Теми статей
Обрати теми

Зменшуючий РК: ураховуємо старі строки

Костюк Дмитро, заступник головного редактора
Лист ДФСУ від 21.05.2018 р. № 2231/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

висновок документа

ПКУ не передбачений механізм фіксації дати отримання покупцем зменшуючого РК. Щоб уникнути помилок при складанні податкової звітності і непорозумінь при розрахунку показника ∑Перевищ, рекомендуємо реєстрацію таких РК здійснювати з урахуванням строків, визначених абзацами п’ятнадцятим та шістнадцятим п. 201.10 ПКУ

З 01.01.2018 р. у ПКУ змінили строк реєстрації зменшуючих РК, складених на платників ПДВ. Тепер він складає 15 к. дн. з дня отримання такого РК одержувачем. Ця норма була покликана убезпечити покупця від недобросовісних постачальників, що затягують з передачею РК на реєстрацію.

Ми не раз попереджали, що система досі не налагоджена під нові строки (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 40, с. 7, 10; № 33, с. 7; № 11, с. 5). Судячи з аргументації ДФСУ, найближчим часом її так і не налаштують, адже, на думку фіскалів, для цього потрібно внести зміни в ПКУ. Ці незграбні відмовки більше схожі на привід не дотримуватися ПКУ або на виправдання некомпетентності. Адже зрозуміло, що дата отримання РК — технічне питання, яке повинні вирішити самі податківці, і воно не може перешкоджати реалізації усієї норми ПКУ.

Ну а на сьогодні доводиться констатувати, що внесення змін до ПКУ лише додало клопоту платникам податків. Головне — визначитися, в якому періоді слід реєструвати і відображати цей РК для того, щоб уникнути: (1) донарахувань постачальнику податку і штрафу (ст. 123.1 ПКУ); (2) появи у постачальника показника ∑Перевищ; (3) застосування до покупця штрафу за несвоєчасну реєстрацію РК (ст. 1201 ПКУ).

Цікаво, що в цьому листі податківці говорять тільки про перші два питання, а третє залишають без уваги. Це і зрозуміло, адже нові строки реєстрації РК сформульовані в ПКУ досить чітко. І якщо податківці штрафуватимуть за несвоєчасну реєстрацію РК, орієнтуючись тільки на старі строки, то такі штрафи оскаржити досить просто. Принаймні в суді.

Що стосується донарахування податку, то в листі чомусь не наведений постулат від податківців: якщо РК зареєстрований своєчасно, то продавець включає його в декларацію в місяці складання, якщо з порушенням строку — то в місяці реєстрації. І це попри те, що такі консультації були вже у 2018 році (лист ДФСУ від 12.03.2018 р. № 952/6/99-99-15-03-02-15/ІПК). Та й аналогічна БЗ 101.23 не скасована.

Схоже, проблема в тому, що, використовуючи цей принцип, іноді просто неможливо включити РК до декларації. Наприклад, РК складений 25 квітня, отриманий 10 травня і зареєстрований 21 травня: новий строк не порушений, але включити його в декларацію за квітень неможливо. Нічого не залишається, як включати його в декларацію травня, тому проблема ∑Перевищ відпадає.

А ось якщо той же РК буде зареєстрований, наприклад, 17 травня — начебто ніщо не заважає зменшити ПЗ квітня. Але якщо постачальник так вчинить, то після подання декларації за травень у нього вискочить злощасний ∑Перевищ, адже система, не налаштована під новий строк, сприйме цей РК як зареєстрований із запізненням. Щоб не потрапити в халепу, нічого не залишається, як відображати зменшення ПЗ тільки в декларації за травень. Власне, про це і говориться в листі.

Втім, орієнтуватися тільки на старі строки не можна. Простий приклад: РК складений 3 травня і того ж дня отриманий одержувачем. Відкладення реєстрації до кінця місяця загрожує застосуванням штрафу згідно зі ст. 1201 ПКУ. І оскаржити його не вийде.

Ось і виходить, що наші песимістичні прогнози, на жаль, справджуються: орієнтуватися потрібно і на нові, і на старі строки реєстрації.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі