Теми статей
Обрати теми

Робота на ПРРО очима фіскалів

Децюра Сергій, податковий експерт
Уже більше двох місяців суб’єкти господарювання використовують у своїй діяльності програмні РРО (ПРРО). За цей період податківці встигли видати цілу низку консультацій з приводу особливостей застосування таких РРО (див. 109.24 БЗ). Сьогодні коротко поговоримо про найбільш цікаві з них.

Запитання

Відповідь

Поєднання ПРРО з іншими програмами/платіжними системами

Чи може ПРРО бути інтегрований з операційною бухгалтерською системою обліку?

ПРРО, як і будь-яка інша програма, може бути інтегрований з операційною бухгалтерською системою обліку суб’єкта господарювання.

Наразі у безкоштовних версіях програмного забезпечення ПРРО, наданих ДПС, така можливість відсутня

Відсутність інтеграції ПРРО з бухгалтерською (скоріш за все, фіскали мали на увазі складську програму) на сьогодні стало першою перепоною для застосування юрособами та деякими ФОП безкоштовного ПРРО, розробленого податківцями. Бо відсутність такої інтеграції змушує працівників юрособи чи ФОП робити подвійну роботу. Окремо проводити розрахункову операцію, а окремо відображати у складській програмі вибуття товарів

Яким чином проводити розрахункові операції через ПРРО у разі використання платіжних терміналів (платіжних карток)?

Наразі здійснюється інтеграція безкоштовних програмних рішень з банківськими сервісами, які дозволять без додаткових пристроїв (платіжних терміналів) здійснювати безготівкові платежі за товари/послуги

Інтеграція ПРРО з POS-терміналами, а особливо з терміналами, які реалізовані у формі онлайн-сервісу, — це те, чого чекали всі суб’єкти від ПРРО. Було б непогано за допомогою одного телефону і платіжної картки клієнта проводити оплати і видавати чек ПРРО. Але, як бачимо, на сьогодні застосовувати ПРРО можна тільки при готівкових розрахунках або коли оплата була здійснена не поєднаним із ПРРО способом (через сайт продавця чи інтернет-еквайринг). Коли відбудеться інтеграція ПРРО з платіжними сервісами, ніхто сказати не може

Робота ПРРО в режимі офлайн

Де контролюється час офлайн і як рахується?

ПРРО під час роботи в режимі офлайн має забезпечувати контроль залишку часу, протягом якого може тривати режим офлайн (36 годин підряд або 168 годин на місяць).

Час, протягом якого ПРРО перебував у режимі офлайн, підраховується шляхом сумування таких періодів:

— від дати та часу, що зазначаються у повідомленні з відміткою «початок переведення ПРРО в режим офлайн» до дати та часу, зазначених у повідомленні «завершення режиму офлайн»;

— від дати та часу, зазначених у повідомленні «завершення режиму офлайн» до дати та часу, зазначених у повідомленні «початок переведення ПРРО в режим офлайн», якщо в період між ними на фіскальному сервері не реєструвались у режимі онлайн-обміну розрахункові документи, отримані від цього ПРРО

Фіскали зазначають, що для того щоб вивести ПРРО з офлайн-режиму і припинити відлік часу у 36 годин підряд або 168 годин на місяць, не достатньо просто сформувати на ПРРО повідомлення з відміткою «завершення режиму офлайн» і направити його на сервер фіскалів. Потрібно, щоб обов’язково на сервер фіскалів були направлені після відновлення з ним зв’язку сформовані під час роботи на ПРРО у режимі-онлайн розрахункові документи.

Таким чином фіскали мають намір боротися із тим, щоб суб’єкт не махлював і свідомо не розтягував виділені йому 168 годин на цілий місяць (всі робочі дні місяця), уникаючи при цьому занесення даних про здійснені розрахунки на фіскальний сервер

Видача чека ПРРО

Яким чином СГ може роздрукувати розрахунковий документ (чек) у ПРРО (Аndroid та Windows)?

Наразі не реалізовано можливість роздрукування розрахункового документа (чека) в ПРРО.

Для того щоб роздрукувати чек, суб’єкт господарювання може в операційних системах Аndroid та Windows відправити розрахунковий документ на власну електронну пошту, після чого його роздрукувати

Фіскали зважено підійшли до проблеми видачі чека, сформованого на ПРРО, особі, яка не має телефону чи електронної адреси, на яку можна було б направити електронний чек ПРРО. Нагадаємо, що саме так ми пропонували видавати чек ПРРО таким особам у «Податки & бухоблік», 2020, № 61, с. 8

Виправлення помилок в ПРРО

Яким чином скасовується помилково проведена сума розрахунків через ПРРО?

Скасування помилково проведеної суми через ПРРО здійснюється шляхом формування розрахункового документа повернення товару (фіскальний касовий чек видачі коштів) або шляхом сторнування попереднього чека та проведення операції продажу повторно

Фіскали дають шанс виправити помилку, допущену при проведенні розрахунків, одним із двох способів:

1) через фіскальний касовий чек видачі коштів (форма № ФКЧ-2);

2) через сторнування раніше здійсненої операції.

Застосувати другий варіант виправлення помилки можна тільки тоді, коли ви виявили помилку до моменту реєстрації наступного розрахункового документа таким ПРРО. На це вказує п. 8 розд. IV Порядку реєстрації, ведення реєстру та застосування ПРРО, затвердженого наказом Мінфіну від 23.06.2020 р. № 317 (далі — Порядок № 317).

Виправляти помилку в перший спосіб, тобто формуючи видатковий чек ф. № ФКЧ-2, можна і в інший час. Але, на наш погляд формувати такий чек слід до того часу, поки касир не створить Z-звіт. Річ у тому, що тільки так можна уникнути розходження між залишком коштів, що знаходяться біля ПРРО, із даними, зазначеними у Z-звіті.

Також звертаємо увагу, що Порядок № 317 і фіскали не вимагають від суб’єкта господарювання при виправленні помилок (скасування помилково проведеної через ПРРО суми розрахунку або помилково вибраної форми оплати: готівка, картка, кредит тощо) формувати акти про скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку, помилкової форми оплати

Хоча, на наш погляд, скласти такий акт не завадить. У ньому суб’єкт зазначить дані про помилкову суму та реквізити розрахункового документа, в якому допущено помилку, і тим самим підтвердить, що скасування операції — це не бажання зменшити дохід, а всього лише технологічна операція

Робота на ПРРО

Який порядок внесення розмінної монети в ПРРО?

Внесення розмінної монети в ПРРО здійснюються за допомогою формування чека «Службове внесення».

Підтвердженням внесення відповідної суми до ПРРО як розмінної монети є фіскальний звітний чек (Z-звіт), у якому відображається інформація про операцію «службове внесення»

Хоча у ПРРО немає прикріпленої до нього фізично скриньки, де б зберігалася виручка і розмінна монета, за допомогою якої можна було б дати здачу покупцеві (такою скринькою вважатиметься будь-який ящик, сейф чи інше місце, де гроші зберігатимуться), але правила внесення розмінної монети в неї ті ж самі, що й при роботі на звичайному РРО

Яким чином для СГ підтверджуватиметься факт передачі даних від ПРРО до фіскального сервера?

Факт передачі реєстраційної заяви, повідомлень про виявлення несправності ПРРО, відкриття зміни підтверджується отриманням відповідних квитанцій від фіскального сервера.

Передача розрахункового документа та фіскального звітного чека підтверджується отриманням фіскального номера, що присвоюється цим документам фіскальним сервером

Отже, касир, який працює на ПРРО, після виконання на апараті, де встановлено ПРРО, команди, що дає змогу відправити документ на сервер податківців, одразу зможе сказати, зареєстрований він на фіскальному сервері чи ні. Факт реєстрації буде зазначено у отриманій квитанції із сервера

Яку кількість печаток необхідно реєструвати, якщо СГ має декілька ПРРО?

Чинним законодавством не передбачено обмежень щодо кількості електронних печаток під час їх реєстрації суб’єктом господарювання, який має декілька ПРРО.

При цьому за допомогою одного сертифіката електронного підпису та/або печатки можна працювати одночасно тільки на одному ПРРО і тільки одним касиром. Тому у разі одночасного використання декількох ПРРО необхідно мати відповідну кількість зареєстрованих касирів, щодо яких було подано повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого сертифіката відкритого ключа

З цього випливає, що один суб’єкт може встановити на різні апарати (смартфони, планшети тощо) одне і те ж програмне забезпечення, яке є ПРРО. При цьому якщо касири, яким видано апарати (смартфони), будуть працювати не одночасно, а позмінно, то достатньо буде зареєструвати один ПРРО у податковій і подати в податкову інформацію про цифрові підписи касирів, які працюватимуть саме на зареєстрованому ПРРО, або цифрову печатку, яка на ньому використовуватиметься.

Якщо ж усі касири будуть працювати одночасно на виданих їм апаратах, то суб’єкту доведеться зареєструвати кілька ПРРО і подати дані про електронні підписи касирів чи печатки, які будуть використовуватися при роботі на кожному із ПРРО

Як пов’язуються між собою ПРРО, господарські одиниці та касири?

ПРРО реєструється на окрему господарську одиницю, реквізити якої зазначаються у розрахунковому документі (чеку).

Касир, що здійснює розрахункові операції засобами такого ПРРО, має засвідчувати відкриття зміни, проведення розрахункової операції шляхом накладання на повідомлення про відкриття зміни чи на розрахунковий документ/Z-звіт свого електронного підпису або електронної печатки суб’єкта господарювання, на якого зареєстровано ПРРО

Суб’єкт господарювання може використовувати ПРРО тільки у тій господарській одиниці, на яку він зареєстрований, тобто дані про яку подано у заяві на реєстрацію ПРРО

Яким чином СГ повідомляє контролюючий орган про звільнення касира?

У разі звільнення касира суб’єкт господарювання подає до контролюючого органу Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого сертифіката відкритого ключа за ідентифікатором форми J/F139801 з типом підпису «припинення роботи» для такого касира

При кожному звільненні чи прийнятті на роботу касира, якщо суб’єкт господарювання прийняв рішення для роботи на ПРРО використовувати електронні підписи касирів, йому доведеться інформувати податкову про зміну особи, яка буде працювати на ПРРО. Щоб уникнути цієї циклічної процедури, радимо для роботи на ПРРО оформити електронну печатку

Чи можуть застосовувати ПРРО при продажу товарів через мережу Інтернет у разі відправлення таких товарів поштою за умови оплати за товар з відстроченням платежу?

У програмних рішеннях «пРРОсто», які надаються ДПС на безоплатній основі, наразі не реалізовано можливість проведення попередньої (авансової) оплати за товар та реалізацію товару з відстроченням платежу

Як мінімум, на наш погляд, на ПРРО можна запрограмувати отримання попередньої оплати. Для цього при отриманні авансу за певний товар вам слід просто вибрати його із списку запрограмованих товарів і вказати ціну цього товару за одиницю та вже через кількість товару, за який отримано кошти (вона може бути визначена не цілим числом, наприклад, 0,25 чи 1,5 тощо), вийти на отриману суму авансу. А те, що кажуть податківці (БЗ 109.02), що при авансовій оплаті слід зазначати у касовому чеку «передоплата товарів», то повна нісенітниця, оскільки такі дії не дають змоги виконати вимогу щодо попереднього програмування ПРРО

Одночасна робота ПРРО і РРО

Чи може один СГ реєструвати та застосовувати ПРРО разом із класичними РРО?

Законодавчо не встановлено заборон та обмежень щодо застосування одним суб’єктом господарювання ПРРО разом із класичними РРО

По суті, це правильно. Вибираєте для роботи той РРО, який вам підходить найбільше. І класичний РРО, і ПРРО призначені для одного — виконувати фіскальну функцію. Хоча реалізація цієї функції у них відбувається по-різному. Але результат один і той же (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 61).

Водночас якщо ви приймаєте рішення використовувати ПРРО замість класичного РРО, реєстрацію класичного РРО необхідно скасувати

Тестування ПРРО

Чи можливо після 01.08.2020 р. здійснювати тестування ПРРО?

З 01.08.2020 р. здійснюється реєстрація дійсних ПРРО, реєстрація (фіскалізація) фактично проведених розрахункових операцій.

Тестування ПРРО можна буде здійснювати, використовуючи виключно тестових платників та їх ключі, перелік яких наданий у відповідному розділі банера, що розмішений на вебпорталі ДПСУ за посиланням: Головна>БАНЕР>Програмні РРО>Перелік тестових платників

Податківці розуміють, що масове використання РРО ФОП — платниками ЄП груп 2 — 4 почнеться саме з початку 2021 року. А тому вони дають шанс усім бажаючим протестувати їхнє чудо і прийняти рішення, чи підходить воно їм.

Програмування ПРРО

Як здійснюється програмування найменування товарів (послуг) через ПРРО?

Програмування найменування товарів (послуг) через ПРРО здійснюється оператором (касиром) самостійно шляхом додавання таких товарів за допомогою самого програмного забезпечення або за допомогою імпорту раніше підготованого переліку номенклатури, який формується для кожного програмного забезпечення у окремому форматі згідно з інструкцією, що додається до того ж архіву, що і програмне забезпечення

Взагалі-то проводити розрахункові операції через РРО та/або через ПРРО слід з використанням режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) (із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів), цін товарів (послуг) та обліку їх кількості. За невикористання попереднього програмування навіть передбачений штраф.

Тому, здавалося б, перед тим як передати ПРРО касиру для роботи, у ньому вже слід запрограмувати всі товари (їх назву, ціну, можливо, код УКТ ЗЕД), які продаються у торговій точці. Програмувати кількість товару не потрібно. Кількість проданого товару буде вказувати касир при проведенні розрахункової операції через ПРРО. І цим самим він виконає вимогу щодо обліку кількості товару (деталі — у «Податки & бухоблік», 2020, № 62, с. 14).

Але, як бачимо, фіскали вважають інакше. На їх погляд, програмувати назву товару/послуги в ПРРО можна уже перед самим їх продажем. Висновок гарний. Але чи дотримуються його місцеві податківці, сказати складно. Тому тим, хто торгує підакцизними товарами (за продаж яких без попереднього програмування світить штраф у розмірі 5100 грн), варто обов’язково запрограмувати ПРРО (назву товару, його ціну, код УКТ ЗЕД) до початку використання.

Для продажу інших товарів відповідальність менша, ніж при продажу підакцизних (лише 85 грн). Але тим, хто ризикувати не хоче, краще також запрограмувати свій ПРРО перед використанням

КОРО та ПРРО

Чи необхідно реєструвати КОРО на ПРРО?

Чинним законодавством у сфері проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у готівковій та безготівковій формі не передбачено реєстрації та використання КОРО на ПРРО

Такий висновок не дивний. Річ у тому, що на сьогодні КОРО при роботі на класичних РРО використовують, тільки коли вийшов з ладу РРО чи коли зникло світло. І потрібна КОРО тільки для того, щоб у ці невеликі проміжки часу можна було здійснювати розрахункові операції.

На ПРРО після зникнення зв’язку із сервером ДПСУ (у цей період ПРРО припиняє в повній мірі виконувати фіскальну функцію, а саме реєструвати чеки та інші документи на сервері ДПСУ) розрахунки можна проводити, але за допомогою режиму офлайн. Тобто, за великим рахунком, режим офлайн на ПРРО заміняє для нього КОРО і РК

Формування Z-звіту на ПРРО

Чи потрібно щоденно створювати Z-звіт при використані ПРРО, в тому числі якщо тривалість зміни (робочого дня) СГ 24 години, та які умови зберігання таких Z-звітів СГ?

Фіскальний звітний чек (Z-звіт) створюється засобами ПРРО щоденно у електронній формі у разі здійснення розрахункових операцій або закриття робочої зміни та подається до фіскального сервера засобами телекомунікацій. Z-звіт може бути сформований в електронній формі або роздрукований.

Після передачі до фіскального сервера Z-звіту і отримання відповідно підтвердження від фіскального сервера його зберігання відбувається за бажанням суб’єкта господарювання в зручний для нього спосіб

Згадайте: Z-звіт треба створювати лише у ті дні, коли є розрахункові операції. А якщо зміна касира починається в кінці одного дня, а закінчується на початку наступного? Наприклад, касир заступив на зміну о 8-й вечора і його зміна триває 12 годин, до 8-ї години ранку. При формуванні Z-звіту на класичному РРО у фіскалів на сьогодні з цього приводу є два підходи. За першим касир має обов’язково виконати Z-звіт до 24:00, а потім наприкінці зміни. За другим касир має виконати Z-звіт після закінчення робочої зміни, але не пізніше 24 годин від її початку. На наш погляд, другий варіант є більш зваженим.

Рекомендуємо його застосовувати і при роботі на ПРРО.

Водночас ті, хто використовує ПРРО, знають, що за алгоритмом його роботи, щоб закрити зміну, касир має створити Z-звіт. Зазвичай зміну касир закриває в кінці робочого дня. Тільки після закриття зміни (створення Z-звіту) на певному ПРРО зможе почати роботу інший касир. Виходячи з цього, на ПРРО створювати Z-звіт доведеться навіть у тому випадку, коли протягом дня розрахункові операції не здійснювалися. В іншому випадку передати керування ПРРО іншому касиру не вдасться. Без закриття зміни (формування Z-звіту) відкрити нову зміну не можна (п. 5 розд. IV Порядку № 317).

Водночас коли на ПРРО працює один касир і в нього протягом зміни не було здійснено жодної операції (операції «службове внесення» і «службова видача» не вважаються розрахунковими), то за цей день, теоретично, він може не створювати Z-звіт. Утім, навряд чи якийсь касир захоче лишити незакриту зміну на ПРРО. Хоча якщо він це зробить, то притягнути до відповідальності за нестворення Z-звіту касира не зможуть

Перевірка роботи ПРРО клієнтом

Яким чином покупець зможе перевірити розрахунковий документ (чек), виданий ПРРО, що працює в режимі офлайн?

У розрахунковому документі (чеку) має обов’язково бути позначка про проведення розрахункової операції в режимі офлайн.

Перевірити наявність цього чека в базі даних ДПСУ можна через Електронний кабінет після завершення роботи ПРРО в режимі офлайн та передачі ним чека/чеків до фіскального сервера. Інформація про фіскальні номери, що увійшли до діапазону для використання ПРРО, який працює у режимі офлайн, буде оприлюднена у Електронному кабінеті із зазначенням даних про фіскальний номер ПРРО та про суб’єкта господарювання, для ПРРО якого зарезервовано фіскальні номери

Якщо у чеку ПРРО вказано, що він працює в офлайн-режимі, то цей чек з’явиться на сервері податківців, тільки коли ПРРО вийде з режиму офлайн. Коли це відбудеться, не зрозуміло. Але покупцю слід пам’ятати, що в режимі офлайн ПРРО може працювати тільки протягом 36 годин підряд. Тому, по суті, через півтори доби після отримання чека, напевно, на сервері він має з’явитися.

Крім того, перевірити, що чек ПРРО, який ви отримали, є реальним, можна також в Електронному кабінеті. Для цього вам слід перевірити, чи входить номер вашого чека до діапазону номерів, виданих певному РРО для роботи в офлайн-режимі

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі