Теми статей
Обрати теми

Ліквідація ФОП: подаємо звітність і сплачуємо податки

Децюра Сергій, податковий експерт
Із попередньої статті (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 40, с. 11) ви дізналися про те, як унести в ЄДР запис про припинення ФОП, а також що потрібно зробити, щоб знятися з обліку в податковій. Але щоб остаточно ліквідувати ФОП, потрібно ще подати ліквідаційну звітність, розібратися зі сплатою податків тощо. Про те, як це зробити, читайте далі.

Ліквідаційна звітність

Основи. Зняття з обліку у податковій ФОП, щодо якого внесено у ЄДР запис «припинено», не звільняє того від виконання покладених на нього обов’язків щодо сплати зобов’язань та подання звітності за періоди роботи у статусі ФОП.

Сплатити податкові зобов’язання ФОП буде просто, головне — вкластися у відведені на це строки (про них нижче). А от із поданням звітності за останні періоди роботи у статусі ФОП можуть виникнути проблеми. І пов’язані вони не з оформленням звітності, а з її подачею.

Річ у тому, що після того, як реєстратор направить фіскалам повідомлення про внесення у ЄДР запису про припинення ФОП, з таким підприємцем буде автоматично розірваний договір про визнання звітності. На цьому наголошують і фіскали*.

* Див. роз’яснення ГУ ДФС у Запорізькій обл.: zp.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/337726.html

Після розірвання договору про визнання звітності подавати ліквідаційну звітність можна тільки особисто (через уповноважену особу), або поштою

До відома! Незважаючи на це, фіскали у категорії 129.02 БЗ і досі говорять про те, що ліквідаційну звітність можна подати і в електронному вигляді. Але на практиці це, на жаль, зробити не вдається.

Водночас, з огляду на те, що на сьогодні в Україні діє карантин, то подати звітність самостійно теж буде доволі складно. Тому найкращим виходом із ситуації є подача ліквідаційної звітності поштою.

Її слід надсилати рекомендованим листом з повідомленням про вручення й описом вкладення. Одним листом можна надіслати різну звітність, наприклад, декларацію з ЄП і звіт із ЄСВ, ПДВ-звітність тощо.

Надіслати лист із податковою звітністю слід не пізніше ніж за 5 днів до закінчення граничного строку подання звітності (п. 49.5 ПКУ), а з ЄСВ-звітністю — не пізніше ніж за 10 днів до закінчення граничного строку подання звіту. Крім того, надсилаючи звітність поштою, краще рахувати 5 (10) днів без урахування вихідних, тобто безпечніше надсилати її раніше ніж за 5 (10) днів. Податківці на місцях так взагалі радять надсилати і податкову звітність традиційним поштовим зв’язком, як і ЄСВ-звітність, не пізніше ніж за 10 днів до закінчення граничного строку подання податкової декларації**. Це, звичайно, перебір, але якщо не хочете проґавити строк подання і уникнути штрафів, то краще подати її раніше.

** Див. роз’яснення ГУ ДФС у Херсонській обл.: kherson.sfs.gov.ua/media-ark/local-news/print-168203.html

Період подачі. ФОП, які припиняються, мають забезпечити остаточні розрахунки з податків від провадження підприємницької діяльності та в установлені строки подати відповідному контролюючому органу (116.07 БЗ):

— повідомлення за ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією про закриття об’єкта оподаткування (у разі наявності) протягом 10 робочих днів після його закриття;

— декларації за останній базовий податковий (звітний) період, тобто ліквідаційні декларації. Про їх подання далі.

Правила подання і сплати

Системна звітність. ФОП мають подавати в податкову таку ліквідаційну звітність, визначену їх системою оподаткування.

1. ФОП-загальносистемники — ліквідаційну декларацію про майновий стан і доходи.

Подають таку декларацію за останній базовий податковий (звітний) період з дня, наступного за днем закінчення попереднього базового податкового (звітного) періоду, до останнього дня календарного місяця, в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності (п. 177.11 ПКУ). Тобто якщо ФОП, що з початку року працює на загальній системі, вирішив ліквідуватися у травні 2020 року і подав заяву на реєстрацію 13.05.2020 р., то у такій декларації слід відобразити розмір доходу, отриманого за період з 01.01.2020 р. по 31.05.2020 р.

Подавати таку ліквідаційну звітність слід протягом 30 календарних днів з дня проведення державної реєстрації припинення. Якщо запис про припинення був зроблений 13.05.2020 р., то таку декларацію слід подати не пізніше 12.06.2020 р. В такій декларації слід вказувати виключно доходи від проведення підприємницької діяльності,

До відома! Для звітування використовуємо звичайну форму декларації. Вона хоч і називається ліквідаційною, але насправді є звітною. Тому в шапці такої декларації слід просто поставити галочку у графі «звітна».

Сплатити суму ПДФО і військового збору, який буде відображений у звітності, необхідно протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку її подання. Тобто в нашому випадку це слід зробити не пізніше 22.06.2020 р.

2. ФОП — платники ЄП мають подати декларацію з ЄП за останній податковий (звітний) період, тобто період, у якому податківці отримали від держреєстратора повідомлення про припинення (п. 294.6 ПКУ). Якщо ФОП, що з початку року працює на ЄП, припинився 13.05.2020 р., то коли він працював;

— у групах 1 і 2 (для них звітним періодом є рік) — у декларації слід відобразити дані за період з 01.01.2020 р. по 31.05.2020 р.;

— у групі 3 (для них звітний період — квартал) — у декларації слід відобразити дані за період з 01.04.2020 р. по 30.06.2020 р.

Водночас у ПКУ не вказано про те, коли саме ФОП, які припиняються, мають подавати звітність за останній звітний період. Тому фіскали взяли віжки правління в свої руки і пояснили (див. лист ДФСУ від 16.03.2018 р. № 1042/М/99-99-13-02-01-14/ІПК, категорія 116.07 БЗ), що

звітувати за останній звітний період слід протягом 40 календарних днів за останнім календарним днем звітного кварталу

Тобто якщо ФОП припинився 13.05.2020 р., тобто у ІІ кварталі, то останню (ліквідаційну) звітну декларацію слід подати у строки, встановлені для звітування за ІІ квартал, тобто не пізніше 09.08.2020 р.

Що стосується сплати ЄП ФОП, що припиняються, то якщо мова йде про ФОП, які працювали:

— у групах 1 — 2 (вони сплачують податок авансовими внесками за звітний місць не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця), то вони просто мають сплатити в строк ЄП за місяць, в якому було внесено запис про їх припинення (107.01.09 БЗ). Так, коли ФОП припинився 13.05.2020 р., то сплатити зобов’язання слід за травень не пізніше 20.05.2020 р.,

— у групі 3 (сплачують протягом 10 днів після граничної дати подачі квартальної декларації), то вони просто мають сплатити в строк ЄП з доходу, отриманого за квартал, в якому було внесено запис про їх припинення (107.01.09 БЗ). Так, коли ФОП припинився 13.05.2020 р., то востаннє сплатити зобов’язання за ІІ квартал слід не пізніше 19.08.2020 р.

До відома! Книгу обліку доходів здавати до податкової при подачі ліквідаційної звітності не слід. Її треба просто зберігати щонайменше протягом 1095 днів з дня державної реєстрації припинення ФОП, для того щоб пред’явити фіскалам, які завітають на перевірку.

Інші податки. Маємо на увазі податки і збори, що не прив’язані до системи оподаткування.

1. Ліквідаційну звітність з ЄСВ, а саме Звіт з ЄСВ за себе за ф. № Д5 слід подати за період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня держреєстрації припинення в ЄДР (ч. 8 ст. 9 Закону України від 08.07.2010 р. № 2464-VI). Так, якщо ФОП припинився 13.05.2020 р., то звітним буде період з січня по травень.

Подається такий звіт протягом 30 календарних днів з дня внесення запису про припинення в ЄДР (п. 11 Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 14.04.2015 р. № 435). Тобто якщо ФОП припинився 13.05.2020 р., то форму № Д5 треба подати не пізніше 12.06.2020 р. При поданні ліквідаційного звіту про його статус слід вказати у самій декларації на самому бланку. А саме в шапці поставити позначку у графі «ліквідаційний».

У разі розреєстрації ЄСВ сплачують за повний місяць, в якому ФОП припинився. Сплатити ЄСВ, визначений у ліквідаційному звіті, слід протягом 10 календарних днів після граничного строку подання звіту (201.06.02 БЗ).

Звертаємо увагу! Якщо ФОП ліквідується, наприклад, у квітні 2020 року (тобто у ІІ кварталі), то йому після подачі ліквідаційної звітності слід сплатити ЄСВ за ІІ квартал тільки за квітень (за І квартал ЄСВ ФОП до граничної дати подання ліквідаційної звітності уже сплатять).

А оскільки від ЄСВ за себе за квітень 2020 року ФОП звільнений (деталі у «Податки & бухоблік», 2020, № 29, с. 9), то якщо він вирішить скористатися звільненням за квітень, то після подачі ліквідаційної звітності нічого платити вже не доведеться.

2. Ліквідаційну (останню) ПДВ-звітність ФОП, що були платниками ПДВ, подають за період, який розпочинається з першого дня звітного місяця та закінчується днем анулювання платником ПДВ, тобто днем припинення ФОП (п. 184.6 ПКУ).

Оскільки жодних спеціальних строків подання звітності при анулюванні ПДВ-реєстрації законодавчо не встановлено, то подавати її потрібно в загальні строки, встановлені пп. 49.18 і 203.1 ПКУ, тобто протягом 20 (40) календарних днів, що настають за останнім календарним днем стандартного звітного (податкового) періоду, у якому відбулося анулювання ПДВ-реєстрації.

Тобто, якщо ФОП ліквідується у травні 2020 року і він є місячним платником ПДВ, то останню декларацію йому слід подати за травень не пізніше 22.06.2020 р., а зобов’язання сплатити не пізніше 30.06.2020 р.

Якщо ж у травні 2020 року ліквідується ФОП — платник єдиного податку, який був квартальним платником ПДВ, то він повинен подати останню декларацію за ІІ квартал не пізніше 10.08.2020 р., а зобов’язання за нею сплатити не пізніше 19.08.2020 р.

Подавати ліквідаційну декларацію з ПДВ доведеться у паперовому вигляді, оскільки після внесення у ЄДР інформації про припинення ФОП договір про визнання електронних документів буде розірваний і подати її в електронному вигляді не вдасться. Про те, що декларацію з ПДВ у цьому випадку можна подати в паперовому вигляді, прямо говорить абзац третій п. 49.4 ПКУ. Детально про це читайте у «Податки & бухоблік», 2019, № 65.

Інші прощальні дії

Крім подання звітності і сплати податків, ФОП, який припиняється, має здійснити ще декілька операцій.

1. Якщо ФОП використовував РРО, то йому слід зняти РРО з реєстрації. Водночас можна самостійно цього не робити. Річ у тому, що відповідно до п.п. 10 п. 1 підрозд. 4 розд. ІІ Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. № 547, скасування реєстрації РРО за рішенням контролюючого органу відбувається, якщо у фіскалів наявні відомості з ЄДР про припинення ФОП.

Тобто фіскали мають самі скасувати реєстрацію вашого РРО. При цьому рішення про скасування вони приймуть не пізніше одного місяця з дня отримання інформації з ЄДР про припинення ФОП. Протягом п’яти календарних днів з дня прийняття такого рішення фіскали мають направити ФОП довідку про скасування реєстрації РРО.

Отримавши таку довідку, можна йти в ЦСО з РРО і проводити його розпломбування.

Якщо ФОП чекати не бажає, то він має право самостійно скасувати реєстрацію РРО.

Для цього ФОП має спочатку звернутися в свій ЦСО для розпломбування РРО. Після цього йому варто подати до органу ДФСУ за місцем реєстрації РРО заяву про скасування реєстрації РРО за формою № 4-РРО та ре-єстраційне посвідчення.

Потім доведеться зачекати 5 календарних днів, доки фіскали скасують реєстрацію РРО і нададуть (надішлють) довідку про скасування реєстрації за формою № 6-РРО. Деталі шукайте у «Податки & бухоблік», 2019, № 23.

2. Слід закрити усі поточні банківські рахунки ФОП. Для цього ФОП має подати у банк заяву на закриття рахунків (п.п. 1 п. 142 Інструкції, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492). Детально про порядок закриття рахунку слід довідатися у вашому банку.

Перед закриттям рахунку слід отримати виписки з нього за останні три роки. Вони знадобляться, якщо фіскали прийдуть до вас на перевірку.

Якщо ж рахунки ФОП самостійно не закриває, то їх закриють банки з подачі податківців. Останні мають інформувати банки про припинення ФОП (п.п. 7 п. 11.18 Порядку № 1588), а банки, отримавши таке повідомлення, мають закрити рахунки, які належать ФОП.

3. Якщо ФОП використовував для подачі звітності електронний підпис, то його можна скасувати. Для цього слід звернутися до того органу, який згенерував цей ключ. Хоча якщо морочитися не бажаєте, то можна дію ключа і не скасовувати. Цей ключ сам втратить свою чинність після закінчення терміну дії сертифіката ключа.

4. У випадку, коли ФОП для здійснення діяльності отримував ліцензію, наприклад, ліцензію на торгівлю алкоголем чи тютюновими виробами, то її слід анулювати. Але для цього ФОП не потрібно подавати жодних заяв про анулювання ліцензій контролюючому органу, в якому отримано таку ліцензію. Річ у тому, що відповідно до ст. 15 Закону України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР орган, який видав ліцензію, а саме податкова, після того як їй надійде від реєстратора повідомлення про припинення ФОП, має автоматично анулювати ліцензію на торгівлю алкоголем чи тютюновими виробами.

Зробивши ці дії, фізособа скине з себе підприємницькі пута. Але не виключено, що згодом життя налагодиться і фізособа знову забажає стати підприємцем. Про те, на що їй слід звернути увагу при повторній реєстрації ФОП, ви зможете дізнатися в одному з найближчих номерів.

висновки

  • Подавати ліквідаційну звітність ФОП доведеться особисто або поштою.
  • Ліквідаційну декларацію про доходи ФОП-загальносистемники подають протягом 30 календарних днів з дня проведення реєстрації припинення.
  • ФОП – платник ЄП подає ліквідаційну декларацію з ЄП протягом 40 календарних днів за останнім календарним днем кварталу, в якому відбулося припинення.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі