Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Лівопаливний акциз: лукаві ситуації

Павленко Олексій, податковий експерт
Податки & бухоблік Листопад, 2018/№ 95
Друк
У цій статті — відповіді на два ваших запитання, пов’язані з податковим обліком лівопаливного (ЛП-) акцизу. Зазначимо, що обидва запитання — з нехорошим фіскальним підґрунтям, тому стаття — свого роду застереження для платників цього податку.

АН — місяць у місяць!

Чи правда, що не можна акцизні накладні (АН), виписані у звітному місяці, але зареєстровані в ЄРАН* у наступному місяці, у тому числі і в межах допустимих 15 днів (!), відображати в декларації звітного місяця?

* Єдиний реєстр акцизних накладних.

Якщо виходити з позиції податківців, то відповідь — так. Платників ЛП-акцизу тут збиває з пантелику той факт, що для ПДВ застосовується інший алгоритм відображення ПН (РК) у декларації.

Історія питання. Спочатку фіскали заявляли (див. скасовану наразі консультацію у БЗ 116.05): при складанні акцизної декларації за конкретний звітний місяць платник повинен враховувати усі датовані звітним місяцем вхідні і вихідні АН (і РК до них), зареєстровані в ЄРАН до граничного терміну подання декларації за звітний місяць (тобто до 20-го числа наступного місяця). І тоді заповнювали акцизну декларацію (у тому числі щодо обсягів, які враховуються згідно з АН) за аналогією з ПДВ.

ПКУ ніяких приводів для зміни підходу до механізму обчислення ЛП-акцизу не давав, проте десь від початку 2017 року у БЗ 116.05 і 116.07, а також у низці роз’яснень (див., наприклад, лист ДФСУ від 04.06.2018 р. № 2444/6/99-99-15-03-03-15/ІПК) фіскали вперто наполягають на тому, що:

у додатку 11 до декларації відображаються ті АН/РК до АН, які зареєстровані в ЄРАН у тому звітному періоді, за який подається декларація

Тобто якщо АН (РК) оформлена у звітному місяці, а зареєстрована в ЄРАН у наступному (і навіть — протягом дозволених 15 днів), її не можна врахувати в акцизній декларації звітного періоду, у тому числі в спеціальному ЛП-акцизному додатку 11 до неї! Вона повинна відображатися в наступному місяці — фактичної реєстрації її в ЄРАН.

Майте на увазі! Це стосується усіх АН і РК до них: як своїх «вихідних», так і чужих — «вхідних».

Як бути? Такий механізм відображення часто призводить на практиці до нехороших фіскальних наслідків (детальніше про деякі з них читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 55, с. 13).

Ми ж вважаємо, що якщо АН була зареєстрована в ЄРАН протягом дозволених 15 днів, то її слід відображати в декларації за місяць її виписування, та і ПКУ це не заперечує! Аргументи див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 5, с. 21 і № 25, с. 7.

Проте якщо ви відображаєте АН (і РК) за ПДВшною схемою, то при перевірці фіскали, швидше за все, донарахують вам ПЗ з ЛП-акцизу. І знімуть обсяги пального за усіма перехідними АН за звітний місяць їх виписування, пояснюючи це тим, що вони були проведені через СЕАРП в наступному місяці. Та ще і застосують 25 % штраф від донарахованої суми ЛП-акцизу згідно зі ст. 123 ПКУ (плюс адмінштрафи за ст. 1631 КУпАП — 170 грн. з посадових осіб).

Сподіваємося, якщо дійде до суду, результат судового оскарження таких донарахувань буде на користь платника.

Але тим, хто не захоче позиватися до фіскалів, можливо, варто перерахувати податковий облік за їх схемою («місяць у місяць») і подати уточнюючі декларації. Причому через такий фіскальний алгоритм обліку АН/РК в одному місяці може вилізти ПЗ з ЛП-акцизу, а в наступному — мінус (від’ємний об’єкт), який контролери зазвичай не враховують.

При цьому за ті звітні періоди, в яких були «незаконно» відбражені обсяги пального за перехідними АН/РК, а тепер виявиться нестача обсягів пального (у гр. 4 додатка 11), в уточнюючій декларації вилізе об’єкт оподаткування, і доведеться сплатити суму недоплати ЛП-акцизу, а також штраф 3 %. До речі, деякі податківці доходять до того, що персоніфікують перехідні обсяги, і якщо пальне (за запізнілою вхідною АН) вже минулим місяцем було відвантажено (проведено через ЄРАН), то вони не дозволяють платникові враховувати таке надходження при обчисленні об’єкта оподаткування ЛП-акцизом у наступних періодах…

На наш погляд, обійтися тут без сплати ПЗ і штрафу (наприклад, згорнувши результати виправлень двох (або більше) послідовних звітних місяців/декларацій) навряд чи вийде. А виправити такі «помилки» іншим способом — через поточну декларацію, нехай навіть із сплатою штрафу 5 %, але без сплати ПЗ, може не вийти, оскільки для ЛП-акцизу механізм виправлення у такий спосіб не передбачений. Подати ж уточнюючу декларацію без попередньої сплати ПЗ і штрафу — означає порушити п. 50.1 ПКУ, що позначиться додатковими неприємностями. Загалом, таким платникам не позаздриш.

А на майбутнє намагайтеся витрату пального робити не раніше того місяця, в якому постачальник зареєструє на вас в ЄРАН вхідну АН.

Пальне на власні потреби

Підприємство — платник ЛП-акцизу реалізовує, наприклад, тільки вайт-спірит (чи інший вид підакцизного пального, що не є ПММ). Чи підлягають у нього оподаткуванню ЛП-акцизом і обсяги ПММ, які за час реєстрації платником ЛП-акцизу були витрачені на автомобілях підприємства для власних потреб?

Формально так. Коли ви реєструєтеся платником акцизу з реалізації пального, ви автоматично повинні у своєму ЛП-акцизному податковому обліку відображати/враховувати абсолютно усі види підакцизного пального, перераховані в п.п. 215.3.4 ПКУ, яке ви використовуєте у своїй госпдіяльності. Причому незалежно від того, в яких сферах вашої діяльності ви використовуєте це пальне.

Іншими словами, платник ЛП-акцизу формально зобов’язаний абсолютно усе підакцизне пальне (усі обсяги), включаючи і ПММ для службових авто, і паливо для котельні, і будь-яке інше підакцизне пальне, обліковувати для цілей оподаткування ЛП-акцизом. Тобто проводити такі обсяги через СЕАРП і відображати їх в акцизній декларації, у тому числі в спеціальному додатку 11.

Цей висновок випливає з визначення об’єкта оподаткування ЛП-акцизом, а також із того, що згідно з п. 231.1 ПКУ

платник зобов’язаний складати АН, у тому числі і на обсяги пального, використаного на власні потреби*

* А також — і на обсяги втраченого пального. Тож якщо частина пального була втрачена, то на неї теж доведеться скласти АН, а можливо, з таких обсягів понад норми природного убутку ще й ЛП-акциз сплатити.

Отже, назвався платником — «лізь у…» ЄРАН.

Як же бути в таких ситуаціях? Адже зазвичай у платників немає вхідних АН, проведених через СЕАРП, щоб врахувати обсяги такого «власно-потребового» пального після надходження в додатку 11 до акцизної декларації. Тобто якщо ви цю справу проморгали, то на ваше прохання скласти окремі АН на пальне, придбане раніше для власних потреб, постачальники у більшості випадків дадуть відмову. Ну хто захоче підставлятися під штрафи зі ст. 1202 ПКУ?..

Тому, як це не сумно, краще в таких ситуаціях подати уточненки та оподаткувати витрачені на власні потреби (та/або) списані обсяги пального ЛП-акцизом. Інакше фіскали можуть донарахувати податок при перевірці, але тоді ще і з 25 % штрафом за ст. 123 ПКУ. Плюс до цього, цілком можливо, ще додадуться штрафи за несвоєчасну реєстрацію АН (РК) за ст. 1202 ПКУ: від 2 до 50 % суми акцизного податку. Утім, ці штрафи і при самостійному виправленні ситуації теж цілком світять платникові. У цілому може вийти доволі кругленька сума втрат. Тому будьте уважніші та аналізуйте увесь список підакцизного пального з п.п. 215.3.4 ПКУ. А раптом у вас ще щось не враховано?..

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі