку не відображає, оскільки не дотримуються критерії їх визнання (п. 5 П(С)БО 15): немає ні збільшення активу, ні зменшення зобов’язань.

А ось право на визнання витрат у бухобліку в підприємства є, оскільки така операція відповідає критеріям визнання витрат (пп. 5 — 7 П(С)БО 16). У зв’язку з тим, що безкоштовна роздача товарів, готової продукції або рекламних матеріалів носить рекламний характер (є наказ керівника й інші документи, що підтверджують проведення рекламної акції), у момент вибуття (безпосередньої роздачі) списуємо їх собівартість до складу витрат на збут (п. 19 П(С)БО 16). Підприємство збільшує витрати на собівартість безкоштовно переданих товарів у звітному періоді їх роздачі. Тож при роздачі акційних товарів/готовій продукції, рекламних матеріалів для списанні їх з відповідних рахунків запасів зробіть запис: Дт 93 — Кт 209, 281, 26.

Сума донарахованих ПЗ з ПДВ з безкоштовно розданих рекламних товарів (виходячи з мінімальної бази) відноситься до інших витрат операційної діяльності і відображається записом: Дт 949 — Кт 641/ПДВ (п. 1.3 Інструкції № 141).

Податок на прибуток

У податковоприбутковому обліку вартість товарів/зразків, рекламних матеріалів, безкоштовно розданих у ході рекламної акції, через бухвитрати на загальних підставах зменшує фінрезультат — об’єкт оподаткування.

При цьому коригувати фінрезультат на «безкоштовну різницю» з п.п. 140.5.10 ПКУ доведеться хіба що високодохідникам і лише при роздачі безкоштовних товарів/зразків нульовикам або єдиноподатникам (у тому числі й підприємцям на ЄП). Та й то, якщо їх можливо виокремити серед «знеособлених» одержувачів.

А ось при безкоштовній роздачі рекламних матеріалів коригувань не буде взагалі, незважаючи на статус одержувача, оскільки поширення рекламних матеріалів не пов’язане з передачею товарів (не відбувається постачання матеріального активу третім особам).

Розглянемо облік безкоштовних рекламних роздач на прикладі.

Приклад. З метою реклами і просування нового виду товару підприємство організувало безкоштовну роздачу зразків такого товару. Під рекламну акцію підприємство оприбутковувало рекламний товар на суму 24000 грн. (у тому числі ПДВ — 4000 грн.), а також замовило рекламні матеріали з інформацією про такий товар (каталоги і прайс-листи) на суму 12000 грн. (у тому числі ПДВ — 2000 грн.).

Облік рекламної роздачі товарів і рекламних матеріалів

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

Рекламний товар

1

Оприбутковано товари, отримані від постачальника

281

631

20000

2

Відображено суму ПДВ (до реєстрації ПН у ЄРПН)

644/1

631

4000

3

Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

4000

4

Оплачено вартість товару

631

311

24000

5

Здійснено безкоштовну роздачу зразків товару і списано їх собівартість

93

281

20000

6

Донараховано ПЗ до мінімальної бази (обидві ПН зареєстровані в ЄРПН)*

949

641/ПДВ

4000

* Виходимо з обережного варіанта: за базу оподаткування ПДВ беремо покупну вартість товару (п. 188.1 ПКУ).

Інформаційні матеріали

7

Перераховано передоплату за виготовлення каталогів, прайс-листів

371

311

12000

8

Відображено суму ПДВ до реєстрації ПН у ЄРПН

644/1

644

2000

9

Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

2000

10

Оприбутковано каталоги, прайс-листи

209

631

10000

11

Відображено суму ПДВ у складі ПК

644

631

2000

12

Здійснено залік заборгованостей

631

371

12000

13

Роздано каталоги і прайс-листи*

93

209

10000

* Тим, хто прийняв рішення обліковувати роздачу інформаційних матеріалів як постачання, доведеться нарахувати ПЗ виходячи з мінбази (скласти дві ПН і зареєструвати їх у ЄРПН) і зробити запис Дт 949 — Кт 641/ПДВ на суму 2000 грн.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі