Теми статей
Обрати теми

Посередництво при безоплатних роздачах

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Зазвичай договір доручення для розповсюдження зразків товару на безоплатній основі платник укладає з метою просування своїх товарів на ринку збуту. Тобто такі операції мають рекламний характер. Фактично в цьому випадку посередник надає замовникові рекламні послуги. Зразки товару роздають безоплатно, а ось за саму послугу замовник посередникові платить. Давайте розглянемо, як такі операції відображаються в обліку посередника і замовника.

Податковоприбутковий облік

Одразу скажемо: у податковоприбутковому обліку для посередницьких операцій будь-яких спеціальних податкових різниць ПКУ не передбачає. Тому тут і замовник, і посередник повністю орієнтуються на бухгалтерський фінансовий результат.

Бухгалтерський облік

Замовник. За загальними правилами, зразки товарів, які передаються посередникові для безоплатного розповсюдження, продовжують значитися на балансі замовника. Тільки після отримання звіту від посередника про виконання ним зобов’язань про роздачу таких товарів замовник списує їх вартість до складу витрат на збут (рахунок 93).

Крім звіту, посередник надає замовникові акт приймання-передачі результатів посередницької послуги. Замовник такі витрати включає до складу витрат на збут.

Посередник. Він відображає товари, отримані для безоплатного розповсюдження, за балансом за вартістю, зазначеною в первинних документах на передачу товару від замовника.

У міру безоплатного розповсюдження товарів посередник списує їх із позабалансового рахунку

Після завершення посередницьких послуг сторони підписують відповідний акт і посередник визнає у бухгалтерському обліку дохід.

ПДВ

Замовник. Для замовника операції з безоплатного розповсюдження зразків товару прирівнюються до постачання й оподатковуються ПДВ. При цьому податкові зобов’язання (ПЗ) виникають за загальновстановленими посередницькими правилами (п. 189.4 ПКУ). Тобто датою виникнення ПЗ буде дата передачі таких товарів посередникові.

База оподаткування визначається згідно з п. 188.1 ПКУ на рівні договірної (нульової) вартості, але не нижче мінбази. Якщо передаватися будуть покупні товари/зразки, то ПЗ нараховують виходячи з вартості їх придбання. Якщо передається продукція власного виробництва — виходячи зі звичайних цін на таку продукцію.

Оскільки при безоплатній передачі договірна вартість дорівнює нулю, то замовник складає дві окремі податкові накладні:

— одну — на суму, розраховану виходячи з фактичної (нульової) ціни постачання (складається на посередника);

— другу — на суму мінбази (складає на себе з типом причини «15»).

Причому нараховувати компенсуючі ПЗ згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ замовникові не треба (лист ДФСУ від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, 101.06 БЗ*). Адже зразки товарів, що передаються безоплатно, фактично використовуються замовником для рекламних цілей, тобто господарська діяльність очевидна.

* Хоча раніше податківці при безоплатних постачаннях нав’язували подвійне нарахування ПЗ (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 22, с. 8; 2018, № 24, с. 28).

Крім того, існує лояльна версія від податківців, коли при безоплатних розповсюдженнях у рекламних цілях можна взагалі уникнути нарахування ПЗ. Так, якщо вартість безоплатно переданих товарів/послуг включається до ціни продажу продукції (товарів/послуг), що рекламується, то окремо ПЗ не нараховуються. А вважається, що вони оподатковуються ПДВ у складі тієї операції, до вартості якої були включені (див. лист ДФСУ від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК // «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 54, с. 3; № 62, с. 11)

Але зауважте: якщо рекламна діяльність спрямована на просування товарів/послуг, не оподатковуваних ПДВ (пільгованих та/або необ’єктних), то від нарахування компенсуючих ПЗ вже не піти (безумовно, якщо є що компенсувати, тобто був вхідний ПДВ). Підстави для нарахування ПЗ дають пп. «а» і «б» п. 198.5 ПКУ.

Посередник. Для посередника в частині самої операції з безоплатного постачання зразків товару ПДВ при вході і виході дорівнює нулю. Водночас на суму наданих замовникові посередницьких послуг ПЗ у нього виникають у загальному порядку за правилом першої події (п. 187.1 ПКУ).

Радує, що фіскали дотримуються такої ж позиції. Зокрема, у листі ДФСУ від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК вони зазначили: якщо безоплатн 5080 е розповсюдження товарів здійснює не сам платник податків, а за його дорученням треті особи, то базою оподаткування ПДВ у посередника буде вартість послуги з розповсюдження товарів, а не вартість самих товарів, що підлягають розповсюдженню. Загалом, рух безоплатного товару на ПДВ-обліку посередника ніяк не позначиться.

Покажемо операцію з безоплатного розповсюдження зразків товару в проводках (див. таблицю нижче).

Облік посередницької операції з безоплатної роздачі зразків товару

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

дебет

кредит

Замовник

1

Передано зразки товару посередникові (за собівартістю)

283

281

30000

2

Відображено ПЗ за безоплатною передачею товарів виходячи з мінбази

643

641/ПДВ

6000

949

643

6000

3

Списано собівартість безоплатно розповсюджених товарів на підставі звіту посередника

93

283

30000

4

Списано на витрати суму винагороди посередника

93

685

200

5

Відображено ПК у складі вартості посередницьких послуг

644/1

685

40

641/ПДВ

644/1

40

6

Перераховано посередникові грошові кошти

685

311

240

Посередник

1

Отримано зразки товарів від замовника

023

36000

2

Списано роздані безоплатно товари замовника

023

36000

3

Відображено посередницькі послуги з безоплатного розповсюдження товарів/зразків

361

703

240

4

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

703

641

40

5

Отримано грошові кошти від замовника

311

361

240

висновки

  • У разі безоплатного розповсюдження рекламних зразків товарів у замовника виникають ПЗ виходячи з мінбази на дату передачі таких товарів посередникові.
  • У посередника ПЗ виникають тільки в частині наданих замовникові посередницьких послуг.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі