Теми статей
Обрати теми

Спонсорство: що варто знати?

Солошенко Людмила, податковий експерт
Підшукуєте спонсора чи, можливо, самі бажаєте ним стати? Тоді вас, певно, зацікавить, як спонсорська допомога впливатиме на облік. Тим паче, що тут є, над чим замислитися. Тож розберемо спонсорські облікові тонкощі.

азбука обліку

Нерідко спонсорство ототожнюють з благодійністю чи рекламними послугами. Але це все ж таки не так — у чому різниця, розповімо далі. До того ж складнощів додає ще те, що ані в ГКУ, ані в ЦКУ прямих норм щодо спонсорства не знайти. Утім, відомо, що господарюючі суб’єкти вільні у визначенні умов договору (ст. 627 ЦКУ) і мають право укладати договори, що прямо не названі, але водночас відповідають загальним принципам цивільного законодавства (ч. 1 ст. 6 ЦКУ). Таким є і спонсорський договір (договір спонсорства, договір спонсорської допомоги — назва може бути будь-якою).

Ну а почнемо з визначення. І насамперед з’ясуємо, що розуміється під спонсорством?

Хто такий спонсор і що таке спонсорство?

Визначення спонсорства знаходимо в Законі України «Про рекламу» від 03.07.96 р. № 270/96-ВР (далі — Закон про рекламу), і виділено його там недарма. Порівняйте два поняття — у ст. 1 цього Закону значиться:

реклама інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо особи чи товару;

спонсорство — добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними та юридичними особами будь-якої діяльності з метою популяризації виключно (!) свого імені, найменування, свого знака для товарів і послуг.

Відокремлення понять не випадкове. Зауважте: спонсорство (з лат. spondeo «ручаюся», «гарантую«) — це, перш за все, добровільна підтримка (допомога). Але, щоправда, не «по-тихому», а з тим, щоб прозвучало спонсорське ім’я: найменування спонсора і його товарний знак проафішували. Причому саме це (!) відрізняє спонсорство від безумовної безкорисливої благодійності. І тому цілком резонно, що на сьогодні в Законі Україні «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 р. № 5073-VI згадки про спонсорство більше не знайти (тоді як у минулому воно там було присутнє).

Отже, у спонсора — свій особистий інтерес. І він готовий допомогти за умови, що буде оголошуватися його ім’я/демонструватися товарний знак. А, наприклад, у разі спонсорування програми/передачі про спонсора згадуватиметься в титрах або дикторському тексті на початку програми, передачі та/або наприкінці (ч. 4 ст. 5 Закону про рекламу). Утім, не більше того! Оскільки щодо спонсорства є й свої обмеження. Адже водночас у «спонсорській» ст. 5 Закону про рекламу встановлено, що в теле-, радіопередачах, матеріалах в інших засобах масової інформації, видовищних та інших заходах, що створені і проводяться за участі спонсорів, забороняється (!) наводити будь-яку інформацію рекламного характеру про спонсора та/або його товари, крім імені чи найменування спонсора та знака для товарів і послуг.

А це свідчить на користь того, що

згадку про спонсора не можна вважати повноцінною рекламною інформацією

До того ж далі в «теле/радіо-» ст. 13 Закону про рекламу прямо уточнюється, що «не вважаються рекламою оприлюднення, виголошення у програмі, передачі імені, найменування спонсора, об’єктів права інтелектуальної власності, що йому належать». І до речі те, що «відомості про спонсора не є інформацією рекламного характеру», неодноразово в минулому зазначали й самі податківці (див. «Вісник податкової служби України», 2012, № 22, с. 30; недіючу БЗ 502.07.06).

Загалом, при спонсорстві особливість уся в тому, що спонсора тільки згадують, але не рекламують, і жодну інформацію рекламного характеру про нього/його товар не розповсюджують. А тому було б неправильним тлумачити спонсорську фінпідтримку як нібито оплату (придбання) спонсором якихось рекламних послуг (і відповідно постачання таких послуг отримувачем спонсорської допомоги). Тим паче, що й

за спонсорським договором ніхто нікому рекламні послуги не надає

Предметом спонсорського договору виступає добровільна безповоротна фіндопомога (грошові кошти), а не замовлення (оплата) рекламних послуг. Та й, чесно кажучи, спонсор їх узагалі не має права замовити. Адже спонсора не дозволяє рекламувати ст. 5 Закону про рекламу. Інакше порушуватиметься «рекламне» законодавство і вимоги до спонсорства. І все виллється у звичайне замовлення реклами (із супутнім «послуговим» порядком оподаткування, про що скажемо трохи пізніше).

Отже, про всяк випадок застережемо:

«підганяти» спонсорство під рекламні послуги некоректно

Адже навіть за визначенням спонсорство — це фінпідтримка (по суті, безповоротна фіндопомога, а не придбання послуг). Недаремно ж «рекламне» законодавство розмежувало «спонсорство» (коли дозволено згадувати ім’я, найменування, знак спонсора, що профінансував захід, але крім цього не допускається розповсюджувати будь-яку інформацію рекламного характеру про нього) і звичайну «рекламу». І змішувати ці два поняття не можна.

З цієї причини, скажімо, навіть згадка про спонсора на білбордах цілком відповідає формату спонсорства і для спонсора знову ж таки рекламними послугами не є. Тим паче, що замовляє та оплачує рекламу заходів, що проводяться, найчастіше організатор, і спонсор до цього взагалі непричетний (він жодні рекламні послуги не замовляє).

І до речі, різняться й формулювання договорів («спонсорського» та «рекламного») — перш за все, предмет. Зазвичай у спонсорському договорі щодо предмета вони виявляються такими:

«Спонсор надає Набувачу добровільну допомогу з метою популяризації виключно свого найменування.

Добровільна допомога надається у вигляді грошових коштів. Розмір спонсорської допомоги становить _____ грн.

Спонсор перераховує спонсорську допомогу Набувачу на поточний рахунок у банку не пізніше _______ з дня укладення цього договору.

Спонсорська допомога надається для фінансування спортивних змагань (деталі заходу, що проводиться)».

Як бачимо, про жодні рекламні послуги тут і мови немає. А ключовим є перерахування добровільної допомоги (фінансування) грошовими коштами.

І, навпаки, у «рекламному» договорі предметом виявиться надання послуг реклами. У такому разі маємо звичайний договір про надання послуг (ст. 901 ЦКУ). І за ним одна сторона (виконавець) зобов’язується за завданням іншої сторони (замовника) надати послугу, що споживається у процесі здійснення певної дії чи здійснення певної діяльності, а замовник зобов’язується оплатити виконавцю зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Тобто в такому разі предмет заточений під послуги.

Тому багато залежить від того, як складено договір. Якщо він витриманий у дусі «спонсорських» умов, то це спонсорство. Інакше — якщо в ньому фігурують рекламні послуги, то це суто реклама. Урахуйте для себе цей момент.

Ну а тепер про те, як спонсорство вплине на облік у спонсора і набувача (отримувача) спонсорської допомоги.

Що в обліку?

Бухгалтерський облік. Сума перерахованих фінансів для спонсора витрати. Як правило, виявляються для спонсора іншими витратами операційної діяльності (Дт 949) чи іншими витратами, якщо класифіковані як не пов’язані з операційною діяльністю (Дт 977).

Ну а в отримувача (набувача) сума спонсорської допомоги потрапить до доходу (Кт 718).

Утім, якщо спонсорським договором обумовлено, на які цілі використовуватиметься виділена спонсорська допомога (тобто у фінпдтримки — цільовий характер), вона може обліковуватися отримувачем як цільове фінансування (Дт 311 — Кт 48). У такому разі доходи визнаватимуться отримувачем поступово (пп. 17, 18 П(С)БО 15 «Дохід») — у міру витрачання цільових коштів (Дт 48 — Кт 69, 718, 745). Детальніше про облік цільового фінансування див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 35, с. 32.

Податок на прибуток. З позицій оподаткування спонсорська фінпідтримка — це безповоротна фіндопомога (п.п. 14.1.257 ПКУ).

І тут найпростіше спонсорам-малодохідникам. Адже перерахована спонсорська допомога у спонсорів-малодохідників за бухобліковими правилами залишиться у витратах (тобто через витрати зменшить бухфінрезультат — об’єкт оподаткування). І жодних коригувань (різниць) не вимагатиме.

А от у спонсорів-високодохідників можливі неприємності: фіндопомога може обернутися різницями. Тут

усе залежить від того, кому надаємо спонсорську допомогу (хто отримувач)

І зокрема, фінрезультат доведеться збільшити (тобто виникнуть «збільшуючі» різниці):

— на всю суму безповоротної фіндопомоги (безоплатно переданих товарів, робіт, послуг) неплатникам податку на прибуток (крім фізосіб) і платникам-«нульовикам» з п. 44 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ (п.п. 140.5.10 ПКУ). Таку різницю показують у ряд. 3.1.10 додатка РІ. Причому не виключаємо, що контролери заспівають про цю різницю і при фіндопомозі на користь єдиноподатників-фізосіб (лист ДФСУ від 18.04.2017 р. № 9772/7/99-99-15-02-02-17, лист Мінфіну від 10.04.2017 р. № 11210-09-10/9617, детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 39, с. 3);

на суму коштів (вартість товарів, виконаних робіт, наданих послуг), безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, що перевищує 4 % оподатковуваного прибутку за минулий рік (п.п. 140.5.9 ПКУ). Таку різницю показують у ряд. 3.1.9 додатка РІ. Зауважте, що коригування проводять на суму перевищення (тобто «знімають» суму понад 4 %, якщо перераховані кошти перевищили «ліміт»; а от якщо не перевищили — коригування проводити не потрібно). Хоча, чесно кажучи, щодо «неприбуткових» це коригування виглядає знущально! Адже виходить, що допомога «неприбутковим» (які найчастіше й потребують фінпідтримки) у податковому обліку лімітується, а от звичайним «прибутківцям» — ні (детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 88, с. 21).

Тому, як це не сумно, але

за спонсорство на користь «неплатників», «нульовиків», «неприбуткових» (якщо понад 4 %) доведеться розплатитися різницями

І тільки якщо спонсоруємо звичайних платників податку на прибуток — «прибутківців» (не «нульовиків»), то фінрезультат, на щастя, не доведеться коригувати. Податкової «збільшуючої» різниці в такому разі не передбачено. Тому вся сума фіндопомоги у спонсора так і залишиться у витратах (лист ДФСУ від 04.04.2017 р. № 6984/6/99-99-15-02-02-15).

Ну а в отримувачів фіндопомоги остання (через бухдохід) візьме участь у формуванні фінрезультату — збільшуватиме об’єкт оподаткування.

ПДВ. Спонсорування грошовими коштами на ПДВ-облік сторін (і спонсора, і отримувача) ніяк не вплине. Тобто ПДВ у такому разі нараховувати не потрібно, оскільки операція не є постачанням — відсутній об’єкт оподаткування (п. 185.1 ПКУ).

Проте обережним треба бути з популяризацією (демонстрацією) торгової марки чи товару спонсора в телепрограмі, серіалі, кінофільмі.

Оскільки згідно з п.п. «д» п.п. 14.1.185 ПКУ для цілей оподаткування вважається постачанням:

«д) надання послуг з розміщення знака відповідної торгової марки або самого товару чи послуги в кінофільмі, серіалі або телепередачі, які є візуальними (глядачі лише бачать продукт або знак торговельної марки, продукт чи торговельна марка згадується в розмові персонажа; товар, послуга чи торговельна марка органічно вплітаються в сюжет і є його частиною)».

Хоча, звичайно, можна спробувати заперечити, що йдеться тут про надання «послуг з розміщення» торгової марки (що передбачає все ж таки «послуговий» характер відносин, а не «спонсорський»). Але, все одно, думаємо, відкрутитися від ПДВ у такому разі буде складно і навряд чи вийде. А тому якщо «за» спонсорську допомогу планується розміщення торговельного знака чи товару в телепрограмі, серіалі, кінофільмі, то краще одразу укладати договір про надання послуг. Тоді хоча і з’явиться об’єкт оподаткування, проте у спонсора виникне право на податковий кредит з ПДВ.

Щоправда, ще раз підкреслимо, що це все стосується тільки демонстрації торгової марки чи то- вару спонсора в телепрограмі, серіалі, кінофільмі. Інші способи їх популяризації (або випадок, коли найменування спонсора не є торговою маркою) безпечні і в межах спонсорського договору жодних ПДВ-наслідків не спричинять (тобто ПДВ не оподатковуються). І для наочності — приклад.

Приклад. За спонсорським договором надана спонсорська допомога в розмірі 100000 грн.

В обліку спонсора та отримувача операції відобразяться так:

Облік спонсорської допомоги

з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

Дт

Кт

У спонсора

1

Перераховано спонсорську допомогу

377

311

100000

2

Суму спонсорської допомоги віднесено на витрати

949

377

100000

В отримувача спонсорської допомоги

1

Отримано допомогу від спонсора

311

685

100000

2

На суму спонсорської допомоги визнано дохід

685

718*

100000

* Якщо спонсорська допомога має цільовий характер, вона обліковується отримувачем як цільове фінансування (Дт 311 — Кт 48). У такому разі доходи визнаються поступово — у міру витрачання цільових коштів (Дт 48 — Кт 718, 745) або амортизації ОЗ, придбаних за рахунок цільових коштів (Дт 48 — Кт 69, Дт 69— Кт 745).

А якщо все ж таки рекламні послуги? І насамкінець декілька слів про те, якщо вирішили оформити відносини як рекламні послуги. Тоді у спонсора (який перетворюється на замовника послуг) в обліку з’являться витрати на рекламу (Дт 93). А виконавець послуг в обліку відобразить реалізацію послуг (Дт 361 — Кт 703, Дт 703 — Кт 641/ПДВ).

Ну і звичайно рекламні послуги оподатковують ПДВ. Місце постачання визначають за отримувачем (п.п. «б» п. 186.3 ПКУ).

І ось що ще примітно (стосується спонсорів-високодохідників). Порівняйте: якщо рекламні послуги замовимо (купимо), наприклад, у неплатника податку на прибуток або «нульовика» з п. 44 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ, то не доведеться коригувати фінрезультат на різницю! Як це робили б згідно з п.п. 140.5.10 ПКУ, будучи спонсором.

Ось і доводиться вирішувати, що вигідно.

висновки

  • Спонсорство — це добровільна підтримка будь-якої діяльності з умовою популяризації імені, найменування, товарного знака спонсора.
  • Спонсорську підтримку не можна вважати платою за рекламні послуги, адже спонсора не рекламують, а тільки згадують його ім’я. Та й предмет у спонсорського договору — добровільна допомога, а не рекламні послуги.
  • Для спонсорів-високодохідників допомога неплатникам податку на прибуток, «нульовикам», неприбутковим організаціям може обернутися різницями.
  • Послуги з розміщення торгової марки чи товару/послуги спонсора в телепрограмі, серіалі, кінофільмі оподатковують ПДВ.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі