Теми статей
Обрати теми

Реєструємо ФОП-загальносистемника наново

Адамович Наталія, податковий експерт
У зв’язку з уведенням карантину багато фізосіб-підприємців (ФОП) вимушені були не лише припинити свою діяльність, але і ліквідуватися. Але потихеньку усе налагоджується. Чи не час уже знову подумати про роботу і повторно зареєструвати ФОП? Про те, що слід врахувати при повторній реєстрації ФОП-загальносистемнику, просто зараз.

Готуємося стати ФОП

Через який час після зняття з реєстрації ФОП можна знову зареєструватися?

Зніматися з держреєстрації, а потім знову реєструватися протягом року можна скільки завгодно разів. Жодних обмежень законодавство не містить.

Немає жодних обмежень і в частині паузи між розреєстрацією і повторною держреєстрацією ФОП. Єдине, що треба враховувати: держреєстратор виключає підприємця з Єдиного державного реєстру (ЄДР) протягом 24 годин після отримання заяви від нього (окрім вихідних і святкових днів) (п. 1 ч. 1 ст. 26 Закону № 7551). Тож якщо ФОП подав заяву на зняття з реєстрації, то вже через добу можна зареєструвати ФОП наново.

1 Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Реєструємося в ЄДР

Як краще зареєструвати ФОП в ЄДР і подати реєстраторові заяву про реєстрацію ФОП?

Передусім зверніть увагу, що з 01.06.2020 р. діє нова форма реєстраційної заяви для ФОП (форма № 1), затверджена наказом Мін’юсту від 19.05.2020 р. № 1716/5.

Незважаючи на послаблення карантину, найоптимальніший варіант реєстрації в ЄДР — пройти реєстрацію ФОП онлайн. Зробити це можна через вебпортал «Дія» (diia.gov.ua) при реєстрації незалежно від територіального розташування.

Щоправда, для онлайн-реєстрації (візьмемо за основу подання заяви через вебпортал «Дія») знадобиться кваліфікований електронний підпис (КЕП). Якщо у вас його немає або термін його дії вже сплив, то покваптесь і отримайте КЕП одразу (він — незамінний помічник у роботі ФОП). Отримати його можна і в карантинний період у податковій або у будь-якого іншого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг. Віддалено КЕП можна тільки продовжити.

Далі усе просто. За допомогою КЕП вам слід зареєструватися або авторизуватися (якщо вже зареєстровані) в кабінеті на вебпорталі «Дія».

Після чого заповніть онлайн-форму на отримання послуги і перевірте інформацію.

Вибравши загальну систему оподаткування, одночасно з держреєстраційною заявою ви можете подати в електронному вигляді заяву на реєстрацію платником ПДВ. Адже зареєструватися платником ПДВ можна відразу при держреєстрації ФОП (п. 183.7 ПКУ). Далі підписуєте заяви за допомогою вашого КЕП і направляєте їх реєстраторові.

Якщо підстав для відмови не буде, то реєстратор протягом 24 годин після надходження документів зобов’язаний внести в ЄДР запис про реєстрацію ФОП. Статус заяви можна перевірити в кабінеті. Повідомлення про реєстрацію або відмову також з’явиться в кабінеті, буде відправлене на електронну пошту. Як тільки запис про реєстрацію ФОП з’явиться в ЄДР, ви зможете отримати виписку з Реєстру в кабінеті.

Що стосується ПДВ-реєстрації, то податківці зобов’язані протягом 3 днів внести в Реєстр платників ПДВ запис про реєстрацію з першого числа місяця, що йде за днем спливу 10 календарних днів після подання заяви держреєстраторові (п. 183.9 ПКУ).

Наприклад, якщо ФОП заяву на ПДВ-реєстрацію подав реєстраторові 25.05.2020 р., то зареєстрованим платником ПДВ він буде з 01.07.2020 р.

Стаємо на облік

Як стати на облік при повторній реєстрації ФОП протягом року, якщо в податковій фізична особа ще остаточно не знята з обліку?

Зареєстрованому ФОП необхідно стати на облік: в органі ДПС як платнику податків і зборів і як платнику ЄСВ, а також в органі держстатистики.

Постановка на облік в органах ДПС і держстатистики відбувається автоматично без участі ФОП. Держреєстратор після внесення відомостей про реєстрацію ФОП в ЄДР, тобто в день проведення реєстраційної дії, самостійно передає інформацію про реєстрацію ФОП в органи ДПС і держстатистики для постановки на облік (ч. 2 ст. 13 Закону № 755). А ті у свою чергу беруть ФОП на облік

… як платника податків. Після держреєстрації припинення підприємець продовжує значитися в податковій як фізособа — платник податків, яка отримувала дохід від підприємницької діяльності (п.п. 6 п. 11.18 Порядку № 15882). Проте незважаючи на це, повторно зареєстрованого протягом року ФОП поставлять на облік за основним місцем обліку в день отримання відомостей про держреєстрацію ФОП — датою внесення відомостей в Реєстр (п.п. 6.4 розд. VI Порядку № 1588, БЗ 116.04).

2 Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588.

… як платника ЄСВ. Постановка на облік ФОП як платника ЄСВ здійснюється податковим органом за місцезнаходженням або місцем проживання на підставі відомостей, наданих держреєстратором, у день їх отримання (п. 1 ст. 5 Закону України від 08.07.2010 р. № 2464-VI). Датою взяття на облік як платника ЄСВ є дата внесення контролюючим органом запису в реєстр страхувальників.

Після отримання інформації від органів ДПС і держстатистики про взяття ФОП на облік держреєстратор формує виписку з ЄДР.

Відкриваємо рахунок ФОП

Чи треба обов’язково відкривати підприємницький рахунок при повторній реєстрації ФОП?

Поточний рахунок, відкритий на звичайну фізичну особу, заборонено використовувати для проведення операцій, пов’язаних із здійсненням підприємницької діяльності (п. 14 Інструкції № 4923).

3 Інструкція, затверджена постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492.

Тому для роботи ФОП може відкрити підприємницький банківський рахунок. Причому навіть якщо старий такий рахунок не закрито4. Підприємницький рахунок відкривається ФОП на підставі заяви, оформленої згідно з додатком 2 до Інструкції № 492 (п. 40 Інструкції № 492). У цій заяві, зокрема, обов’язково вказується, що рахунок відкривається для здійснення підприємницької діяльності, а також назва і код виду економічної діяльності відповідно до КВЕД. У день відкриття рахунку банк повідомляє про це податковий орган за місцем обліку ФОП (п. 69.2 ПКУ). У свою чергу, отримавши таке повідомлення від банку, податковий орган не пізніше наступного робочого дня ставить такий рахунок на облік і повідомляє про це банк (п. 69.3 ПКУ).

4 Якщо ФОП старий підприємницький рахунок не закрив, то банк закриває його автоматично на підставі інформації про припинення ФОП, отриманої від податківців (п.п. 7 п. 11.18 Порядку № 1588).

Звітність у новачка

Якщо підприємець знявся з держреєстрації, а потім знову зареєструвався, як бути із звітами?

Нагадаємо: розреєстрований підприємець зобов’язаний вчасно подати усі останні звіти. Адже згідно з п.п. 65.10.4 ПКУ припинення ФОП не звільняє особу від її колишніх підприємницьких зобов’язань, не змінює строків, порядків виконання таких зобов’язань і застосування штрафних санкцій, а також нарахування пені за їх невиконання (детальніше про це див. «Податки & бухоблік», 2020, № 42, с. 21). Ну а після нової держреєстрації ФОП треба буде подавати звіти наново, але вже з розрахунком зобов’язань за нові підприємницькі періоди.

Плануєте працювати самі? Тоді можна обійтися стандартним набором звітності для ФОП-загальносистемника, що складається з:

1) декларації про доходи, затвердженої наказом Мінфіну від 02.10.2015 р. № 859:

— за підсумками першого кварталу роботи на загальній системі (протягом 40 календарних днів після закінчення кварталу). Врахуйте! Така декларація подається і у тому випадку, якщо ФОП претендує на спрощенку. У разі такого переходу розрив між датою держреєстрації і датою переходу на єдиний податок, протягом якого підприємець перебуває на загальній системі оподаткування, треба задекларувати (див. БЗ 104.09);

за підсумками року (протягом 40 календарних днів після закінчення звітного року, п.п. 49.18.5 ПКУ). Однією (річною) декларацією новий ФОП обійдеться, тільки якщо запланує реєструватися в IV кварталі (див. БЗ 104.09).

Важливо! Для підприємців-загальносистемників призначений додаток Ф2. Причому, на думку податківців (див. БЗ 104.09), його подають разом із декларацією навіть у тих випадках, коли протягом звітного періоду ФОП не отримував підприємницькі доходи, але мав інші доходи з джерел їх походження з України або іноземні доходи;

2) звіту з ЄСВ (форма № Д5, додаток 5 до Порядку № 4355) за підсумками року — до 10 лютого року, що йде за звітним (п. 2 розд. ІІІ Порядку № 435).

5 Порядок формування та надання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого ЄСВ, затверджений наказом Мінфіну від 14.04.2015 р. № 435.

Плануєте наймати працівників за трудовим договором? Тоді вам доведеться додатково подавати:

1) повідомлення за формою, затвердженою постановою КМУ від 17.06.2015 р. № 413, — одноразово, після видання наказу (розпорядження) про прийняття на роботу, але до моменту фактичного допуску працівників до роботи;

2) звіт з ЄСВ по працівниках (за формою № Д4, додаток 4 до Порядку № 435 — щомісячно протягом 20 календарних днів, що йдуть за останнім днем звітного періоду (детальніше див. «Податки & бухоблік, 2019, № 75, с. 17));

3) звіт з ПДФО за працівників (форма № 1ДФ) — щокварталу.

Реєструємо РРО

Чи можна при повторній реєстрації використовувати старий РРО та чи потрібно його реєструвати?

Застосовувати РРО повинні ФОП, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карт, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг (п. 1 ст. 3 Закону про РРО6).

6 Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Стаття 9 Закону про РРО встановлює перелік розрахункових операцій, при здійсненні яких РРО можна не застосовувати. Крім того, ст. 10 Закону про РРО надає право ФОП замінювати РРО на КОРО і РК. За умови, що такий ФОП вписується в умови, встановлені постановою КМУ від 23.08.2000 р. № 1336 (ср. ). При цьому якщо ФОП не знайшов себе ні в ст. 9 Закону про РРО, ні в Переліку № 1336, то йому доведеться використовувати РРО на загальних підставах. Інших спеціальних послаблень саме для ФОП-загальносистемника немає.

Проте перш ніж почати використовувати РРО (у тому числі і старий, використовуваний у минулому, до розреєстрації ФОП), його треба опломбувати в сервісному центрі і наново зареєструвати у податківців.

Нагадаємо, зареєструвати в органі ДПСУ можна тільки ті РРО, моделі і модифікації яких включені в розділ І Держреєстру РРО, за умови, що:

— РРО використовуватимуть у відповідній сфері застосування цієї моделі (див. графу 8 таблиці Держреєстру);

— не сплив строк первинної реєстрації моделі РРО (див. графу 6 таблиці Держреєстру);

— не сплив строк служби РРО, установлений у технічній документації.

Реєстрацію здійснює орган ДПСУ за основним місцем обліку суб’єкта господарювання як платника податків (п. 3 гл. 2 розд. ІІ Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. № 547). Детальніше про процедуру реєстрації див. «Податки & бухоблік», 2019, № 23, с. 23.

Повідомляємо про об’єкти обліку

Чи треба повторно зареєстрованому ФОП повідомляти податкову про об’єкти обліку (подавати форму № 20-ОПП)?

Згідно з п. 8.4 Порядку № 1588 форма № 20-ОПП подається за основним місцем обліку ФОП протягом 10 робочих днів після реєстрації, створення або відкриття об’єкта, пов’язаного з оподаткуванням або через який проводиться діяльність.

Перший раз ФОП подає ф. № 20-ОПП після реєстрації. Показуєте усі об’єкти оподаткування, які є. Йдеться про майно, за яким виникає обов’язок сплачувати податки: офіс, склад, магазин, транспорт, обладнання (у тому числі і зареєстрований у податковій РРО). Причому відзвітувати доведеться і за орендовані об’єкти, і за ті, які ФОП здає в оренду.

Надалі форму подають, як тільки з’являтимуться нові об’єкти або будуть зміни щодо старих.

Врахуйте: інформацію про залишки товарів, дохід (прибуток) або його частину, обороти від реалізації товарів (робіт, послуг) у ф. № 20-ОПП не вносять (БЗ 116.11).

Книга доходів і витрат

Чи треба при повторній реєстрації ФОП заводити і реєструвати нову Книгу доходів і витрат та в які строки?

На виконання п. 177.10 ПКУ після реєстрації ФОП-загальносистемник зобов’язаний вести Книгу обліку доходів (за формою, затвердженою наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. № 481). І до початку ведення підприємницької діяльності зареєструвати її у податківців.

Якщо у ФОП вже є Книга (зберігають її протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис), і вона не закінчена і потрібної форми, то, наприклад, при поверненні ФОП на загальну систему оподаткування фіскали дозволяють не реєструвати нову, а продовжити вести стару Книгу до її закінчення (див. БЗ 104.08). Обов’язково перереєструвати Книги податківці вимагають тільки у разі зміни ФОП реєстрації адреси адмінрайону.

Тож, по суті, якщо ви повторно реєструєтеся ФОП-загальносистемником (за тією ж адресою і в тій же податковій), то, можливо, заводити і реєструвати нову Книгу вам не потрібно. Хоча уточнити це питання все-таки треба. Адже за проколи з реєстрацією Книги ФОП може загрожувати штраф за ст. 121 ПКУ (1020, 2040 грн) і за ст. 1641 КУпАП — адмінштраф від 51 до 136 грн (від 85 до 136 грн).

Водночас майте на увазі! На час карантину, тобто поки до 22.06.2020 р., реєстрація нових Книг обліку доходів і витрат відкладена (див. п.п. 2 п. 5 постанови КМУ від 20.05.2020 р. № 392). Проте після ухвалення рішення про закінчення карантину ФОП повинен внести дані про усі доходи і витрати, отримані і здійснені ним протягом карантину, і протягом 3 місяців зареєструвати Книгу в податковій.

Облік старих ОЗ

Як при повторній реєстрації амортизувати старі об’єкти ОЗ, що наново вводяться в експлуатацію?

Старі об’єкти ОЗ, які ФОП уже експлуатував до своєї розреєстрації, при повторній реєстрації він має повне право амортизувати.

Згадаємо основні правила амортизації ОЗ у ФОП-загальносистемників:

1) облік вартості, що підлягає амортизації, ведуть за кожним об’єктом ОЗ (п.п. 177.4.8 ПКУ) на підставі документів, що підтверджують витрати на придбання або виготовлення ОЗ, що амортизуються (п.п. 177.4.9 ПКУ);

2) амортизацію розраховують прямолінійним методом. Тобто річну суму амортизації визначають діленням первісної вартості об’єкта на термін його корисного використання (п.п. 177.4.7 ПКУ);

3) строк корисного використання об’єктів ОЗ встановлюють самостійно, але не менше мінімально допустимого з п.п. 177.4.9 ПКУ.

При цьому, враховуючи, що деякий час об’єкти ОЗ не експлуатувалися, нараховувати амортизацію слід виходячи з вартості об’єкта ОЗ, що амортизувалася, визначеної на момент повторної реєстрації ФОП. Тобто ніби перерахувавши вартість кожного об’єкта ОЗ, що амортизується, на дату повторної реєстрації ФОП. І вже відштовхнувшись від неї, далі нараховувати амортизацію. Так само податківці радять амортизувати старі ОЗ підприємцям, що переходять зі спрощенки на загальну систему (див. БЗ 104.05).

Що стосується нових ОЗ, які ФОП планує вводити в експлуатацію, то з 23.05.2020 р.7 об’єктами ОЗ вважаються довгострокові (строком служби понад 1 рік) матеріальні активи вартістю понад 20000 грн (п.п. 14.1.138 ПКУ).

7 Згідно зі змінами, внесеними в ПКУ Законом України від 16.01.2020 р. № 466-ІХ (див. статтю «Податкова реформа, яка довго припадала пилом у шафі» цього номера).

А ось в частині об'єктів, первісна вартість яких не дотягує до 20000 грн, прямої норми, що дозволяє відносити їх до витрат у ФОП, немає. Хоча податківці не проти обліку витрат на малоцінку в складі витрат ФОП звітного року (див. БЗ 104.05).

Врахуйте: з 23.05.2020 р. ФОП дозволено амортизувати і вантажні авто, використовувані в підприємницькій діяльності. Поводимося з ними, як зі старими ОЗ (див. вище).

Проте не виключаємо, що податківці наступлять на старі граблі і дозволять амортизувати тільки ті з них, які придбані після 23.05.2020 р. Але зауважте: тоді все склалося на користь амортизації усіх ОЗ (лист ДФСУ від 18.01.2019 р. № 212/О/99-99-13-01-02-14/ІПК).

Залишки ТМЦ

Як бути із залишками товарів? Чи можна при повторній реєстрації ФОП врахувати у витратах їх залишки?

Як пояснюють податківці, залишки ТМЦ, придбаних, але не реалізованих ФОП при здійсненні госпдіяльності, після припинення ФОП залишаються в його власності. Їх вартість не включається в оподатковувані доходи такого платника (див. БЗ 104.04).

При цьому податківці не проти обліку у витратах залишків товарів у ФОП-загальносистемника незалежно від того, на якій системі оподаткування були придбані ці товари (див. БЗ 104.04).

Головне, для того щоб такі залишки товарів запустити в діяльність (отримати дохід і відобразити витрати за ними), ФОП повинен на такі товари мати документи, причому оформлені саме на ФОП. Тим більше якщо такі залишки товарів ФОП планує продавати за готівку з використанням РРО.

Адже такі документи у ФОП-загальносистемника мають бути не лише на виконання п. 177.10 ПКУ, але ще й на виконання положень Закону про РРО.

Бездокументні товари податківці можуть визнати необлікованими, а їх реалізація з 01.08.2020 р. загрожуватиме ФОП значним штрафом за ст. 20 Закону про РРО — у розмірі подвійної (200 %) вартості такого товару за цінами його реалізації, але не менше 170 грн.

Тому будьте обережні, маючи справу з залишками ТМЦ та їх подальшою реалізацією. Протестуйте їх на наявність підтвердних документів.

Стартові витрати в Книзі

Які стартові витрати можна відразу вписати в Книгу, не чекаючи отримання доходу?

У графі 9 Книги вказується сума чистого доходу, яка розраховується як різниця між сумою доходу за звітний період (гр. 4) і сумою понесених витрат від здійснення підприємницької діяльності (гр. 6, 7, 8).

Як правило, ФОП має право показати в Книзі тільки ті витрати, які пов’язані з отриманням доходу.

Не чекаючи доходів, підприємець може показати в Книзі:

витрати на амортизацію об’єктів ОЗ. Як пояснюють податківці, амортизаційні відрахування підприємець повинен відображати в Книзі (гр. 8) не за підсумками року, а щомісячно (БЗ 104.08);

— витрати (суми платежів) за отримання ліцензій на проведення деяких видів підприємницької діяльності. Як пояснюють податківці, такі витрати ФОП відображає в Книзі (гр. 8) за фактом їх сплати на підставі підтверджуючих документів.

Зверніть увагу! Якщо за підсумками підприємницької діяльності за місяць (квартал, рік) у ФОП виходить збиток (від’ємне значення між доходом і витратами), то гр. 9 Книги прокреслюється (БЗ 104.08).

висновки

  • Для повторної реєстрації ФОП слід внести в ЄДР запис про реєстрацію і стати на облік як платник податків і зборів, а також як платник ЄСВ.
  • Подавати звітність новому ФОП доведеться двічі: за підсумками першого кварталу роботи і за підсумками року.
  • Відзвітувати з ЄСВ (якщо не планує найманих працівників) ФОП доведеться за підсумками року.
  • Нову Книгу обліку доходів і витрат можна зареєструвати в податковій протягом 3 місяців з дня закінчення карантину.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі