Теми статей
Обрати теми

ПДВ та «ідентифікація» номенклатури

Павленко Олексій, податковий експерт
Розглянемо «пікантну» ситуацію з тих, що трапляються на практиці за одним чи кількома договорами, укладеними з тим самим контрагентом на різні товари/послуги. Наприклад, відбулися оплата і відвантаження. Постачальник відвантажив Товар 1 і вважає, що саме його й оплачено, а покупець стверджує, що він оплатив Товар 2, і вимагає другу податкову накладну (ПН). Тобто виникають проблеми з «ідентифікацією» призначення конкретного платежу/відвантаження для цілей складання ПН. Як же орієнтуватись у таких ситуаціях і визначати, хто правий, хто ні, та як їх уникати?

Нещодавно (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 57, с. 11) ми розглядали питання виписування ПН, коли протягом одного дня відбувалися й відвантаження, й оплати за товари. Сьогоднішні питання з тими проблемами перетинаються. Але вони щодо тих ситуацій — коли не зовсім зрозуміло, за що конкретно надійшла оплата, чи під які оплати здійснюються конкретні відвантаження. Але від їх вирішення залежить коректність (а подеколи й кількість) виписаних продавцем ПН.

ПН, як відомо, складається продавцем на дату (!) виникнення податкових зобов’язань (п. 201.1 ПКУ). А вони виникають за першою з подій: зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника чи відвантаження товарів (п. 187.1 ПКУ). У п. 201.7 ПКУ визначено, що ПН складається на кожне (!) повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли як аванс на поточний рахунок (або до каси) продавця.

Крім того, для цих питань важливо те, що у п. 201.1 ПКУ

обов’язковими реквізитами ПН, окрім дати, суми та інших, визначено також: опис (номенклатуру) товарів/послуг та їх кількість, обсяг

От тому в певних ситуаціях надто важливе правильне визначення («ідентифікація»): за що саме (за які товари/послуги) надійшла оплата ПН чи до якої оплати належать конкретні відвантаження (виконання). Але ж у разі неправильної «ідентифікації» номенклатури ПН буде складена з помилками (складена зайва ПН або взагалі не складена). І це створить певні проблеми — у першу чергу з ПК для покупця.

У договорі визначено

Оскільки згадані спірні ситуації для сторін договору(ів) можуть бути податково не вигідні*, то краще на практиці максимально їх уникати. Чим менше невизначеності у договірних відносинах, тим менше подібних проблем. Якщо «забули» в договорі, то узгодьте додатковою угодою, листом чи ще якимось офіційним чином (адже «слова до справи не пришиєш»)!

* Тут ще можуть виникати питання щодо відліку строків давності за конкретними госпопераціями сторін.

Коли ж сторони чітко визначили у договорі черговість оплат/постачань (це може бути за строгою хронологією подій, в іншому конкретному порядку, за вказівкою платника, якось іще), то таких правил вони повинні чітко дотримуватись. І ці норми є визначальними у спірних ситуаціях. А будь-які відхилення від домовленостей треба обов’язково (і бажано письмово) узгоджувати з контрагентом.

Наприклад, якщо за договором чітко визначено, що оплати (попередні чи «задні» ☺) за товари/послуги зараховуються у конкретній черговості, то порушення покупцем черговості оплати є порушенням умов договору.

Наприклад, якщо в порушення умов договору покупець спочатку оплачує (зазначає в розрахункових документах) «за Товар 2» замість Товару 1, то продавець (якщо не давав на це згоди) має право вважати, що оплата надійшла за Товар 1, як це узгоджено в договорі. Якщо у платіжці предмет оплати чітко не зазначений (призначення платежу на кшталт «За товари згідно з договором...» ), то також буде вважатись, що оплата надійшла за Товар 1.

Якщо договорів із покупцем декілька, то прагніть, щоб покупець у платіжних документах, а продавець у відвантажувальних чітко зазначали, згідно з яким договором здійснюється конкретний платіж/відвантаження.

Податківці, розглядаючи питання — скільки ПН (одну чи декілька) складати у випадку кількох відвантажень або оплат протягом дня в межах однієї угоди — теж наказують у першу чергу враховувати умови угоди між сторонами та п. 201.7 ПКУ (див. консультацію в БЗ 101.16, листи ДПСУ від 08.04.2021 № 1454/ІПК/99-00-21-03-02-06 та від 26.04.2021 № 1729/ІПК/99-00-21-03-02-06). Аналогічний підхід буде й у випадках, коли потребується «ідентифікація» передоплати/відвантаження. Тобто

наріжним каменем тут ставлять саме домовленість сторін у цих питаннях

У договорі не визначено (або договір усний)

У такому випадку визначальну роль відіграватимуть формулювання у платіжних документах, рахунках-фактурах та т. п. Тут можна згадати й судові приклади, коли за відсутності у договорах чітких визначень щодо черговості оплат за комунальні послуги перевага віддавалась саме «Призначенню платежу», зазначеному у квитанціях на оплату**.

** Див, наприклад, постанову ВС від 22.03.2017 у справі № 761/12553/15-ц (reyestr.court.gov.ua/Review/66118768)

Якщо у платіжних документах у цьому реквізиті конкретики немає або немає посилання на рахунок/рахунок-фактуру, де зазначені конкретні товарні позиції, то у продавця є певний вибір. Тобто він може «ідентифікувати» отримані кошти, наприклад, так: найперші за хронологією відвантаження вважати оплаченими саме цією попередньою («задньою») оплатою, щоб не нараховувати зайвого ПДВ…

Але якщо рахунків виписано декілька, наприклад спочатку на Товар 1, а потім на Товар 2, то покупець може оплатити їх у довільній послідовності. Тому продавець має розуміти, що коли у подібних ситуації відвантажили Товар 1 і склали на це відвантаження ПН, то хитруватий покупець може навмисно оплатити інший рахунок (за Товар 2), щоб «наколядувати» собі додаткову суму ПК. Тоді у нашій ситуації (відвантажили Товар 1, а в платіжці зазначено, що оплата за Товар 2) доведеться виписати дві ПН — на відвантаження Товару 1 і на передоплату за Товар 2. Звісно, цього можна уникнути, якщо покупець напише листа про помилку в реквізиті «Призначення платежу»***.

*** Щодо виправлення цього реквізиту читайте в «Податки & бухоблік», 2021, № 39, с. 16.

Причому бажано, щоб такий лист покупець датував датою перерахування коштів, щоб цією ж датою не виписувати ПН на Товар 2. Інакше доведеться скласти ПН на Товар 2, а більш пізньою датою отримання листа виписувати до неї мінусовий РК. (А якщо оплата випереджала відвантаження — РК на зміну номенклатури з Товару 2 на Товар 1.) Докладніше про подібні ситуації читайте також у «Податки & бухоблік», 2019, № 80, с. 2****. Якщо згоди і листа не буде і другу ПН ви не оформите, податківці донарахують вам ПДВ на Товар 2.

**** Там же читайте й про випадки часткової передоплати одразу за декілька послуг (товарів).

Буває, відвантаження вже відбулися і ПН на них були складені, а з платіжних документів не зрозуміло, за що надійшла оплата. Тут, гадаємо, найбільш логічним буде продавцям отриманими коштами закривати постачання у порядку хронології відвантажень, якщо з будь-яких документів не випливає інше. Хоча краще і цей момент якось узгодити з покупцем, щоб у податківців не виникало бажання шукати тут ненарахований ПДВ, та й у вас не виникало непорозумінь із покупцем…

Отже, чітко встановлюйте у документах правила цієї «ідентифікаційної» гри, щоб менше було подібних ПДВ- (і не тільки) проблем.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі