Теми статей
Обрати теми

Визначаємо місце інтернет-розрахунків: коли — з РРО*, а коли — без

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Чомусь побутує думка, що готівкові розрахунки — головний критерій застосування РРО. Насправді це не так, бо розраховуватись картками, тобто безготівково, без РРО теж не можна. І представники традиційної торгівлі/сфери послуг цю істину, здається, вже засвоїли. А от коли продаж товарів/надання послуг відбувається дистанційно, зокрема через Інтернет, тут з’являються певні особливості. Розглянемо сьогодні ту з них, що пов’язана із визначенням місця розрахунків при е-комерції. Чому це так важливо? Бо від цього безпосередньо залежить, потрібен вам РРО чи ні. Тож читайте уважно!

* Для спрощення умовимося, що усюди, де йдеться у цій статті про РРО, маємо на увазі і ПРРО також.

Домовимося з порога, що дискусію про застосування РРО, якщо покупець оплачує товар (послугу) із залученням інтернет-банкінгу (наприклад, Приват24, Ощад24, Монобанк тощо), залишимо осторонь. Бо для нас тут все зрозуміло як Божий день: РРО у такому разі не потрібен!* Хоча фіскали традиційно стверджують зворотне (109.02 БЗ), сперечатися з ними не будемо. Поглянемо краще на прикладах, як вони радять визначати місце розрахунків в Інтернеті та чи завжди це роблять правильно. Адже це — ключ до відповіді на наше запитання: коли — з РРО, а коли — без?

** Подробиці — у «Податки & бухоблік», 2020, № 51, с. 14.

Що таке місце розрахунків

Із визначення зі ст. 2 Закону про РРО нас цікавить лише та частина, де йдеться про розрахунки платіжними картками. Адже це саме той вид розрахунків, який, по-перше, притаманний е-комерції, а по-друге — вимагає застосування РРО. Так от, у такому разі

місцем проведення розрахунків буде місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток

При цьому якщо таке місце визначити неможливо, то розрахункової операції немає. А це, в свою чергу, означає цілком законну можливість працювати без РРО.

На щастя, в такому ж напрямку міркують і фіскали, і вже доволі давно (див. лист ДФСУ від 30.03.2015 р. № 6556/6/99-99-22-07-03-15, БЗ 109.02). Усталений на сьогодні підхід є таким (листи ДПСУ від 31.01.2020 р. № 397/6/99-00-05-04-01-06/ІПК // «Податки & бухоблік», 2020, № 14, с. 24, ГУ ДПС у м. Києві від 24.09.2020 р. № 4001/ІПК/26-15-07-08-01-14):

якщо місце здійснення розрахунків визначити неможливо (наприклад, отримання споживачем комп’ютерних програм, електронних книжок, сертифікатів, довідок, висновків, експертних оцінок, договорів, квитанцій, рахунків, кодів, доступу до мобільного додатку тощо виключно в електронній формі), то у такому разі застосування РРО є необов’язковим;

— у інших випадках (тобто при безпосередньому отриманні споживачем товарів чи послуг, у тому числі право на отримання яких дають попередньо придбані через Інтернет спеціальні коди чи доступи) суб’єкт господарювання має застосовувати РРО на загальних підставах. При цьому розрахункові документи при продажу товарів (послуг) через Інтернет слід видавати у випадку їх безпосереднього надання споживачу, під час передачі йому товару чи надання послуг.

Зверніть увагу! Якщо ви реалізуєте товар, який через поштових операторів або інших перевізників відправляєте покупцю, а розрахунки за нього відбуваються платіжними картками, то говорити, що місце отримання товарів покупцем відсутнє, не можна. Бо воно чітко визначене (див. вище). Тож у такому разі без РРО не обійтися (див. лист ДПСУ від 22.10.2020 р. № 4369/ІПК/99-00-07-05-01-06).

Що таке відсутність фізичного контакту

Подекуди податківці застосовують ще й таку конструкцію, коли говорять про невизначеність місця розрахунків. Що вона означає?

Як роз’яснюють самі автори (див., наприклад, лист ГУ ДПС в Одеській обл. від 03.11.2020 р. № 4527/ІПК/15-32-07-05-06), відсутність фізичного контакту між продавцем та споживачем — це, зокрема, коли продавець надав споживачеві послугу та рахунок в електронному вигляді через Інтернет, а споживач оплатив за таку послугу також через Інтернет.

У іншому роз’ясненні (лист ДПСУ від 28.10.2020 р. № 4445/ІПК/99-00-07-05-01-06) вони конкретизують, що суб’єкт господарювання має надсилати супровідні документи, які стосуються наданої послуги (сертифікати, довідки, висновки тощо), на електронну пошту споживача, не залучаючи до цього операторів поштового зв’язку.

Якщо ж споживач отримуватиме паперові документи, застосування РРО не уникнути

На підтвердження наведемо лист ДПСУ від 26.08.2020 р. № 3586/ІПК/99-00-07-05-01-06, де йдеться про розрахунки за попереднім договором купівлі-продажу нерухомості. Якщо покупець здійснює чергову оплату згідно з таким договором через Інтернет і місце здійснення розрахунків визначити неможливо, застосування РРО є не обов’язковим.

Разом з тим, якщо такий розрахунок проводитиметься в офісі продавця і у договорі буде проставлено відмітку про сплату, у такому випадку слід видати чек РРО.

Коли загальне правило не спрацьовує

Іноді фіскали не дотримуються тих правил, про які ми сказали вище. Тож мусимо вас попередити про досить дивні роз’яснення, які суперечать здоровому глузду. І найбезглуздіше з них — лист ГУ ДПС у Київській обл. від 09.10.2020 р. № 4213/ІПК/10-36-07-06-20.

Ось висновок із нього: місце проведення розрахунків та/або отримання послуг неможливо визначити лише за умови отримання споживачем комп’ютерних програм, навчальних відеокурсів, електронних книжок, доступу до інтернет-ресурсу, де застосування РРО не потрібне за будь-яких умов. Тож застосування РРО при прийманні оплати за товари/послуги за допомогою платіжних карток у всіх інших випадках є обов’язковим.

На цій підставі київські фіскали змушують ФОП, який здійснює діяльність у сфері організації навчальних семінарів, застосовувати РРО. Та це ще не межа безглуздя. ☹

Бронювання квитків на пасажирські перевезення. Незважаючи на те, що і в цьому випадку місце розрахунків визначити неможливо, оскільки госпсуб’єкт, який надає послуги бронювання, перевізником не є і жодного фізичного контакту з пасажиром не має, головні податківці заперечують проти такого підходу (лист ДПСУ від 05.10.2020 р. № 4123/ІПК/99-00-07-05-01-06). Причому їхні «аргументи» майже слово в слово збігаються з наведеними вище.

Хостинг, у тому числі послуги колокації. «Пояснення» таке саме, як і в попередніх випадках. Щоправда, цього разу із запитом звернувся ФОП-єдиноподатник, який у календарному році перевищив дохідний поріг в 1 млн грн (див. лист ДПСУ від 05.10.2020 р. № 4125/ІПК/99-00-07-05-01-06). Однак ця обставина не повинна змінювати загальний підхід:

операція з оплати товару/послуги платіжною карткою через Інтернет за відсутності місця розрахунків не є розрахунковою, а відтак не вимагає застосування РРО

Бронювання місць у готелях посередником. Тут фіскали викрутилися інакше (лист ДПСУ від 05.10.2020 р. № 4121/ІПК/99-00-07-05-01-06). Вони вдали, що такі послуги посередник надає в готелях, тобто місце їх надання визначено, тож застосовувати РРО необхідно. А ще буцім-то треба формувати та надсилати клієнтам розрахункові документи. Хоча насправді фізичного контакту посередника з клієнтами не буде.

Післяноворічні перспективи

Ви знаєте, що з 1 січня 2021 року застосування РРО стає обов’язковим для ФОП-єдиноподатників груп 2 — 4, які здійснюють реалізацію товарів (надання послуг) через Інтернет, незалежно від обсягу доходу (детальніше — у «Податки & бухоблік», 2020, № 61, с. 19).

Та це аж ніяк не означає, що засадничі принципи Закону про РРО з цієї дати перестають діяти. Тобто якщо зазначені ФОП здійснюватимуть е-комерцію з невизначеним місцем розрахунків, то, як і раніше, розрахунки платіжними картками для них мають бути безРРОшними.

На жаль, останнім часом фіскали торочать протилежне. Так, вони спеціально акцентують увагу на тому, що суб’єкт господарювання, який надає послуги через Інтернет без прямого контакту із споживачем, може не використовувати РРО при провадженні виключно такої господарської діяльності лише до 01.01.2021 р. А після зазначеної дати наполягають на застосуванні РРО на загальних підставах (листи ДПСУ від 28.10.2020 р. № 4445/ІПК/99-00-07-05-01-06, від 19.10.2020 р. № 4310/ІПК/99-00-07-05-01-06).

Безперечно, такі вимоги є незаконними, однак ІПК іншого змісту ви навряд чи отримаєте. Залишається або погодитися з таким підходом, або оскаржувати його у суді (у тому числі й шляхом оскарження такої ІПК у порядку, передбаченому п. 53.2 ПКУ).

Та досить! Далі — лише про хороше. Наведемо у таблиці найсвіжіші випадки, коли податківці не проти здійснення діяльності з невизначеним місцем розрахунків без застосування РРО**.

*** Попередні роз’яснення на цю тему див. у «Податки & бухоблік», 2020, № 52, с. 11.

Місце розрахунків не визначене — РРО не застосовуємо

Вид діяльності

Де податківці погодилися

надання доступу до інтернет-ресурсу виключно в електронній формі

лист ГУ ДПС у Харківській обл. від 03.11.2020 р. № 4530/ІПК/20-40-05-10-19

надання інформаційних послуг водіям виключно через Інтернет

лист ГУ ДПС в Одеській обл. від 03.11.2020 р. № 4527/ІПК/15-32-07-05-06

надання послуг фізособам з доступу до програми тренувань

лист ДПСУ від 03.11.2020 р. № 4519/ІПК/99-00-07-05-01-06

надання доступу до вебсайту з вебінарами та навчальними курсами через Інтернет

лист ДПСУ від 28.10.2020 р. № 4445/ІПК/99-00-07-05-01-06

надання дистанційної послуги з розміщення та використання реклами

лист ДПСУ від 22.10.2020 р. № 4368/ІПК/99-00-07-05-01-06

надання освітницько-консультаційних послуг через Інтернет (онлайн-консультації, тренінги)

лист ДПСУ від 19.10.2020 р. № 4310/ІПК/99-00-07-05-01-06

надання послуг з продажу доступу до контент-послуг у мобільному додатку

лист ГУ ДПС у м. Києві від 24.09.2020 р. № 4001/ІПК/26-15-07-08-01-14

агентська діяльність з продажу квитків на автобусні перевезення пасажирів

лист ГУ ДПС у м. Києві від 22.09.2020 р. № 3962/ІПК/26-15-05-09-01-14

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі