(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 43
  • № 42
  • № 40
  • № 39
  • № 38
  • № 37
  • № 35-36
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
6/15
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Травень , 2017/№ 41

ПН у громадському харчуванні — ще той головний біль!

http://tinyurl.com/y3q2m5bc
Платникам ПДВ, які працюють у сфері громадського харчування (їдальні, кафе, ресторани), доводиться реалізовувати як власну продукцію (страви, випічку, напої, уключаючи й коктейлі), так і куповані товари, у тому числі й алкогольні напої. Тому складання (і «кодування» в) ПН викликає у них низку запитань. Сьогодні надамо їм у цій «ПН-нелегкій» справі посильну допомогу.

Проблеми із складанням ПН у сфері громадського харчування в основному породжені нинішнім суцільним кодуванням у ПН товарів/послуг, що реалізуються, а також підсилені страхом платників перед не дуже-то й примарними ПН-штрафами*. Тому складання ПН у деяких платників зі сфери громадського харчування стало цього року викликати реальний головний біль. Пошукаємо разом варіанти вирішення цих ПН-проблем. І почнемо з того, що пропонують податківці.

* Детальніше про непросту ситуацію, що склалася цього року з ПН-штрафами, читайте, наприклад, у «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 28, с. 17, 18 і 20.

Позиція фіскалів

Спочатку зазначимо, що більшість платників ПДВ зі сфери громадського харчування згідно з п. 201.4 ПКУ мають право на виписку ПН за щоденними підсумками операцій (так званих підсумкових ПН).

Водночас, якщо читати ст. 201 ПКУ буквально, то

навіть у підсумкових ПН слід перелічувати і «кодувати» повністю всю номенклатуру товарів/послуг, що поставляються платником

Фіскали ж у цьому питанні пішли шляхом напівзаходів, причому таких, що тягнуть за собою порушення (!) зазначених норм ПКУ (див. БЗ 101.16). Пославшись на те, що фіскальний звітний чек (Z-звіт) РРО містить підсумки розрахункових операцій за реалізовані товари/послуги за кожним запрограмованим кодом товару/послуги (із зазначенням його найменування та реалізованої кількості), податківці запропонували так само групувати номенклатуру і в підсумкових ПН. У графі 2 «Номенклатура постачання товарів/послуг продавця» підсумкової ПН вони приписали зазначати загальними сумами товари/послуги за групами, що відповідають конкретному коду товару згідно з УКТ ЗЕД/кодом послуги відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010 (ДКПП), а графи 4, 5, 6 і 7 такої ПН узагалі не заповнювати.

У тому самому ключі побудована й консультація дніпропетровських фіскалів (див. на їх сайті: http://dp.sfs.gov.ua/baner/podatkovi-konsultatsii/konsultatsii-dlya-yuridichnih-osib/71874.html), в якій, зокрема, йдеться і про реалізацію готових харчових страв та алкогольних напоїв. Відповідь практично та сама: групуйте в ПН номенклатуру за кодами товарів з УКТ ЗЕД/кодами послуг з ДКПП.

Щоправда, згадка перед цим, що підприємство має код діяльності за КВЕД 56.10 «Діяльність ресторанів, надання послуг харчування», дає натяк на те, що фіскали не проти, щоб продукція громадського харчування відображалася в ПН як послуги — із зазначеним кодом (який, до речі, ідентичний такому самому коду згідно з ДКПП)…

При цьому податківці додатково зауважили, що платник має право зазначити код товару/послуги не повністю, але не менше перших 4-х цифр коду (виняток — підакцизний та імпортний товар, що «зобов’язує» до 10-значного коду в ПН, причому підсумкові ПН для цього — не виняток).

Запропоновані фіскалами напівзаходи для підсумкових ПН на практиці не дуже-то рятують. Адже часто перелік і різноманітність товарів/продукції, що реалізуються «громадськими харчовиками», навіть після групування вельми великі, що викликає неабиякі складнощі при формуванні підсумкових ПН за «рецептом» фіскалів. Крім того, більшість таких платників реалізують товари власного виготовлення/приготування (уключаючи страви та коктейлі, приготовані за власною рецептурою), які в деяких випадках узагалі не мають кодів УКТ ЗЕД.

Якщо ж розписувати в ПН, наприклад, страву «Борщ український» або коктейль «100 радощів в одному флаконі» ☺ окремо за їх складовими товарними компонентами, неважко уявити, скільки часу це займе. А якщо спробувати отримати в ТПП коди УКТ ЗЕД на кожну таку «бескодову» продукцію — то скільки грошей на це піде…

Які ж виходи з цих тупикових ПН-ситуацій?

Що відбувається на практиці

Зауважимо, що на практиці платники ПДВ, які працюють у сфері громадського харчування, при складанні ПН вирішують свої проблеми по-різному…

Що стосується різновиду ПН. Хтось щодня складає підсумкові ПН на весь денний обсяг постачання/реалізації. Але є й такі, хто взагалі складає одну зведену ПН за підсумками конкретного місяця (або коротшого періоду) на весь обсяг постачання за такий період. Щоправда, у другому («зведеному») випадку — нерідко порушуються норми ПКУ, за що теоретично можуть загрожувати штрафні неприємності.

Наприклад, за несвоєчасну реєстрацію в ЄРПН підсумкових ПН на постачання в першій половині місяця. Детальніше про нюанси та наслідки ситуацій із «заміщенням» зведеними ПН підсумкових (та/або одиночних) ПН читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 37, с. 16.

Що стосується номенклатури. Тут деякі платники (особливо ті, у кого добре «автоматизовано» облік і реалізуються в основному купівельні товари) оформляють підсумкові ПН щодня і на всю номенклатуру, або «групово» — за «рецептом» фіскалів. У другому (груповому) випадку ще й окремо зазначають підакцизні та імпортні товари з 10-значними кодами у графі 3.1 ПН.

Для коктейлів, що містять алкоголь, вони використовують код УКТ ЗЕД 2208 90 69 00, що відповідає товарній позиції «Інші напої, що містять спирт», і зазначають усі продані коктейлі в ПН «групово» (тобто одним рядком/сумою)

Те, що цей код годиться і для алко-коктейлів, підтверджують Пояснення до УКТ ЗЕД, затверджені наказом ДФСУ від 09.06.2015 р. № 401 (див. у цьому документі пояснення до зазначеного коду).

Скачати ці Пояснення, які можуть бути корисні платникам не тільки для цього («коктейлевого»), а й для багатьох інших випадків вирішення спірних питань у сфері «ПН-кодувань», можна за посиланням: http://sfs.gov.ua/zakonodavstvo/mitne-zakonodavstvo/nakazi/63754.html.

Проте найоптимальнішим, на наш погляд, є на практиці варіант, коли в «громадсько-харчових» ПН платники відображають послуги з відповідними кодами з ДКПП.

Даєш послуги!

Як ми зазначили, тут платникам, очевидно, краще піти шляхом тих просунутих підприємців зі сфери громадського харчування, які зазначають у денних підсумкових ПН увесь обсяг постачання (уключаючи й купівельні товари, що реалізуються паралельно зі своїм «куховарінням») одним рядком і загальною сумою, відображаючи його як постачання послуг. Аргументом для фіскалів вони використовують унесені до Держреєстру коди своїх видів діяльності згідно з КВЕД (див. вище про консультацію дніпровських фіскалів). Той факт, що платник працює у сфері харчування-послуг, крім КВЕД-кодів, можна підтвердити ще й відповідними нормативними актами (див., наприклад, Правила роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства, затверджені наказом Мінекономіки від 24.07.2002 р. № 219).

Водночас, при суворому підході купівельні товари, що реалізуються окремо, слід відображати у «громадсько-харчових» ПН саме як постачання товарів, з відповідними кодами УКТ ЗЕД (групуючи їх так, як це рекомендують фіскали, але імпортні та підакцизні окремо — узагалі з 10-значними кодами УКТ ЗЕД). Як тут діяти з купівельними товарами — вирішуйте самі, залежно від того, наскільки ви зможете переконати у своїй правоті перевіряючих, і з поправкою на можливі наслідки подібних ПН-«хуліганств» (див. нижче).

А тепер наведемо найбільш розхожі коди послуг згідно з ДКПП, які зазначають «просунуті» підприємці зі сфери громадського харчування в підсумкових ПН:

56 10 — «Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування»

56 29 — «Послуги із забезпечення громадського харчування, інші»

56 30 — «Обслуговування напоями»

Останній код зазвичай зазначають бари, таверни, шинки, пивні та подібні заклади, що реалізують переважно «шинковий матеріал».

Деякі, у кого у структурі закладу є окремий розливний відділ (бар, тощо), ще й поділяють у ПН послуги з громадського харчування на декілька, зазначаючи окремі суми виручки за відокремленим баром (шинком тощо) з кодом 56.30.

Наслідки вільностей у «громадсько-харчових» ПН

З «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 34, с. 40 ви вже знаєте можливі наслідки вільностей (уключаючи неправильну номенклатуру і «кодування» товарів/послуг), допущених у підсумкових ПН. Нагадаємо, що платникам за це (за умови зазначення в ПН правильної суми ПДВ і своєчасної їх реєстрації в ЄРПН!) узагалі нічого не загрожує ☺. Утім, з 1 липня теоретично можливе зупинення реєстрації таких ПН.

Але, якщо вірити останньому мінфінівському проекту наказу**, що встановлює критерії для зупинення реєстрації ПН, то реєстрацію ПН, що оформляються на неплатників ПДВ, узагалі зупиняти не повинні. До того ж, одним із критеріїв для зупинення реєстрації є перевищення місячного обсягу постачань у виписаних ПН суми 500 тис. грн. Напевно, небагато закладів громадського харчування перевищують своїми обсягами зазначену суму…

** Див. його тут: http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2017-rik/72061.html.

Ну і завершимо риторичним запитанням: кому і навіщо все це потрібно?.. ☹

висновки

  • Податківці пропонують у підсумкових ПН з громадського харчування у графі 2 «Номенклатура постачання товарів/послуг продавця» зазначати загальними сумами товари/послуги за групами, що відповідають конкретному коду товару згідно з УКТ ЗЕД/кодом послуги згідно з ДКПП, а графи 4, 5, 6 і 7 такої ПН узагалі не заповнювати.
  • Оптимальним, на наш погляд, є на практиці варіант, у якому в «громадсько-харчових» ПН платники відображають послуги з відповідними кодами з ДКПП.
Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
громадське харчування, платники ПДВ, реалізація власної продукції, реалізація купованих товарів, складання податкової накладної, кодування товарів, кодування послуг додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті