Реклама в Google: документи для обліку

Адамович Наталія, податковий експерт
Податки & бухоблік Липень, 2019/№ 54
В обраному У обране
Друк
Директор у власному акаунті Google розмістив рекламу підприємства. Виставлений за рекламу рахунок оплатило підприємство. За підсумками звітного періоду акт прийому-передачі послуг від Google ні директор, ні підприємство не отримали. На підставі яких документів підприємство може облікувати у витратах оплачену рекламу? Розберемося з рекламою в Google докладніше.

Перш ніж з’ясувати, чому виникла у підприємства — замовника реклами в Google проблема з документами, пару слів скажемо про саму компанію, що представляє інтереси Google на українському ринку. Це підприємство-резидент, платник податків на загальній системі, платник ПДВ, через яке можлива повноцінна робота з інтернет-платформою Google. Тож, по суті, проблем з документами на постачання послуг реклами і додатковим податковим навантаженням, як, наприклад, при розміщенні реклами безпосередньо у Фейсбуці-нерезидентові (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 52, с. 5), бути не повинно.

Як отримати бухдокументи від Google?

Якщо ваше підприємство зібралося розмістити рекламу в Google, то ще на стадії створення/налаштування рекламного акаунта слід урахувати один важливий технічний момент, що прямо впливає на те, отримає замовник реклами бухгалтерські документи чи ні.

При налаштуванні акаунта Google-реклами пропонується пройти ідентифікатор клієнта — обрати один з таких податкових статусів замовника реклами: фізична особа, індивідуальний підприємець або юридична особа.

Одразу правильно ідентифікувати замовника реклами в системі дуже важливо. Адже надалі обраний статус для акаунта змінити не можна (тобто настроївши акаунт під «фізичну особу», змінити його під «юридичну особу» не вийде). Доведеться створювати новий акаунт з потрібним статусом.

Після реєстрації/налаштування акаунта і присвоєння йому податкового статусу клієнта-замовника (юрособи, підприємця або фізособи), Google автоматично в частині наданих послуг вестиме за вказаними параметрами відповідний документообіг із замовником. Будьте уважні!

Google надає бухгалтерські документи тільки користувачам, що обрали статус для акаунта «юридична особа» або «індивідуальний підприємець»

Тому для того, щоб підприємство, замовивши рекламу в Google, могло отримувати відповідні підтвердні бухгалтерські документи на придбання послуг реклами (див. табл. 1), ще на стадії реєстрації/налаштування важливо присвоїти акаунту податковий статус — «юридична особа». І при налаштуванні зазначити дані підприємства: номер ЄДРПОУ, ІПН, податковий номер платника ПДВ, юридичну та поштову адреси.

Таблиця 1. Бухгалтерські документи від Google

Назва документа

Правила створення

Доступ до документа

Акт здачі-приймання

послуг

Створюється щомісяця, датується останнім днем місяця. Вказуються фактичні витрати за акаунтом за місяць

Електронна версія доступна з 7-го числа кожного місяця. Паперова — відправляється на поштову адресу підприємства (доставка до 14 робочих днів)

Податкова накладна (ПН)

Створюється за кожним платежем і датується днем його отримання

Електронна версія ПН доступна в акаунті через 48 годин після отримання платежу.

Реєструється в ЄРПН через декілька днів після платежу

Акт звірки розрахунків

Наводяться взаєморозрахунки за період (не більше року), який починається 1 січня

Електронна версія доступна в акаунті з 7-го числа кожного місяця. Паперова — висилається автоматично раз на рік у січні

Попередній рахунок

Створюється в акаунті при внесенні даних для здійснення платежу за допомогою банківського переказу. Пізніше його можна роздрукувати

Електронну версію можна створити після натиснення кнопки Внести платіж на сторінці Транзакції

Умови використання

Документ містить умови використання Google-реклами, прийняті при створенні акаунта

Електронна версія доступна не пізніше ніж через 48 годин після створення акаунта.

Паперова копія висилається разом із ПН після першого платежу

У такому разі на ім’я підприємства Google формуватиме і попередній рахунок, і податкову накладну (ПН), реєструючи її в ЄРПН, і акт здачі-приймання послуг, і навіть акти звірки взаєморозрахунків. Підлаштувати під себе ці документи не вийде. Вони матимуть типовий вигляд і типову наповненість, однакову для усіх клієнтів — юросіб.

Особливості акта від Google

Найважливіший документ, що підтверджує надання рекламних послуг, це, безумовно, акт здачі-приймання послуг. Він має бути оформлений згідно з вимогами ст. 9 Закону про бухоблік*. Якщо з цим усе «ок», то такий документ годиться і для податкового обліку (див. БЗ 102.21).

* Закон України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

У принципі, Google генерує правильний з точки зору вимог до первинного документа акт здачі-приймання послуг (у ньому є усі реквізити).

Щоправда, в акті Google не дає повної деталізації наданих послуг реклами, а наводить стандартний для усіх клієнтів-юриків запис: «Рекламні послуги Google AdWords згідно з договором №… від…, за період…». І крапка. Наскільки ця розшифровка госпоперації прийнятна для акта? Вважаємо, цілком прийнятна.

По-перше, в первинних документах не обов’язково максимально деталізувати операцію. Головне, щоб її можна було ідентифікувати (див. лист Мінфіну від 14.03.2012 р. № 31-08410-07/23-1994/1318, ухвалу ВАСУ від 02.07.2016 р. № К/800/13578/16 // «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 54, с. 12). По-друге, посилання на реквізити договору в акті тут тільки в плюс і цілком прийнятне для первинки (абзац третій п. 2.4 Положення № 88**).

** Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88.

Готуємо свої документи

Не слід забувати, що рекламні кампанії, які проводяться суб’єктами господарювання в Інтернеті, у тому числі і в Google, податківці розглядають під лупу: то їм акт не такий (не розкриває усіх подробиць отриманої послуги); то не зрозуміло, чи досягнуті цілі рекламування; не зрозуміло, який товар рекламується і чи була реклама взагалі.

Для того, щоб уникнути зайвих питань від контролерів, підприємству, розміщуючи рекламу в Google, бажано підстрахуватися:

1) наказом керівника про проведення реклами в Google, в якому має бути зазначено:

— мету проведення реклами Google (залучити на сайт підприємства нових відвідувачів, заманити клієнтів до подальших покупок, збільшити оборот онлайн-продажів або кількість дзвінків) і перелік рекламованих товарів/послуг;

— працівника(ів), відповідального(их) за проведення реклами в Google (а саме за створення рекламного акаунта, його налаштування під рекламу, оформлення звітів);

2) документами про проведення реклами в Google. Це можуть бути:

— фотозвіти, скринпринти розміщеної в Google реклами, які б дозволяли ідентифікувати саме рекламовані підприємством товари/послуги і відповідно інформацію, надану про них як рекламу (див. постанову ВСУ від 21.05.2019 р. у справі № 826/11026/15). Google пропонує велику кількість варіантів реклами: текстові, пошукові і графічні медійні оголошення, відеорекламу на YouTube, мобільні оголошення в додатках;

— дані Google Ads за вашим рекламним акаунтом: з якого завжди можна роздрукувати детальні звіти з текстами оголошень, посиланнями, кількістю кліків та іншими показниками. Це допоможе відповідальному працівникові в оформленні звіту про рекламні заходи, що проводяться;

3) документами, що підтверджують здійснення витрат і отримання рекламних послуг. Це виписки банку про оплату реклами, а так само бухдокументи, отримані від Google (див. табл. 1). Маючи усі ці документи, підприємство без проблем зможе відобразити витрати на рекламу в обліку.

Облік витрат на Google-рекламу

ПДВ. Усі послуги з інтернет-просування товарів є об’єктом оподаткування ПДВ (п.п. «б» п. 185.1 ПКУ). Звичайно, за умови, що їх постачальник зареєстрований на митній території України (п. 186.4 ПКУ) і є платником ПДВ. Тому одержувач послуг реклами за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН, має право на податковий кредит:

— у періоді оформлення ПН — якщо Google-постачальник зареєстрував ПН вчасно;

— у періоді реєстрації ПН — якщо ПН зареєстрована із запізненням.

Бухгалтерський облік. Витрати на інтернет-просування товару в Google носять рекламний характер, а тому включаються у витрати на збут (п. 19 П(С)БО 16 «Витрати») у періоді їх здійснення (отримання послуг реклами). Обліковують їх на однойменному рахунку 93.

Податок на прибуток. Усі витрати на інтернет-просування товарів в Google, відображені у бухгалтерському обліку підприємства, потраплять і в податковоприбуткові витрати, оскільки жодних відповідних коригувань для послуг, отриманих від стандартного платника податку на прибуток, розд. III ПКУ не передбачає.

Немає бухдокументів від Google

Причина, через яку підприємство при замовленні реклами в Google може залишитися без бухдокументів, криється в податковому статусі акаунта, ідентифікованого під «фізичну особу». Наприклад:

1) якщо відповідальна особа, що реєструє/налаштовує акаунт для реклами в Google, неправильно присвоїла йому статус фізособи, а не юрособи;

2) або, як у нашій ситуації, якщо підприємство скористалося для розміщення своєї реклами акаунтом директора, вже створеного зі статусом «фізична особа». У результаті

за акаунтом Google-реклами з податковим статусом «фізична особа» Google бухгалтерських документів не надає

Виправити ситуацію можна тільки на майбутнє, створивши під рекламу підприємства новий акаунт з правильною ідентифікацією — «юрособа». І вже після цього отримувати від Google бухдокументи.

А ось за минулі періоди за акаунтом, створеним під фізособу, підприємство від Google бухдокументів не отримає. Проте це не вирок.

Відсутність первинного документа на отримання послуг реклами (акта здачі-приймання послуг, рахунка на ім’я підприємства) ще не означає, що операції як такої не було. Адже підприємство дійсно понесло певні витрати (оплатило вартість рекламної кампанії в Google) і якраз-таки саме воно отримало рекламний результат (який, до речі, можна побачити, зайшовши в той же акаунт директора і подивившись там звітну інформацію про рекламну кампанію товарів/послуг підприємства).

Тому підприємству слід діяти в загальному ключі, підготувавши усі внутрішні документи на рекламну кампанію в Google (див. вище). А враховуючи, що реклама в Google налаштована через акаунт директора, відповідно його і призначити відповідальним за цей рекламний захід.

До того ж у підприємства на підтвердження витрат на рекламу будуть:

— виписка банку, де видно списання грошових коштів на користь Google;

— виписка з рекламного акаунта, де видно, які гроші і куди були витрачені;

— скриншоти сторінок рекламної кампанії підприємства і її результат;

— скриншоти виду рекламного оголошення;

— квитанції про транзакції, роздруковані з Google за рекламним акаунтом за звітний період.

Майте на увазі! Рахунок на оплату послуг реклами, виставлений Google на ім’я директора, приймати за первинний документ не можна: реквізитів підприємства — одержувача послуг у ньому немає.

Тому тут краще за все підійде самоакт***, складений за підсумками звітного періоду на підставі квитанцій про транзакції, роздрукованих з Google-акаунта за звітний період, з усіма необхідними для первинного документа реквізитами (п. 2.6 Положення № 88). Можливість відображення витрат на підставі самоакта у свій час підтверджував і Мінфін (див. лист від 22.04.2016 р. № 31-11410-06-5/11705).

*** Детальніше про його складання див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 57, с. 23.

Такий самоакт і буде первинним документом, що містить інформацію про операцію — послугу реклами в Google. Підходить він і для податковооблікових цілей (п. 44.1 ПКУ).

Маючи на руках такий пакет документів, підприємство цілком може витрачені кошти визнати повноправними витратами на рекламу.

ПДВ. Звичайно ж, підприємству навряд чи доведеться розраховувати на податковий кредит з суми ПДВ, сплаченої за послуги реклами. Складеної на свою адресу ПН, зареєстрованої в ЄРПН, підприємство не отримає. А раз не буде ПН, то ні про який податковий кредит і мови бути не може. Не допоможе тут і самоакт.

Враховуючи, що акаунт з рекламою створений під звичайну фізособу, Google при нарахуванні ПЗ з ПДВ напевно склав ПН на постачання послуг реклами як на неплатника ПДВ і в такому вигляді зареєстрував її в ЄРПН.

Змінювати умови договору за вже поставлені послуги і наново складати ПН на те ж постачання, але як на суб’єкта господарювання — платника ПДВ, Google не буде. Тому суму сплаченого ПДВ спокійно можна відразу ж віднести на витрати (оминувши умови, прописані в п. 8 Інструкції № 141****).

**** Інструкція з бухгалтерського обліку ПДВ, затверджена наказом Мінфіну від 01.07.97 р. № 141.

Для тих, хто оплатив рекламу, але не отримав бухдокументи від Google, розглянемо приклад.

Приклад. На підставі рахунку, сформованого в особистому акаунті директора за послуги з розміщення реклами підприємства в Google, підприємство перерахувало аванс у сумі 6000 грн. (у тому числі ПДВ — 1000 грн.). Спираючись на інформацію з акаунта щодо реклами підприємства, сформовану на останній день звітного періоду, а також на інформацію зі звіту директора про рекламний захід, складено самоакт на послуги реклами на суму 6000 грн. (у тому числі ПДВ — 1000 грн.).

Таблиця 2. Облік бездокументної реклами від Google

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн.

Дт

Кт

1

Здійснено передоплату рекламному агентству Google за послуги реклами (ПН на дату оплати не отримано)

371

311

6000

644/1

641/ПДВ

1000

2

Отримано послуги реклами з урахуванням вартості послуг рекламного агентства (складено самоакт)

93

631

2000

644/ПДВ

631

500

3

Суму вхідного ПДВ віднесено у витрати

949

644/1

500

4

Проведено залік заборгованостей

631

371

2500

висновки

  • Google надає замовникові реклами пакет бухдокументів тільки за акаунтами, зареєстрованими зі статусом «індивідуальний підприємець» або «юридична особа».
  • Отримавши від Google увесь пакет бухдокументів на послуги реклами, підприємство може доповнити їх власними рекламно-організаційними документами/звітами.
  • Якщо бухдокументів від Google немає, відобразити операцію у витратах допоможуть власні рекламно-організаційні документи/звіти за рекламним акаунтом і самоакт.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд