Теми статей
Обрати теми

Змінили місцезнаходження: наслідки

Адамович Наталія, податковий експерт
Зареєстрували нове місцезнаходження підприємства в ЄДР? Чудово! Але незважаючи на його відкритість і загальнодоступність, все ж доведеться попрацювати, щоб оновити інформацію про себе, налагодити нові зв’язки з контролюючими органами, банками і контрагентами. Запитуєте, як із цим упоратися? Давайте розбиратися.

Як і коли вас приймуть на новому місці

Як діють податківці, коли підприємство (! не його відокремлений підрозділ), платник ЄСВ, змінюючи своє місцезнаходження, змінює адмінрайон?

Як тільки інформація про нове місцезнаходження потрапить до ЄДР,

контролюючі органи за старим місцезнаходженням (стара податкова) і новим місцезнаходженням (нова податкова) самостійно запускають процедуру зняття/узяття на облік

Участі підприємства в цьому процесі вимагають тільки виняткові випадки: якщо місцезнаходження змінюють особи, для яких установлені особливості їх держреєстрації і які не включені в ЄДР (відокремлені підрозділи нерезидентів, у тому числі постійні представництва нерезидентів; військові частини). Про їх взяття на облік у новій податковій див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 7, с. 16.

Не вдаючись до подробиць міжподаткових перипетій з узяття/зняття з обліку звичайних юросіб, що зареєстрували в ЄДР зміну місцезнаходження (див. пп. 10.2 — 10.21 розд. Х Порядку № 1588*, п. 6 розд. II Порядку № 1162**), зазначимо лише важливі для підприємства моменти:

* Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588.

** Порядок обліку платників ЄСВ, затверджений наказом Мінфіну від 24.11.2014 р. № 1162.

1) нова податкова бере підприємство на облік як за основним місцем обліку не пізніше ніж за місяць з дня реєстрації зміни місцезнаходження в ЄДР. У старій податковій підприємство автоматично переводять на облік за неосновним місцем;

2) у новій податковій (за основним місцем) підприємство засвітиться:

за ЄСВвідразу в періоді взяття на облік. Увага! Вже в день узяття підприємства на облік як платника ЄСВ нова податкова автоматично отримає інтегровану карту платника ЄСВ (див. БЗ 301.02).

Це означає, що відразу після зміни місцезнаходження облік ЄСВ веде нова податкова (за новим місцезнаходженням). Тож будьте уважні! Подавати звітність про суми нарахованого ЄСВ підприємство має за новим місцем узяття на облік (п. 7 розд. III Порядку формування та надання страхувальниками звіту з ЄСВ, затвердженого наказом Мінфіну від 14.04.2015 р. № 435). Причому

відзвітувати в нову податкову (за новим місцезнаходженням) підприємство зобов’язане не з наступного періоду після переходу, а вже за період, в якому змінило своє місцезнаходження (з першого до останнього календарного числа звітного періоду)

Те ж стосується і сплати ЄСВ-зобов’язань (див. листи ДФСУ від 27.10.2017 р. № 2418/6/99-99-15-01-01-15/ІПК і від 16.01.2018 р. № 166/6/99-99-13-01-01-15/ІПК, консультації з БЗ 119.06, 301.06);

— за іншими податками і зборами — з ознакою того, що підприємство є платником податків з наступного року (п.п. 2 п. 10.13 розд. Х Порядку № 1588, БЗ 119.06). Тобто після того, як підприємство змінило місцезнаходження, до кінця бюджетного року воно продовжує сплачувати податки і збори за старим місцем і подавати звітність до старої податкової (за неосновним місцем обліку).

І тільки з 1 січня наступного року підприємство має платити податки і збори за новим місцем і подавати звітність в нову податкову (за основним місцем обліку).

Форма № 20-ОПП

Якщо, змінюючи місцезнаходження (а воно, нагадаємо, може бути перереєстроване або за місцем ведення госпдіяльності, або за місцем розміщення офісу), ви відкриваєте, створюєте або реєструєте нові об’єкти оподаткування, то протягом 10 робочих днів після їх створення, відкриття або реєстрації повинні подати за основним місцем обліку повідомлення за ф. № 20-ОПП про такі об’єкти (п. 8.1 розд. VIIІ Порядку № 1588, БЗ 119.11).

Якщо ж нові об’єкти оподаткування не відкриваються, а лише змінюються відомості про раніше зареєстровані об’єкти, вже заявлені у ф. № 20-ОПП, то потрібно (див. БЗ 119.11) за основним місцем обліку подати ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією (п. 8.5 розд. VIIІ Порядку № 1588). У такому разі оновлена інформація про об’єкт оподаткування вказується одним рядком і в графі 2 «Код ознаки надання інформації» ставимо значення «3 — зміна відомостей про об’єкт оподаткування».

Подавати таке «оновлене» повідомлення за ф. № 20-ОПП податківці радять протягом 10 робочих днів з дати держреєстрації в ЄДР змін (БЗ 119.11).

Ще раз повторимо, у ф. № 20-ОПП наводимо тільки інформацію про нові об’єкти, розміщені за новим місцезнаходженням, та/або об’єкти, за якими відбулися зміни місцезнаходження.

До речі, подати ф. № 20-ОПП можна і в електронному вигляді (п. 8.4 розд. VIIІ Порядку № 1588). Як пояснюють податківці, зробити це можна через спеціалізоване ПЗ для формування і надання звітності «Єдине вікно подання електронної звітності» або через «Електронний кабінет» (див. БЗ 119.13).

Договір про визнання електронних документів

Без відлагодженого електронного документообігу з контролюючими органами, як ви розумієте, подавати повідомлення про «переїзд» і заяви на перереєстрацію, не кажучи вже про звітність, буде проблематично.

Налагодити електронне спілкування із зовнішнім світом допоможе Порядок № 557* (діє з 15.11.2017 р., див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 93, с. 7). Договори про визнання електронних документів (ЕД), «які працювали» на дату набуття чинності цим Порядком, залишаються діючими (!) до настання підстав, перерахованих у п. 14 розд. III цього Порядку (закінчення (скасування) посиленого сертифіката ключів, зміни керівника).

* Порядок обміну електронними документами, затверджений наказом Мінфіну від 06.06.2017 р. № 557.

При зміні місцезнаходження доведеться переукласти договір про визнання ЕД

Як пояснюють податківці (див. БЗ 401.02), підприємство, змінивши адресу місця обліку, щоб виконати умови, прописані у ст. 7 Закону України «Про електронний цифровий підпис» від 22.05.2003 р. № 852-IV та п.п. 3.4.6 Договору про надання послуг електронного цифрового підпису, затвердженого наказом Інформаційно-довідкового департаменту ДФС от 29.11.2017 р. № 150 (проінформувати про зміну даних, відображених у сертифікаті ключа та/або реєстраційній картці), зобов'язане:

1) звернутися в ЦСК із заявою на скасування старих посилених сертифікатів ЕЦП;

2) надати пакет реєстраційних документів на формування нових посилених сертифікатів.

Скасування старих посилених сертифікатів ЕЦП припинить дію старого Договору про визнання ЕД. Отже, підприємству доведеться укласти новий.

Увага! Подати Заяву на приєднання ви маєте до податкової за попереднім місцезнаходженням (місцем обліку) (абзац третій п. 5 розд. III Порядку № 557).

ПДВ-перереєстрація

Якщо ви — платник ПДВ, то згідно з пп. 4.1, 4.2 розд. IV Положення № 1130* повинні протягом 10 робочих днів після зміни даних про місцезнаходження подати податківцям реєстраційну заяву № 1-ПДВ з відміткою «Перереєстрація». Другий аркуш у такій заяві заповнювати і подавати не треба (п. 4.2 розд. IV Положення № 1130, БЗ 101.02).

* Положення про реєстрацію платників ПДВ, затверджене наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. № 1130.

Якщо у вас є договір з податковою про визнання ЕД, про який ми говорили вище (а у платника ПДВ такий договір бути повинен!), то заяву на перереєстрацію подаєте в електронній формі (п. 3.5 розд. IV Положення № 1130).

Таку заяву слід подати в контролюючий орган (!) за новим місцезнаходженням — основним місцем обліку (див. БЗ 101.02, переведена з 09.01.2018 р. до складу недіючих у зв’язку з необхідністю уточнення редакції відповіді).

При цьому датою перереєстрації буде третій робочий день після отримання податківцями заяви. Хоча за бажанням платник може заявити іншу бажану дату перереєстрації (до закінчення триденного терміну), наприклад, ту ж дату реєстрації змін в ЄДР. Тоді днем перереєстрації вважатиметься заявлена платником дата.

Відлік 10-денного терміну для подання заяви розпочинається з наступного дня після внесення відомостей про нове місцезнаходження юрособи в ЄДР. Проте якщо навіть і порушите термін, відповідати за ст. 117 ПКУ не будете (див. БЗ 101.27).

Аж до дати перереєстрації ви вказуєте в ПДВ-звітності попередні реквізити податкової реєстрації (п. 4.3 розд. IV Положення № 1130). Переконатися в заміні відомостей Реєстру платників ПДВ можна, зробивши запит за формою № 1-ЗВР і отримавши витяг за формою № 2-ВР.

З місцезнаходженням (податковою адресою) в ПДВ-звітності усе зрозуміло. Залишається запитання: «з коли» подавати ПДВ-звітність і сплачувати податок за новим місцезнаходженням?

Як пояснюють податківці (див. БЗ 101.02, лист ДФСУ від 27.10.2017 р. № 2418/6/99-99-15-01-01-15/ІПК), платник ПДВ зобов’язаний подавати декларацію з ПДВ і сплачувати податок до закінчення поточного бюджетного року (!) за попереднім місцезнаходженням (неосновним місцем обліку). А починаючи з 1 січня наступного року — за новим місцезнаходженням (основним місцем обліку).

Якщо ви змінили місцезнаходження, приміром, у листопаді 2017 року, то за листопад повинні були відзвітувати в старій податковій, а за грудень — вже в новій. А якщо перереєстрація відбулася в січні 2018 року, то ще цілий рік матимете справу з податковою за старим місцезнаходженням, і тільки з 1 січня наступного 2019 року перейдете на облік в нову податкову (не забудьте, що подати декларацію за грудень 2018 року і сплатити податок потрібно вже за новим місцем обліку).

Що стосується складання ПН/РК і їх реєстрації в ЄРПН, то, як пояснили податківці,

зміна місцезнаходження платника ПДВ (перереєстрація платника ПДВ) на порядок реєстрації ПН/РК в ЄРПН не вплине

Єдине, якщо до кінця бюджетного року делегуєте підпис ПН/РК іншій посадовій особі, то, отримавши сертифікати ключів ЕЦП в АЦСК, зобов’язані будете передати їх в податкову за попереднім місцем обліку (п. 10 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246).

ЄП-перереєстрація

Якщо підприємство — єдиноподатник, то йому доведеться пройти процедуру внесення змін до даних Реєстру платників ЄП. Увага! Відомості про юрособу — платника ЄП (у тому числі податкова адреса) занесені в Реєстр платників ЄП. Згідно з п. 299.8 ПКУ внесення змін до Реєстру здійснюється чітко через процедуру подання платником відповідної заяви (в день подання). Тож повідомлення податківців з боку держреєстратора буде замало.

Платник ЄП повинен подати податківцям «змінюючу» Заяву про застосування спрощеної системи (за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 20.12.2011 р. № 1675). Заяву подають при зміні як податкової адреси, так і місця здійснення госпдіяльності. При цьому податкова адреса і місце здійснення госпдіяльності можуть (див. лист ДФСУ від 13.10.2017 р. № 2244/6/99-99-12-02-03-15/ІПК):

збігатися (коли місцезнаходження підприємства зареєстроване за місцем проведення госпдіяльності, тобто податкова адреса = місцю проведення госпдіяльності) — тоді в Реєстрі ЄП місце здійснення госпдіяльності визначається за податковою адресою;

не збігатися (коли місцезнаходження підприємства зареєстроване за розміщенням офісу, тобто податкова адреса ≠ місцю проведення госпдіяльності) — в Реєстрі вказується як податкова адреса, так і фактична адреса проведення господарської діяльності).

Так от, залежно від цього єдиноподатник у реквізитах п. 5.3 Заяви зазначить або одну відмітку (змінювана податкова адреса не збігається з місцем проведення госпдіяльності), або дві відмітки (змінювана податкова адреса збігається з місцем проведення госпдіяльності).

Увага! Згідно з п. 298.6 ПКУ підприємству — платнику ЄП подати «перереєстраційну» Заяву треба з декларацією з ЄП за податковий (звітний) період, в якому відбулася зміна місцезнаходження (податкової адреси).

Відразу скажемо, враховуючи норми п. 10.13 розд. Х Порядку № 1588, подавати таку декларацію з ЄП, як і усі інші декларації з ЄП за періоди до кінця поточного бюджетного року, слід у податкову за попереднім місцезнаходженням (неосновним місцем обліку). Аналогічні пояснення дають і податківці (див. БЗ 108.01.04).

А тепер для тих, хто після переїзду на нове місце планує перейти на ЄП і сумнівається, в яку податкову (стару або нову) подавати Заяву про перехід на ЄП. Так от, як пояснюють податківці (див. БЗ 108.01.01 — з 09.01.2018 р. переведена в розряд недіючих, але, гадаємо, нічого змінитися не повинно), якщо підприємство вирішить:

— стати платником ЄП (!) до кінця поточного бюджетного року, та Заяву про перехід на ЄП слід подати в стару податкову за старою податковою адресою (тобто туди, де воно залишилося зареєстрованим не за основним місцем обліку);

— стати платником ЄП з наступного року, та Заяву про перехід на ЄП слід подати вже в нову податкову за новою податковою адресою (тобто туди, де воно зареєстроване за основним місцем обліку).

Платимо/звітуємо з податку на прибуток

Платникові податку на прибуток проводити жодні перереєстраційні маневри не треба.

При зміні місцезнаходження підприємство продовжує подавати декларації з податку на прибуток і сплачувати його (!) до кінця поточного бюджетного року за попереднім місцезнаходженням (неосновним місцем обліку). І тільки наступного року зможе подавати звітність і сплачувати податок на прибуток за новим місцезнаходженням. Це означає, що якщо підприємство змінило місцезнаходження у минулому 2017 році, то річну декларацію з прибутку за 2017 рік подає вже за новим місцезнаходженням.

Банк

Суб’єкт господарювання (!) зобов’язаний повідомляти банк про внесення змін до відомостей про нього, які містяться в ЄДР (у тому числі в засновницькі документи юрособи). Терміни і порядок такого повідомлення визначаються договором банківського рахунку (п. 2.3 Інструкції про порядок відкриття, використання та закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492).

І хоча банки мають постійний відкритий доступ до відомостей з ЄДР і, по суті, можуть самі звернути увагу на зміну, проте у будь-якому випадку уважно прогляньте договір з банком на предмет прямих вказівок щодо порядку інформування банку про зміну місцезнаходження підприємства.

Якщо ваш договір містить такі зобов’язання, дійте в порядку, описаному в договорі.

Дозвільні документи, ліцензії

Дозвільні документи. Висновки, дозволи і різного роду сертифікати з Переліку* документів, отриманих підприємством ще до зміни місцезнаходження, (!) наново переоформляти не треба.

* Див. додаток до Закону України від 19.05.2011 р. № 3392-V.

А все тому, що зміна місцезнаходження підприємства давно не є підставою для переоформлення документів дозвільного характеру (абзац другий ч. 8 ст. 41 Закону України від 06.09.2005 р. № 2806-IV). Це означає, що підприємство має право і далі вести свою госпдіяльність на підставі дозвільних документів. Недійсними такі документи не визнають.

Звичайні ліцензії. При зміні місцезнаходження переоформляти ліцензії не треба (ч. 7 ст. 15 Закону № 222*). На це звертає увагу й уповноважений орган з питань ліцензування (див. лист ДРС України від 16.07.2015 р. № 5223/0/201-15, http://dkrp.gov.ua/info/4950).

* Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 р. № 222-VIII.

Водночас згідно з ч. 2 ст. 15 Закону № 222 ліцензіат зобов’язаний (!) повідомити орган ліцензування про зміну даних, які були зазначені в його документах, поданих разом із заявою про отримання ліцензії. Повідомити треба в строк, установлений ліцензійними умовами, але не пізніше за один місяць з дня реєстрації змін.

Але будьте уважні! Окремі види госпдіяльності згідно зі ст. 7 Закону № 222 ліцензуються відповідно до спецзаконів, де якраз зміна місцезнаходження може бути встановлена як підстава для переоформлення ліцензії. Одним з них є «алкотютюновий» Закон № 481**, про норми якого і поговоримо.

** Закон України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

Ліцензії на алкоголь/тютюн. У разі зміни місцезнаходження підприємства (або адреси місця торгівлі у зв’язку з перейменуванням населеного пункту, вулиці), вказаного у виданих раніше ліцензіях, суб’єкт господарювання повинен їх переоформити (абзац сорок шостий ст. 15 Закону № 481).

Як пояснюють податківці (див. БЗ 115.03), для цього достатньо подати в ГУ ДФС за місцем торгівлі суб’єкта господарювання, надіслати рекомендованим листом або передати через центри обслуговування платників, створених у ДПІ***:

*** Інформаційні картки на переоформлення ліцензій можна подивитися на сайті sfs.gov.ua в розділі «Адміністративні послуги».

— заяву про переоформлення ліцензії (подається в довільній формі);

— документ, що підтверджує зміну місцезнаходження/адреси місця торгівлі (вважаємо, достатньо його копії).

Граничні терміни подання документів на переоформлення ліцензії не встановлені

На підставі отриманої заяви ГУ ДФС за місцем торгівлі суб’єкта господарювання центр обслуговування платників протягом трьох робочих днів видасть вам ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням заявлених змін (див. БЗ 115.03).

І ще: якщо змінилося місцезнаходження підприємства та/або характеристики місця зберігання, то згідно з п. 4.3 Порядку ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання, затвердженого наказом ДПАУ від 28.05.2002 р. № 251, ви повинні якнайшвидше подати заяву (за формою з додатка 1 або 2) податківцям з новими відомостями про місцезнаходження підприємства і документ, що підтверджує право користування приміщенням. Довідку про внесення нової інформації про місце зберігання в цей Реєстр вам повинні видати протягом 7 календарних днів з дня подання заяви.

Якщо є РРО

Якщо змінили місцезнаходження, проте адреси господарських одиниць, де використовуються РРО, не змінюються, нічого робити не доведеться.

Згідно з п. 4 гл. 3 розд. II Порядку № 547**** при зміні місцезнаходження, внаслідок чого змінюється контролюючий орган за основним місцем обліку, підприємству

**** Порядок реєстрації і застосування РРО…, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. № 547.

автоматично протягом двох робочих днів після переведення на нове місце обліку засобами інформаційної системи ДФС туди ж перереєструє і РРО

Реєстраційне посвідчення, отримане вами за старим місцем обліку, залишається діючим до моменту змін у даних, зазначених у ньому.

Інша справа, коли при зміні місцезнаходження ви змінюєте і місцезнаходження РРО, тобто господарську одиницю, в якій використовуєте РРО. Тоді ви повинні перереєструвати РРО, як прописано в п. 1 гл. 3 розд. II Порядку № 547 (ср. ).

Для цього вам потрібно буде самостійно подати в контролюючий орган: (1) реєстраційну заяву за формою № 1-РРО з позначкою «Перереєстрація»; (2) копію документа на право власності або документа, що надає право на розміщення господиниці, де використовуватиметься РРО; (3) копію договору суб’єкта господарювання з ЦСО про техобслуговування і ремонт РРО; (4) реєстраційне посвідчення.

Разом із зазначеними документами на перереєстрацію подайте і КОРО, зробивши про це позначку в Заяві на перереєстрацію РРО (див. БЗ 109.07). Протягом двох робочих днів вам зобов’язані видати нове реєстраційне посвідчення і КОРО з виправленими на титульному аркуші даними.

Щоб РРО друкував нову адресу, не забудьте його перепрограмувати. Для цього слід РРО переопломбувати і отримати довідку про це.

Взаємовідносини з Фондом соцзахисту інвалідів

Фонди соцстраху дізнаються про зміну вашого місцезнаходження від держреєстратора. Проте з Фондом соцзахисту інвалідів усе інакше.

Якщо підприємство:

— було зареєстровано у Фонді інвалідів, тобто середньооблікова кількість штатних працівників, працевлаштованих за основним місцем роботи, за попередній рік — 8 і більше (п. 3 Порядку № 70*);

* Порядок реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 70.

— щорічно до 1 березня подавало Звіт за ф. № 10-ПІ (докладніше див. «Податки та бухгалтерський облік» 2017, № 15, с. 11);

— виявилося поза зоною обслуговування старого Фонду,

у такому разі воно має зареєструватися в Фонді інвалідів за новим місцезнаходженням (п. 3 Порядку № 70). Як це зробити? Нічого складного. Діяти треба у звичайному порядку — подати до Фонду за новим місцезнаходженням Заяву, затверджену наказом Мінпраці від 14.03.2007 р. № 98. Зробити це треба протягом 10 робочих днів після реєстрації проведених змін в ЄДР (п. 3 Порядку № 70).

Інша справа, якщо змінюється адреса місцезнаходження, але ви залишаєтеся на обліку в тому ж відділенні Фонду інвалідів. У такому разі реєстраційну Заяву до Фонду подавати не треба. А ось як тільки в ЄДР перереєстрували місцезнаходження, нову адресу слід просто вказати у Звіті за ф. № 10-ПІ (див. лист Фонду соцзахисту інвалідів від 27.05.2016 р. № 1/3-81/02-01).

Повідомляємо контрагентів

Уважно перегляньте усі договори — і передусім ті, де місцезнаходження є істотною умовою, наприклад, такою, як адреса постачання вам або самовивезення від вас. І взагалі, усі папірці, де знайдете свою податкову адресу… І усі інтернет-ресурси, де вона зазначена. Про зміну адреси обов’язково повідомте письмово усіх контрагентів і ділових партнерів.

Ось такі нюанси чекають на підприємство при зміні місцезнаходження. Бажаємо, щоб усі заявно-перереєстраційні питання у вас вирішувалися легко і швидко! Успішної вам роботи на новому місці!

висновки

  • При зміні місцезнаходження подаємо звітність і платимо податки і збори до кінця року за старим місцем. Виняток — ЄСВ. Звітуємо та платимо ЄСВ одразу за новим місцем.
  • При зміні місцезнаходження Договір про визнання ЕД доведеться переукласти.
  • Подати Заяву на перереєстрацію треба буде платникам ПДВ і платникам ЄП.
  • Не уникнути переоформлення «алкотютюнових» ліцензій, реєстрації місць зберігання алкоголю і тютюну.
  • Якщо при зміні місцезнаходження підприємства адреса господарських одиниць, де використовуються РРО, не змінюється, підприємству нічого робити не доведеться.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі