Теми статей
Обрати теми

Трудові перевірки: що нового?

Амброзяк Наталя, юрист
Кінець 2019 року був багатий на всілякі зміни. У 2020 році їх, схоже, буде не менше. Зачепило і сферу трудових відносин. У цій статті, зокрема, розповімо про те, що вже змінилося і незабаром зміниться у рамках трудових інспектувань і штрафів.

Трудові штрафи

Зміни щодо трудових штрафів відбудуться, як тільки набуде чинності Закон, прийнятий на базі законопроєкту № 1233 від 02.09.2019 р. На момент написання статті він переданий на підпис Президенту.

Отже, ситуація з фінансовими санкціями, виходячи із тексту проєкту, за ст. 265 КЗпП така.

1. Зменшено штрафи за:

— допуск до роботи неоформлених працівників, роботу повний робочий час, усупереч оформленню на неповний робочий час, виплату зарплати (винагороди) без нарахування і сплати ЄСВ і податків (тобто за виплату зарплати в конвертах). Замість 30 мінімальних зарплат* (далі — МЗП) за кожного «скривдженого» працівника — 10 МЗП (знову ж таки за кожного).

* Тут і далі враховується розмір мінімальної зарплати, встановленої на день виявлення порушення в законі про держбюджет на певний рік.

Якщо роботодавець (юрособа або ФОП) — єдинник груп 1 — 3, то замість штрафу виноситиметься попередження

Але коли роботодавець вчинить вказані вище порушення повторно протягом двох років з моменту виявлення першого порушення, то йому загрожує санкція в 30 МЗП за кожного працівника, відносно якого було вчинено порушення. Причому неважливо, на якій системі оподаткування такий роботодавець перебуває;

— недотримання мінімальних держгарантій у сфері оплати праці. Замість 10 МЗП за кожного працівника, відносно якого здійснено це порушення, — 2 МЗП (знову-таки за кожного працівника);

— недотримання встановлених законом гарантій і пільг співробітників, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених «військовими» законами від 25.03.92 р. № 2232-XII, від 12.12.91 р. № 1975-XII і від 21.10.93 р. № 3543-XII. Замість 10 МЗП за кожного працівника — 4 МЗП за кожного працівника. Якщо роботодавець (юрособа або ФОП) — єдинник груп 1 — 3, то замість штрафу виноситься попередження;

— недопуск до перевірки з питань неоформлених працівників або виплати зарплати в конвертах, а також створення перешкод в проведенні такої перевірки. Замість 100 МЗП — 16 МЗП.

2. Посилилася відповідальність за порушення інших вимог трудового законодавства (тобто тих, які прямо не перераховані у ст. 265 КЗпП). Як і раніше, це коштуватиме роботодавцеві 1 МЗП. Проте якщо сьогодні штраф накладається за усю сукупність правопорушень, то після внесення змін доведеться заплатити цю суму штрафу за кожне таке порушення.

До того ж повторне (протягом року з дня виявлення) порушення трудового законодавства, за яке вже була застосована 1 МЗП, загрожуватиме двома мінімальними зарплатами за кожне таке порушення.

3. Додані норми про повне і часткове звільнення від відповідальності:

— якщо юрособа або ФОП сплатять протягом 10 банківських днів з дня вручення відповідної постанови про накладення штрафу за порушення трудового законодавства 50 % від суми такого штрафу, то вважається, що постанову виконано;

— якщо роботодавець виправив порушення у строк, встановлений у приписі, то штрафувати не будуть. Це правило не стосується:

а) допуску до роботи неоформлених працівників, випадків, коли співробітники працюють повний робочий час, усупереч оформленню на неповний робочий час, виплати зарплати (винагороди) в конвертах і повторного вчинення цих порушень;

б) недопуску до перевірки і створення перешкод в її проведенні (незалежно від її предмета);

в) повторного здійснення інших порушень трудового законодавства (тобто тих, які прямо не перераховані в ст. 265 КЗпП).

Інспектування

Поки щодо законності «інспекційного» Порядку № 823** тривають судові спори, Кабмін не гає часу. Наприкінці грудня 2019 року були внесені чергові зміни в процедуру проведення інспектувань.

** Затверджений постановою КМУ від 21.08.2019 р. № 823.

З 31.12.2019 р. зміни виглядають так.

1. Тепер

невиїзні інспектування проводитися не будуть

Грудневі зміни повністю виключили згадку про цю форму інспектувань з Порядку № 823. Нагадаємо: раніше Порядок № 823 передбачав таку форму контролю, як невиїзні інспектування (тобто інспектування не за місцезнаходженням роботодавця, а в приміщенні трудових контролюючих органів). Щось на кшталт невиїзних документальних податкових перевірок.

2. В п. 1 Порядку № 823 тепер вказано, що заходи держконтролю за дотриманням законодавства про працю, окрім заходів з питань виявлення неоформлених трудових відносин, здійснюються згідно з вимогами ч. 4 і 5 ст. 2 Закону № 877. Очевидно, своєю постановою Кабмін спробував вивести з-під дії Закону № 877*** заходи щодо неоформлених трудових відносин.

*** Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Нагадаємо: ч. 4 і 5 ст. 2 Закону № 877 встановлюють особливості застосування положень цього Закону, зокрема, до сфери трудового держнагляду і контролю. Також обумовлюють, яких норм Закону № 877 повинні обов’язково дотримуватися в процесі здійснення такого держнагляду/контролю.

Звичайно, усі постанови Кабміну повинні відповідати положенням законів і лише уточнювати їх. У цьому ж випадку йдеться про явну суперечність між новими нормами Порядку № 823 і нормами Закону № 877.

3. Службові посвідчення інспектора тепер можуть видавати, зокрема, територіальні органи Держпраці (наприклад, головні управління). Раніше цим займався тільки центральний орган — Держпраці. Інформацію про службові посвідчення інспекторів праці разом з фотографіями цих посадовців можна, як і раніше, знайти на офіційному сайті Держпраці****. Як мовиться, героїв треба знати в обличчя ☺.

**** Див. за посиланням: dsp.gov.ua в розділі «Здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю».

4. Знову (як і в період дії Порядку № 295*****, визнаного нечинним постановою Шостого апеляційного адмінсуду від 14.05.2019 р. у справі № 826/8917/17) інспекційне відвідування може проводитися за рішенням керівника органу Держпраці на підставі інформації, отриманої зі ЗМІ, інших джерел (до яких законодавством не обмежений доступ). Також рішення про проведення інспектування може прийматися з урахуванням відомостей, отриманих від «інформаторів», прямо перерахованих в п.п. 1, 2, 4 — 7 п. 5 Порядку № 823 (фізичні особи, у тому числі працівники госпсуб'єкта, ДПС, ПФУ, профспілки та інші), незалежно від предмета інспекційного відвідування.

***** Затверджений постановою КМУ від 26.04.2017 р. № 295.

Раніше ж Порядок № 823 допускав рішення керівника органу Держпраці як підставу тільки у випадках проведення інспектування щодо виявлення неоформлених трудових відносин. Саме таке формулювання відрізняло Порядок № 823 від скасованого судом Порядку № 295.

А ось усі інші підстави, по суті, не змінилися. Тож наші детальні пояснення в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 78, с. 16, 2018, № 86, с. 16, 2017, № 41, с. 20 все ще актуальні.

5. З Порядку № 823

зникла згадка про повідомлення роботодавця про майбутнє інспекційне відвідування

Але, за великим рахунком, відповідні пункти Порядку № 823 формальність. Адже не були встановлені ані строки, ані порядок повідомлення роботодавця. Застосувати ж норми Закону № 877 було неможливо, оскільки в його ч. 4 ст. 5 йдеться про планові заходи. Інспекційне відвідування плановим аж ніяк не назвеш.

6. Інспектор зобов’язаний надати роботодавцеві копію направлення на проведення інспекційного відвідування. Нагадаємо: раніше роботодавець повинен був цю копію вимагати. Проте контролер зобов'язаний надати копію направлення перед підписанням акта.

Зауважте: відсутність направлення в інспектора підстава для недопуску перевіряючого до перевірки (ст. 10 Закону № 877, обов’язкова для дотримання інспектором Держпраці).

7. Тепер під час проведення інспекційних відвідувань без попереднього попередження у будь-який час доби (з урахуванням вимог законодавства про охорону праці) контролери можуть проходити у виробничі, службові, адміністративні приміщення незалежно від предмета інспектування. Раніше п.п. 1 п. 10 Порядку № 823 передбачав таке право тільки для інспектування щодо неоформлених трудових відносин.

8. Чіткіше визначили, що ж таке створення перешкод інспектору в проведенні інспектування. А отже стає зрозумілим, за що застосовуватимуться в цьому випадку штрафи за ст. 265 КЗпП. Ідеться про штрафи за недопуск до (1) звичайної перевірки з питань праці і до (2) перевірки з питань неоформлених працівників, виплати зарплати в конвертах, а також щодо працівників, які працюють повний робочий час, усупереч їх оформленню на неповний робочий час. Тепер причиною для штрафів може стати відмова в допуску до інспектування, а саме:

— ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування, на письмову вимогу інспектора;

— перешкоджання в реалізації інших прав, передбачених п. 10 Порядку № 823.

9. Пам’ятаєте, в попередній редакції Порядку № 823 була норма, що звільняє від відповідальності? Згідно з нею до того, хто виконає припис у встановлений в ньому строк, штрафи застосовуватися не будуть. Це правило не стосувалося тільки допуску до роботи неоформлених працівників. Тут санкції застосовувалися відразу, ніхто не чекав, поки припис буде виконаний. Так от, в оновленому Порядку № 823 залишилося лише положення про те, що штрафувати за допуск до роботи неоформлених працівників контролери повинні, не чекаючи виконання припису. А ось загальної норми, що звільняє від відповідальності, немає ☹.

Проте це не означає, що у будь-якому випадку застосовуватимуть штрафи незалежно від того, виконав роботодавець припис чи ні. Після того, як запрацює Закон, про який ми сказали на початку статті, пріоритет щодо звільнення від відповідальності буде у оновленої ст. 265 КЗпП.

Важливо! На момент написання статті форми акта, підходящої до Порядку № 823, немає. Це означає, що доки є підстави не допускати контролерів до проведення інспектування відповідно до п.п. 3 п. 13 Порядку № 823. Хоча не виключаємо, що інспектори намагатимуться використати форми актів, затверджені ще для Порядку № 295 (наказ Мінсоцполітики від 18.08.2017 р. № 1338).

висновки

  • Після того як набуде чинності Закон, прийнятий на базі законопроєкту № 1233, частина найпопулярніших штрафів (за неоформлених працівників, виплату зарплати в конвертах, недопуск до перевірки) значно знизиться.
  • З 31.12.2019 р. інспектори праці не можуть проводити невиїзні інспектування.
  • Штрафи за неоформлених працівників, як і раніше, застосовуватимуться одночасно з винесенням припису. Виправитися в цьому випадку не можна.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі