Податковоприбутковий облік
Одразу скажемо: у податковоприбутковому обліку для посередницьких операцій будь-яких спеціальних податкових різниць ПКУ не передбачає. Тому тут і замовник, і посередник повністю орієнтуються на бухгалтерський фінансовий результат.
Бухгалтерський облік
Замовник. За загальними правилами, зразки товарів, які передаються посередникові для безоплатного розповсюдження, продовжують значитися на балансі замовника. Тільки після отримання звіту від посередника про виконання ним зобов’язань про роздачу таких товарів замовник списує їх вартість до складу витрат на збут (рахунок 93).
Крім звіту, посередник надає замовникові акт приймання-передачі результатів посередницької послуги. Замовник такі витрати включає до складу витрат на збут.
Посередник. Він відображає товари, отримані для безоплатного розповсюдження, за балансом за вартістю, зазначеною в первинних документах на передачу товару від замовника.
У міру безоплатного розповсюдження товарів посередник списує їх із позабалансового рахунку
Після завершення посередницьких послуг сторони підписують відповідний акт і посередник визнає у бухгалтерському обліку дохід.
ПДВ
Замовник. Для замовника операції з безоплатного розповсюдження зразків товару прирівнюються до постачання й оподатковуються ПДВ. При цьому податкові зобов’язання (ПЗ) виникають за загальновстановленими посередницькими правилами (п. 189.4 ПКУ). Тобто датою виникнення ПЗ буде дата передачі таких товарів посередникові.
База оподаткування визначається згідно з п. 188.1 ПКУ на рівні договірної (нульової) вартості, але не нижче мінбази. Якщо передаватися будуть покупні товари/зразки, то ПЗ нараховують виходячи з вартості їх придбання. Якщо передається продукція власного виробництва — виходячи зі звичайних цін на таку продукцію.
Оскільки при безоплатній передачі договірна вартість дорівнює нулю, то замовник складає дві окремі податкові накладні:
— одну — на суму, розраховану виходячи з фактичної (нульової) ціни постачання (складається на посередника);
— другу — на суму мінбази (складає на себе з типом причини «15»).
Причому нараховувати компенсуючі ПЗ згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ замовникові не треба (лист ДФСУ від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, 101.06 БЗ*). Адже зразки товарів, що передаються безоплатно, фактично використовуються замовником для рекламних цілей, тобто господарська діяльність очевидна.
* Хоча раніше податківці при безоплатних постачаннях нав’язували подвійне нарахування ПЗ (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 22, с. 8; 2018, № 24, с. 28).
Крім того, існує лояльна версія від податківців, коли при безоплатних розповсюдженнях у рекламних цілях можна взагалі уникнути нарахування ПЗ. Так, якщо вартість безоплатно переданих товарів/послуг включається до ціни продажу продукції (товарів/послуг), що рекламується, то окремо ПЗ не нараховуються. А вважається, що вони оподатковуються ПДВ у складі тієї операції, до вартості якої були включені (див. лист ДФСУ від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК // «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 54, с. 3; № 62, с. 11)
Але зауважте: якщо рекламна діяльність спрямована на просування товарів/послуг, не оподатковуваних ПДВ (пільгованих та/або необ’єктних), то від нарахування компенсуючих ПЗ вже не піти (безумовно, якщо є що компенсувати, тобто був вхідний ПДВ). Підстави для нарахування ПЗ дають пп. «а» і «б» п. 198.5 ПКУ.
Посередник. Для посередника в частині самої операції з безоплатного постачання зразків товару ПДВ при вході і виході дорівнює нулю. Водночас на суму наданих замовникові посередницьких послуг ПЗ у нього виникають у загальному порядку за правилом першої події (п. 187.1 ПКУ).
Радує, що фіскали дотримуються такої ж позиції. Зокрема, у листі ДФСУ від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК вони зазначили: якщо безоплатн 5080 е розповсюдження товарів здійснює не сам платник податків, а за його дорученням треті особи, то базою оподаткування ПДВ у посередника буде вартість послуги з розповсюдження товарів, а не вартість самих товарів, що підлягають розповсюдженню. Загалом, рух безоплатного товару на ПДВ-обліку посередника ніяк не позначиться.
Покажемо операцію з безоплатного розповсюдження зразків товару в проводках (див. таблицю нижче).
Облік посередницької операції з безоплатної роздачі зразків товару
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | |
дебет | кредит | |||
Замовник | ||||
1 | Передано зразки товару посередникові (за собівартістю) | 283 | 281 | 30000 |
2 | Відображено ПЗ за безоплатною передачею товарів виходячи з мінбази | 643 | 641/ПДВ | 6000 |
949 | 643 | 6000 | ||
3 | Списано собівартість безоплатно розповсюджених товарів на підставі звіту посередника | 93 | 283 | 30000 |
4 | Списано на витрати суму винагороди посередника | 93 | 685 | 200 |
5 | Відображено ПК у складі вартості посередницьких послуг | 644/1 | 685 | 40 |
641/ПДВ | 644/1 | 40 | ||
6 | Перераховано посередникові грошові кошти | 685 | 311 | 240 |
Посередник | ||||
1 | Отримано зразки товарів від замовника | 023 | — | 36000 |
2 | Списано роздані безоплатно товари замовника | — | 023 | 36000 |
3 | Відображено посередницькі послуги з безоплатного розповсюдження товарів/зразків | 361 | 703 | 240 |
4 | Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ | 703 | 641 | 40 |
5 | Отримано грошові кошти від замовника | 311 | 361 | 240 |
висновки
- У разі безоплатного розповсюдження рекламних зразків товарів у замовника виникають ПЗ виходячи з мінбази на дату передачі таких товарів посередникові.
- У посередника ПЗ виникають тільки в частині наданих замовникові посередницьких послуг.