Теми статей
Обрати теми

Розблокування ПН і Вичерпний перелік документів

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Як ми вже говорили, незважаючи на те, що система блокування ПН/РК направлена на вилов фіктивних операцій, нерідко і сумлінні платники потрапляють у її тенета. Як домогтися відновлення реєстрації ПН/РК? Які документи подавати, в якій формі і в які строки? Як чинити в разі блокування «зменшуючого» РК?

Які документи вважаємо «розблокувальними»?

У разі зупинки реєстрації ПН/РК у ЄРПН платникові в автоматичному режимі направляється квитанція про зупинку реєстрації ПН/РК. У цій квитанції, зокрема, вказується конкретна умова з перелічених у п. 6 Критеріїв № 567, на підставі якої було призупинення реєстрації (абз. «б» п.п. 201.16.1 ПКУ), а також пропозиція платникові надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію таких ПН/РК (абз. «в» п.п. 201.16.1 ПКУ). Вичерпний перелік таких документів затверджений наказом Мінфіну від 13.06.2017 р. № 567 (Вичерпний перелік).

Крім того, платник має право подати інформацію за встановленою формою (Таблиця) згідно з п. 3 Критеріїв № 567 (ср. ). Вона слугує для запобігання блокуванню ПН/РК у майбутньому, але поточну ПН/РК не розблоковує. Тобто подання Таблиці є можливістю запобігти зупинці реєстрації ПН/РК за ідентичними операціями. І при правильному її заповненні і прийнятті комісією ДФС надалі реєстрація ПН з указаними кодами згідно з УКТ ЗЕД / ДКПП зупинятися не повинна (див. БЗ 101.17, лист № 2723*).

* Лист ДФСУ від 06.09.2017 р. № 2723/99-99-07-05-01-18.

Тому до «розблокувальних» документів, строго кажучи, можна віднести лише пояснення та/або копії документів згідно з Вичерпним переліком (надаються обов’язково). На цей момент у ході процедури «розблокування» ПН/РК контролери звертають особливу увагу платників податків (див. http://ck.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/312336.html).

Строки подання і розгляду документів

Як сказано в п.п. 201.16.2 ПКУ, пояснення та/або копії документів згідно з Вичерпним переліком платник податків має право подати в контролюючий орган за основним місцем обліку. І на це йому відводиться 365 календарних днів, наступних за датою виникнення ПЗ, відображених у таких ПН/РК.

Водночас абз. «в» п.п. 201.16.1 ПКУ говорить про розблокування ПН/РК на підставі наданих пояснень і копій документів (згідно з Вичерпним переліком), про надання яких, у свою чергу, вказується у квитанції про зупинку реєстрації ПН/РК. Отже,

надати «розблокувальні» документи, платник податків має право тільки після отримання квитанції про зупинку реєстрації ПН/РК

І пам’ятайте: по закінченні 365-денного строку готувати і подавати документи сенсу немає, адже такі ПН/РК більше не підлягають реєстрації.

Пояснення і документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК, повинні розглядатися протягом 5 робочих днів, наступних за днем їх отримання контролерами (п.п. 201.16.3 ПКУ).

На практиці, на жаль, порушення встановлених строків розгляду «виправдувальних» документів не рідкість. При цьому жодної відповідальності за таке порушення в податковому законодавстві немає, та і по закінченні цього строку автоматичне розблокування ПН/РК не передбачене. Тому поки єдиний, на нашу думку, спосіб прискорити процес — зобов’язати податківців через суд розглянути документи. Детально про можливі варіанти вирішення такої проблеми ми писали в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 71, с. 3.

В якій формі і які документи подаємо?

Усі «розблокувальні» документи платник подає виключно (!) в електронному вигляді засобами електронного зв’язку (через особистий кабінет електронного сервісу «Електронний кабінет платника»*, єдине вікно подання е-звітності, за допомогою будь-якої іншої програми, яка використовується для відправлення електронних документів). Направляємо документи в податковий орган за своїм місцем обліку, а вже місцеві податківці відправляють їх у комісію ДФСУ.

* Режим «Ведення звітності», вхід у який здійснюється за адресою: cabinet.sfs.gov.ua.

Важливо (!) усі направлені платником податків документи мають бути завірені належним чином (див. лист № 2723).

Електронні форми «розблокувальних» документів

«Розблокувальні» документи

Форма документа

Пояснення

Повідомлення* за кожною ПН/РК за формою J(F)1312601 (лист № 2723)

Копії документів, згідно з Вичерпним переліком

Форма J(F)136102 у форматі PDF. При цьому розмір кожного додатка не повинен перевищувати 2 мб

* Повідомлення про подання документів про підтвердження реальності здійснення операцій за зупиненими ПН/РК за встановленою формою (Повідомлення).

Підкреслимо: формується Повідомлення окремо за кожною ПН/РК, реєстрація яких у ЄРПН призупинена.

Причому всі поля Повідомлення (форма J(F)1312601) обов’язкові до заповнення, а таблична частина заповнюється відповідно до табличної частини ПН/РК (з відповідними знаками). Детально порядок заповнення Повідомлення наведений у «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 59, с. 5.

До Повідомлення за кожною ПН в обов’язковому порядку додаються у вигляді окремих додатків (форма J(F)1360101) у форматі PDF копії всіх первинних документів, указаних у Вичерпному переліку за конкретним критерієм. При формуванні пакета документів (тобто додатків до Повідомлення форми J(F)1360101) слід враховувати, що розмір кожного додатка не повинен перевищувати 2 МБ.

Перша квитанція, яку отримає платник після відправлення Повідомлення і додатків, підтверджує передачу платником документа в електронному вигляді, а друга квитанція визначає статус документа (Прийнято / Не прийнято).

Тепер давайте поглянемо, якими ж документами обмежується Вичерпний перелік?

Цей неосяжний Вичерпний перелік

Як ми вже сказали, у квитанції про призупинення реєстрації ПН/РК повинна вказуватися конкретна умова з перелічених у п. 6 Критеріїв № 567, на підставі якої було призупинення реєстрації ПН/РК (п.п. 201.16.2 ПКУ). Причому, як зазначено в судовому рішенні**, визначення у квитанціях конкретного критерію ризику (п.п. 1 або п.п. 2 п. 6 Критеріїв № 567) прямо впливає на можливість подання надалі платником відповідних документів, передбачених у Вичерпному переліку. Тому при поданні «розблокувальних» документів орієнтуємося на інформацію, вказану у квитанції про зупинку реєстрації ПН/РК.

** Постанова Рівненського окружного адмінсуду від 17.08.2017 р. у справі № 817/1147/17 (http://reyestr.court.gov.ua/Review/68423868). Детально див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 79, с. 21.

Зазначимо: Вичерпний перелік містить два переліки документів (п.п. 1 або п.п. 2 п. 1 Вичерпного переліку) залежно від певного ступеня ризику.

По суті, обидва переліки документів ідентичні, а надавати потрібно тільки ті документи, які підтверджують реальність операції, вказаної в конкретній заблокованій ПН.

У будь-якому разі платникові доведеться підготувати такі документи:

— договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;

— договори, доручення, акти керівного органу платника податків, якими оформлені повноваження осіб, що придбавають продукцію в інтересах платника податку для здійснення господарської операції;

— первинні документи за постачанням/придбанням товарів/послуг, зберіганням і транспортуванням, навантаженням/розвантаженням продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

— розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;

— документи про підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Тобто, по суті, усі ті документи, які б підтверджували, що платник ПДВ реально здійснив операцію, за якою була складена заблокована ПН. Загалом, через одну заблоковану ПН доведеться подати цілу купу документів.

Майте на увазі: фіскали в ході аналізу отриманих документів звертають увагу на якість первинних документів, у тому числі актів виконаних робіт / наданих послуг і актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), які мають бути складеними з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки. Наприклад, записи в актах «надані маркетингові послуги» або «виконані будівельно-монтажні роботи» без уточнень, на їх думку (див. http://ck.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/312336.html),

не характеризують операцію, а за відсутності інших підтверджуючих документів навпаки ставлять її під сумнів

Мабуть, у таких випадках слід замислитися про надання більш розгорнутої інформації про предмет виконаних робіт, послуг.

А ось що стосується блокування «передоплатної» ПН (коли отримана попередня плата за товари, постачання та придбання яких ще не відбулося), то до Повідомлення і копій документів згідно з Вичерпним переліком, вважаємо, буде достатньо відсканувати лише договір з усіма додатками і банківську виписку. Адже первинних документів на постачання та придбання товарів/послуг і документів, що підтверджують якість продукції, у платника податків просто ще немає.

І врахуйте, на практиці податківці вимагають разом з Вичерпним переліком подавати пояснення у вигляді бухдовідки (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 61, с. 6).

Нагадаємо: з алгоритмом дій платника податків при блокуванні ПН/РК ви також можете ознайомитися на сайті податкової за адресою: http://ck.sfs.gov.ua/data/material/000/230/306741/SMKOR korotko onovleno.pdf

Заблокований «зменшуючий» РК

У разі зупинки «зменшуючого» РК, складеного на платника ПДВ, Повідомлення подається платником податків — продавцем, указаним у РК і ПН, яка коригується (див. лист № 2723, 101.17 БЗ). Тобто незважаючи на те, що реєструє такий РК у ЄРПН покупець (п. 192.1 ПКУ), податківці наполягають на тому, що в разі призупинення реєстрації в ЄРПН указаного РК відповідні пояснення (Повідомлення за формою J(F)1312601) і документи за Вичерпним переліком повинен подавати саме продавець.

Виходить, що при реєстрації «зменшуючого» РК на відповідність «ризиковим» критеріям знову перевіряється продавець, а не покупець. І це при тому, що ПН, до якої подається «зменшуючий» РК, вже пройшла всі «фільтри» блокувальної системи. Тому виникає нерозуміння: для чого перевіряють зменшення того, що вже перевірене при реєстрації ПН?

І ще один момент: якщо РК не пройшов реєстрацію, оскільки ПН заблокована, то це ще не означає, що сам РК заблокований (тобто нести за ним документи для розблокування не потрібно). Адже підтвердженням блокування слугує тільки отримана квитанція про зупинку реєстрації.

А ось за ситуації, коли система пропустила ПН, а «зменшуючий» до неї РК блокує, в принципі, не зрозуміло: який критерій ризиковості буде зачеплений у продавця? Вважаємо, тут, радше за все, потрібно перевіряти саме покупця.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі