Теми статей
Обрати теми

Податок за промислову нерухомість по-новому

Децюра Сергій, податковий експерт
Законодавці нарешті привели до якогось одного знаменника правила отримання звільнення від сплати податку на нерухомість за будівлі промисловості. Ці нововведення одних платників ощасливили, інших засмутили. Про те, як мають їх застосовувати суб’єкти господарювання, поговоримо далі.

Що змінилося

З 23 травня у п.п. «є» п.п. 266.2.2 ПКУ вказані чіткі правила, в яких випадках промбудівлі не є об’єктом оподаткування. А саме щоб отримати звільнення, мають виконуватися одночасно 3 умови:

— на звільнення можуть розраховувати суб’єкти господарювання, основна діяльність яких класифікується у секціях B — F КВЕД ДК 009:2010;

— під звільнення потрапляють будівлі промисловості, віднесені до групи «Будівлі промислові та склади» (код 125) ДК 018-2000;

— звільнення отримують тільки тоді, коли промбудівлі, згадані вище, використовуються за призначенням у госпдіяльності та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку.

Спираючись на нові вимоги до застосування цього звільнення, можемо визначити основні зміни, які вони принесли.

Звільняють і ФОП

Перш за все, слід ураховувати, що на звільнення можуть розраховувати не тільки юрособи, а й ФОП.

Нагадаємо, що досі фіскали були категорично проти того, щоб ФОП отримували звільнення від сплати податку на нерухомість за промбудівлі. Податківці чіплялися за старі формулювання п.п. «є» п.п. 266.2.2 ПКУ, в яких згадувалися тільки промислові підприємства, а тому наполягали, що ФОП не мають права на звільнення від сплати податку на нерухомість за промбудівлі, незалежно від того, чи використовують вони такі будівлі у своїй діяльності.

Дехто з ФОП боровся з таким свавіллям і дискримінацією. Такі суперечки доходили і до ВСУ. Але з жалем констатуємо, що суди доволі часто ставали на бік фіскалів і відмовляли ФОП у праві на звільнення від сплати податку на нерухомість за промбудівлі з трактуванням — таке звільнення можуть отримати тільки підприємства (деталі у «Податки & бухоблік», 2018, № 54, с. 18).

Після 23.05.2020 р. фіскали вже так говорити не зможуть.

ФОП зможуть не сплачувати податок на нерухомість за свої промбудівлі

Звичайно ж, за умови дотримання всіх вищеперелічених умов.

Промисловість — основний вид діяльності

Звільнення отримають тільки ті суб’єкти господарювання (як ФОП, так і юрособи), в яких основним видом діяльності є виробництво промпродукції, тобто вони здійснюють діяльність, яка класифікується у «промислових» секціях B, C, D, E та F згідно з ДК 009:2010.

Звертаємо увагу: фіскали (див. БЗ 106.02) і раніше говорили про те, що отримати звільнення можуть тільки ті суб’єкти, що здійснюють види діяльності, які класифікуються у цих секціях.

Водночас відтепер міститься ще одне уточнення: суб’єкти господарювання повинні не просто мати серед своїх видів діяльності промисловий код КВЕД, а цей промисловий код має бути основним.

Порядок визначення основного виду економічної діяльності підприємства наведено у Методологічних положеннях, затверджених наказом Держкомстату від 14.12.2006 р. № 607. В них сказано, що основним видом економічної діяльності визначено той вид діяльності підприємства, на який припадає найбільший внесок у валову додану вартість, при цьому він не обов’язково має частку 50 або більше відсотків у валовій доданій вартості (п. 2 Методологічних положень). Отже,

основним видом діяльності буде той вид діяльності, частка якого серед усіх видів діяльності просто є найбільшою

Для підприємств і ФОП-загальносистемників визначити їх основний вид діяльності не складно. Достатньо заглянути юрособі до статистичної звітність, а ФОП-загальносистемнику до декларації про доходи. А от у ФОП-спрощенців, які займаються не тільки промвиробництвом, прослідкувати їх основний вид діяльності без ретельної перевірки навряд чи вдасться. Тому вважаємо, що ФОП-спрощенці для отримання звільнення повинні мати просто промисловий код діяльності у ЄДР і займатися виробництвом промпродукції, а от підприємству чи ФОП-загальносистемнику доведеться дотримувати нової вимоги: основний вид діяльності — виробництво промпродукції.

Якщо ж промислові будівлі належать не промисловому підприємству, то в такому випадку вони, як і раніше, будуть об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно на загальних підставах (лист ГУ ДФС у Чернігівській обл. від 05.06.2018 р. № 2445/ІПК/25-01-13-06-10, листи ДФСУ від 30.05.2018 р. № 2366/П/99-99-13-03-01-14/ІПК та від 18.06.2018 р. № 2669/А/99-99-13-03-01-14/ІПК).

Що звільняють

Під звільнення потрапляють усі нежитлові об’єкти, які класифікуються у групі 125 «Будівлі промислові та склади».

Звертаємо увагу: до 23.05.2020 р. фіскали давали добро на звільнення тільки щодо будівель, які потрапляють у підкласи 1251.1 — 1251.9 класу 1251 «Будівлі промисловості» групи 125 «Будівлі промислові та склади», а не взагалі щодо всіх будівель групи 125 згідно з ДК 018-2000 (категорія 106.2 БЗ, не чинна з 23.05.2020 р.).

Тепер же з-під оподаткування податком на нерухомість можуть випасти (за умови дотримання усіх інших вимог із п.п. «є» п.п. 266.2.2 ПКУ) і нежитлові будівлі, які віднесено до класу 1252 «Резервуари, силоси та склади», тобто мова йде про:

— резервуари та ємності;

— резервуари для нафти та газу;

— силоси для зерна, цементу та інших сипких мас;

— холодильники та спеціальні склади;

— складські майданчики.

На перший погляд здається, що в цій частині зміни не такі вже й глобальні. Але, на жаль, це не зовсім так. Річ у тому, що раніше фіскали самостійно висували вимогу про те, що для отримання звільнення потрібно, щоб ваша будівля класифікувалася як будівля із групи 125 згідно з ДК 018-2000. А отже, у разі відсутності такого коду у правовстановлюючих документах (наперед забігаючи скажемо, що такий код у них не вказують), ви могли б довести, що вона належить до певної категорії просто виходячи з виконуваних нею функцій.

Після того, як прямо у п.п. «є» п.п. 266.2.2 ПКУ з’явилася згадка про код будівлі, напевно, фіскали вимагатимуть від промпідприємств наявності документа, який підтвердить віднесення будівлі до певного класу.

Де його відшукати, якщо у правовстановлюючих документах код відсутній? Вам доведеться отримати висновок у ДП «ДНДІАСБ» Держбуду про те, що ваша нерухомість є саме промбудівлею і потрапляє у групу 125 згідно із ДК 018-2000.

Такий документ, на наш погляд, слід мати на момент приходу до вас фіскалів на перевірку.

Використання промбудівлі

Крім того, відтепер п.п. «є» п.п. 266.2.2 ПКУ вимагає не тільки обов’язково використовувати промислові будівлі виключно за призначенням, тобто у господарській діяльності, а й щоб цією господарською діяльністю займалися у таких приміщеннях саме власники (промпідприємство чи ФОП, що займається промдіяльністю).

Якщо ж власник передає промбудівлю в оренду, лізинг чи позичку іншій особі, навіть іншому промпідприємству чи ФОП, який займається промдіяльністю і використовує ці будівлі за їх функціональним призначенням (для виробництва промпродукції), звільнення за такі будівлі не діє.

Отже,

факт передачі в оренду, лізинг, позичку промбудівлі віддразу позбавляє таку будівлю звільнення

Така вимога не новина для промпідприємств. І до 23.05.2020 р. фіскали на місцях наполягали, що передані в оренду промбудівлі втрачають свій необ’єктний статус, тобто податок за них підлягає сплаті на загальних підставах. (див. листи ДФСУ від 23.08.2018 р. № 3701/6/99-99-12-02-03-15/ІПК, ГУ ДФС у Харківській обл. від 20.06.2018 р. № 2744/ІПК/20-40-12-03-21). Водночас у БЗ 106.02 (була чинна до 23.05.2020 р.) головні фіскали натякали, що немає жодних обмежень щодо використання або невикористання означених об’єктів нерухомості в цілях застосування п.п. «є» п.п. 266.2.2 ПКУ! Але на практиці було все по-іншому. Тепер, як бачимо, законодавці прямо прописали вимогу фіскалів у ПКУ, отже, вже не відкрутитися.

Втрата промбудівлею необ’єктного статусу у випадку передачі її в оренду (лізинг, позичку) зрозуміла, коли в оренду передають усю будівлю. Тоді платити податок слід за всю будівлю.

Водночас доволі часто промпідприємства передають в оренду не всю будівлю, а тільки її частину, а інші приміщення в будівлі використовують у своїй діяльності. Як у такому випадку визначити, яка частина будівлі є необ’єктною, а за яку слід платити податок на нерухомість?

Поки що фіскали з цього приводу не висловлювалися. На наш погляд, було б справедливо, якби податок платили тільки за площі, здані в оренду (лізинг, позичку). А за решту отримували звільнення.

Водночас не факт, що з цим погодяться фіскали. Так, наприклад (див. БЗ 106.02 // «Податки & бухоблік», 2019, № 22, с. 3), у подібній ситуації, коли для сільгоспбудівель передача в оренду стала перепоною для отримання звільнення, фіскали заявили, що не має значення, вся будівля здається у оренду чи її частина. У будь-якому разі звільнення від податку на нерухомість за таку будівлю аграрій отримати не може. На їхню думку, сам факт передачі будівлі чи її частини в оренду позбавляє цю будівлю статусу звільнених від оподаткування.

Тому не виключено, що вони будуть у цьому випадку підходити до цієї ситуації за таким же принципом.

Тому рекомендуємо суб’єктам, які хочуть без проблем користуватися звільненням, не передавати взагалі промбудівлі (у тому числі й їх частини) в оренду, позичку чи лізинг.

Тим же, хто здає частину будівлі в оренду, радимо отримати індивідуальну консультацію з цього приводу на свою адресу і чинити так, як вони кажуть, або добиватися визнання своєї позиції, можливо, навіть через суд.

Втратили звільнення

Тим, хто не може дотриматися нових вимог з приводу отримання звільнення щодо промбудівель (наприклад, вони передають свою промбудівлю в оренду), слід пам’ятати, що нові вимоги щодо отримання звільнення з’явилися з 23.05.2020 р. Тому об’єкт оподаткування у вигляді промбудівлі у вас виникає з 23.05.2020 р.

У зв’язку з цим постає питання, з якої дати слід нараховувати податок за новий об’єкт оподаткування?

У ст. 266 ПКУ специфічних правил для нарахування податку у випадку переходу нерухомості із розряду необ’єктних у розряд об’єктних не передбачено. Передбачено тільки правила визначення дня відліку для нарахування податку у випадку переходу права власності на такий об’єкт (п.п. 266.7.5 ПКУ). Але це не наш випадок, бо у нас право власності було на нерухомість, що стала об’єктом оподаткування, і раніше.

Тому вважаємо, що

нараховувати податок слід від того дня, коли промбудівля стала об’єктом оподаткування

Якщо причиною цього було внесення змін до п.п. «є» п.п. 266.2.2 ПКУ, то нараховувати податок слід з 23.05.2020 р. Отже, у травні за таку нерухомість податок сплачується за 8 днів. А далі все залежить від того, допоки у вас така будівля перебуватиме в об’єктному статусі.

Звертаємо увагу! ФОП-промисловцям, як фізособам, податківці нараховуватимуть податок на нерухомість за промбудівлі тільки в наступному році. Річ у тому, що ППР з нарахованим податком на нерухомість за 2020 рік ФОП отримають у наступному 2021 році. Тому зараз говорити про отримання ними звільнення не будемо.

Що ж стосується юросіб, то оскільки вони нараховують податок самостійно, отже, для них нововведення може стати фатальним з 23.05.2020 р.

У зв’язку з цим у юросіб одразу постає ще одне запитання: в який строк слід відзвітувати за нововиявлений об’єкт оподаткування?

Спочатку зазначимо, що п.п. «є» п.п. 266.2.2 ПКУ не надано звільнення від сплати податку на нерухомість, а переведено будівлю у розряд необ’єктних. Тому якщо з 23.05.2020 р., наприклад, через здавання в оренду промбудівлі промпідприємство стає зобов’язаним платити за неї податок і до цього:

— звітність за інші об’єкти нерухомості на певній території не подавало, то йому слід подати звітну декларацію і в ній розрахувати податок за ті періоди, коли промбудівля буде у цьому році об’єктом оподаткування;

— звітність за інші об’єкти нерухомості на початку 2020 року подавали, то слід провести уточнення податку.

Якщо виник об’єкт з 23.05.2020 р., то і в звітній, і в уточнюючій декларації слід нарахувати податок починаючи з ІІ кварталу 2020 року. При цьому за ІІ квартал податок слід рахувати за 8 днів травня і весь червень.

При цьому в ст. 266 ПКУ не передбачено конкретних строків для подання як звітної, так і уточнюючої декларації у випадку виникнення об’єкта оподаткування не через купівлю-продаж об’єкта нерухомості. Тому вважаємо, що не буде проблем, якщо подати і звітну, і уточнюючу декларацію з податку на нерухомість до закінчення граничного строку сплати податкових зобов’язань за період, у якому нерухомість із розряду необ’єктної перейшла у розряд об’єктної.

Якщо це відбулося з 23.05.2020 р., то й уточнюючу, і звітну слід подати не пізніше 29.07.2020 р.

Водночас не виключено, що фіскали можуть вимагати подавати і звітну, і уточнюючу декларацію при набутті нерухомістю об’єктного статусу у ті ж строки, що й у випадку купівлі-продажу, тобто протягом 30 календарних днів з дня виникнення права власності на такий об’єкт (п.п. 266.7.5 ПКУ).

Водночас якщо через здавання в оренду промбудівлі вона стала об’єктом з 23.05.2020 р., то можете ігнорувати такі вимоги фіскалів і подати звітну чи уточнюючу декларацію до 29.07.2020 р. Річ у тому, що протягом червня, як мінімум, буде діяти мораторій на податкові штрафи, а тому якщо ви подасте цю звітність до дати сплати зобов’язань за ІІ квартал 2020 року, то покарати вас не зможуть.

Уточнюємо податок

Про те, як заповнити декларацію з податку на нерухоме майно, ми говорити не будемо. Річ у тому, що за останні декілька місяців її подавали неодноразово.

Згадати правила подання можна у «Податки & бухоблік» 2020, № 12, с. 2, № 26, с. 6 та № 34, с. 24.

Пам’ятайте тільки те, що:

— у шапці декларації вам слід заповнити графу «починаючи з», вказавши місяць, в якому за промбудівлю слід нарахувати податок;

— ми говоримо про нежитлові об’єкти, тому для виправлення слід брати додаток 2 і податок у ньому слід нараховувати в ручному режимі. При цьому якщо промбудівля стала об’єктом з 23.05.2020 р., тобто у другому місяці ІІ кварталу, то у графі 10 вам слід вказати кількість місяців — 2. А податок рахувати не за повні два місяці, а за 8 днів травня і весь червень, і два наступні квартали (у гр. 11 та 12 слід буде зазначити трійки);

— для нарахування податку слід брати ту ставку, яку встановить орган місцевого самоврядування. Якщо виявите, що для вашої нерухомості немає ставки податку для промбудівель, то звітність ви маєте подати все одно. Але оскільки розмір податку будете визначати за ставкою 0 %, то й сплачувати до бюджету нічого не доведеться.

Для наочності на прикладі наведемо заповнення звітної декларації промпідприємством, яке цілий 2020 рік здає в оренду свою промбудівлю площею 1000 м2 і до цього звітність не подавало. Ставка податку становить 0,1 %.

img 1

завантажити файл

Фрагмент розділу І до додатка 2

висновки

  • На звільнення від сплати податку на нерухомість за промбудівлі з 23.05.2020 р. можуть розраховувати не тільки юрособи, а й ФОП.
  • Для отримання звільнення за промбудівлі у юрособи і ФОП основним видом економічної діяльності має бути виробництво промислової продукції.
  • Під звільнення потрапляють об’єкти нежитлової нерухомості, які класифікуються як будівлі із групи 125 «Будівлі промислові та склади» згідно з ДК 018-2000.
  • Звільнення втрачається, якщо будівля промисловості не використовується у господарській діяльності або здається в оренду, лізинг, позичку.
  • Якщо юрособі через здавання в оренду промбудівлі слід нараховувати податок з 23.05.2020 р., то подати звітну декларацію чи уточнюючу (якщо подавали річну) слід не пізніше 29.07.2020 р.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі