(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 102
  • № 101
  • № 100
  • № 99
  • № 98
  • № 97
  • № 96
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
15/26
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Грудень , 2017/№ 103-104

Трудові перевірки

На сьогодні повноваженнями з проведення перевірок у сфері праці володіють Держпраці, частково — органи місцевого самоврядування й органи ДФСУ. Проте основним перевіряючим і штрафуючим органом є все-таки Держпраці.

У своїй «нелегкій праці» «трудовий» інспектор, що зазирнув на підприємство, керуватиметься передусім Порядком № 295 (набрав чинності 16.05.2017 р.) і Законом № 877.

Цікаво, що згаданий Порядок виокремлює два види заходів контролю:

інспекційні відвідування. Це щось подібне до виїзних перевірок у податківців;

невиїзні інспекції. Вони є аналогом невиїзних перевірок, тобто контрольних заходів, які проводяться в приміщенні органів Держпраці.

Важливо! Означені заходи в Порядку № 295 не позначені ні як планові, ні як позапланові. Але, судячи з підстав для їх проведення, ми маємо справу саме з позаплановим контролем.

Підстави для інспекційних відвідувань передбачені п. 5 Порядку № 295 і характеризуються великою різноманітністю. Серед них:

1) звернення працівника з повідомленням про порушення стосовного нього законодавства про працю;

2) звернення фізособи, щодо якої порушені правила оформлення трудових відносин;

3) рішення суду, повідомлення правоохоронних органів про порушення законодавства про працю;

4) повідомлення посадових осіб органів держнагляду (контролю) про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю (тобто це можуть бути, наприклад, перевіряючі органів Держпродпотребслужби або Держекоінспекції);

5) інформація від територіальних органів Держстату, ДФСУ і ПФУ;

6) інформація від профспілкових органів;

7) рішення керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин. Таке рішення приймається за результатами аналізу інформації, отриманої зі ЗМІ, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, а також джерел, перелічених у пп. 1 — 6 цього списку.

Будь-яке інспекційне відвідування підлягає повідомній реєстрації в Держпраці або територіальних органах до початку його проведення.

За наявності підстав, зазначених у пп. 1, 3 — 6 наведеного переліку, можуть проводитися невиїзні інспекції. При цьому рішення про їх проведення узгоджуються з роботодавцем (інспектованим об’єктом). У цьому випадку інспекція проводиться в приміщенні контролюючого органу на підставі документів і пояснень роботодавця.

Нагадаємо: під час інспекційного відвідування роботодавець має право перевіряти в інспектора праці наявність службового посвідчення (п.п. 1 п. 14 Порядку № 295).

Зробити це можна на сайті Держпраці (http://dsp.gov.ua/informatsiia-pro-sluzhbovi-posvidchennia-inspektoriv-pratsi/).

Зверніть увагу:

посвідчення, за яким відсутня інформація в Реєстрі, вважається недійсним

А це вже привід не допустити інспектора до перевірки.

У загальному випадку максимальний строк проведення інспекційного відвідування або невиїзної інспекції складає 10 робочих днів. Однак для суб’єктів малого (у тому числі мікро-) підприємництва його скорочено всього лише до 2 робочих днів (п. 10 Порядку № 295).

За наявності порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих актом інспекційного відвідування або актом невиїзної інспекції, після розгляду зауважень об’єкта відвідування (у разі їх надходження) інспектор праці (див. п. 27 Порядку № 295):

1) проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування або невиїзної інспекції;

2) за результатами такого аналізу виносить припис та/або вживає заходи з притягнення роботодавця (посадової особи, винної в допущенні порушень) до встановленої законом відповідальності.

Хочете знати,

у яких випадках слід чекати і припису, і фінансових санкцій (адмінштрафу), а в яких усе може обмежитися приписом?

Відповідь на це запитання — у п. 29 Порядку № 295. Озвучимо його.

Так, одночасно з винесенням припису будуть прийняті заходи із притягнення об’єкта відвідування до фінансової, а його посадових осіб — до адміністративної відповідальності, якщо в ході інспекційного відвідування або невиїзної інспекції буде виявлено, що роботодавець:

використав працю неоформлених працівників (штраф у розмірі 30 МЗП*(у 2017 році — 96000 грн.) за кожного працівника, стосовно якого здійснено порушення (абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП), адмінштраф у загальному випадку в сумі від 8500 до 17000 грн. (ст. 41 КпАП));

* Мінімальна заробітна плата, встановлена на момент виявлення порушення.

несвоєчасно і не в повному обсязі виплачував працівникам заробітну плату (штраф у розмірі 3 мінзарплат (у 2017 році — 9600 грн.), установлений абз. 3 ч. 2 ст. 265 КЗпП, адмінштраф у загальному випадку в сумі від 510 до 1700 грн. (ст. 41 КпАП));

— не дотримувався мінімальних гарантій в оплаті праці (штраф у розмірі 10 мінзарплат (у 2017 році — 32000 грн.), установлений абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП, адмінштраф у загальному випадку в сумі від 510 до 1700 грн. (ст. 41 КпАП)).

Причому факт сплати фінансових санкцій (адмінштрафу) не знімає з роботодавця обов’язку усунути виявлені порушення.

Якщо ж у ході інспекційного відвідування або невиїзної інспекції виявлені інші порушення трудового законодавства, ніж ті, які перелічені вище, то роботодавцеві буде вручено припис на їх усунення без застосування «штрафного покарання». Це прямо вказано в п. 28 Порядку № 295.

Якщо припис буде виконаний у встановлений у ньому строк (усунені роботодавцем помилки, які були виявлені інспекторами Держпраці), то ні фінансові санкції до роботодавця, ні адміністративні штрафи до його посадових осіб застосовуватися не будуть.

А ось якщо підприємство проігнорує вимоги припису, то до фінансових санкцій за ст. 265 КЗпП і адмінштрафу за ст. 41 КпАП його посадові особи отримають «бонусом» адмінштраф за ст. 1886 КпАП за невиконання законних вимог інспектора Держпраці.

До речі, «під завісу» 2017 року регіональні Управління Держпраці почали оприлюднювати Плани проведення перевірок суб’єктів господарювання на 2018 рік. До цих Планів потрапили суб’єкти, які Держпраці планує перевірити у 2018 році.

Тобто кожен суб’єкт господарювання може зазирнути до Планів свого регіонального Управління Держпраці і довідатися, чи буде у 2018 році проводитися його перевірка. Якщо така перевірка запланована, то із цього Плану він може дізнатися предмет здійснення перевірки, дату початку перевірки і її тривалість, а також до якого ступеня ризику віднесено діяльність суб’єкта господарювання з приводу дотримання законодавства про працю.

Відшукати такий План ви можете на офіційних веб-сайтах регіональних Управлінь Держпраці.

Що ще ми писали на цю тему

№ з/п

Назва статті/теми номера/спецвипуску

Джерело

1

«Трудові» перевірки і відповідальність крізь призму кадрових документів

2017, № 84, с. 2

2

Держпраці: коли чекати на штраф

2017, № 79, с. 26

3

Держпраці: перевірок немає?

2017, № 43, с. 26

4

В обід, і зранку, і вночі чекаємо... Держпраці ми

2017, № 41, с. 20

5

«Трудова» відповідальність

2017, № 33, с. 24

трудові перевірки, перевірки Держпраці, інспекційні відвідування, невиїзні інспектування додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті