Теми статей
Обрати теми

«Кредитовий підзвіт»: фіскали пручаються

Павленко Олексій, податковий експерт
Лист ДФСУ від 21.03.2019 р. № 1143/6/99-99-13-02-03-15/ІПК

висновок документа

Якщо придбання товарів (робіт, послуг) для роботодавця за рахунок власних коштів працівника не пов’язане з виконанням його трудової функції, то кошти, виплачені йому за реалізовані (продані) товари (роботи, послуги), оподатковуються ПДФО і ВЗ

Фіскали, чиї незаконні роз’яснення щодо оподаткування так званого кредитового підзвіту ПДФО і ВЗ стали скасовувати суди, звернулися за підтримкою до Мінфіну. Але той, як ви вже знаєте, підтримав платників, а не фіскалів (див. лист від 26.02.2019 р. № 11220-16-63/5675 // «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 26, с. 3).

Проте останні спробували дещо розвернути висновки Мінфіну у свій (фіскальний) бік. І ось історія з оподаткуванням «кредитового підзвіту» отримала чергове продовження* у листі, що коментується. Швидше за все, викладений у ньому підхід вони тепер тиражуватимуть, щоб і надалі третирувати на цю тему госпсуб’єктів. Про що ж власне йдеться?

* Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 33, с. 27, № 61, с. 24, № 71, с. 2, 2019, № 26, с. 3.

У своєму листі Мінфін написав, що коли придбання товарів (робіт, послуг) здійснюється у межах трудових обов’язків працівника, то незалежно від того, видані грошові кошти під звіт або витрачені з цією метою власні кошти працівника, які потім відшкодовані роботодавцем, такі відносини слід розглядати з урахуванням вимог законодавства про працю.

Ось цією «трудовою» зачіпкою фіскали й скористалися, помістивши наприкінці листа, що коментується, ще й висновок «від супротивного» (див. його вище — у рамці).

Причому, зверніть увагу, у цьому висновку ситуацію із закупівлею за свої вони розцінюють як перепродаж працівником товару (робіт, послуг) своєму роботодавцеві, фактично даючи у такий спосіб фіскальне посилання податківцям на місцях.

Тож будьте напоготові!

Бо тепер особливо настирливі з них при перевірці «кредитового підзвіту» напевно вимагатимуть доказів того, що працівник діяв у межах трудових функцій, і за наявності дрібних підстав (мовляв, ці витрати не були пов’язані з трудовими обов’язками працівника, отже, це — реалізація!) оподатковувати такі суми ПДФО і ВЗ.

Зрозуміло, що у більшості випадків ці напади можна буде через суд відбити, але краще заздалегідь підготуватися документально ☺.

Так, для перестрахування має сенс зазначити в трудовому договорі/контракті (посадовій (робочій) інструкції) працівника, що до його посадових (робочих) обов’язків входить у тому числі закупівля товарів, робіт, послуг для потреб підприємства. Можна також видати окремий наказ (розпорядження), в якому перерахувати найменування посад (назви робіт), займаючи (виконуючи) які працівник здійснює закупівлю товарів/робіт/послуг. А ось прописувати вимогу про закупівлю за рахунок власних грошових коштів працівника не рекомендуємо, оскільки на підставі ст. 9 КЗпП вона буде визнана недійсною.

Водночас, на наш погляд, не повинно мати значення, у межах трудових або цивільно-правових** відносин виплачується відшкодування фізичній особі.

** На наш погляд, якщо закупівлі ТМЦ для роботодавця здійснює за свої кошти працівник, у якого це не прописано в трудових обов’язках, то відносини між ними мають цивільно-правовий характер. Відповідно, на них поширюються або гл. 68, або ст. 1158 — 1160 ЦКУ, що регулюють вчинення дій у майнових інтересах іншої особи без її доручення.

Приріст показників фінансового та/або майнового стану платника податку (тобто дохід) відсутній в обох випадках! Що підтверджують і суди***.

*** Див., наприклад: reyestr.court.gov.ua/Review/75325645

Далі буде?..

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі