Ретро-знижки в МСФЗ-обліку продавця

В обраному У обране
Друк
Войтенко Тетяна, податковий експерт
Податки та бухгалтерський облік Липень, 2019/№ 56
Продавці товарів/послуг зараз досить активно надають своїм покупцям різного роду ретро-знижки — за обсяг придбання, за своєчасність оплати, за здійснення покупок у певний час тощо. Для таких післяпродажних знижок МСФЗ встановлюють свої особливі правила визнання. Які саме? Які податкові наслідки? Розберемося з цим детальніше.

Бухоблік

Для визнання доходу МСФЗ 15 «Доход від договорів з клієнтами» пропонує застосовувати п’ятикрокову ступінчасту модель.

Третім кроком у цій послідовності визначають ціну операції. Тобто ту суму компенсації, право на яку підприємство очікує отримати в обмін на передачу покупцеві обіцяних товарів або послуг. Простіше кажучи, це те, що продавець розраховує отримати від покупця в обмін на свої постачання. Виняток — суми, зібрані від імені третіх осіб (наприклад, той же ПДВ).

Як правило, ціну угоди вказують у договорі і потім дублюють у видатковій накладній. Але! Для оцінки величини доходу, що визнається у момент відвантаження товару, така договірна вартість може служити лише як орієнтир. Адже компенсація, передбачена договором, не завжди є фіксованою сумою. Вона може включати і змінні суми (або й ті, й інші). Тому МСФЗ 15 при визначенні ціни операції вимагає враховувати й інші чинники. В їх числі — змінна компенсація (§ 48 МСФЗ 15). Виникає вона у тому випадку, коли не можна заздалегідь точно визначити суму обіцяної компенсації. Тобто існує невизначеність в отриманні компенсації за договором. А остання може змінюватися, зокрема, залежно від знижок, дисконтів, відшкодувань і бонусів.

Змінний характер компенсації може бути прямо зазначений у договорі або ж випливати зі звичної ділової практики підприємства

Скажімо, підприємство-продавець може поступитися покупцеві в ціні після відвантаження товару — надати ретро-знижку за обсяг. Така компенсація є змінною. Оскільки її наявність залежить від настання або ненастання певної події в майбутньому.

Наприклад, виробник відпускає оптовому торговцеві товар за ціною 100 грн. за одиницю (без ПДВ). За умовами договору, якщо клієнт протягом трьох місяців придбає 2000 одиниць цього товару, він отримає знижку 10 %, тобто ціна товару складе 90 грн. за одиницю (без ПДВ). Відповідно, буде надана ця знижка чи ні, залежить від того, чи викупить торговець у виробника достатню кількість товару.

Щоб подивитися повну версію, підпишіться на журнал Ви вже підписалися? Увійти

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити